A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Seat » Cordoba (1993-2002)

Cordoba 1.4 Stella 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Első autóm: Cody

Szöveges ítélet

Üdv!

Aki nem szereti a hosszú ítéleteket az bele se kezdjen, hosszú lesz. Ez nem csak a kocsiról szól hanem kicsit rólam is, hogy én hogyan éltem meg az első autó élményét mennyibe kerül, és milyen nehézségekkel jár.

Negyedik alkalommal írom ezennel át az ítéletem igyekszem napra készen tartani. Fogadjátok szeretettel!

Autóbolondként már korán magába szippantott ez a világ, olyannyira, hogy végül munkám is az autók körül mozog. Járműmérnökként végeztem a győri egyetemen. Még pénzem sem volt rá, sőt jogsim sem de vágytam valamire, ami berreg zúg csörög csattog és megy, de a motorozás nem vonzott. Inkább a 4 kerekűek világa. Végül 17 évesen letehettem a jogsit szüleim jóvoltából (köszi Anyu). De autót még nem vehettem, hisz minek volt már autó a családban, otthon éltem, gimis voltam, majd jött az egyetem. Kollégiumba költöztem, én Hajdúböszörményből utaztam Győrig vonattal, volt hogy egy hónapban többször is. Na gondolhatjátok milyen lehetett az.

Utáltam borzasztóan, de sokáig húztam a dolgot hisz nem egyszerű az élet ha nem akarod szüleid nyakába varrni egy ezeréves roncs összes költségét. Én pedig nem szerettem volna, hogy ők fizessék, hisz mégiscsak az enyém lenne, szóval maradt a kivárás. Vártam gyűjtögettem, hogy megvehessem életem első autóját. A nagybetűs AUTÓ az első gépjármű, ami a legtöbb embernek kedves emlék marad egész életében, már szinte a küszöbön van, elképzeltem ahogy megyek és nem vagyok rászorulva a MÁV-ra. Nem vagyok kitéve szélsőséges késéseknek, persze vannak dugók is ezektől most tekintsünk el, ne rontsuk el az álmaimat.

Folyamatosan nézegettem a használtautós portálokat, amelyeken többnyire az érdekesebb/ritkább modelleket kutattam, arról álmodozva hogy egyszer veszek egyet. Swift GTI, VW valami VR motorral, öthengeres Fiatokat és Volvókat, Subarukat, sorhat BMW-ket szóval bármit, ami a menetdinamikája vagy a benne alkalmazott mérnöki megoldások miatt kitűnnek a tömegből. Sajnos javíthatatlan vagyok, végre megvan életem első saját autója és még mindig nem szoktam le erről a rossz szokásomról. Hiába, elveszett ember vagyok autóbuzinak lenni már csak ilyen.

Na de térjünk vissza a tárgyhoz, egyszer csak eljött az idő mikor már tényleg szükségessé vált az autó, és volt rá keret is. Ugyanis első munkahelyemet Budapesten találtam meg én pedig ekkor még Győrben éltem. Furcsa helyzet az mikor előbb találsz munkát, ahol azonnal kezdhetsz, mint vállalható és megfizethető albérletet. Nekem kb 1 óra és 20perc kell, hogy beérjek autóval számolgattam magamban, ez még vállalható. Ezért úgy döntöttem, hogy az ingázás lesz a legjobb választás az átmeneti időszakra, amíg sikerül felköltöznünk Budapestre. Már csak egy bökkenő volt, kell egy kocsi. (ami nem hagy cserben)

Adott volt a keret 900.000 jó magyar Forint ebben benne kell legyen az autó vételára, új gumi (amennyiben szükséges, mint később kiderült szükséges volt az új gumi) első szerviz olaj és vezérléscsere, és így még mindig maradt egy kis tartalékom, hogy ha bármi elromlik rajta akkor azt meg tudjam javítani, gondos gazdája akartam lenni első autómnak.

A kritériumok, amit tudnia kell: legyen négy kereke és utcára néző ablakai, klíma nem számít, szervó nem számít, abs és légzsák jó ha van, de ha nincs az sem gond, kor nem számít, de nem akartam lakatolással indítani, így a rohadás legkisebb jele sem megengedett. (a későbbiekben kiderült, hogy milyen jól rejtegette kis korrodált titkait a kis huncut) Ne zörögjön, ne kopogjon a futómű, magyarországi autó legyen, lehetőleg magánszemélytől. (az átlagember azt gondolhatja hogy ez hülye ilyen a mesében sincs, erre csak annyit mondanék ha elég kitartó vagy akkor van)

Valamiért nem bízom a kereskedőkben, és jó pár megtekintett jármű után ez a megérzés egyre csak erősödött bennem, hogy kereskedőtől autót nem szabad venni. Bár voltak pozitív tapasztalatok is, ahol korrektek voltak. Illetve a legfontosabb kritérium, a megbízhatóság, szívóbenzin szívócső befecskendezéssel egyszerű mint egy csapágygolyó, nem hiányzott sem a kettős tömegű lendkerék sem a turbó sem a magasnyomású rendszer okozta drága gondok. Ez az utolsó pont illetve a rendelkezésre álló keret kiadta hogy valamit a 2000-es évek elejéről szeretnék. Szeretnék?! Szeretnék a francokat én Subarut szeretnék, sportos vagány autót szeretnék. Azonban az érvek és az akkori pénzügyi helyzetem alapján ezt nem engedhetem meg magamnak. Majd lesz máskor sportos autóm, ez egy hosszú távú terv, most mást diktál a sors. Ez ilyen tipikus ez van ezt kell szeretni típusú helyzet.

