Fiataloknak -vagy rövidutakra...
Szöveges ítélet
Tőlünk nyugatabbra, burzsoá gazdasági körülmények között, ahol az emberek alaposabban meggondolják, mikre dobálgatnak ki havitörlesztésben 200-500 Euro-t, szokás, hogy egy hétvégére kibérlik azt az autómárkát/típust, amit kiszemeltek. Nos, mi is ezt tettük a "második autónk" kategóriában. És ezt javaslom autóstársaimnak is a végső döntés előtt.
Nálam fő szempont -lesz ezentúl azután, hogy a családi szuperdízel vezérhajó ujdonantan elaggott autók szokásait mutatja, pl gyárilag olajfaló, 6000km-ként kell utántölteni 1 litert a nemakárhol beszerezhető legdrágább szuperviszko´ olajból és két súlyosabb cehhet kellett már a szervízben hagyni, mert újabban a gyártók a végtesztelést az első (innovátor) vásárlókra hagyják...
Szóval amúgy is fiatal használtban vettük volna meg.
Azért a Cordoba, mert nagy a csomagtartója, mégis egy kis autó, a spanyolok jól dolgoznak, volt már Toledo-nk nem is egy, a V.A.G. termékeiről volt eddig a legjobb tapasztalatom a néhányszáz autótípusból, amit voltszerencsém a másfél millió balesetmentesen levezettt km alatt megismerni.
1,6-os 102LE-s kedvencmotorommal szerettem volna. Én nem osztom honfitársaim mélymagyar virtusát, miszerint kisautó annáliskisebbmotorral, de klímával terhelten. Kisnagyautó ma már ez a kategória tonnához közeli önsúllyal, ehhez kell lóerő, és nem szeretem (egyre kevésbé...) a számtech´ trükkökkel fölspécizett és túlpörgetett motorokat.
A bérautó-cégnél azonban nem volt Cordoba 1,6-os motorral. Jó, akkor legalább lesz szerencsém ahhoz a motorhoz, amivel úgyse vennénk meg!
Bérautónak ne nézd a gumiját: méga Barum téligumi 15"195/55 méretben -ez optikailag rá is fér a hagyományosan nagy oldallemezfelületet mutató autóra... és aztán rádübörögtem, hogy gördülésikomfortilag is! A Barum jó gumi, de nem bírja a kátyukat, és mielőtt elkopik, veszélyesen dudoros és tojásdad lesz.
Az 1,4FSI motor fülre sportos, morgós, érzetre mégis lomhának tűnt, csak az asszony figyelmeztetett, meg én is rájöttem, hogy a szerintem tatás tempó mellett többet előztünk az esős, nyálkás, halálos kátyukkal teli alföldi és még annál is rázósabb hegyiutakon.
Az óriási csalódás az autóba ülve ért. Mondjuk elvárnám azt, hogy a Cordobában (Ibizában stb) legalább a ´90-es évek anyagvilága fogadjon. Ezzel szemben gagyi, kopogós műanyagok, a frunclikadíszítéses óborzalom a műszerfal tetején... Az ülések gyalázatosak (a gazdag testvérben, az új Polo-ban ültem már... de Skoda Fabiában is...) Az ülések hátrésze elképesztő, esőköpenynek való anyagból. A tetőkárpit az ´50-es éveket idéző egyszerű filc.
100km után már ordítottam a fájdalomtól: kivan a gerincem. A keskeny háttámlájú, izzasztó műszállal kárpitozott ülések fiataloknak valóak, akik még nem is igen vannak tisztába a gerincük anatómiai elhelyezkedésével. Ültem hátul is (minden autóba, amit meg akarok venni, beülök hátra is, első lépés a szalonban: beállítom magamnak a vezetőülést, majd beülök magam mögé). A hátsó ülés gyerekeknek való. Az irodai ülőmunkák miatt gerincpanaszoktól (némán) szenvedő feleségem kb egy negyedórát bírt a hátsóülésen. Kamasz gyerekeink tomboltak: nem fértek el.
A csomagtartó, az igen! Az pompás.
Az alföldön 4,5l/100km es fogyasztás jött ki jó 120-szal pengetvén. Ekkor kezdtem örvendezni, fuuu dojó, jaj, naccerűjez! El nem tudom képzelni, hogyan jön ki 7,5l-es átlagfogyasztás erre az autóra.
A motorjával semmi baj. Előítéletes voltam. Igaz az, amit itt az egyik népítélnök írt: letolja az 1,6-s Astrákat az útról. Mondjuk én nem toligálok, csak előzésekkor tapasztaltam. És én -ez belátható a fogyasztási adatokból- tojással a talpam alatt vezetek.
Mindenesetre a tapasztalataim vegyesek. Ez egy jó autó -a máma már úgy látszik átlagosnak mondható gagyi belsővel. Jó, legyen gagyi: de azért túlzás, hogy az emberi köröm is felkarcolja a műszerfalborítást, a kétféle burkolat találkozásánál durván elnagyolt vágás (a kesztyűtartónál) Jó, a pocsék üléskárpiton lehet segíteni, egy maszek üléshuzatgyártó 30ezerért jobbat von rá...
Az autó stabil -kissé gyöngék a fékek, de ez utóbbi lehet egyedi okokból is.
A váltókar nagyszerűen jár, pontos. A kormány jó fogású.
Az utolsó 150 km-en zavartuk szegényt, ahogy tudtuk (140-150) és az utolsó tankolással együtt 6 literes átlagfogysztás jött ki. Autópályán gyakran közlekedő hiú embereknek ezért nem javaslom. Kedvelt tempója a 120km/h, szerintem nem éri meg efölött forszírozni a 100km-kénti 1,5literes többletfogyasztásért.
Kisgyermekes fiataloknak javaslom, akik tudnak már tükörből tolatni-parkolni. Kívülről jót mutat, a csomagtartó praktikus, nem vág be a huzat az utastérbe, ha a csomagtartóban pakolászunk. Hátul a gyerekek bármit kenegethetnek az ülés háttámlájára, az esőköpenygumiszerű izé jól takarítható. 20 évesen semmi bajom nem volt a kispolszki üléseiben (igaz, akkor simábbak voltak az utak). Vagy magamfajtáknak rövidutakra, rendelőintézetbe járni felülvizsgálatra vagy ilyesmi.
Ezt az autót kis kedvezménnyel (szalonautó/bemutatóautó), manuális klímával 2,6millióért lehet megvenni. Palimadarakra nagyjából a 3millió alatt egy pszichikai vonással kötik rá. Én ugyan nem adnék érte ennyit, az első példányokat meg lehet venni az első fékbetétgarnitúra cseréje után 1,5millióért.
Úgyhogy a döntés megszületet, veszünk egy 12 éves III-as Golfot 1,8-as motorral, megkímélten , annak se rosszabb a CO-ja, meg semmije se, az akkoron gagyinak számító belseje ( CL) meg ma már, és ezek szerint, luxus. Főleg a plüss GL!
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Sufni Csináldmagad Ha Jótakarsz Teljes Felelősségel Sajátkezűleg.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 12000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 1440 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Golf | Következő autója? | VWGolf III. |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
