A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Seat » Toledo (2013)

Toledo 1.6 CR Tdi Style 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Piszkos veszedelem

Szöveges ítélet

Kivárva a népítélet szerzői ajánlását (várd meg paraszt legalább az első olajcserét), most írok a jelenlegi autómról.
Előző kocsim, egy Fiat Albea (http://nepitelet.hu/autok/fiat/albea_2003/megbizhato_igavono/) lecserélése után új autót akartam venni, kb. 4 milkót szántam rá. Bár meg voltam elégedve a márkával, sajnos Fiatból nem volt megfelelő típus, évjárat (ld. a linkelt értékelésem), ezért más márka után kellett néznem. Interneten nézelődtem a lehetőségekről, majd elzarándokoltam városunk két remekbe szabott kereskedésébe, hogy megtekintsem a Mitsubishi Lancert, illetve a Skoda Rapidot.
Mint tudjuk nem úgy van ma sem, hogy az ember besétál a kereskedésbe és elhozza a zsír lemosása után megmaradt, gép erejű járműnek nevezett tárgyat. Hanem először megtekint egy kiállított példányt, kipróbálja, ha nem tetszik a raktáron lévő akciós példány, akkor konfiguráltat magának, kalkulál, alkuszik, megrendel. Valószínűleg tavaly (2014) május végén a gépkocsieladások annyira felfutottak, hogy sem a Mitsubishi Magyar, más néven Bónusz Kft.(http://www.bonuskft.com), sem a Skoda Végh (http://www.veghauto.hu/) márkakereskedés nem tudott számomra próbautat biztosítani. Bár mindkét kereskedésben volt néhány raktáron lévő autó, igaz a Lancerből csak Sportback, de "azok eladott autók" (Skoda), "még nullszervízre várnak" (Micu) kifogással csak beülni lehetett az autókba. Mindkét helyen elkérték az elérhetőségeim, amennyiben lesz próbálható autó értesítenek. Azóta, azaz egy éve hívnak próbaútra.
Mindegy, megvolt az irány mit keressek, amikor augusztus közepén a hahun megláttam a Rapid testvérmodelljét, a Seat Toledót, a jelenleg tartós teszten nálam lévő (értsd: birtokba vett) autót. Igaz használt autó (1 éves), nem TSI, hanem dízel, de - a várhatóan nagyra növő gyermekeimnek megfelelő méretű beltere mellett - a fényképek alapján kívánatos volt. Néhány telefonos és e-mailes egyeztetés után a kis igavonóm gyorsan eladtam, szélsebesen elutaztam Bp-re vonattal megtekinteni a járgányt. A kedves díler egyik barátja kijött elém az állomásra, elvitt a telepre, KIPRÓBÁLHATTAM, megnézhettem, talán bele is finghattam volna, mert ők a vevőkért vannak, ellentétben a kedves szombathelyi márkakereskedőkkel. A telephelyen egy kicsit meginogtam, mivel egy Hyndai i40 kombi is ott állt, szintén 1 évesen, de a 7 kilóval magasabb ára, de legfőképp a garázsom mérete miatt gyorsan elhessegettem a gondolatot.
Miután megalkudtunk fizettem, átíratták a kocsit a nevemre és hazafelé sajnálatos módon már nem tudtam élvezni a MÁV Start Zrt. kissé koszos és büdös vendégszeretetét.

Kicsit bővebben az autóról. Első sorozatos Toledo IV, amelyből azért kell hangsúlyozni az első sorozatot, mert ennek a hátsó motoros ablakait a vezető ajtajáról még nem lehet vezérelni. A másik fillérbaszó találmány a dobfék hátul, kb. 100 euró felárért lehet tárcsásan rendelni - egyes piacokon. Az enyémben a kalaptartó skoda feliratos, de emlékszem olyan autótesztre, ahol a motordekni felirata is Skoda volt. Ráncfelvarrásig még két év van, tehát még ma is frissnek hat. Kis hazánkban a Seat márka becsülete kissé megtépázódott, hogy miért, azt nem tudom, de emlékszem az első Toledora, Egerszegi Krisztina reklámarcára, a sok sárga budapesti taxira. Szóval ez most ritka autó, itt Szombathelyen még 3 darabot ismerek, míg Rapidból kb. tízet.
VW mérnöki precizitással körzővel, vonalzóval rajzolt körvonalak, a spanyolok a lámpák, a lökhárítók és a motorháztető formáján kaptak szabad kezet. Az újságírók szerint szebb, mint a Rapid, én más véleményen vagyok.
1,6 CR Tdi, azaz már nem a traktorhangú PD dízel ketyeg benne. TSI motorral szerettem volna, mert benzines párti vagyok, de a láncprobléma, illetve Novoth Tibi cikke (http://totalcar.hu/magazin/technika/2015/04/22/dizelt_vagy_benzinest_elso_resz_a_szivocso-befecskendezesu_benzinesekrol/) után nem bántam meg döntésem. Elképesztő nyomatéka van - 1500-1600 fölött. Vásárlás előtt gondolkoztam egy motorchipen, de én üzemeltetési körülményeimnek megfelel így is.
Váltójával 9 hónap alatt sem tudtam megbarátkozni. A hátramenet az 1-es mellett van, nem mindig sikerül elsőre kapcsolni. Néha az elindulásnál a 3-asba sikerül tolnom. Sokan szidják a Fiat váltókat (a franciákat is persze, de azzal nincs nagy tapasztalatom) lötyögésük miatt, de szerintem 20 év alatt nem váltottam annyiszor félre mint ezzel.

