Jirzsi, az els?...
Szöveges ítélet
Az egész úgy kezd?dött hogy leraktam a jogsit, így ellenállhatatlan vágyat éreztem egy járm? birtoklása iránt. Nos, szívem választottja egy Skoda S100 lett. Azonnal megszerettem, ahogy megláttam, amint vizeletsárga színben pompázott atom mocskosan egy fa alatt. Az eredetileg tervbe vett Trabihoz képest mekkora egy limuzin! És farmotoros, hátsókerekes, mint a Porsche 911! Besz…ás! Leszurkolódott az ára is, 4 db. ötezres, majd irány haza.
Elkezd?dtek a hétköznapok, használatba vettem Jirzsit, mert közben ez lett a neve. Meg?rültem a papíron 41 mládá bolesláv-i ló megzabolázhatalan erejéért, a 0-ról a 125-ös max. sebességre való duván másfél perces gyorsulásért, az óriási méret? és holtjátékú kormányért, a rózsaszín sz?rös üléshuzatért, a borostyánba öntött kisautós sebváltógombért, szóval mindenért, ami az els? autómmal kapcsolatos volt.
Optikai tuningot is kapott járgány, fekete neoluxxal lefújtam hátul mindkét h?tórácsot ( igen, hátul! ) meg a homloklemezt, meg a m?szerfalat. A fekete m?szerfal által a felszereltségi szint is ugrott egyet azonnal, S100L lett Jirzsib?l!
Els?ként a km. óra adta meg magát, kezdetben csak 50 alatt nem mért, majd fölötte sem. De megtaláltam a javítás módját, minden elindulás után a m?szerfal tetejére mért er?s ütéssel életre lehetett kelteni. A vezet?ülés támlája tört el ezután, ráadásul menet közben, én meg kapaszkodtam a kormányba… De orvosolva lett ez is, egy üveg Arany Ászok ellenében meghegesztették. Egy id? után csak a bal hátsó ajtót lehetett nyitni belülr?l, a többit nem. Az akkori csajom oda volt, meg vissza, hogy kiszállok mindig, és kinyitom neki az ajtót, de amikor rájött az okára, alábbhagyott a lelkesedése…. Az egyik vízcs? elrepedése volt a következ? hibajelenség. Sebaj, a kerti slagból 20 centi levág, beilleszt, és m?ködött is tovább a szerkezet. A karbi t?szelepének sokszoros fennakadása volt a legidegesít?bb hiba. A leglehetetlenebb helyeken állt le az autó, egyszer pl. az alagút közepén a délutáni dugóban, ahol ugye még kikerülni sem lehet. Amíg haverommal kitoltuk a Clarkra, addig édesanyám valszeg gyakran csuklott… Vettem egy új t?szelepet, de sajna nem sz?nt meg teljesen ez a dolog. Nem baj, egy id? után már uszkve tíz perc alatt ment a következ? m?velet: karbifedél le-úszó ki-benzin kiitat-úszó vissza-fedél vissza-kézi AC megpumpál-índít.
Mindezeket frenetikus menetteljesítménnyel hálálta meg, egyszer Piliscsabáról hazafelé egy telepakolt Ifa el?zgetése közben bevillant Spielberg „Párbaj” cím? filmje. És emellett 12-t evett a kis falánk… Aztán eldurrant a kuplung-munkahenger, így minden indulás el?tt folyadékszintnézés-utántöltés.
A téli közlekedés külön élmény volt, bármerre tekertem a kormányt, mindig egyenesen ment a könny? orra miatt. Nosza, 40 kg.-nyi súlytárcsa csomiba be, ezután már jó volt. Csak fékezésnél kezdetben inkább még gyorsult….
Komoly hifiberendezés is volt benne, el?ször egy táskarádió 5 db. góliátelemmel, majd rendes „Auto Stop” márkájú autórádió, mely a járm? vesztét is okozta, ugyanis állomáskeresés közben fékezés nélkül csapódtam bele a pirosnál álló sorba. Úgy 70-el…. Utána mint egy krupié a blackjack-asztalnál, úgy osztogattam a betétlapokat…. Majd az önkörmányzat ingyen elszállította Jirzsi alaktalanná ( és javíthatatlanná ) gömbölyödött holttestét... R.I.P.! De halálában is vigyázott rám, ezt a randa balesetet egy karcolás nélkül úsztam meg.
Ma már a Honda Prelude-öm kagylóüléséb?l nézve ez a több, mint évtizedes história kicsit nevetségesnek t?nhet, de a leírtak ellenére Jirzsi, az ELS? AUTÓM, maradandó emlékeket hagyott bennem, olyan ez, akár az els? szex. Sosem felejti el az ember.
És még valami: egy év alatt javításra-alkatrészre max. ha ezer Forintot elkölthettem… a nem kevés hiba ellenére is.
Hibalista
- km. óra, ablaktörl?-motor, bels? ajtónyitók, karbi-t?szelep, vízcs?, kuplung-munkahenger
Ide hordtam szervizbe
édesapám barátja
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1976 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 11000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 0 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Ford Orion |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
