A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Seat » Leon (1999-2005)

Leon 1,9 TDI 4 Top Sport PD150 (4WD) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A négy lábon hajtott spanyol jószág

Szöveges ítélet

Nos, úgy kezdődött, hogy volt 3 évig egy 1P (második generációs) 2.0 PDTDI (BKD motoros, ami épp nem a rosszak közül való) Leonom, amit szerettem nagyon, csak ő meg szerette, ha sok pénzt költök rá, köszönhetően az előző, igen hanyag gazdájának.

Az egyik alkalommal, amikor ismét ki kellett adnom rá 100000 fölötti összeget, eldöntöttem, hogy ez volt az utolsó, lecserélem. Mindez történt 2016 októberében.
Feltételek:
- Mivel évi 40-50000 kilométert megyek, mindenképpen dízel kell, hogy legyen.
- Főleg autópályázok, tehát legyen minimum 2 literes. Sor4, vagy V6.
- Ne fogyasszon sokat. Emiatt ki is esett a V6.
- Ne kelljen váratlan kiadásokkal számolni túl gyakran.
- Mivel szeretek vezetni, unalmas se legyen, menjen is rendesen.
- Legyen tetőablaka. Ebből nem adok.
- Kor nem érdekel. Futott kilométer max 300000. Állapot a lényeg. (300000+ már igen nehéz jól karbantartott autóba belefutni, a jellemzően harmadik-negyedik gazdás autóknál)
- Férjen bele a keretbe (2-2,5m Ft)

Elsőnek körülnéztem a magyar használtpiacon és ugyanazt tapasztaltam, mint legutóbb, mikor autót vettem:
- A magántulajdonú autókért többet kérnek, mint amit érnek, ha hibákat találok, akkor az a válasz, hogy ez nem új autó. (Attól még lehetne karbantartott ugye.)
- A kereskedős autó, ha hazai, akkor ordít, hogy tekerve volt.
- A kereskedős autó, ha behozott, akkor nem tudom, hogy milyen előélete volt.

2016 októberén elkezdtem nézegetni a Mobile.de-t. Képbe került jónéhány Honda Civic (UFO), illetve Accordok is, de utóbbiakat nem szeretem, illetve Golf V és Seat Leonok.
A nézegetést tett követte, írtam az eladók e-mail címére. Eddig még soha nem próbáltam külföldről autót venni, így aztán elkövettem néhány hibát. Jól tudok angolul és majdnem ennyire németül. Az első hiba az volt, hogy a nevemet tartalmazó címről írtam. A második az, hogy angolul. Aztán ezekre senki nem válaszolt, úgyhogy írtam nevet nem tartalmazó e-mail címről németül. Hát, erre se jött válasz, úgyhogy telefonáltam, magyar számról. Senki nem vette fel. Szóltam két kint élő ismerősömnek, hogy hívják fel a megadott számokat. Nekik felvették. Aztán az egyikről kiderült, hogy orosz, a másikról, hogy kereskedő, a harmadik már eladta, szóval az eredetileg kinézettek elfogytak, maradt a Seat Leon, amiről ez a vélemény is szól. A tulajdonos megkérte az ismerősöm, hogy adja át, írjak neki egy SMS-t és tudni fogja, hogy én vagyok. Írtam neki, kértem képeket belülről. Kaptam is, de a levélben rögtön mondta is, hogy nagyon szép az autó, viszont úgy néz ki, már el is kelt. Ha mégsem, akkor keres majd.

Eltelt három nap és azon a héten szombaton írt egy SMS-t, hogy nem kelt el az autó, mert aki ígérte, hogy megnézi, azt mondta, megveszi, de nem jött el az autóért. Úgyhogy ha kell, akkor hétfőn meg tudom nézni, keddre már van más érdeklődője. Ezután én gyorsan leszerveztem a dolgot, hétfőn reggel elindultunk és délután 4-re ott is voltunk München mellett megnézni az autót.

Az autóról: Fekete Seat Leon, Top Sport felszereltség, ARL motoros 150Le-s PDTDI, összkerékhajtással, tetőablakkal. Szép látvány, legalábbis az én szememnek. Annak idején sokaknak jobban tetszett a Toledo, de szerintem beérett ez a Leon, és a mai autók között szebbnek hat már nála, főleg a kompaktok között, ezzel a döntött hátsó ablakkal. (Oké, a hagyományos változatok még mindig nem tetszenek.)