Ezzel ugye buktam is hogy különleges autóra tegyek szert. Szóval kellett egy szürke kisegér ami teszi a dolgát ha menni akarok vele, márpedig én menni akartam vele minden nap kb 250 km-t. Így utólag már elmondhatom, hogy az átmeneti időszak 2 hónapig tartott, utána sikerült albérletet találnunk, addig napi szinten ment a Győr-Budapest-Győr. De ezt akkor még nem tudtam meddig fog tartani. Nagy lelkesedéssel belevágtam a használt autók tengerébe, bár ebben az árkategóriában inkább csak mocsár van. Szóval nagyon sok kacatot néztem meg mire kilukadtam a Cordoba-nál, úgyhogy egy ilyen hosszú bevezető után csapjunk is bele :)

2018 Június:

Az alany egy a tulaj elmondása szerint eddig garázsban tartott (sajnos nekem már nincs rá lehetőségem) 2001-es 1.4MPI Seat Cordoba a gyengébb motorral szerelve, ami eget rengető 60 lóerőre volt képes mikor legördült a spanyol gyártósorról. A kritériumoknak megfelelt, egyszerű motorral rendelkezik, nem volt hallható semmiféle zaj a futóműből, és rozsdának az alvázon nem volt nyoma egyedül a két hátsó kerékjárati íven látszódott minimális felületi rozsda. Sajnos a Cordobák típus betegsége a hátsó sárvédő ív rozsdásodása. Mivel fő kritérium volt hogy rozsda mentes legyen elgondolkodtam rajta megéri-e az árát. És sajnos arra a következtetésre jutottam a sok ropivá rozsdásodott szar láttán, hogy ez bizony még így is megéri, hogy tudom egy éven belül lakatolni kell majd. De ősszel ez is javítva lesz és kap egy alapos alvázvédő kezelést hiszen még sokáig tervezek vele. Ezek voltak a rövid és hosszú távú terveim a vásárlást követően.

Szóval vettem 17 éves 92000 km-t futott első gazdás autót. Látszott rajta hogy szerették és vigyázva volt rá bár valószínűleg volt törve az orra de sebaj nem új autót veszünk. Az alkatrészek beszerzésétől és a meghibásodásoktól nem féltem, ugyanis ehhez a típushoz könnyen lehet találni alkatrészt hála a VW által elkövetett legnagyobb pofátlanságnak (lehet, hogy csak én érzem így), méghozzá, hogy szinte cikkszámra azonos alkatrészekből épülnek fel az ugyanabba a kategóriába sorolható autóik. Az én esetemben a 6K kódnevű Seat műszakilag azonos a 6N Polo Classiccal, ami még elég gyakorinak mondható. És akkor felmerül bennem a kérdés, hogy miért is lesz jobb egy 2000-es évek eleji Audi A3 mint egy vele egykorú Seat Leon, hiszen édestestvérek és ugyanabból az alapból építkeztek mind a két esetben. De hát ilyen ez a biznisz, így lehet olcsón sok modellt gyártani.

Igen itt most biztos felszisszen egy két VW fan, és felhozza a beltér minőségét és az összeszerelés pontosságát, hát erre az tudom mondani, hogy én teljes mértékben elégedett vagyok vele. Kora színvonalát tudja, pont olyan a motor és szélzaj benne, mint bármelyik 2000-es évek eleji autóban. A csomagtér pedig elég nagy, egyedül a viszonylag kicsi csomagtér nyílás szab gátat annak, hogy akár a nagymama Singer varrógépjét is betegyük a járgányba.

A Motor nem egy erőművész, de városban tartani lehet vele a forgalom tempóját, autópályán 130-ig vállalható, 130 fölött pedig elfogy, úgyhogy ezzel nem fogok gyorshajtani az már tuti. A váltója egy kicsit volkswagenes. De ez egy Volkswagen a burkolat alatt, úgyhogy nem szóltam. Szóval rudazatos és a csuklók, illetve a kulissza kicsit megkopik 17 év alatt ettől kicsit olyan klattyogós lötyögős érzés váltani vele.

A futómű rendben van, a gyári 13-as kerekekkel szerelve szerintem röhejesen nézett ki ezért 15-ösre cseréltük. Ezzel rugózatlan tömegben nem biztos hogy jót tettem a futóműnek, és lehet hogy kicsit többet is fogyaszt így de nagyon tetszik.

