Leóka
Szöveges ítélet
Bevezetőnek a felszereltség: 2.0L PD TDI DSG Stylance + az extrák: Sport-up csomag (225/45/R17 felni/abroncs, sportülések), ESP, kormányról vezérlehető CD-rádió, USB csati, parkoló radar, riasztó, „B” oszloptól sötétített üvegezés, sport futómű, téli csomag (fűthető első ülések és ablakmosó fúvókák, fényszórómosó).
Miért ezt? Az automataváltós kocsikat régóta szeretem, ez idáig 4 különböző lelkivilágú automatát vezettem, melyek közt van ez a DSG is egy Audi A3-asba építve. Ez utóbbi kifejezetten szimpatikus volt, így esett volna egy ilyenre a választás, ha belefért volna a keretbe. De a saját realitásom talaján maradva, Leon bőrbe bújva jó pár millióval olcsóbban jutottam hozzá ugyanahhoz az alvázhoz, motorhoz és váltóhoz (számomra szebb külső dizájn mellett) amihez szerettem volna.
Napi használatban a fogyasztási értékek felülről közelítik a gyári értékeket, az A3-nál valamelyest kevesebbet fogyaszt a 110kg-s súlykülönbségből adódóan. Alacsony fordulaton ugyan erőtlenke, de egy kis lélegzetvétel után (ha felpörög a turbó) kifejezetten dinamikus, menet közben azonnal ugrik. A „Sport futómű” valójában az FR szériafutóműve, átlag kocsinál határozottan keményebb, Bp. Thököly útra nem ajánlom, de aki szereti érezni, hogy a kocsi az úton van, és nem velencei gondolázásra vágyik, annak kifejezetten tetszeni fog. A kerék Pirelli P7-es gumival szerelt, 225-ös voltához képest vizes úton is kifejezetten jól tapad, akár kanyarban akár fékezéskor. Szárazon az abroncs és futómű kombináció hihetetlen kanyarokra képes (főleg ilyen áron). A 3 betűs kombinációk garmadája (ABS, TCS, EBD, ESP, …) biztosítja, hogy egy hülye is az úton maradjon vele a legtöbb esetben. Csak az félelmetes, hogy ha ennyire közelítik a biztonságos sávot a haláloshoz, és csökken az átmenet a kettő közt, akkor vajon mikor következik be az, hogy az ember elszáll vele?
A váltó alapvetően mindent megold, ritkán van szükség a beavatkozásra, ami alapvetően a lejtőn jelentkezik, ahol S(port) állásba húzva kényelmes motorféket biztosít. A kezelőszervek (tempomat, rádió, boardcomputer) jól használható helyre kerültek. A Sportülések jól tartanak kifejezetten kényelmesek egy mérethatárig (én 172cm/65kg vagyok, de a 175cm/100kg ismerősöm már csak passzentosan „fér bele” a kagylóba). Az előző Peugeot 307-esemhez képest 10cm-rel hosszabb a kocsi, a csomagtartó a maga 340L-ével, 80L-el kisebb, azonban ez a méretkülönbség egyértelműen az utastér javára lett fordítva. A csomagtartó magas hátsó peremére sokan azt mondják, hogy nehezen pakolható, szerintem inkább nem dől ki a cucc, ha tele van, és ki kell nyitni. Az ülésfűtés gyors, és mivel a hátat is melegíti, az embernek nincs olyan érzése, mintha befosott volna. Extra pozitívum, hogy a szerviz figyelmeztetett az első 5.000km-en akár 1L olajat is megehet, akkor és azóta is rendszeresen ellenőrizve azonban még mindig nem látható változás a nívópálcán.
Leon tele van alig észrevehető, ám kedves apró figyelmességekkel is:
- Kocsiból kiugorva már zárom is az ajtót, de az asszony még nem csukta be a sajátját, semmi gond, a gép emlékszik a kérésre és az utolsó nyitott ajtó becsukódásakor zár, és jelez.