Az autó kívülről szép volt, leszámítva a küszöbön a toldatnál egy pici felületi rozsdát. Belülről szintúgy, a 248000km-es futásteljesítmény abszolút hihető volt. Második tulaj, nagyobbra váltottak (már megvolt), mert jön a gyerek, ezért eladó.
Akkor nézzük műszakilag. Körbenéztem kívül-belül, minden abszolút rendben, látszik, hogy nem spóroltak rajta. Kaptam egy hosszú listát, hogy mit cseréltek, mellé a kiszerelt régi alkatrészekkel egy dobozban. Rádugtam gépre a kocsit, PD elemek rendben, minimális korrekciós értéken vannak. Hibakód csak egy központi záras, de nem ismétlődő, meg egy kormányszög jeladó.
Ami cserés: Fékek, vezérlés, olaj, szélvédő repedt, műszaki még két hét. Nem titkolta, mondta is, mik a hibái. Amit még észrevettem helyből: A lendkerék lassan csereérett lesz, felengedett kuplunggal leállítva már hallani lehetett, kinyomottal még nem.

Próbáljuk hát ki. Beültem, elindultam, kikanyarodtam, gázt adtam és... hallom, hogy falsot fúj a turbó, illetve kegyetlenül füstöl, barnán, tehát elégetlen gázolaj. Ismerős volt a dolog, sejtettem, hogy hol a hiba. Az 1P Leonomnál ugyanígy eldurrant a turbó kompresszor oldali nyomóágból induló csöve. Egyszerűen kihasadt. Megnéztem, itt is. Így viszont egyrészt kipróbálni se tudom, másrészt haza se tudok menni vele, mivel kb 1000 kilométert kellene megtenni vele. Este 6 óra, honnan szerzünk csövet? Sehonnan. Maradt az OBI, gyorsan bementünk és az eladó költségén vettünk gumiszalagot, ragasztószalagot és tépőzáras szalagot. Levettük a csövet, ragasztóval betekertem, gumiszalagot ráfeszítettük, majd a tépőzáras szalagot is ráfeszítettük két körben. Ez már nem jön le. Kipróbáltam, minden jó, megy az autó szépen. Azért persze nem ment ez ilyen gyorsan, este 10-re lettünk meg vele.

Akkor most már csak dönteni kell. 3200 EUR. Lealkudtam 3000-re, majd a kölcsönös szimpátia jegyében felajánlotta, hogy vigyem el a rendszámával, ne szórakozzak az ideiglenessel. Ezt elfogadtam, mert így megspórolt nekem egy ottalvást és egy ideiglenes rendszám kiváltást. Este 11, induljunk haza. Hazafelé feltűnt, hogy nehezen éri el az üzemi hőmérsékletet, de ha el is éri, könnyen visszaesik. Nem zárt be teljesen a termosztát. Mindegy, ez nem egy akkora gond. Reggel 6 körülre haza is értünk.

Itthon műszaki előtt ki lett cserélve a szakadt cső: Tudtam, hogy drága lesz a gyári, mert abban van egy rezonátor, ez 50000 körül van. 30 centi csőért. Aztán van az utángyártott, 5-ért, ami gagyi, meg 15-ért jó minőségű, de ezekben nincs benne az említett rezonátor, ami miatt jobban hallani a turbót, amikor felépíti a nyomást. Bontott ebből nem éri meg, az is kiszakad. Átlag 15 éves autókról beszélünk. Megvettem a drágábbik utángyártottat, úgy voltam vele, hogy ha majd zavar, akkor kicserélem gyárira. Nem zavar, nagyon szép hangja lett, jobb így.
Ki lett még cserélve a szélvédő, az ablaktörlőlapátok, illetve kiderült, hogy az intercooler bemenőcsonkján a műanyag szétrágódott, úgyhogy cserére szorul a cooler is. Mindegy, az majd később.