Ráadásul ez egy kicsit szélesebb is mint a gyári így aztán meglepően sportosan is lehet vele kanyarodni hisz egész jól betapad kanyarban. A Pilisben Esztergom felé jól vizsgázott, a karosszéria nem dől meg túlságosan, legalábbis bentről nem érzem. De egy kollégám felhívta rá a figyelmem hogy kb úgy nézek ki kívülről kanyarban mint a Pisai ferde torony, úgyhogy csak óvatosan. Szóval ha a lendület már megvan lehet vele egy élvezeteset autózni (de leginkább csak lejtőn lefelé ;) felfelé csak szenved a 60ló ) A futóműről még annyit jó magyar utakon megtett 17 év meghozta hatását, egy kormány gömbcsukló elkezdett zörögni illetve egy spirál rugó is felmondta a szolgálatot, Győrben az Auditól a Rába gyár felé vezető úton egy halk reccsenéssel tudatta velem a rugó hogy ő ezt nem bírja tovább. (aki jár arra tudja miről beszélek) De szerencsére ez sem volt túl drága rugó 8000, gömbcsukló szereléssel majd utána futóműbeállítással együtt 22000 volt.

Klíma nincs, de nekem nem számít nem is igénylem, lehet hogy eléggé visszafogná a motort nem tudom, szervó van és jól is működik, emellett még olyan komoly extrák szerepelnek a listán mint a két első elektromos ablak, és a fényszóró magasság állítás. ABS nincs, télen mókás lesz (vagy nem) úgyhogy marad a körültekintő óvatos vezetési stílus a fagyos utakon. A rádió egy érdekes megoldás ebben az autóban, ez a komfort center nevű dolog jól néz ki csak ha kipurcan akkor nem tudom mi lesz vele. Mert ez rádió, a levegőztetés, és fűtés is erről állítható. A zene pedig pocsékul szól benne bár ez lehet inkább annak tudható be hogy az öreg hangszórók már nem szólnak olyan tisztán.

Majd ki lesznek cserélve. Ez nem azt jelenti hogy én akarom megnyerni a hangnyomás versenyeket a tuning találkozókon csak kell valami amitől nem úgy érzem mintha egy fazékból szólna a zene.

Röviden összefoglalva, mindig is a japán autókért rajongtam, de úgy megkedveltem ezt a kis VW csoportos autót hogy erősen fontolóra veszem hogy a következő is konszernen belüli lesz. Nagyon szerethetőnek tartom és fiatalosnak, én jó választásnak gondolom első autónak így 23 évesen. A fogyasztása nem vészes, 6,5-7 literig terjed az átlag viszont sikerült kihozni belőle 5,5 litert, illetve 9 litert is. Ha szabályokat betartva átlagos tempóval utazunk akkor vegyesben az előbb leírt értékek simán hozhatóak vele. Nem túl erős így nem kívánja hogy elrúgjam neki minden piros lámpánál és nem sarkall gyorshajtásra sem, és a biztosítása sem kerül egy vagyonba, ami nem utolsó szempont így fiatalon, új belépőként a biztosítási piacron. Szóval megvan benne minden amit egy első autónak tudnia kell.

2018 december

Még mindig imádom. Pedig sokan mondták hogy hamar meg fogom utálni ha elszállt a kis rózsaszín köd. Ki lett lakatolva rajta egy két dolog, ezek az eső csatornában porladásnak induló lemez volt a motortér nyitó bowden körül.
A kipufogórendszerben a flexi cső megadta magát, ezért ott kifújt a rendszer, sajnos a katalizátorral együtt lehet cserélni, de olcsóbb megoldás volt kivágni csak a flexi csövet és újat hegeszteni a helyére így azt is megcsináltuk.
És a típushibának számító 2 hátsó sárvédő ívet kilakatolták és lefényezték nagyon szép munkát végeztek rajta. mindez 110.000Ft-omba fájt

Korábban írtam hogy komolyabb alváz védő kezelést akarok végre hajtani rajta, hát abból lehet nem lesz semmi nagy tervek vannak de nem biztos hogy 100-150ezret alvázvédelemre akarok költeni most főleg úgy hogy vannak fontosabb dolgok is mint konzerválni a kis Seatot.

Zoli kollégám felhomályosított hogy az általam Volkswagenesnek nevezett klattyogós váltásérzetett egy 830Ft-os kis műanyag persely elkopása okozta amit nem ártana kicserélni ha hosszú távon nem akarok váltót cserélni. Így azt is megcsináltuk. Kicsit fura mert egy 2015-ös 40.000km-t futott VW Amarokban is ilyen a váltás érzete, mint amilyen a javítás előtt volt a Cordoba-ban így normálisnak véltem a jelenséget. Csere után valami mesébe illően klassz volt. Jó azért egy MX-5 vagy egy WRX váltásérzetét meg sem közelíti, de sokkal jobb lett mint volt.

Időközben beköszöntött a tél feltettem a téli 13-as kerekeket. Én majdnem sírva fakadtam milyen esetlenül néz ki szegénykém ezekkel az acél felnikkel. Végül kollégám is elismerte hogy a 15-ös alu sokat javított a megjelenésén pedig szerinte az sem volt szép, mindegy ez ízlés kérdése. Komfortban nem érzem jobbnak a ballonosabb gumikat, úgyhogy már nagyon várom a tavaszt.

Várom a tavaszi (2019 március) műszaki vizsgát nem hiszem hogy bármi komoly probléma lenne.

