"Spanyol Audi" Gyakorlatilag (majdnem) tökéletes
Szöveges ítélet
Az autót a tettestársával, a Leon-nal együtt a megjelenése óta epekedve nézegettem az utakon, utcákon. Nekem rendkívül bejött Walter Da Silva koncepciója, amivel teljesen egyedi, harmonikus és lendületes, szinte már szenvedélyes formát alkotott – kívül, belül egyaránt.
Sedan-fazonú autóra nem nagyon vágytam, mert kb 10 évig mindig csapott hátú céges autókat hajtottam és a hátsó ablaktörlőt eléggé praktikusnak ítéltem meg ennyi idő alatt (ami ugye a négyajtós modellekben nincsen).
A máig is tartó „kaland” négy éve kezdődött, amikor elindultam autót nézni a páromnak és hát bizony az első utam merő véletlenségből a közeli SEAT kereskedésbe vezetett, mivel egy Ibizát javasoltam neki a kitünő forma és a jó ár/érték arány miatt. Akkor ültem először Leonba és Toledóba egyaránt, de mivel az utóbbit akkor már jelentős árengedménnyel „szórták ki a piacról” rögtön elkezdtem kombinálni, hogy ugyebár mégis jó lenne egy saját tulajdonú családi autó. A szalonban pihenő Toledo álló helyzetben is nagyon imponáló volt. A puha (hidraulikus) kuplung, a viszonylag kellemesen tolható váltó, a bőr borítások, a kényelmes üléshelyzet, az extrák sora és úgy összességében a csábító interior megtette a hatást. Ezt csak fokozta az 500 literes csomagtartó, a négy légzsák és a tudat, hogy az ember voltaképpen nem is VW-t, hanem Audit vesz. Legalábbis az én akkori értesüléseim szerint a SEAT a VW konszernen belül az Audihoz „tartozik.”
A hasonló kategóriájú Leonnal véghezvitt próbaút kicsit csalódást okozott; nem hittem volna, hogy ilyen kategóriájú autóban simán hallatszik a fékek súrlódása vagy a váltókulissza mögötti hangok. Olyannak tűnt az autó, mintha alulról lukas lenne.
Aztán persze megvettem a kocsit. Sajnos metálbordó, ülésfűtéses már nem volt az országban, sőt feketében is csak egy ESP-vel szerelt változat (plusz 130.000-ért). Az ESP-t egyébként nem bántam meg, nagyon jó dolog. Okos vezetés mellett gyakorlatilag minden váratlan helyzetet optimálisan kezel. Volt olyan, amikor a legnagyobb meglepetésemre kapcsolt be, általam teljesen kisodródás-mentesnek ítélt helyzetben (igaz a kanyar íve és a sebesség egyaránt magas szinten tengődött abban a pillanatban…).
A tapasztalataim egyébként nagyon jók! Az autónak sajnos volt néhány apró, de igen bosszantó, kezdeti, azaz inkább gyári összeszerelési hibája. Ezek közül a klíma volt a legdühítőbb. Sajnos semmilyen üzemmódban nem működött és már mindent kicseréltek rajta garanciában. A végén otthagytam egy hétre a szervizben és amikor a javítottnak vélt autót hozták ki a garázsból ismét nem működött. Végül kiderült, hogy egy stekkni (vagy mi… az valami elektromos csatlakozó) nem volt rendesen összedugva, így az automatika hol működött, hol nem. Ugyanilyet egyébként itt is olvastam, valamelyik Audi A4-es népítéletnél, úgyhogy a probléma a prémium kategóriát sem kíméli.
A kocsi szerintem összességében nagyon jó konstrukció. Az egekig dicsért forma és kényelem mellett nagyon megbízható, csendes, aránylag jó fogyasztású (télen-nyáron kb 8 l 98-as), igen gazdagon felszerelt gép. Az átlag feletti igényességet és elvárásokat is kielégíti. Nem lehet egy-két kirívó tulajdonságát említeni, inkább összességében lehet azt mondani, hogy egy jó autó. A gyár által sportosnak kikiáltott teljesítmény szerintem csak jóindulattal fogadható el annak. Ahhoz a 105 LE kontra 1280 kg mint tény és a fizika törvényeinek minimális ismerete is elég, hogy megállapítsuk: nem egy rakéta dinamikájára kell számítanunk. Magas fordulatszámon – 6500 (!) tól van a piros zóna – persze húz az autó és az átlagos kisautókat, meg a valamivel nagyobbakat ott lehet hagyni (persze csak ha egyedül ülünk benne és nincs megpakolva csomagokkal, teherrel), ha ez esetleg cél lenne. Ez a Toledo azonban inkább egy jól összerakott és felszerelt, ízléses családi autó, határozottan sportos és elegáns formajegyekkel, ami megfelel akár üzleti célokra (jó nem egy CEO vagy CFO-nak…) is, de akár intelligensebb hölgyek tekintetében „csajozós” kocsiként is megállja a helyét.
Akit érdekelnek a hasonló formák és műszaki tartalmak elfogadható, de legalábbis megfizethető áron, azoknak ajánlom a jövő márciusban érkező új SEAT Exeo-t, ami a most leváltott Audi A4-es nem is titkolt utóhasznosítása.
Hibalista
- Jobboldali tükörfűtés kb 200 km után
- Jobboldali ablakemelő gyárilag hibás volt (emelt, de beakadt...)
- Klíma gyári összeszerelési hiba (kiábrándítóan bosszantó)
- Baloldali ablakemelő kb 45000 km-nél
- Rádió kb 3000 km-nél
Ide hordtam szervizbe
Autóváros III.ker.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Sajnos néhányat már szinte névről ismertem... :)
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 57000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Astra 1.4 | Következő autója? | Audi A4 vagy Seat Exeo |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