A műszakin simán átment, nem volt semmi gond. Használtam egy hónapig, majd amikor aktuális lett az olajcsere, akkor le lett cserélve az intercooler, a vezérlés, egy vízcső, a termosztát és az összes olaj és szűrő is. Ja, igen. A haldex olaj. A haldex kuplung egységében van egy szűrő is, amit onnan lehet tudni, hogy még a gyári, hogy fém kosaras, nem nejlon. Mivel nem hozzáférhető helyen van, egy L alakú célszerszámmal lehet levenni. Megvettem a célszerszám másolatát 6000 forintért 25000 helyett, majd a szűrőt kitekerve fém kosár fogadott. Ezt és az olajat 60000km-enként kellene cserélni. Sebaj, 250000km-t kibírt, bár sok olaj már nem volt benne. Csere után nem vettem észre különbséget, a hajtás ugyanúgy azonnal zár, ha szükséges, szóval valószínűleg nem lett tőle baja. Amúgy fórumokat olvasgatva nem én vagyok az egyetlen, aki így járt, még márkaszervizekben se szokták cserélni, senki nem tudja, miért. Szóval ha összkerekes VW konszernes 1.8T-d, vagy 1.9TDI-d van, akkor érdemes ránézni. Cserélve volt még ugyanekkor a szelepfedél tömítés, ahol megnéztük a vezérműtengely és a hidrotőkék állapotát. Látszólag hibátlanok voltak, tehát valószínűleg már cserélték, mert 250000 körül ezek nem szoktak ilyenek lenni az 1.9 PDTDI motoroknál.

Előjött közben egy újabb hiba, a hűtővíztartályban van két réz pálca, amik elkorrodálódnak, emiatt első indításra sípol, hogy nincs hűtővíz. Pedig van. Tartály csere, 3000 forint, jó lett.

Újabb hiba, hidegben nehezen indul a kocsi. Először izzítógyertyára gyanakodtunk, úgyhogy ki is lett cserélve a négy gyertya és a három vízkör melegítő gyertya is. De nem ez volt a gond. Úgyhogy egyszer -15 fokban ránéztem géppel és azt írta, 28 fokos a víz. Így már értem, miért nem izzít. Vízhőfokjeladó csere, 2000 forint, jó lett.

Újabb hiba, befolyt a belső tükör. A korabeli automatikusan sötétedő belső tükrök mind ezzel a folyadékkristályos megoldással készültek, általános, hogy befolynak. Csere bontottra, 5000 forint. Aztán az is befolyt. Sebaj, utána olvastam, találtam egy céget az USA-ban, akik azzal foglalkoznak, hogy az ilyen befolyt tükrökben kicserélik a tükörlapot egy fóliás megoldással működőre, ami már nem tud befolyni. Magyarországról nem olcsó, mert 50000 körül van szállítással együtt, de sebaj, már 20000 körül mennek a bontottak is. Szerencsére nem dobtam ki az előző tükröt, úgyhogy azt most kiküldtem és várom vissza.

Fékcsere aktuális lett, kiderült, hogy az előző tulaj a gyári 288-as első tárcsákat lecserélte 312-esre és gyári 232-es tömör hátsó tárcsákat is hűtött 256-osra, a hozzá való féknyergekkel együtt. Sebaj, legalább nem nekem kell. Valaminek meg kell fogni azt a majdnem 1600 kiló önsúlyt. Ez kb 90000 forint.

Újabb hiba, a hátsó ablaktörlő motorba folyik az ablakmosó folyadék ahelyett, hogy onnan kifelé jönne. Szétrohadt a tengelye, típushiba. Csere bontottra, 8000 forint.
Azóta még egy hiba jött elő, a kormányszögjeladó balra tekert kormánnyal egy bizonyos ponton fals értéket ad, ezzel indokolatlanul beavatkozik az ESP. Csere, 25000.

2017 május: Fél év alatt mentem vele majdnem 30000 kilométert, eddig nagy hibák nem voltak, pedig a Top Sport/Cupra felszereltségűeket nézve ez a kínálat alja volt, volt kétszer ennyiért is hasonló állapotú. Lehet, hogy egyszer én is belenyúltam a jóba… :)

2017 június: Most van benne 278000 kilométer, a turbó gyári, az olajat nem eszi, szóval ezzel sincs gond szerencsére. A fogyasztás hideg indítás, 5 perc város, aztán 60 kilométer autópálya, majd vissza ugyanez üzemben 6,7 liter 150-es pályatempóval, és 6,2 liter 130-as pályatempóval 225-ös gumikon. Szerintem egy 1600 kilós összkerekes 150 lóerős dízeltől nem rossz. Ha nem lenne összkerekes, akkor egy literrel kevesebbet enne, de ennyit nekem megér. Ha majd ki lesz cserélve a lendkerék, akkor lehet, hogy kap egy erősített kuplungot (a gyári 380Nm-t bír csak) és egy 30-40 lóerős chipet is. Amennyi füstmentesen belefér 180-190 lóerőig. Sokat megyek és nem szeretnék gyárkéményt. :) Meg többet a gyári GT1749VB turbó nem bír úgysem.