Felszereltsége kimagasló, a Style a legmagasabbat jelenti Seat nyelven, amit még elfogadnék az egy Alcantara üléshuzat ülésfűtéssel. Néha jól jönne a kb. 70 euróért mért hátsó ablaktörlő. Navi és automata váltó, start-stop rendszer nem kell. A (bőr)kormányról vezérelhető a rádió és a fedélzeti számítógép. Magasságában állítható a két első ülés, a hátsók támlája majdnem vízszintesig dönthető, síalagúttal. 17-es alufelnivel szerelt gyárilag.
Ami nem tetszik nekem a hátsó ülés felett lévő lámpa: nem tudom ajtónyitásra felkapcsolódónak állítani, illetve megítélésem szerint kókány módon van beépítve, kissé lóg. A vezetőajtónál a szövetből egy szál kilóg, megpróbáltam a gumikéder alá tömni többször, mindig kijött, a vágás sem segített. Nem tetszik a VW lámpakapcsoló sem, nem lehet a ködzárólámpát önállóan kapcsolni, amit én a reflektorral seggembe közlekedő bajtársaim figyelmeztetésére szoktam alkalmazni.
Ellenben nagyon tetszik a fényár, ami a lámpából jön, a négy irányban állítható kormány. A klímaautomata (egy zónás) nagy találmány, még csak manuális klímás autóban ültem korábban (tudják: ki-bekapcsolós, kézi hőfokbeállítós). Fantasztikus, ahogy magának feltekeri a ventilátor fordulatát, illetve a kívánt hőfok elérésekor visszaengedi. Ugyanakkor felesleges hibalehetőségnek tartom a digitális kijelzését.
Ülései megfelelő kényelmet biztosítanak, a lábtér hátul is bőséges: had nőjenek bele a gyerekeim. A vezetőülésnek van egy olyan hibája, hogy csak néha lehet a támla dőlésszögét állítani: megfelelő súllyal rádőlni és érzéssel fordítani a kart. Láthatóan az előző tulaj is kínlódott vele, a J1-en simán működik. Az etalonnak számított 2,6 m-es tengelytávot pont eléri, ennek megfelelően egy osztállyal feljebb is sorolható lenne. A hátsó sorban a két gyerekülés közé felnőtt nehezen fér, jobb lenne egy kicsit szélesebb. A kardánbox miatt nem tudom, hogy mennyire lehet kényelmes középen utazni. Ráadásul ott fejtámla sincs. A síalagútnak már vettük hasznát, a két pár léc bőségesen befért.
A kopogós műanyagokat sokan szidják, ebben is van bőségesen: mintha valaki a vezetőülésbe beleült volna és ameddig a szeme ellátott, a keze elért volna azt tett mindenhova. Különösen szembetűnő kontraszt a bőrkormány, -váltó, -kézifékkar triójával. Nem tapogatom, kopogtatom, így különösebben nem zavar létük. Jobban érzékelem a műbőr borítást a könyöklőkön. Nyáron extra lesz a középső kartámaszon a kéztörlő. Továbbá a műszerfal teteje is fekete színű, így a porosodási hajlama is magasnak mondható.

Előélete nem igazán ismert. Németországból hozták, ahol 27e km-nél megcsinálták a 30 ezres szervízt, de nem márkaszervízben, az olajcsere biztosan végre volt hajtva. A kocsinak ugyanakkor spanyol Fahrzeugbriefje van. Szerintem a bal első sárvédő cserélve volt (a csavarokról egy picit lekopott a festék), de a rétegvastagságmérő minimális eltérést mutat csak a kocsi többi részéhez képest.