Az eddig eltöltött félév alatt barátnőm is nagyon megkedvelte a kis pénznyelőt, és azóta "Cody"-nak nevezi, egész aranyos. Persze nekem is vannak hülye ötleteim milyen jó is lenne pimpelni a kocsit nagy felni ültetés egy erőssebb motor de ezekre kevés az esély, no meg a pénz. Leginkább a pénz mert nem éri meg ennyit invesztálni ebbe az autóba, sőtt talán egyikbe se. Mostanában mindig mondogatom, hogy állagmegőrzés aztán mire észbe kapok új felniket nézegetek, haha vicces de azért álmodozni szabad szerintem.

2019 Júlis 03.

Ma egy éve és egy hónapja, hogy megvettem, 2018 decemberében elég borúlátó voltam az autót illetően. Erősen elgondolkodtam rajta, hogy eladom, a lakatolás után mert csak viszi a pénzt, még meg nem is keveset. Így Januárban feltettem a Hahu-ra, de nem adtam olcsón szerintem benne volt a top 20 legdrágábban hirdetett 6k2-es listában akkoriban. Ennek az volt az oka, hogy fényezése szép volt, rozsdamentes volt, hibátlan volt, ülései nincsenek kiülve, szóval egy vállalható autó. Kereskedők hada keresett meg hogy ők megveszik, vagy bizományban értékesítik. Tudtam hogy megy ez nem akartam eltékozolni hogy nyomott áron szabaduljak tőle, nem utáltam sőt imádtam az autót, mégis azt éreztem mennie kell. Szóval felhívtak a jónevű szlovák fiúk is, tudjátok a dadogósok, a magánhangzó halmozó cég amiben olyan sok "A" betű van.

Az alábbi párbeszéd hangzott el:
*napszaknak megfelelő köszönés*
-Érdekelne bennünket az ön által hirdetett Seat Cordoba típusú gépkocsi.
- Oh ez igazán remek! Örülök neki
-Be tudná hozni a telephelyünkre egy átvizsgálásra és az ajánlattétel idejére?
Itt már tudtam, hogy ha beviszem és nemet mondok az ajánlatukra addig szivatnak baszogatnak amíg igent nem mondok, vagy a nyakamba sóznak egy 30-40ezer Ft-os átvizsgálási költséget mondván, hogy csak az idejüket húztam, na azt már nem, gondoltam. szóval a következőt feleltem:
-Nos önök autó kereskedők nem?
-De
-Ha én mint vevő felhívom önöket hogy azt a szép bordó Octáviát meg szeretném nézni amit hirdetnek, és tenni szeretnék rá egy ajánlatot, házhoz hozzák nekem?
-Sajnáljuk de arra nincs lehetőségünk sem időnk.
-De akkor miből gondolják hogy nekem most mint eladónak, házhoz kellene vinnem az eladásra szánt gépjárművet önökhöz mint lehetséges vevőhöz. Ez nekem is idő és üzemanyag költség, amit gondolom nem áll módukban kifizetni. Ha komolyan érdekli önöket a jármű küldjenek ki valakit megtekintésre.
Ekkor az ügyintéző köszönés nélkül lecsapta a telefont. Ehhez én nem tudok mást hozzá fűzni mert az nem tűr nyomdafestéket.

Volt néhány magánszemély is, bár ők leginkább csak érdeklődtek.
A kedvencem ez volt:

-Hali főnök megvennénk a kocsit!
-Halló! Persze rendben van, de kivel beszélek?
Ekkor bemutatkozott de nem értettem, mindegy én is bemutatkoztam hisz úgy illik.
-Mennyi a kocsi ára?
-Hát a hirdetésben szerepel.
-Áh igen soké adod testvérem!
-Hat figyelj, így hogy nem is láttad még az autót így nem akarok úgymond a semmire neked elengedni 100-200ezer Ft-ot főleg úgy hogy az autó hibátlan.
-De hát lehet venni ilyen kocsit 200-ért is ez mivel jobb?
-Igen lehet venni 100-ért bontani valót is, de vedd meg nyugodtan 200-ért a másikat és borítsd bele még 400-at hogy autó legyen és máris ott tartasz, hogy többe kerül, mint amiért én hirdetem ezt. Gyere el nézz meg egy megkímélt jó állapotú autót. Nem fog csalódást okozni ez biztos.
-Hát majd még meggondoljuk.
Elköszöntünk egymástól soha többé nem hívott.

Ez január vége február eleje volt, már kezdett vészesen közeledni a műszaki vizsga időpontja (március vége) azt mondtam magamban, hogy ha hát ennyiért nem kell senkinek megtartom, nem fogom kitenni 300-ért csak azért hogy elvigyék, nincs útban használjuk, egyedül az fáj hogy sokba van az hogy tiptop állapotban tartsam. Na jó a tiptop túlzás hisz nem lesz már soha olyan mint egy új, de próbálom lehetőségeimhez mérten rendben tartani.