Mióta ki lett cserélve az intercooler, sokkal jobban megy és lámpától indulva rövid távon még sokkal erősebb autókat is le lehet vele lépni az összkerékhajtásnak köszönhetően, mivel nem kapar el. Tudom, hogy ez a három piros betűs TDI a mai autók között már nem kirívóan erős, de azért egész máshogyan van ereje, mint azoknak.

2017 július, 280000 km: Meguntam, hogy ha kevés az üzemanyag a tankban, össze-vissza mászkál a szintjelző. Kiszereltük a szivattyút és a szintjelzőt másodszor is megtisztítottam, jó alaposan. Elkezdtem kimérni, hogy a mozgatás hatására milyen ellenállás értékeket kapok vissza, de feltűnt, hogy hiába húzogatom akárhova, nem lesz tele, vagy üres az óra szerint a tank. Ja, igen, elfelejtettem, hogy mivel van kardántengely, így ez nyeregtankos. Tehát van egy másik szintjelző is. A bal hátsó ülést felszedve, ott is van az ajtó hozzá. Lecsavarozva elő is került a másik, iszonyú koszos szintjelző. Ezt alaposan megtakarítva helyreállt a rend, azóta mindig rendesen mutatja az üzemanyagszintet.

2017 augusztus, 282000 km: Egyik reggel beültem a kocsiba, indulnék, de hangos sípolás mellett kigyulladt a hűtővíz piros piros visszajelzője. Felnyitottam a motorháztetőt és... épp csak egy pici víz van a tartály alján, a külső pereme pedig piros hűtővizes volt. Hogy kerülhetett oda? Visszatöltöttem, használtam, nem fogyott. Aztán egyszer ismét megjelent a piros folyadék a peremen, a tartályban pedig ismét kevesebb víz volt. Lehúztam a fölötte található vízmennyiség jeladó csatlakozóját és abban is állt a víz. Oda pedig csak egyféleképpen kerülhetett, a lábaknál öntési hiba miatt felnyomódva a nyomás hatására. Tartálycsere ismét, 6000.
A hiba azonban továbbra is fennállt, most látszólag még intenzívebben kezdett el fogyni a víz, de már biztosan nem abba az irányba. Azért az 1.9 TDI-k nem nagyon szoktak hengerfejesek lenni, szóval reméltem, hogy nekem sem az. Vettem hát egy, az EGR hűtőt a vízkörből kiiktató csövet (gyári VW, valamit tudtak... :) ), meg két EGR csonk dugót (20000 Ft volt az egész, szállítással), aztán az EGR hűtőt leszereltük, az EGR-re került egy dugó, a leömlőre egy másik, a vízcső a motorból pedig közvetlenül a fűtőradiátorra került. Probléma megoldva, azóta nem fogy a víz. Tudom, nem szép dolog, de most így marad legalább egy ideig, ez az autó úgyis szinte csak autópályán közlekedik.
Ugyanebben a hónapban meg lett csinálva a küszöbrozsda is. Nem volt mély, csak felületi szerencsére, úgyhogy nem volt drága a javítása, viszont a nem szép, kavicsfelverődéses lökhárító és a kopni kezdő lakkrétegű motorháztető is újra lett fényezve, 160000 Ft.

2017 szeptember, 285000 km: Reggeli indulás a második esős napon. Hú, de párás itt minden. Megtapogattam magam alatt a szőnyeget, tiszta víz. Rögtön nyitottam a motorháztetőt, de most nem hiányzott semmi a tartályból, szóval szerencsére nem fűtőradiátor. Délután szépen lebontottam a bal oldalon az összes műanyagot, felhúztam a kárpitot a padlóról, hát állt a víz alatta, tiszta víz volt a filc is. Amennyire lehetett, kinyomogattam, majd két kispárnába macskaalom, az meg a filc alá, előre és hátra, szépen ki is szárította az egészet. Először az ajtóban található ablakemelőt tartó panelekre gondoltam, mert az ezeknél típushiba, hogy az eredeti tömítés elfárad és beengedi a vizet, így újra akartam húzni, de ezt valaki előttem Németországban már megcsinálta, így csak meg lett erősítve a tömítés. Végül két dolog maradt hátra. Az egyik, hogy megnéztük és a dobbetét mögötti vízelvezető megtelt sárral és onnan jutott esetleg be. A másik, hogy az autót megemelve kiderült, hogy hiányzik egy gumidugó az autó aljáról. Végül egy újabb esős nap alkalmával kiderült, hogy a második lett a megoldás, mert azt nem sikerült addig beszereznem és a szőnyeg eleje ismét nedves lett. Szereztem gumidugót, azóta nem ázik be, 500 Ft volt.

