Feltámadás, avagy előbb döglik, aztán viháncol
Szöveges ítélet
Viszonylag olcsó, de mutatós vas. Tulajdonképpen egy VW Polo Classic hátsószárnnyal, de pont ettől lesz vonzóbb a külseje. Elöl kényelmes, a csomagtartó hatalmas, de ez a hátsó lábtér rovására megy. Hosszú távon 6 éven felülieknek a hátsó üléssor nem ajánlott, már csak azért sem, mert a gyári hátsó rúgók meglehetősen puhák, ezért négy felnőtt alatt úgy leül a feneke, mint annó a "motorcsónak" Daciáké. A papíron 60 pacihoz képest jól gyorsul, mivel a sességfokozatok jól elosztottak. Nekem 75%-ban autópályán 120-szal 6.8 litert fogyaszt (a gyári adat 7.2 ! ), de 140-nél sem fogyaszt többet 7.3-nál. A dukkózás nagyon masszív, nem rohad. Ha egy sérülésnél meg is indul, nem rohad tovább annak széleinél. A fékek remekül megfogják a verdát. A kézifék fog mint a festék, csakhát eltart egy darabig, míg a
kiengedés után visszaáll alaphelyzetbe. A hangja enyhén brutális, még frissen cserélt dobokkal is. Olyan, mintha legalább kétliteres, korai hetvenes évek beli motor recsegne benne.
Az apróbb hibákat és kopóalkatrészek cseréjét leszámítva is produkált néhány hibát, amelyek azt hiszem típushibának minősülnek:
1, Menet közben szétesett a vízpumpa. A gyári vízpumpa rotorja két darabból van préselve, és szét is esik, csak idő kérdése. Utángyártottban létezik egy darabból kialakított rotoros verzió, ajánlott azzal lecserélni.Ha menet közben szétesik a vízpumpa, azt sajnos nem veszi észre a soför. Először dőlni kezd a motorházból a gőz, majd a vízhőfok-mérő elkezd felfelé kúszni. Nem mindenkinek van olyan szerencséje, mint nekem, hogy pont akkor állítja le a gépet, amikor elkezdi nyomni a gőzt. Így megúsztam egy komplett felső tömítéskészlet, vízpumpa, termosztát + háztető cserével. Ez utóbbit maga a termosztát bökte ki, mikor túltágult.
2, A kuplungbowden cserét a hasonló vassal rendelkezők jól ismerik. Egyrészt a cserekor nem mindegy, hogy hogyan fűzik be az újat, másrészt eredetileg is piszkosul kemény a kuplungja. A tapasztalat azt mutatja, hogy erre még rátesz egy lapáttal a kuplungkar csapágyazásának berohadása, ami szinte elkerülhetetlen, ezért ezt célszerű rendszeresen csavarlazító-kenőanyaggal kezelni. Nem kell megijedni, mikor a befújás után egy-két nappal egyik pillanatról a másikra drasztikusan felpuhul a kuplung, akkor ért át az anyag. Amit még érdemes tudni, hogy általában nem a bowden szakad el, hanem a pedálba kapcsolódó T-elem. Ez a gyári kivitelben alumínium, de utángyártottban van acél is, ami nem adja fel olyan könnyen a küzdelmet.
3, Hidegben nem nyílnak az első ajtók. Ezt is ismerik a SEAT tulajdonosok. Nem befagyásról van szó. A kulcs elfordul, a gomba feljön, de hiába rángatjuk a kilincset akár kívülről, akár belülről. A hiba a zárszerkezetben van. A kilincsek egy ívelt háromszögletű müanyag lapot tologatnak, ami kioldja a zárat. Ha a gombát letoljuk, vagy az ajtót zárjuk, akkor ezt a lapot lejjeb tolja egy oválfuratos műanyag pálca. Nyitáskor a lapot viszont egy rúgó húzza a helyére, a felemelkedő pálca csak elengedi. Hidegben a lap kissé megszorul és lent marad, tehát
hiába rángatjuk a kilincset, a lap nem éri el a kioldó pöcköt. Egy jólirányzott, nem megfeszített lemezcsavar a lapba és a pálca oválfuratán keresztül a hiba orvosolható, mivel a pálca ezután a lapot felhúzza, nem csak elengedi.
Ha az ember már túlesik a kötelező hibákon, egy megbízható, dinamikus kisautót vezethet
Hibalista
- első szilentek (mind)
- kipufogó kompletten
- vízpumpa, okozott hibái: termosztát + háztető, hengerfej tömítés
- meleglevegő szívócső, egyszerűen széthullott
- első ajtózárak
- ajtókapcsolók (egyszerűen szétesnek, bontóból Citroen ZX-ből pótolva a teljes garnitúra egy gyári kapcsoló árának feléért)
- kuplungbowden végelem törés (típushiba, ezt a SEAT-osok már ismerik)
- csomagtartó ajtó lámpa kábele elnyíródott zsanérmentén
- első ülés háttámla törés tőben
- kesztyűtartózár belső törés, aluöntvény, olyan is. (adom már biztos úr, csak nem nyílik ez a ...)
Ide hordtam szervizbe
Ha nem SK, akkor magánszaki
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 124000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 63000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Favorit 136L | Következő autója? | valami japán... |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
