Ez maga a csehszlovák népautó 1974-b?l
Szöveges ítélet
Hát családunk els? autójáról van szó.
Édesapám vette 1974-ben 4 éves koromban 54.000 csehszlovák koronáért. Nálunk nem kelett évekig várni akkoriban a Skodákra, tekintve, hogy hazai autó volt, csak néhány hónapot. Persze hiánygazdaságra való tekintettel csúszópénzt kellett adni, ami kb. az ár 1%-a volt.
Nagybácsimnak 1000MB-je volt akkor, ami egy sokkal szebb, áramvonalasab járm?, de hát azt még a 60-as évek prágai tavaszának idején tervezték. Az új 100-on m?szakilag szinte semmi el?relépés nem történt. Csak jött a Gustáv Husák féle kemény vonal, így ugye a designt is bekeményítették.
Maga az autó h?ségesen szolgált minket egész ´95-ig, de ´91-t?l 2. autóként használtuk.
Minden nyáron lementünk vele Balatonra (Pozsonyból), egyszer, ´84-ben Jugóba is, na ott füstöltek a kerekek mikor este megérkeztünk a kempingbe.
Alkatrészellátás, szervizs?r?ség OK volt, lévén ugye, hogy csehszlovákok voltunk mi is és az autó is. Viszont mindig rossz volt rajta valami az öreg folyton a szervizbe hordta.
Úton nem hagyott bennünket, talán csak egyszer.
A karosszériát csak egyszer újítottuk fel, ennek ellenére egyben volt, mikor 22 év után eladtuk.
El?nyei:
Keszty?tartón oldalfala papírból volt, ennek lehajtása után be lehetett passzírozni egy komplett Pick szalámit a m?szerfal mögé. Ennek azért volt óriási jelent?sége, mert a vámosok nem tudtak róla, és hát a 70-es években tilos volt Magyarországról hozzank legtöbb élelmiszert behozni. Sosem találták meg a vámosok, pedig a keszty?tartót majdnem mindig átkutatták.
Másik el?ny a hátsó üléssor mögötti csomagtartórész... Ezt ugyan ismerték a vámosok, de a jelent?sége az volt, amikor végleg tönkrement az akkumulátorunk és a nagybácsink, aki az itteni volánszer? cégnél dolgozott, szerzett nekünk egy buszakkumulátort. Egy ilyen akku kábé 50kg és kb. 50x40x25cm, szóval ez ebbe a tárolóba befért, az eredeti akkunak is itt volt a helye csak persze egy nyílásba süllyesztve. Vígan jártunk már hónapok óta a buszakkumulátorral - ´91-et írunk- mikor ausztriából hazafelé a vámon rutinnellen?rzés. a vámos persze be akart nézni az ülések mögé....
Itt írom le az ajtók akkori állapotát:
- a sofórajtó, kívülr?l rendben csukódott-nyitódott, csak zárni már nem lehetett. mégsem vitték el a verdát sosem, pedig a slusszkulcs a hamutartóban volt, persze az annyira nyikorgott, ha kihúzták, hogy az emeleten is hallani lehetett. Belülr?l már nem nyitódott, csak letekert ablakon keresztül a küls? kilincssel...
- jobb els? ajtót be lehetett zárni, már ha sikerült becsukni - rendszeresen kiakadt a zár ilyenkor képtelenség volt becsapni az ajtót.
- a bal hátsó ajtó egyszer?en nem nyitódott.
- a jobb hátsó ajtó OK volt(:-).
... szóval miután elmagyaráztuk a részeg vámosnak, hogy a másik ajtón kell bemásznia, megkérdezte, hogy mi az. Mondtuk, hogy buszakkumulátor. Ekkor már okvetlenül a motrot is látni akarta, vajon nem LIAZ motorunk van-e (:-))
Hátrányok
Ami legjobban számított: Dacára annak, hogy a modellt még a csehszlovák tömegszpartakiádok idején tervezték, nem volt egy népszaporulatbarát az els? üléstámla döntése. Ennek barátn?immel vettük volna óriasi hasznát, de hát a kocsi 14 éves korára már végképp hajthatatlan volt a behemót csavar.
Kés?bbi autóim kiválasztásánál ezért külön ügyeltem erre a funkcióra.
A motor sosem romlott el, csak kurva lassú volt. Nem húzott, 100-nál már csak üvöltött a maga utánozhatatlan magasfrenveciás 100decibeles hangján, még ennyi ev után se felejtettem el...
Hibalista
- 21 év alatt szinte minden a motoron kívül.
- fékek, kézifék,
- kormány
- végefelé az ajtók nem záródtak vagy nyitódtak.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1974 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 21 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 125000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 0 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nissan Sunny 1,4, 1986 |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.3/10) |