Eljött a műszaki vizsga napja, korábban vettem egy szett féktárcsa plusz betét szettet hisz kopottak voltak, és kicseréltem magam a panel parkolójában. Nem volt nehéz, hála az égnek még pont meg tudtam vasalni a vizsga előtt így megvolt a kellő fékerő a vizsgára. Más cserélni javítani való nem volt a vizsga előtt. Megnézték átvizsgálták, megdicsérték. Örültem a fejemnek. Egy dologra hívták fel a figyelmem ami miatt meg lehetett volna buktatni, az irányjelzők izzóin narancs festék van amik idővel lepattogzanak, így az irányjelzőim inkább halvány sárgán/fehéren villogtak mintsem sárgán. De nagyon jófejek voltak, azt mondták ez csak el van öregedve ezért az 500Ft-os tételért kár lenne meghúzni, cseréljem ki és jó utat. De elhangzott egy mondat ami később befészkelte magát az agyamba. "Szép autó rendben is van, nem is kötekedtünk pedig..." Sokat gondolkodtam mi az hogy pedig? Miért nem mondjátok el mi a baj? Akkor jöttem rá mire is gondoltak mikor kimentem az országos évnyitó, Seat találkozóra. Találtam egy motorkódra azonos Cordoba-t mint az enyém, és láss csodát neki felvillant a Check engine lámpa gyújtásnál, indításnál elalszik. Na baszki akkor itt bújt el az a "pedig kötekedhettünk volna" Nekem csak EPC lámpám van, indítás után elalszik minden ahogy a nagy könyvben meg van írva.

Persze ez nem nyugtatott meg hogy nem világít jól van az úgy, előttem rögtön a legrosszabb forgatókönyv kezdett el kibontakozni. A led ki van csípve ki van takarva a vezérlő meg biztos tele van hibakóddal, te jó isten mit a fenét vettem, ráadásul jó drágán. Ment is a szentségelés. Először kiolvasta Zoli de neki valami egyszerűbb olvasója van nem tudott teljesen a lelkébe látni, de jó hír, hogy hibakód nincs benne. Ettől egy fokkal nyugodtabb lettem. Végül az egyik Parkoló Parádén kinn voltak a Deltamark-ék. Ő is kiolvasta nincs hibakód, szuper. De mi okozhatja ezt?! Csinált egy műszerfal tesztet, ami azt jelenti, hogy kivillant minden lámpa aminek funkciója van, pl alacsony olajnyomás, EPC, ajtónyitás érzékelő, töltés visszajelző stb... De az olyanok, amik gyárilag nem voltak bekötve, amiket nem használ az ECU azok nem villannak fel, ilyen pl a kipörgésgátló a fékbetét kopásérzékelője, és ilyen volt a Check lámpa is. Megkérdeztem attól még nem lehet-e kicsípve a led, azt mondták kicsípve biztos nincs hisz akkor szakadás van az áramkörben ami hibát generálna és az ő műszerük azt jelezné. Ezzel sikerült kellő képen megnyugtatniuk.

Úgy tűnik ezeket a motorokat több verziójú ECU-val szerelték ezért lehet, hogy az egyikben van pl check lámpa a másikban nincs. Tudom tudom biztos hülye vagyok meg a szomszéd autójában is van, minden autóban van. De szerintem kellőképen körbe jártam a problémát és nem tudok más magyarázatot rá. Max még annyit, hogy az autó kezelési kézikönyvében (durva mi 18 éves és még megvan neki) meg van csillagozva a check lámpa ami azt jelenti hogy csak bizonyos országokban bizonyos felszereltségi szinttől elérhető.

Majd jött a tavasz, úgy voltam vele ez már rajtam marad, akkor csinosítgassuk picit, eladtam a régi szürke felnit amivel megvettem, majd vettem egy másikat amit felújíttattam és fehérre fényeztettem. 15-ös Mille Miglia Steffan, valaha talán E30-as BMW-n lehetett. De méretben passzol az enyémhez is. Piszok jól néz ki, már amikor tiszta, hát ugye a fehér felni ára, hogy könnyen koszolódik. Pl egy Budapest Debrecen távon már egészen fékporos lesz. De ez ilyen nem lehetsz vidám büntetlenül, takarítsd 200-300 km-ként és akkor szép, vagy nézd a fékporos csúfságot. Ennyit nekem megér inkább takarítom lemegyek kisvödör kis szivacs, ruhával át törölgetem és kb egy hétig vidáman használom azután repeat.

Megbarátkoztam a gondolattal, hogy én leszek az utolsó gazdája, így igyekszem minden kötelezőt meg egy kis pluszt megadni neki. Így aztán kipattant az ötlet a fejemből, 18 éves és egy éve van nálam, mi kell neki? Hát alváz és üregvédelem az tuti, állagmegőrzés, fuck yeah.

Van aki 1.8T-re költ, Cupra lökösre, chipeli, szép felni (ez mondjuk én is), ültetés, na de igen kevesen foglalkoznak a korrózió védelemmel. Kézenfekvőnek tűnt az ötlet ha még sokáig használni akarom, márpedig miért ne, ez a tuti ötlet nem a gewinde.

Na nem is szarral gurigázunk olyat akartam, ahol nem csak ráküldik a rücsit azt cső, hanem ahol alapos munkát végeznek, ahol azt is lekezelik ami nincs szem előtt, dobbetétek le, felületi rozsda passziválás, lemaratás stb és csak utána megy fel az alvázvédő. Szóval felkerestem több céget is. Mindenki kb egy éves várakozási időt mondott, szinte sokkolt. Mi a....? Na de nem törődtem bele, végül a 3. cég akiket meglátogattam ők azt mondták nekem hétfőn, "hozd be holnap, mert megüresedett egy hely, egy 6-os Mazda kiesett nagyon gatya az alja" óh mondom szuper, megörültem. Még aznap délután alá néztünk a műhely szerelője azt mondta nem lesz ez olyan gáz, ha olyan jó amilyennek látszik csütörtökre kész is lesz és vidáman falhatjuk tovább a kilométereket.

