Józan választásnak tünik...Melegen ajánlom mindenkinek!
Szöveges ítélet
10 év és 6 benzines autó után, talán egy kicsit későn de úgy gondoltam ideje kipróbálni a nagyrabecsült TDI-t. Kb 3 hónapig kerestem TDI motoros autót, kezdve a passat-tal, amiből nagyon kiábrándultam a sok agyonhajszolt, pofátlanul visszatekert órás, törött példány miatt amik ráadásul túl is vannak árazva. Az egyik barátom felvetette, hogy nézzem meg a Toledo-kat. Számtalan darab megvizsgálása után kiderült, hogy ebből sem egyszerű jót kifogni, de azért nem olyan rossz a helyzet mint a Német konkurenseknél. Mint a mesében egyszercsak találtam az út szélén egy Toledo-t amit nem is nagyon hirdetett a gazdája, ellenben lelkiismeretesen karbantartott. Végig vezetett szervízkönyves autó, törésmentes, kiválóan felszerelt. Az üzlet megköttetett, és boldogan kezdtem el használni. Az első benyomás az volt, hogy eléggé le van lustúlva a gép, de már az első nap után szépen erőre kapott.
Nagyon tetszik a nyomatéka, lazábban lehet vele előzni sokkal, mint az előző 2 literes benzines autómmal. Alapból 110Le és 235 NM, és még nincs hozzányúlva. Ha megismertem a lelkivilágát lehet kipróbálok egy kis chiptuningot, amiről eddig csak jót hallottam.
Mivel nagyobb, és francia autóm volt előtte, a helykínálattól és a kényelemtől nem vagyok nagyon elájulva, hátúl szűkös, a csomagtartó hatalmas, de belerakni csak kisméretű dolgokat lehet. Elől nekem kényelmes, csak furcsa még a kemény, germán tipusú "pad". :-). Minden más nagyon tetszik, a digitklíma szuper, a fedélzeti comp. nagyon hasznos dolog, és meglepetésemre teljesen pontos. A fogyasztás verhetetlen, még a kitanulós első időszakban járunk, és így is 6 liter alatt maradt a vegyes fogyasztása. Eddig nem hittem el annak aki ilyet mondott, de ma már kénytelen vagyok.
Egy zavaró dolog van, hogy a váltót egyesbe néha úgy kell beimádkozni, olyan mintha egy kicsit akadna, de amúgy nagyon pontos és kemény a megvezetése. Azt hallotam, hogy be kell zsírozni a váltókar alatt a kulisszákat és javulni fog a helyzet. Látszik a minőségi kidolgozás és érezni, hogy nagyon egyben van a járgány.
A futómű kellemesen kemény, a gyári felnivel is elég jó kanyarsebességet lehet elérni. Nem kopog, nem zörög. A passathoz képest egyszerübb és tartósabb, javítása pedig olcsóbb az első szférának.
Tetszik a német precizitás és a Spanyol tüzesség keresztezése, nagyon jó kiállású az autó, nem túl nagy, nem is kicsi. Optikailag egy alufelni hatalmasat fog rajta dobni.
Eddig nagyon bejön minden, ha így marad és hibamentes lesz akkor vagy 4-5 évre tuti lehorgonyoztam.
2008 09
18000 km-t mentem az autóval 3 hónap alatt aminek a 60%-a autópálya.
Első ablakemelő mechanika romlott el 1 hónap diferenciával mindkét oldalon. Annyira nem kell megijedni, ha valakinek van érzéke hozzá, alap szerszámokkal otthon megoldható a probléma. Gyári sínt lehet kapni 20000 ft alatt. Mindenhol 50000 körül javítják, mondjuk kell legózni rendesen mire az ember rájön hogy mi hogy megy. Kezdők ne fogjanak hozzá, mert könnyen lehet nagyobb kárt okozni.
Hidegebb reggeleken néha a hőfokmérőben lévő piros lámpa jelzi mintha kevés lenne a víz, de persze ez nem így van, hanem csak a jeladó hibás vagy kontaktos.
Ennyi probléma akadt, minden más tökéletes. A fogyasztás vegyesen soha nem ment 6 liter fölé. Nem vagyok vánszorgó tipus pályán 150 körül megyek mindig, és a városban is dinamikusan. Kipróbáltam a tartós 110-120-at is egy Horvátországi utazás során, de a comp 3,4 decivel mutatott csak kevesebbet, szóval nekem nem éri meg ennyivel lassabban mennyi ennyi minusz miatt. :-)
Természetesen karban tartom az autót, olajcsere 12000 után, és vételkor a váltóban is lecseréltem az olajat és kapott XPA adalékot. A nehéz kapcsolhatóság ezután fokozatosan megszünt.
