Véletlen egybeesés
Szöveges ítélet
Előszóként szeretném tisztázni azt a tényt, hogy a márka iránt igen nagy lelkesedéssel rajongok, de nem tartozom azon fanatikusok közé, akik képtelenek beismerni adott típusok hiányosságait, negatív oldalait, mely olykor kompromisszumra kényszerít az együttélés során. Így megpróbálok objektív maradni a NÉPÍTÉLET alatt. Mivel szeretem a kicsit egyedi, kicsit különc dolgokat, így olyan autót kerestem, ami nincs az ismerőseim körében és nem találkozni vele úton útfélen. Viszont fontosnak tartottam a biztonságot és a minimum száz lóerő meglétét, amit egy benzines aggregát ad le. Ehhez a teljesítményhez maximum egy tonnás karosszéria dukál. Ritkasága ellenére is legyen hozzá bőséggel olcsó alkatrész. Minderre volt négy kilóm úgy, hogy szem előtt tartva Kopasz /becsületesnepper/ tanácsait. Egy éve kerestem az autót, mivel addig kuporgattam és nem akartam, hogy a nyakkendős uzsorás a zsebébe rakjon olyan luxus miatt, mint egy kocsi.
Egy véletlen folyamán (A véletlenek szülik a legjobb dolgokat) találtam rá a hahu-n. Nem ikszeltem be az érvényes magyar forgalmi rubrikát és akkor dobta ki azt az autót, amit már régebbről ismertem ugyan, de egyszerűen annyira ritka, annyira nem találkozni vele, hogy el is felejtettem. Egy Seat Cordoba SX- t. A Volkswagen csoport A03-as platformjára épült egyetlen coupé melyet a spanyolok készítettek. /Aki nem ismeri, eme platform jelentőségét annak elmondanám, hogy a Golf 3, Vento, Polo 3, Ibiza, Inca, Caddy… elemeinek jelentős része egymással csereszabatos így rendkívül olcsó hozzájuk az alkatrész. / A képek alapján egyből levett a lábamról az 1996-os szürke kétajtós. Dunaföldváron egy kereskedésbe állt immáron egy éve. Okmányokkal igazolták, hogy egy egygazdás olasz autó. Láttam, hogy törött volt, de akinek ennyi pénze van, annak bizonyos dolgokat be kell nyelnie. Viszont extrák sokasága kényeztet el. Van benne 2 légzsák, klíma, ami működik, elektromos ablakok és tükrök. Állítható a kormánymagasság és ülés. Az első két szék sport. Kényelmes. MFA-s műszeregység, aminek fehér számlapja még vonzóbbá teszi az óracsoportot. Van még a váltóboksznál két kis óra, ami az olajnyomást és az akkufeszültséget méri. Ezek kifejezetten tetszenek, mivel a sportosságon kívül, nagyon hasznos információkkal szolgál. Szervokormány, bőr kormánykerék, váltószoknya és váltógomb. Centrálzár, ABS és EBD. Elöl és hátul is ködlámpák biztosítják a látni és látszani elvet. A hat darab tizenhárom centiméteres hangszóró normális keretek közt szépen muzsikál. Gyárilag 15 colos alufelnik melyre 185/60R15-s gumik feszülnek. Az autó méreteihez képest a csomagtartó űrtartalma brutálisan nagy! 455 liter önmagában a megvilágított tér, de hátsó ülések lehajtásával, melyek 60/40 arányban oszthatóak már 762 literre nő a rakodási térfogat. Ugyanakkor sokak véleménye szerint kicsi a csomagtér rakodónyílása. Ez relatív. Nézőpont kérdése minden. Vásárlás előtt nem árt tisztába lenni, hogy ki mire és hova kívánja használni a gépjárművet. Tehát ezt ne rójuk fel neki. A futómű gondosan nyeli el az olyan úthibákat melyek a mai magyar utakon a legjellemzőbbek, utólagos útjavítások, kisebb kátyúk és süllyedések. Eme jó tulajdonsága miatt sajnos olyanokat bólogat, mint egy keljfeljancsi, ha sportosra vesszük a tempót. Érdekes, hogy a hátsó futómű tengelytávja rövidebb (1430/1389 mm) az elsőhöz képest 4,1 milliméterrel, mely szemmel látható is. Kissé cudarul néz ki, de más felnivel vagy kis nyomtávszélesítéssel orvosolható eme esztétikai hibája. A bódé remek dinamikájáról 1598 köbcentis, nyolcszelepes, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotor (motorkód: AFT) gondoskodik. A 101 lóerőt 5800-as fordulaton adja le, viszont már 3500-nál, 140Nm maximális nyomatékot teljesít. Fogyasztása ésszerű használat mellett vegyesen 7,5 literre tehető. Az ötfokozatú váltó áttételél lehetővé teszik városban az ötvennél ötödik / 1500-as fordulat melletti poroszkálást.
De hogy kicsit beszéljek a negatív, avagy kompromisszumra kényszerítő dolgokról megemlíteném a napfénytető hiányát, ami az előző Cordobámba /Népítélet: Zöld hullám/ CLX felszereltség mellett volt. Minimális kesztyűtartó a sofőr lábánál, amibe a szervizkönyv alig fér el. Kicsi ajtózsebek és sehol egy pohártartó. A sofőrülés nem marad előrehajtva. Az kis óracsoport feletti kazettatartó mára már idejétmúlt, de bosszantóbb az, hogy kiszerelni csak az óracsoporttal lehet. A hátsó üvegek fixek. Nem lehet őket leengedni vagy kibuktatni, ráadásul ez az egy olyan eleme az autónak, ami egyedi. Szóval, ha ez törik, akkor biztos, hogy sok utánajárást fog maga után vonni mivel semelyik másik VW konszernnel nem csereszabatos. A hátsó üléssort csak a fejtámlák kihúzásával lehet teljesen leengedni. Bár akinek van, egy kis agya az berakja az első ülések alá. Hogy mitől kell félni, mi fog elromlani rajta az a jövő zenéje. Számítani lehet a gyújtótrafó meghibásodására, gyorsan kopó fékekre, hűtés csővezetékeinek problémáira. Van még ez a kuplungbovden szakadás. Esetleg elkezdhetnek a műanyagok zörögni, ha sokat jártok vele nagyon rossz utakon. Típushiba még a hátsó ívek korróziója, és a fényezés fakulása is előfordulhat piros, de leginkább a sárga színű kaszniknál. Sokan óbégattak a két ajtó miatt, de elsősorban jómagam és párom részére vásároltam az autót és nem a barátaim taxizására. Ha mégis velem szeretnének tartani, akkor hátul három 180 cm körüli, 100 kiló alatti férfi problémamentesen elfér úgy, hogy a lábuknak is van elegendő lábtér.
25 éves vagyok, élettárssal és egy foxi méretű kutyával. Számomra tökéletes, így ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy kicsit egyedi autót. Mert tényleg nem sok szaladgál belőle.
Hibalista
- Egyenlőre még semmi komoly. De várhatóan az ami a márkatársain már egyszer elromlott.
Ide hordtam szervizbe
Minden valamire való szerelő könnyen boldogul a technikával ;)
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 136000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Cordoba 1.4 CLX | Következő autója? | Ibiza / Cordoba CUPRA |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