Korai volt az öröm. Igazán kár, hogy nem tudok ide képeket beszúrni pedig szívesen megosztanám veletek, amiket kaptam e-mail-ben. A munkafolyamat első lépése takaró lemezek dob betétek leszerelése, pipa. Ezután 100-150 atmoszféra nyomással vizes lúgos tisztítás (a nyomás értékeket nem én ütöttem el ez szerepel a honlapjukon is) ami azt eredményezi, hogy a laza felületi rozsdát lekapja az alvázról. És itt jött a hüledezés és a gyomorgörcs, a kocsi fentről lefelé az utastér felől kezdett átrohadni, hát én majdnem elsírtam magam amikor megláttam a lukas küszöböt. Hiszen kívülről semmi baj nem látszódott. Hátsó kerékdobban kisseb lyukak, a padlólemezen a gumidugók körül megette az idő a vasat.

És mindez úgy, hogy alulról nem látszódott. Két hete cseréltem olajat aknában ott tüzetesen átvizsgáltam én is, és nem láttam minimális felületi rozsdán kívül semmit. És a szerelő is bizakodó volt. Úgyhogy ott tartok, hogy a rozsdamentesnek gondolt szeretett autóm kis túlzással inkább egy tésztaszűrő.

Elég alatomos dolog a rozsda, mindannyian felismerjük a küszöbön a kerékjárati íveken, de nagyon kevesen vizsgáljuk át tüzetesen az alvázat és az üregeket. Én tanultam belőle, és hátha másban is felmerül a gondolat kis írásom hatására, hogy át kellene nézetni a gépet alaposan.

Akkor egy kicsit megrendült a hitem az autóban (újra), de hát ez már benne van a korában. Az amúgy sem olcsó MikeSanders-es alvázvédőzés árát megdobta egy százassal a lakatolás és csiszolás munkadíja. Úgyhogy három lehetőségem van a csupasz lemezzel az alján mászkálok tovább és jövőre betolom a bontóba. Ez nem opció gondoltam. Ráküldjük az alvázvédőt így ami nettó pénzkidobás.

Vagy súlyos pénzeket fektetek az első autómba és akkor talán még 10 évig autó lehet belőle.

Nos a harmadik lehetőséget választottam, és ott tartok hogy nem merem megnyitni az autós_költségek.xls fájlt mert rosszul leszek attól hogy mennyit költöttem rá. Két hétig álldogált szegénykém a műhelyben, de azóta újult erővel újra az utakon van.

2020 Február
Utolsó frissítés óta kb fél év telt el. A nagy lakatolás és alvázvédő kezelés után, viszonylag nyugodt hónapjaink voltak. Egy két kisebb dologtól eltekintve hisz egy 19 éves autó mellett az ember soha nem unatkozik. Közvetlen a lakatolás után még várt rám egy viszonylag kicsi alkatrész cseréje, amely viszonylag nagy munkával jár. Kicsit féltem tőle, de mivel szeretek szerelgetni ezért belevágtam. (2019 július 15.)

Jön a rettegett FŰTŐRADIÁTOR csere.
A Seat Club-ban előtte alaposan utána jártam, ez egy ilyen Seat betegség. Szinte mindenkit érint az 1L Toledo-któl a 6K szérián át egészen az 1M-ig. A jelenség a következő, a radiátor elöregszik és elreped valahol. Ennek következtében elkezd fogyni a hűtővíz, fűtést bekapcsolva jellegzetes édeskés fagyálló szag van az utastérben. Ha hagyjuk nagyon eldurvulni a hibát akkor komoly gondot okozhat így nekivágtam egy kollégámmal a cserének.
Alaposan át tanulmányoztam az ETKA rajzokat, és utána kérdeztem a Seat Club-ban is, kezdett kirajzolódni a kép. Ki kell szerelni a teljes műszerfalat és szétszedni a fűtés boxot hogy ehhez a kb 15x30x4 cm-es radiátorhoz hozzáférjek. Nem emlékszem pontosan, de 3 vagy 4 délutánunkba került szétszedni cserélni összerakni. Ezt a pompás műveletsort nem valami hűvös garázsban tettük, így a nyár közepén hanem kinn a tűző napon egy átlagos kis panel parkolóban. Sokat megnézték, bámészkodtak egy két ember kérdezősködött is a szétbombázott Seat láttán. Nem tudták hová tenni, hogy mégis mi a bánatért bontom el a kocsimat az utcán. Tudjátok az egyik legrosszabb érzés amikor látod az autód szétszedett állapotban, és azon gondolkodsz „Jó Isten hogy fogom és ezt összerakni?!” De megcsináltuk, sokan mondták, ha szétszeded soha többé nem lesz olyan, mint előtte zörögni fog recsegni stb stb. Szerencsére nem lett igazuk a károgóknak, összeraktuk, tökéletes nem zörög nem csörög olyan, mint amilyen volt előtte is. Lelégtelenítettük a vízteret és minden mehetett tovább.