2009 03
Eltelt még húszezer kilométer komolyabb hiba nélkül!
Egyre jobban szeretem az autót, megvolt a tél is és sokszor aludt a -10, 15 fokban kinn. A reggeli indítás mindig problémamentes volt, maximum második indítózásra életre kelt a hidegen erősen karattyoló motor. 5W40 es full szintetikus olajat használok amiből nem mérhető az a mennyiség amit két olajcsere között elfogyaszt. Már másodszorra járok úgy, hogy cserekor túltöltöm az olajat ugyanis a betöltéskori szint kb 1-2 centiméterrel följebb megy ha bemelegszik a motor. Szintet ellenőrizni is csak teljesen kihült állapotban érdemes, mert másképp nagyon megtréfálja az embert.
Megcsináltattam a chip-tuningot is! Nem holmi dobozkás potméteres kamuchipet hanem rendese ECU átírásos dolgot. Szerencsém volt, pont a 2000-es modellév közepén váltottak vezérlőt így az enyém már simán bontás nélkül programozható volt az OBD csatlakozóról.
Az eredmény várakozásomnak megfelelő lett kb 145-150 Le és kicsivel több mint 300 Nm-es nyomaték. Nagggyon érezhető. :-D Azért hogy üröm is legyen az örömben, már a kipróbáláskor éreztem, hogy valami nincs rendben. Nem kellett sok idő hogy rájöjjek, hogy a megnövekedett nyomaték miatt megcsúszik a kuplungom. Nem volt annyira gáz, de a nyomatékcsúcs közelében (2100-2300 rpm) megforgott. Utánnanéztem mit lehet tenni. Kevlározott kuplungtárcsa lett a megoldás. Szerencsémre találtam is egy korrekt úriembert (Hajdú, Zsuzsanna utca) aki kb 10 perc alatt megcsinálta a kiszerelt kuplungtárcsát nagyon baráti összegért. A probléma megszünt az autó megy mint az őrült, füstölni csakis durva lepadlózáskor füstöl, amúgy egyáltalán nem. Olvastam hogy a kevlárbetétes kuplungtárcsát nem lehet olyan szépen csúsztatni mint a normált. Ezt megcáfolnám ugyanis pár száz km alatt úgy bekopott hogy semmi különbséget nem veszek észre. A csere után a pedál vajkönnyü lett. A 207000 km-t futott autóban a szerkezetetet hibátlan állapotban találtuk, a tárcsán a szegecsekig viszont már nem sok volt hátra.
Hihetetlen, de azonos vezetési stílus mellett a fogyasztásom érezhető mértékben csökkent (3-5 dl), és azért belefér pár kemény előzés is. Ha viszont városban gyorsulgatok akkor képes egy, másfél literrel többet enni. De a döntés az enyém!
Szóval egyáltalán nem bántam meg a chip-es dolgot.
A kiegyenlítő tartályos besípolást a tartály cseréjével lehetne orvosolni, de egy picit rátöltöttem így a max szint fölött lett egy centivel, de a hiba azóta nem jelentkezett.
Következő megoldandó probléma a főtengely ékszíjtárcsa lesz. :-(
Hidegben indításkor nyüszög amíg fel nem melegszik egy picit a motor. Ez egy gumibetétes cucc ami sajnos elég drága, de nem érdemes vele viccelni, mert rossz minőségüre cserélve komolyan károsíthatja a motort. Ez és a vezérlés komplett cseréje lesz a következő projekt...
folyt. köv.
Egy szó mint száz, mindenkinek nagyon ajánlom az autót aki olcsón akar utazni (határozottan több pénzem marad mióta megvan :-D ) és annak is aki nem akar szervízbe járni és idegeskedni hogy mi lesz a következő....
Azt azért hozzá kell tenni, hogy az autó 9 éves 200000 től többet futott és havonta 3-4000 km-t megyek vele. Tehát ezen dolgok tükrében kell nézni a ráfordított pénzt és energiát.
Hibalista
- 2 első elektromos ablak mechanika. Anyag: 18000db
- Termosztát : 2000Ft
- Kuplungtácsa (chip miatt) :18000 kevlár+ 20000 munkadíj
Ide hordtam szervizbe
Eddig Eger Seat szervíz, de nem vittem már szakszervízbe mióta nálam van
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Ami nem igényel speciális szerszámot és aminek a müködését értem azt magam javítom. Általában sikeresen.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 171000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 38000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Laguna | Következő autója? | passz, nem is gondolkodom még |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.7/10) |
