A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Seat » Leon (1999-2005)

Leon 1.8 20VT Sport R 

Az ítélet értékelése
4,2(5 db)

A kis huncut

Szöveges ítélet

Igazság szerint magamtól eszembe nem jutott volna bármilyen Seattal a méla közönynél izgalmasabb kapcsolatba kerülni. Igaz, olykor voltak csini modellek, de valahogy túl erősen belémégett a tizen+ éves sztereotípia a márkával kapcsolatban, miszerint: rohadó kasztnik, gyenge (összeszerelési) minőség, lerontott VW koppintás, satöbbisatöbbi.
Egyetlen kivétel akadt jópár évvel ezelőtt, mikor kijött a Cupra. Na azért ott eljátszottam a gondolattal hogy egyszer majd talán; ám ez a buborék is hamar elpattant az álmodozások forgatagában.
Mígnem tavaly úgy alakult, hogy lett 3 gurigám autót vásárolni (hitel meg új autó szóba sem került), így izibe nekiláttam felhajtani valami 200 ló körüli, viszonylag megbízható, fenntartható, sportos és valamennyire azért praktikus verdát. Ha már idetévedtél és Te sem ezzel a márkával álmodtál évek óta, nyilván nem kell hosszasan ecsetelnem mekkora a reális választék…
Annyit azért megemlítek (mert az emlék azóta is vissza-visszatér egy Martenssel hogy dühösen belémrúgjon egyet) a Honda Integrába nagyon szerelmes voltam (pedig a japán gépek iránt a tiszteletnél többet soha nem éreztem, japán motort pl soha nem vennék, nekem túl neutrálisak, de ezt a gondolatmenetet most nem bontom ki, már így is messzire kanyarodtam (és még nincs vége :)). Az az irreálisan sportos hangulat, a motorhang, a rezgések, az ülés, az útfekvés, az a futómű, az a váltó… hajjaj, ha csak rágondolok könnybe lábad a szemem.
((Mikor jön már a Leon? Mindjárt, türelem. Addig főzz egy kávét, a többieknek elmesélem.))
De mind 120eKm-nél többet futott, lassan bolyhosodó ülésű, még jó állapotú de érezhetően épp életének lejtmenetéhez érkezett darab volt, hiszen ez egy kihegyezett pályaversenyautó – nyugdíjazás előtt. Kétségbeesetten túrtam a fórumokat hogy a fentieket megcáfoló, mély bizalmat ébresztő jóhíreket találjak, 2-300eKm-es gond nélküli futásteljesítménnyel, barátinak mondható fenntartási költségekkel, családi viszály nélkül beszerezhető alkatrészekkel; de nyugtalanítóan nem ezek voltak többségben.
Szóval végül néhány üveg borral hangosan zokogva elbúcsúztam tőle.
Itt jött képbe egy barátom, aki immár két éve (gyakorlatilag szintén véletlenül ráakadva) birtokolt egy Sport R-t. És imádta. Elég alapos figura, beszerzett OBD csatit, szoftvereket, leírásokat; mindent, hogy a lehető legrészletesebben ismerje az autóját, bár nem nyúlt hozzá, teljesen gyári a gép (180 ló). Kiderült hogy ez a blokk a konszern egyik legkiforrottabb motorja, relatív jó a futóműve, bizalomgerjesztőek a fékei, megbízható, kényelmes, biztonságos, pofás, jó vezetni, normális alkatrész-árak vannak; mi kell még.
Hát, találni egy OLYAT. Tudjátok, ami nem (nagyon) volt törve, kb annyi van benne, azt súgja hogy vigyáztak rá (meg a turbójára), ha piszkálták is azt ésszel és hozzáértéssel tették, ilyesmik. Ami ezután következett arról aztán lehetne terjedelmes esszéket írni, de nyugi, ezt most kihagyom :)
Életemben először nem hirdetés alapján, hanem ISMERŐSTŐL sikerült autót vásárolnom! Távoli ismerőstől ugyan, akiről a legfrissebb infó is 15 éves volt, node akkor még a dobozt is 3 dobozban tartotta, meg alapos, meg lelkiismeretes, meg jó gyerek volt, meg meg meg.
És képzeljétek, tényleg, az autó ugyanezeket mondta. Makulátlan, gyönyörű, szinte hibátlan, az eleje ugyan (fő elemeket nem érintve) sérült, de nagyon lelkiismeretesen rendbe rakott példány. Szakértő helyen ésszel chippelt, sportkipufogós (nem hangos, hanem finom, gyönyörű mély hangon gurgulázós), apró ínyencségekkel felszerelt, tényleg 66 ezret futott.
Próbakör, konklúzió: istant get.
Eleinte azonban próbálta kedvemet szegni. Gyanítom, az előző tulaj eladási szándékai között magas priorítással szerepelt a fogyasztás (erre ki fogok majd térni), úgyhogy jó ideje nem kergette meg az egykori kedvencét, ami miatt nálam szinte azonnal megadta magát a műanyagkerekes vízpumpa. Típusbetegség, Alert. Van rézkerekes is, utángyártva, csere esetén azt tessék betenni. Ha már így szét volt bontva, gyorsan cseréltem vezérműszíjat is, az 80e-nél lenne esedékes, ami közel volt ugye. Kicsit csapágyhangosan búgott a kerék, azt is igyekeztem kivizsgálni, itt hitetlenkedve tapasztaltam hogy egy kopott futófelület micsoda morgásra képes. Elrepedt egy műanyag cső is (sajna elég gagyi anyagból vannak), de a szigetelőszalag gyönyörűen bevált. Aztán benzinszag kezdett terjengeni az utastérben, gyorsan utánaeredve kiderült ezt sokan mások is tapasztalták, a probléma elég banális: a motortérrel szemben állva a bal oldali tornyon van a benzintank levegő-visszavezető rendszere, egy kis fekete doboz amiből vékony fekete csövek jönnek-mennek; na az a műanyag-cső amelyik az utastér felé indul, majd egy 90 fokos kanyarral becsatlakozik valahová (20 cm az egész) volt elrepedve, ezt egy sima gumicsőre kicserélve abszolváltuk is a feladatot.