Még 2019 augusztusában eljött az idő, hogy a tákolt hangrendszer egy részétől megszabaduljak, vissza lett alakítva a gyári hangrendszer. Sajnos a hangszórókat ekkor még nem cseréltem az később jön. Örültem a gyári működő fejegységnek, azonban ez még okozott egy kis problémát. A gyári fejegység képes volt bekapcsolni csak úgy bármikor. Ez azért volt probléma mert pár nap alatt képes lemeríteni az akkut. Szóval megkerestem a Seat Club-ból Horváth Gábort Ceglédről, aki az infocenterek nagy guruja. Ennek az amúgy nem túl jó konstrukciónak nagy tudósa Gábor, ő javítja Nyíregyházától Sopronig szinte mindenkinek. Én is felkerestem őt, talált is benne egy pár hibásan működő funkciót, így ezek javításra kerültek. Így már nem kellett attól félni hogy reggelre lemerül az akkumulátor. Úgyhogy ezúton köszi még egyszer Gábor :)

2019 szeptemberében még rávettem magam egy fényszóró cserére, elég mattak voltak azok, amelyek már benne voltak. Nem is láttam velük túl jól. Így vettem két újat. Igazából két baj volt a régivel, matt volt és párásodott. Megvettem az újakat megnéztem, hogy vannak összeragasztva… Hát mit mondjak, már értem miért párásodnak. Szarul vannak ezek megragasztva már gyárilag is. Szóval olyan kis magyarosan majd én jobban tudom megcsinálom én magamnak. A vadiúj lámpákat szétszedtem teljesen, majd ragasztót nem sajnálva újra összeraktam. Hát nem volt egyszerű szétszedni, nem akartam eltörni ezért elég óvatos voltam. Lámpánként kb 4 óra meló volt a szétszerelés. Ha már szétszedtem gondoltam feldobom egy kicsit optikailag. A külső műanyag keretet felcsiszoltam és lefújtam mattfeketére hogy egyedi legyen. Kollégám csak annyit mondott erre, hogy menthetetlenül boyracer vagyok. Csak egy kis optikai tuning. Jó egy kicsit majmoltam a Cupra fényszórókat, de nem akartam Cupra lámpát két okból kifolyólag. Cupra lámpa bontva 40.000Ft. Én pedig ezt kihoztam 30.000ft-ból ragaszóval festékkel lámpákkal együtt. (szegény ember Cupra lámpája) A másik ok, hogy mindenki a Cupra fényszóróval akarja feldobni az autóját, nem akartam beállni a sorba, egyedit akartam. És ez sikerült is. Egyedi lett, nem feltűnő nem hivalkodó, de a szakavatott szem észreveszi, én pedig büszke vagyok rá.

Ez volt az utolsó munka rajta 2019-ban, innentől tényleg nyugodt hónapok következtek, úgy érzem most már tényleg összeállt az autóm. Mikor megvettem édesapám csak fogta a fejét. (szerinte túl öreg autót vettem) De most már ő is azt mondja, hogy annyi munkát pénzt és időt fektettem ebbe az autóba, hogy egyszerűen nem szabad eladni. Nem mondom hogy megkedvelte de most már nem megvetően beszél róla mint az elején, látja hogy kezeim között kikupálódott az autó és működik is komolyabb hibák nélkül. Most már csak vigyázni kell rá. Maximum a hülye ötletek okozhatnak plusz kiadásokat. De a kis manót a fejemben muszáj kordában tartani, aki mindig az súgja a fülembe, hogy gyerünk vágj bele, csináld és tedd egyedivé. Úgysem lesz soha kész teljesen, mindig lesz valami, amit módosítanék vagy javítanék rajta, hogy szebb, jobb, ügyesebb legyen.

Szóval végére értünk itt vagyunk 2020. február 13.-a van. Nem akarom dicsérni mert akkor biztos, hogy beszarik rajta valami holnapután.

Nem mondanám magam a márka vagy a típus nagy rajongójának, hisz ezelőtt fel sem tűnt az utcán ha egy ilyen szembe jött velem, (pedig klassz forma) meg amúgy is mindig Subaru-ról álmodtam. Sajnos nem úgy alakult az élet, és ezt dobta a gép, így a Subaru-ból nekem csak az "S" kezdőbetű jutott eddig.

De a fenébe is rettentően a szívemhez nőtt ez a darab vas, barátnőm elnevezte Cody-nak. Már szinte családtag ez a benzintemető, és mikor ránézek egy kicsi büszkeség tölt el hogy az enyém, pedig semmi tekintélye az utakon, mai szemmel nézve veszélyes, gyenge (60hp), fapados, és még klíma sincs benne.

Sajnos sokat látni belőle lepusztultan, ebben a korban mikor akár 100-200 ezerért is hozzá lehet jutni egy egy példányhoz, így még kevésbé nézik autónak. Kacat szemét szar jelzőkkel illetik, pedig ott van benne még a tartalék a biztonsági tényező amit egykor a mérnökök alkalmaztak, azért hogy megfelelően működjön, de az is hamar elfogy így az élettartama vége felé ha csak tankolja valaki. És aztán megnézheted mi marad belőle, mehet a bontóba.