2017 október, amikor írom az ítélet frissítését: Jelenleg 289000 km van az autóban, ami említésre érdemes és cserélni kell majd: Vár rá majd egy lendkerék csere, de még közel sem veszélyes, semmit nem romlott, mióta megvettem. Hallom még jobb hátul a stabszilentet, cserés lesz a stabpálca, illetve az első négy db lengőkarszilent. Illetve a motortartó bakok és a billenésgátló sincs már a legfényesebb állapotban, persze ezek nem veszélyes dolgok, majd a lendkerékkel együtt ki lesznek cserélve.

2018 február, kicsit elmaradtam a frissítéssel: Jelenleg 300000 km van az autóban és volt is esemény bőven. Sajnos ismét fogyott a víz.
Gondoltam, mielőtt bármit is elkezdek cserélni, veszek egy hengerfej tesztert. Ez egy alaphelyzetben zöld lötyi, amit egy oldalra fordított S alakú cső alsó kanyarjába kell beletölteni, majd a parafa talpba beleállítani és az egészet ráállítani a kiegyenlítőtartály sapkája helyére. Majd alapjáratról fel kell pörgetni az autót a maximum fordulat feléig, kitartani és visszaejteni alapjáratra, ezt ismételgetve 3 percig. Ha a lötyi kék marad, nincs gond. Ha hengerfejes (vagy lyukas a kipufogógáz hűtő), akkor benzines autónál sárga, dízelesnél zöld lesz a színe. Mondanom sem kell, zöld lett.
Elsőként ugye már korábban kiiktattam az EGR-t, úgy kompletten, de ez nem segített. Ezért december elején az autó meg lett hengerfejezve, látszott is a víz bejutásának helye, de még nagyon kezdeti fázisban volt, az egyes hengernél. Ha pedig már ott jártunk, kicseréltem mindent: A hengerfej síkolva lett, pd fészkek perselyezve (ki voltak verődve), szelepek, szelepvezetők, szelepszárszimmering cserélve, szelepfészkek felmarva. Ezen felül az összes ide tartozó csavarral együtt cserélve lett a vezérműtengely és hidrotőkék (szemmel nem láthatóan, de mérve kissé kopottak voltak), a vezérműtengely összes csapágya, hajtókarcsapágyak, dugattyúgyűrűk, a pd elemek tömítései, tűzkarika, tandempumpa tömítései, hengerfejtömítés, szívó és kipufogósor tömítés, szelepfedéltömítés, komplett vezérlésszett. Ha már lent volt a turbó, az is elment felújításra, nem volt nagy tétel.
Szétszedéskor látható volt, hogy a gyári hónolás teljesen tökéletes a hengerfalon, egyedül a felső holtpontnál látható apró kopás a falak főtengelyre merőleges oldalain, de ez még bőven a kompressziógyűrű (ez a legfelső) legmagasabb elért pontja fölött van.
Tapasztalatok a felújítás után, amit január közepére sikerült befejezni az ünnepek miatt: Innentől nem fogyasztja a vizet, de az a kis olajfogyasztás (1 liter/15000km) is eltűnt. A fogyasztás kicsivel kevesebb lett, a menetteljesítmény nem változott semmit. Viszont eltűnt az olajosodás az intercooler kilépőoldaláról. Ez utóbbi vélhetően nem a turbótól jött, hanem a kissé már kopott kipufogóoldali szelepvezetők mellett visszatolt égéstermék által odahordott olaj volt. A felújítás ára kb 400000 ft volt mindenestül. Igen, nem olcsó, de ez egy rendes, komplett felújítás volt a lehető legminőségibb alkatrészekből. Én nem vagyok híve annak, hogy félmunkát végezzünk, mert úgy olcsóbb. Egyrészt, nekem az autó kell a munkába járáshoz, másrészt a tökéletesség érdekében hajlandó vagyok költeni rá, mert úgy választottam autót, hogy a típushoz tartozó nagyságrendű esetleges költségek beleférjenek (ezért nem vettem újabbat és egykori felsőkategóriát). Egyébként pedig szeretem és ezzel újabb több százezer gondtalan kilométerem lesz ilyen téren. Amúgy hátravan még a lendkerék (gyári, még a gyári kuplunggal!), más húzós költség már nincs.