Mi volt még.
Azóta cseréltem elöl féktárcsákat-betéteket, 10ezrenként kap 10W60-as szintetikus olajat MANN szűrőkkel, meg némiképp aggódom a gyújtótrafókért, mert ott a motorblokk tetején a hő elég látványosan kicsinálta a vezetékek műanyagborítását. 2 hónapja szépen lassan elkezdett egyre beljebb esni a kuplungpedál (aminek eleinte szinte örültem mert sajna elég magasan van), megadta magát a (pedálnál lévő) kuplung-munkahenger, ez szériaprobléma a 2001-2004 közötti Seatokon, VW-ken, Skodákon és Audikon (értelemszerűen amikben ez a rendszer van), rossz volt a beszállító. A dolog két okból fájt, egyrészt elődöm kb 1 éve cserélte ugyanezt az alkatrészt, másrészt ez márkaszervizben egy 50 rongyos konstrukciós bukta (a fékfolyadékcserével együtt). Nem is dobott fel nagyon.
Asszem, ennyi.
És akkor most lássuk a lényeget: hogy milyen?
Nos, áááááállat :)
Jól fekszi az utat, kiszámíthatóan mozdul, jók a visszajelzések, bitangok a fékek (csak extrém szerpentinezés közben érezni rajtuk gyengülést), a motor pedig csak tol és tol és tol és tol….. Az előzés egy gyerekjáték, a kanyarok mint a vidámparkban, jól belátható, jó minőségű, forgalommentes közúton megunhatatlan élményforrás.
Finom turbóhang (sajna nem megoldható a lefújószelep hallhatóvá tétele, illetve sokan megcsinálják de a comp nem tud mit kezdeni az “elveszett” levegővel és visszavesz a teljesítményből meg mindenféle csacska hibakódokat generál), hátbaverő nyomaték, ficánkoló magastartomány, nagyon precízen kapcsolható 6 sebesség (létezik hozzá tuningalkatrész amivel lehet rövidíteni is a váltóutat!), az elégedettségtől és az adrenalintól folyamatosan széles vigyor.
Meglepő módon lassan kezd hiányozni az összkerékhajtás is. Pedig úgy voltam vele hogy az a plusz többszáz kiló meg a hajtáslánc vesztesége értelmetlenül sok a ~200 lóhoz, de barátaim, az a helyzet, hogy bizony kellene az oda. Sima, száraz úton kettesben már nem kapar el, de a kanyarban (Torsen híján ugye pláne) ismét jön a hiányérzet. Most télen meg, kicsit is nedves úton a tudása felét sem tudja megmutatni, negyedikben is simán elforognak a kerekek. Ez persze alkalomadtán remek móka forrása :)
Szeretem a kicsi és vaskos kormányát, a design-t kívül-belül, a sok elektromos bizbaszt; már a gyári HiFi is (egészen) szépen szól, jól eltalált helykínálat (kevésbé jó tárolóhely-kínálat), kényelmes ülések, rakat légzsák, biztonságérzet.
Fogyasztás? Hm… azt mondanám, megéri :)
A minimum 8,4 volt, éjszaka, előttem ugrándozó őzektől rettegve, 90-100-as tempóval. A max 14-15 körül, szerpentinen, digitális gázpedálkezeléssel. Az átlagom meg 11-13 között mozog hangulat és útviszonyok függvényében, de őszintén mondom, ritkán megyek spórolósan. A chip egyébként sokat számít, mert a cimborám gyári autója 9-11 között jár el csöppet finomabb, de alapvetően élvezkedős stílusban. A különbség viszont egyértelmen érezhető a két autó között, és ez a kis diffi (nekem) bőven megér 1-2 liter plusszt.
Hát szóval így vagyunk mi ketten, mély és nyugodt barátságban, háromnegyed év és huszonvalahányezer km után.
Érdekes különben hogy az előző autómat mennyire szívből szerettem, ehhez meg mennyivel nehezebb érzelmileg közelíteni. Olyan… németes. Egy rendszerető katonatiszt, aki zokszó és grimasz nélkül, legjobb tudása szerint megcsinálja amit kérnek tőle aztán merev AufWiedersehen! felkiáltással, sarkait összecsapva elmegy aludni. Őt inkább emiatt, racionálisan szeretem.
És bátran ajánlom minden érdeklődőnek.

Hibalista

- Vízpumpa,
- Felső kuplung-munkahenger,
- Néhány műanyag cső a motortérben.
-

Ide hordtam szervizbe

Maszek, de már nem aktív;

Értékelése:

Másik szerelő értékelése

ill. legutóbb a Szombathelyi márkaszerviz, ahol meglehetősen korrektek voltak.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2001
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 66000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 25000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 12 l
Előző autója? 480 Turbo Következő autója? Leon Cupra 4WD, Audi S3
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Seat Leon 1999 (1999 - 2005)

További ítéletek (161 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)