Az első tapasztalataim a kiváló magyar utaknak köszönhetően nem voltak túl jók. Már a hazaúton kapott a motorháztető két kavicsot, sőt az 5. napon a szélvédő is az M1-esen - na nem a tv-csatornán. Gondoltam, majd itthon megragasztatom, de már pestre érve végigrepedt keresztbe. Max. két év múlva műszakira cseréltetem. A motorháztetőre karbonmatricát szándékozom tetetni.
Az első olaj- és szűrőcseréken vagyok túl, csak az olaj mennyisége miatt magasabb a költsége mint a Fiaté volt. Konkrétan munkadíjjal együtt 33600 Ft-ot fizettem. Olajfogyasztás nem mérhető.
A helyi utak miatt a futóművet hangosnak hallottam, elvittem megnézetni, de eltérés nincs a normálistól. A kerékösszetartáson viszont állítani kellett (6900 Ft).
Üzemanyagfogyasztást sokan magasnak tartják: 5,5-6 liter közt van általában, a 14 ezres átlag 5,74 l/100 km. Azonban a kocsi idejének nagy részét a városban tölti, állandó klímával. Igen állandóan, télen is megy. egy igazán kiugró adatom volt: egy 100 km-es megtett út után, a kerékcsere alkalmából Magyarországon a Shell-kúton teletankoltam: 7,84-es átlagra jött ki. Általában Ausztriában tankolok, még a legkeményebb télben is csak 6,88-at tudott szinte tisztán városban produkálni a gép. Mindenki gondolhat, amit akar, ;-)
A kocsi üzemeltetéséről, annak költségeiről a nyájas olvasó folyamatosan képet kaphat a népszerű német oldalon (https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/656806.html).
Aztán szót kell ejtenem a kisvárosi betyárokról, valamint a családomról, mint egyéb állatfajtáról. Sok az irigy ember, így aztán nem úszhatta meg a fényezés a kulccsal meghúzást, az ajtó rányítást. Gyermekeimnek is köszönhető néhány sérülés: bicikli rádőlt, roller aláfeküdt. Ezek nem számszerűsíthető károk, saccra 200-400 ezerrel csökkentik a kocsi értékét. Új korában kb. 5,5 milla lehetett az ára, mely nem kevés, annál inkább sok. Eggyel följebbről benzines is adnak ennyiért.

Mitől piszkos veszedelem? A fekete színű fényezésen a mosás után már 3 nappal mindig por, kosz, mocsok van. Ugyancsak a beltéren. A fekete szőnyegeket legszívesebben már lecserélném, nincs az a porszívó, amely a beleült port ki tudná szívni. Ugyanakkor igencsak tudja szedni a lábát: 10 mp körüli 100-as felfutás, óra szerint 200+ végsebesség, persze a német pályán.

Nem bántam meg a vásárlást, remélem az esetleges kettős tömegű lendkerék, vagy turbó, EGR, légtömegmérő probléma nem jön elő nálam. Ennek megfelelően igyekszem üzemeltetni: nem kínzom olajmeleg hőmérsékletig, legalább 2 hetente 2-esben leszabályozásig pörgetem, hogy kiürüljön, leállításkor pihentetem, nem nyomatékból autózom.


Frissítés. 2015. október
Második szerviz. A tavaszihoz képest most a gázolajszűrő (kb. 15 e Ft) is cserélve lett, ami jókora szopás volt. Csak harmadik átszivattyúzásra kapta fel a rendszer az üzemanyagot, viszont a szűrőtartó karmantyúk - az előjelzéssel szemben - nem törtek el. A pollenszűrőben elképesztő mennyiségű szutyok került fél év (és 12 e km) alatt, nem bántam meg, hogy a szerelő rábeszélt a cseréjére.
Az alkatrészárak nem változtak tavaszhoz képest.
A kocsin néhány újabb karcolás van.
A Seat magyar honlapján leellenőriztem alvázszám alapján a kocsit, érintett a VW-dízelbotrányban. A javításáról még semmi konkrétum.

Hibalista

- Egyelőre semmi nem romlott el. Alkalomadtán szélvédőcsere szükséges, még két év van műszaki vizsgáig.

Ide hordtam szervizbe

Egykori kollégám végzi a kötelező szervizeket, otthonában. Értékelése nem változott.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2013
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 30500
Megbízhatóság (9) Vezetett km 25000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? Albea Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Seat Toledo 2013 (2013)

További ítéletek (7 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)