- Szélvédő mosást követő 4-5 automata törlés után kivár 4-5 mp-et és töröl még 1-et, hogy az addig lefolyó szert is eltüntesse.
- Távirányító nyitó/záró gombjával nyithatóak/zárhatóak az ablakok, így nyáron a kocsihoz közeledve kellemesen átszellőztethető az egész belső tér.
- A motorosan behajtható tükrök kézzel kapcsolhatóak, így eldönthetem, hogy szeretném-e.
- A tompított fényszóró „coming home”-os, azaz folyamatosan bekapcsolva hagyható: indításkor már világít, zárás után 30mp-el kikapcsol.
- A sötétített üvegek pont annyira sötétítettek, hogy azért jól át lehessen látni rajuk, és inkább az infra tartományban szűrnek jól, tűző napnál érezhetően kellemesebb hátul.
A lista folytatható lenne, de most inkább a negatívumok:
- A középkonzol RONDA, le kéne lőni, aki ilyet tervez, bár, ha emiatt olcsóbb az Audinál, akkor lehet, hogy ez szándékos volt, és ebben az esetben kifejezetten köszönöm!
- Alapjáratról nagyot sóhajt, mielőtt elindulna.
- A „PD” német rövidítés valószínűleg „TH” azaz „Trakor Hangú”-t jelenthet magyarul.
- Tároló helyek… hát ezt nagyon elfelejtette valaki: a „kesztyűtartó” fogalmat, a szó legeslegszorosabb értelmében kell venni, emellett a „tároló a jobb első ülés háttámláján”-t is. PONT. A bal első ülés alá még 2 db 3dl-es sör befér, majd elfelejtettem.
- USB. Ez úgy ahogy van egy vicc. Sok minden ráköthető, de van egy alapszabály: főkönyvtárban lévő mp3-at nem játszik le, 1-6 db könyvtárnak kell a gyökérben lenni és ezek tartalmát hajlandó lejátszani, a hetediket már nem látja, az első hat azonban tartalmazhat végtelen alkönyvtárat és fájlt, de a számcímeket nem olvassa be, hanem a hat főkönyvtáron belül besorszámozza egytől végtelenig. Ember legyen a talpán, aki megjegyzi, hogy a Led Zeppelin IV album 40-nél, vagy 50-nél kezdődik, és külön elismerés annak, aki idáig el is lépeget egyesével. Hozzáteszem: az mp3 Cd normálisan működik és az előadó/számcímeket is beolvassa… Egyébként az USB csati a jobb első ülés alján van.
- A tolatóradar 25cm-nél sípol folyamatosan, ennyit még a szememmel is látok, főleg automata váltóval jó lehet centizni, nyugodtan levihették volna ezt a határt 10-15cm-re.
- A fényszórómosó kényszerajándék az ülésfűtéshez (én inkább a Xenon lámpához adnám), de a baj inkább az, hogy nem mossa le a lámpát, ellenben a kocsi olyan lesz tőle, mintha taknyos lenne kétoldalt.
- a vezetőnél az ablaknyitó gombok kissé távolabb vannak, mint kényelmes lenne, így előfordul, hogy a hátsó ablakot húzom le az első helyett (az esik kézre ugyanis).
Bár nem használom még elég régen, nagyon megszerettem, kifejezetten jó kocsi annak, akinek a lelke hasonló kategóriájú autótól nyugszik meg. Kellően sportos, kellően gazdaságos, meglehetősen jól gyorsul (és ami fontosabb: jól lassul), a kormányozhatóság, a futómű, a váltó kifejezetten jók. A hibák perifériálisak a legtöbb esetben (inkább viccesek, mint dühítőek). Illetve meglepőek a már 6 éves Peugeotból átülve azt látni, hogy ami ott és akkor (kényelmi szempontból) természetes volt, az itt nincs, vagy extra.
Hibalista
- Egyenlőre semmi.
Ide hordtam szervizbe
Porsche Budánál lesz szervizelve, tapasztalat később felkerül.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 307 1.6 Aut. Presence | Következő autója? | Seat Leon / Audi A3 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
