Étvágygerjesztő lendület...
Szöveges ítélet
Hat éves volt a régi gépem, már a cserén gondolkodtam. Egy ismerősöm megkért, kísérjem el autónézőbe a SEAT márkakereskedésbe. Amíg ő ügyintézett, megláttam a Leont, beleültem - és "elveszett ember" voltam. Nem hagyott nyugodni a dolog. Este a netet bújtam, itt találtam rá a White Editionre. Nagyon tetszettek mind a műszaki paraméterek, mind a felszereltség. Másnap visszamentem, kipróbáltam - és ment a rendelés. Én voltam a világ legboldogabb embere.
Az autó külső megjelenése talán az egyik legizgalmasabb a kategóriában. Az alapforma egyszerű, de szép és lendületes. Finom részletek az elülső és hátsó lámpák íve, a hátsó ajtók nyitóberendezése, ami Alfa Romeohoz hasonlóan felül, az ablak szintjében található (sokan nézték háromajtósnak a kocsit). Kifejezetten tetszett az A-oszlopokba integrált ablaktörlő elhelyezése.
Sok elismerő pillantást arattunk. Walter Da Silva jó munkát végzett.
Az 1,4 literes, turbós motor a maga 125 lóerejével és 200 nm nyomatékával lendületesen mozgatja az 1250 kg-os kasznit. A maximális nyomaték a dokumentáció szerint 1500/min fordulattól áll rendelkezésre, de itt ne várjunk csodát. 1500-tól megy, 2000-től lendületes, de az igazi varázslat 3000-es fordulat fölött kezdődik. Turbólyuk gyakorlatilag nem érzékelhető. De fütyül! :) A hat sebességes váltó pontosan kapcsolható.
A futómű feszes, sportos, köszönhetően a sport up csomagnak. A futómű pontosan és gyorsan reagál a kormány jelzéseire, a szervó pontosan működik. Mindez a vezetőülésben élvezetes, a hátul ülő érzékenyebb gyomrúaknak sok lehet. Pláne a magyar utak kitűnő burkolatán. Nem kell megijedni, a Taxi-sorozatból ismert jelenetekre azért nem kell számítani! Jól tartja az egyenest, a kanyarsebessége meglepően nagy. Ha kezdjük túlfeszíteni a húrt, egy határ után finom oldalirányú billenő jelzéssel adja tudtunkra, hogy ennyi elég lesz. Gázelvétel azonnal rendezi a helyzetet, nem kell fékezni. Körforgalomban a határ túllépésével kicsit túrja az orrát.
A fékek erősek és harapósak, szinte nyers hirtelenséggel. Némi megszokás után szépen adagolható a fékerő. Nálam sosem váltak nyúlóssá, bár az is igaz, sosem vittem pályára, és nem is fékezek durván.
Mindez elég a lendületes haladáshoz.
A biztonságtechnika jó. Övek rendben, légzsákok száma megfelelő, ABS van. A fék fog rendesen. Az adaptív fényszórók kitűnőek.
Belül igen jó oldaltartású, relatíve alacsonyan található ülések fogadják az embert. Egy biztos, nem az átlagos nyugdíjasok kedvelt pozíciója, szüleim nem is szerették. A műszerfalon a szokásos információk találhatók meg: sebesség, fordulatszám, benzinmennyiség, vízhőmérséklet. Az olajhőmérséklet és a turbónyomás még jobb lenne, de ezeket az autó nem jelzi ki. Mindez a felhasználó számára jottányit sem csökkent a kocsi használati értékén, és ugye nem versenyautóról van szó. Kedves részlet, hogy a fordulatszám és a sebességmérő 0 állása függőleges helyzetben van, igazi versenyautós tradíció. A bőr borítású, mélységében is állítható kormány fogása kifejezetten jó. Innen (is) vezérelhetjük a rádiót. Ami zavaró, a kormányművön bal oldalon lenn található, az állításhoz lazítandó kallantyúba könnyen beüti az ember a térdét. A rádió a sok hangszórónak hála jól szól, bár nagy hangerőnél, ill. ha külső egységet (auxiliary port) kapcsolunk rá, torzít. USB az enyémben nem volt.
Van fedélzeti számítógép, ami a pillanatnyi és átlagfogyasztáson kívül megadja a hatótávolságot, az út időtartamát és hosszát, valamint ha szeretnénk, egy sebességhatárnál figyelmeztető jelzést is ad.
Van tempomat is, ami autópályán kifejezetten hasznos - egyébként pedig a sebességhatár betartásában segíthet :).
A vállvonalon alul minden fekete, felette a fehér szín uralja a teret. Ha felnézünk, két irányban is nyitható tetőablakot találunk. Ez tavaszi napokon sok szép pillanatot ad, nyáron inkább zavaró a betűző forró nap. Szerencsére erre az esetre ott a kétzónás klíma. A klíma télen is jó szolgálatot tesz, relatíve gyorsan jégmentessé tudja tenni a szélvédőt. A ventillátor igazi szélvihart is tud keverni. Kár, hogy a klíma nélkül csak levegőfúvásra nem használható.
A felhasznált anyagok minősége kielégítő. A műszerfalon habosított a műanyag, egyéb helyeken kemény, kopogós. Összhatásban ez nem zavaró, nem egy prémium luxuslimuzinban ülünk.
A kocsi mindennapi használati értéke a kategóriának megfelelő. A csomagtartó mérete kielégítő. Az átlagos fogyasztás 100 km-enként nálam 7 l körül volt, de szerettem gyorsan hajtani. Városon kívül ugyanez tempósan haladva 6,5, városon belül 8,5 l/100 km.
Műszakilag a két év alatt semmi probléma nem adódott sem a motorral, sem a futóművel. Az olajat egyáltalán nem ette, a szervizes cserétől eltekintve nem kellett bele utántölteni.
Két év után elváltak útjaink. Nem elégedetenség miatt adtam el, erősebbre vágytam (lásd. következő autó). A csere napján délután már el is vitték, a vásárló csak annyit mondott: de k...a jó autó ez!
Hibalista
- Vételnél a jobb hátsó ablak kicsit szorult automatikus felhúzásnál. Szilikonspray megoldotta.
Ide hordtam szervizbe
Vörös Autóház Kft. Pécs. Udvariasak voltak, de csak az elvárható mértékben. Csak a rutinszervizek alkalmával kellett igénybe vennem a szolgáltatásukat.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Clio 1,2 16V Extréme | Következő autója? | Leon 2,0 TSi FR |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