De nézd meg ezt a 19 éves, kicsit kitaposott mamuszt. Hiába vannak nagy tervek, ebből sosem lesz szépségdíjas autó. Nem Cupra és még csak nem is igazán egyedi, de ez nem is lesz, mert nincs akkora takaróm (tudjátok mindenki addig nyújtózzon…). Nem lesz patinás veterán sem, mert még 11 év sok idő, bizonytalan a sorsa és nem azért mert nincs rá késztetés hogy életben tartsam, hanem kitudja meddig engedik még közlekedni az EUR2-es kibocsájtási normájával. Ez már sosem lesz kényelmes, halk és újszerű. Pedig irtó gondos gazdája vagyok, állandó szélmalomharcot vívok a szinten tartásért, de nem csak én nagyon sok márkatárs is.

De miért is?!

Hisz csak egy kis acél meg műanyag az egész. Nincs lelke, de mégis sokan úgy kezeljük mintha lenne.

Én az emlékek és az élmények miatt ragaszkodom hozzá annyira, ami ez alatt az két év alatt összejött. Nyaralások, Balaton, Graz, a Pilisi szerpentin, roadtrip az Alpokban, a Großglockner, érted egy 60 lóerős autóval nekivágtam az Alpoknak. El tudod képzelni milyen az? Nem ment, felfelé legalábbis nem, de én mégis élveztem minden másodpercét. De ami miatt leginkább szeretem az első autó élménye.

Vezettem sok mindent ültem sok autóban, eddig kettő volt amire lecserélném az egyik az Audi RS6 (esélytelen az ára miatt) a másik egy WRX de ahhoz még sok víznek le kell folynia a Dunán. Minden más autó esetén hiába volt újabb erősebb én visszavágytam a Cordoba-hoz Codyhoz ami bizony eladhatatlan. Vagyis de, mert biztos van az az ár amivel elviszik de én nem adom, nem hagyom, amíg valami hülye ki nem üti alólam úgy hogy amíg nem menthetetlenül GTK-s addig én nem engedem el ennek a kis vacaknak a kezét.

Jó mérnökhöz híven komplett költségvetést vezetek róla mit mikor és mennyiért javítottam rajta, szeretném megosztani ezt veletek mert a sztoriban benne van az is hogy kötődöm az autóhoz és szeretem is, azonban próbálok szubjektív lenni és leírni minden problémáját és pozitívumát is, de mégiscsak a puszta számok adják a legtöbb infót.

Hát tessék:
-Vételár 650.000Ft (2018.Június)
-Alufelni 40.000Ft (2018.Június)
-tehermentesítő gyűrűk a felnihez 5.000Ft (2018.Június)
-eredetiség vizsgálat (vétel után) 17.000Ft (2018.Június)
-Nyári gumi 66.200Ft (2018.Június)
-Átírási költség (vétel után) 32.000Ft (2018.Június)
-kötelező biztosítás + baleseti adó (éves) 46.644Ft (2018.Június)
-olajcsere + szűrők cseréje 15.835Ft (2018.Június)
-ablaktörlő lapát 2.000Ft (2018.Június)
-Osram H4 izzó 4.490Ft (2018.Július)
-motorolaj 10W-40 Mobil1 6.490Ft (2018.Augusztus)
-szűrők + hosszbordás szíj 12.244Ft (2018.Augusztus)
-Futómű kopogás megszüntetése gömbcsukló csere 16.000Ft (2018.Szeptember)
-futómű beállítás 6.000Ft (2018.Szeptember)
-Karosszéria lakatolás és apróságok javítása 110.000Ft (2018.November)
-Váltó javítása (persely csere) 850Ft (2018.November)

Nos ez eddig 1.090.753Ft + a benzin amit bele tankoltam fél év és 20.000km alatt. Ezt mindenki döntse el maga hogy sok-e vagy kevés.

Ez még nem teljes de nem merem tovább tölteni mert attól félek hogy egyszer megjelenik három fehér ruhás ürge a lakás ajtajában azért hogy bezárjanak valami diliházba, mert amit csinálok az nettó elmebaj. Hogy miért költök egy ilyen autóra százezreket? Hogy miért csinálom? Miért nem egy újabb árába fektetem azt a pénzt? A válasz egy szerű, nem akarom nekem ez kell. Plusz infó hogy az autó piaci értékéhez képest sokat költöttem rá de egy új autóhoz képest sehol sincs még, és ez szerintem olcsóbban fenntartható. De ez az egyetlen szerény érvem hogy megtudjam indokolni ezt a betegséget, hogy mégis miért.

Hibalista

- Szerintem elég részletesen írok az itéletben a hibákról volt egy pár, de ebben a korban ez már vállalható

Ide hordtam szervizbe

Tibi bácsi az Audi motorfejlesztési részlegén dolgozott, ott kerültem vele kapcsolatba, és ismerősi alapon vállal munkát, korrektül és olcsón dolgozik. Sajnos a Budapestre költözés miatt már nem tudom, vagyis nem éri meg hozzá vinnem a kocsit.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Jelenlegi munkahelyemen, szintén egy fékpadi szerelő kollégával (Zoli) sikerült megismerkedni akihez immáron a Pestre költözés miatt viszem az autót ha baj van. Ő is remek munkát végez.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2001
Kényelem (8) Használati időtartam év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 92000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Seat Cordoba 1993

További ítéletek (158 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)