Még az árral kapcsolatban megjegyezném, hogy mindenki tartsa észben, aki használt autót vesz, hogy ez bármikor bekövetkezhet és akkor drága lesz. Ezzel számolni kell és mérlegelni, hogy megéri-e. Ez nem egy prémium autó, 15 éves, mégis, ennyi volt. Egy szívó benzines talán a feléből kijött volna, de csak az alkatrészárakat tekintve. Munkadíj és a felújító műhely költsége ott is megvan, ami nem lesz kevesebb. Aki pedig használt prémiumot vesz V motorral (két hengerfej) vagy több hengerrel, nyugodtan rádobhatja az arányos szorzót. Ez ennyi.

2018 április, 308000 km: Első lengőkarok cserélve (szilentestül), első-hátsó stabpálcák és stabszilentek cserélve. Durván észrevehető a változás az úttartásban. 80000 ft.

2018 május, 312000 km: Eljött a kettőstömegű lendkerék cseréjének ideje. Ha már úgyis le kell szedni a váltót, akkor az is elment egy átnézésre és a kettes szinkron ki lett benne cserélve, mert néha, enyén reccsent. Ha már a váltó miatt a bölcső is lekerült, a bölcsőszilentek is le lettek cserélve, plusz a berohadt csavarú billenésgátló helyett is felkerült egy új és a kormánymű is fel lett újítva. Ezen felül, hogy még véletlenül se verje szét a lendkereket az esetleg nem tökéletes befecskendezés, a pd elemek is kikerültek ismét és fel lettek újítva. Ehhez hozzátartozik, hogy a korábbi hengerfejezés után nem ugyanoda került vissza a 4 pd elem (tehát az 1-es henger pd-je lehet, hogy a 4-es hengerre került). Ezen felül a korábbi kopott vezérműtengely helyett feltett új, hibátlan vezérműtengely miatt ismét tökéletes mértékű lett a szelepnyitás. Ez azt eredményezte, hogy az addigi tökéletes, az összes pd-nél 0,3 mg/löket leromlott. Az egyiknek már közel 1,80-as korrekciója volt, ami a többihez képest is kiugró volt, de azok is 0,5-0,8 körül vannak, ami soknak számít. Lényegében 0,5 fölötti érték már kezdődő problémát jelez, ami lehet lendkerék, vezérműtengely, kompresszió probléma, vagy pd elem probléma. (Az 1.9-ekre egyébként jellemző, hogy a 4-es hengernél kopik el a legjobban a vezérműtengely.) Miután a dugattyúgyűrűk újak, a hengerfal hibátlan, a vezérműtengely új, a szelepek újak, maradt a pd elem és a kettőstömegű, mint lehetséges hibaforrás. Be lett méretve hivatalos Bosch szervizben és azt találták, hogy ugyan mindegyik tűrésen belül van még 300000 km után is, az egyik már nagyon alsó határon van alapjáraton és mind alsó határon van terhelésen. Emiatt mind a négy fel lett újítva. A teljes összeszerelés után kapott egy motor-váltó-szervóolajcserét az autó a szükséges szűrőkkel. Indítás után már hidegen is tökéletes pd korrekciós értékek fogadtak, mindegyik 0,15 alatt volt. Ezzel az autó motorikusan lényegében nullkilométeres lett, a két lényeges alkatrész, ami nincs még kicserélve, az a tandempumpa és az olajpumpa, viszont ezekkel nem is nagyon szokott gond lenni az 1.9-esekben. Ez a felújítás megint nem volt olcsó, kicsit több, mint félmillióra jött ki. Tapasztalatok a felújítás után: A pd-re jellemző csattogós (ahogy nyitnak) járás sokat halkult, az eddigi 3 fordulat helyett most már 2 fordulat után indít hidegen-melegen. Korábban minimális pamacs elhagyta a kipufogót alapjáratról indulás után és sok alacsony fordulatos közlekedés után egy nagy, kiforgatott padlógáz azért a tükörben is látható kormot eredményezett. Ez most teljesen eltűnt, szó szerint semennyi látható korom nincs egyik esetben sem. Más nem változott, leszámítva, hogy nem ráz úgy alapjáraton és gyorsításkor az autó a kicserélt lendkerék miatt.


Egy kicsit a kényelemről: A csomagtartó kicsi, főleg, hogy az összkerekesnek magasabban van a csomagtérpadlója, hogy elférjen a független futómű és a differenciálmű. Hátul legendásan szűkös, hiszen ez egy IV-es Golf. Persze, el lehet férni az én 183 centim mögött is, de azért nem lehet terpeszkedni. Elől kényelmes, jók a sportülések és ebben még van könyöktámasz is, nem úgy, mint a második generációsban, ahova csak utólagosan lehetett beletenni. Az ajtózsebek nagyon kicsik, a kesztyűtartó átlagos méretű. Az ablakok itt még nem lőrések, vicces is beállni egy mai kompakt mellé, hogy mennyivel nagyobbak azok és mégis, mennyivel kisebbek az ablakok rajtuk.

Futómű: Meg vagyok elégedve vele. Nem olyan feszes, mint a második generációs Leoné, de rendben van. A motor nyilván nehezebb, mint egy benzinesben, de azért itt hátul is van egy plusz 100 kiló a diffi és a független futómű miatt, így nem orrtolós. A mezei Leon-hoz képest 2cm-es ültetés van a Top Sportokon. Ennél több nem kell, így is problémás néha egy magasabb padka mellé állás.
Összességében bevált, nem tervezem mostanában eladni. Ha úgy alakul, lehet, hogy még meg is tartom második autónak. Magyarországon úgysincs értéke a 300000 fölött futott autóknak, ebben meg addigra lesz vagy 400000.

Hibalista

- Gumidugó 500 - Küszöbök, motorháztető, lökhárító újrafényezés 160000 - EGR hűtő (ki lett dobva) 20000 - Intercooler 40000 - Vízhőfok jeladó 2000 - Hűtővíztartály 3000 - Belső tükör 5000, 50000 - Hátsó ablaktörlő motor 8000 - Kormányszögjeladó 25000 - Turbó kompresszoroldali nyomóág cső 15000 - Szélvédő 40000 - Vízcső 5000 - Féktárcsák-betétek 90000 - Izzítógyertya 20000 - Termosztát 2000 - Haldex olaj 5000, szűrő 5000 - Össszes hajtóműolaj nem tudom mennyi - Vezérműtengely, hidrotőkék, vezérműtengelycsapágy, vezérlésszett, összes csavar a hengerfejben, összes pd tömítés tűzkarikával, hengerfejtömítés, szelepfedéltömítés, tandempumpa tömítés dugattyúgyűrűk, hajtókarcsapágyak és csavarok az ide tartozó olajcserékkel kb 200000 ft - Turbo felújítás 60000 ft - Hengerfejfelújítás 100000 ft - Lengőkarok szilentekkel 40000 ft - Stabszilentek és stabpálcák 20000 ft - Kormánymű felújítás 20000 ft - PD elem felújítás 250000 ft - Váltó átnézés és 2-es szinkron csere 50000 ft - Kettőstömegű lendkerék 200000 ft - Bölcsőszilentek és billenésgátló 20000 ft - - A sima időszakos szervizek árát nem írom ide, az nem hiba.

Ide hordtam szervizbe

Ismerős szerelő és jómagam, együtt szoktuk csinálni.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Ferryker - Turbófelújítás, az egyetlen cég, akikre turbót merek bízni. Tökéletes munkát végeztek. --- Fortuna Bt. - Igaz, hogy bőven túlcsúsztak az ígért határidőn, ami alapból jó sok volt, de legalább ritka szép és tökéletes munkát végeztek. Szóval megérte. --- Perfektdiesel Tata - PD elem felújítás, tökéletes munka, hibátlanok. --- Kormanymu.hu - Kormányműfelújítás, jó áron dolgoznak és hibátlan munkát végeztek

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 2003
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 248000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 70000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Seat Leon 2005 1P 2.0 TDI Következő autója? Még nem tudom, de ez lehet, hogy marad mellette.
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Seat Leon 1999 (1999 - 2005)

További ítéletek (161 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)