Igazi igásló. Még.
Szöveges ítélet
Első dízel autóm.
Nagyon féltem, elég sok a rémtörténet a modern dízelekkel kapcsolatban. Sokat számoltam, mi lenne a jó (itt jegyzem meg, Nepperűző kolléga 1x sem válaszolt a kérdéseimre a témával kapcsolatban, bár tény, nem egyszerű tanácsot adni) - napi 2x100 km-t vezetek, M0/M1 mentén. A régi jó málhásom elérte a 16 évet és a 300e km-t, és úgy gondoltam, ideje cserélni, mert a hátam már kezdte érezni a sok km-t illetve egy tempomat is felkerült időközben a "must have" listámra (Xsara-ba csak valami vákumos utólagos megoldás mehetett volna, hisz valódi II-es volt(illetve még az, megtartottam)). Egyéb szempontok is voltak: a minimum 408 literes csomagtartó (tapasztalat, hogy 4-en 1-2 heti csomaggal ennyibe beférünk úgy, hogy az utastérbe nem kell semmit bezsúfolni), a magasabb üléspozíció (rühellem a szemembe világító szembejövőket, és hát a be nem állított sokaság és utólagos xenon kendácsolások így is kihívást jelentenek), ESP, tempomat, minimum 4 légzsák. Illetve ha a fényszóró is több fényt ad, az sem baj. Ja meg legyen 5 ajtós. A gyerkőcök már nagyok, és igénylik. Fiatalabb is legyen, km is legyen kevesebb, és ne egyen 6.5 liternél többet (minden a Xsara-hoz viszonyítva). És hát ne kerüljön egy vagyonba megvenni. Sok autót néztem, próbáltam ki, de mindegyikkal volt egy kis nyűg. Ezt a példányt viszont megkaptam kipróbálásra 3 napra (köszi Attila!). Bárcsak mindent ki lehetne így próbálni... sokat segít.
A forma mindig is tetszett, bár egy kicsit különc is - nem tudom mihez hasonlítani. Talán a PT Cruiser-hez. Az XL már nem tetszik, a Toledo még kevésbé, bár azoknak nagyobb a csomagtartójuk és tán még a hátsó ülések is variálhatóbbak (bár ennek hiánya, most, hogy költöztünk, nem tűnt fel).
Megvettem, és azóta is napi szinten használom. 3.5 - 4 havonta cseréltetem az olajat, eddig (a rendszámtábla világítás izzóját leszámítva) ez az összes szervizes tapasztalatom vele. Olaj nem nagyon fogy ez idő alatt, csak olyan 0.5 liter. Illetve rakattam be egy tolatóradart. Az drága volt, mert "gyárit" kapott a fejegységgel való kompatibilitás miatt.
De milyen a kocsi?
Dízel, tehát a benzinesekhez szokott lelkemnek
1 - büdös (tankoláskor is szembesülök ezzel)
2 - hangos a motor
Elég rugalmas, kifejezetten nyomatékos, és a 6 sebességes váltónak hála viszonylag alacsony fordulaton is tudok vele utazni. Fogyasztása eléggé időjárásfüggő. Nyáron 4.4 körül, ilyenkor télen pedig 5.5 liter körül eszik. A futómű egész feszes, bár ez talán nem is baj, hisz kissé magas a bódé. Az úthibákon azért ez kicsit megbosszulja magát.
A váltó precízen kapcsolható, bár a megtett km-ek során kicsit lazább lett, kis lötyögése lett. A fékek nem olyan harapósak, mint a Xsara-n, de jól teszik a dolgukat. Az ülések elől kényelmesek, hátul már kevésbé, ott inkább padok vannak. Gyerkőcök nem panaszkodtak egy 800 km-es túra során, de nekem biztos minden bajom lett volna. Kicsit rövidek az ülőlapok. Meg kemények. Én meg öreg vagyok :-)
Az ablaktörlő hátul ~jelzés értékű, szerintem túl kis részt töröl. Az elsők jók, de horror az áruk (2x E Ft / pár). Elég gyorsan kiürül az ablakmosó tartály.
Világítása szerintem nagyon jó, kritika talán a ködlámpákat érheti, nem túl hatékonyak.
Műszerfal műanyagjai jobbára hangtalanok, de pl. olyan úton, ami nem "sima" (régi 1-es), meg-megszólal ez-az. A könyöklő tárolójába helyezett dolgok elég hangosak tudnak lenni - kicsit mozgékony ez az építmény, és úthibákon kocognak a dolgok.
A kényelmi dolgok jól működnek (kivéve a klíma, mikor áll az autó, de ez majd meg lesz javítva), és nem érzem úgy, hogy valami hiányozna. A tempomat viszont nem léptethető, tehát egy adott pillanatban bekapcsolom, és nem tudom 1 km/h osztásokkal léptetni, mint pl. Skoda-kban, újabb Seat-okban. De ennyi, működik.
Illetve kíváncsi leszek, hogy a csomagtér nyitója meddig fogja bírni. Jópofa, meg minden, de nem úgy néz ki, mint ami túléli a sok használatot. A csomagtartó jól pakolható, van mindenféle rekesz, zseb, jól használható.
Eddig tehát minden szép és jó - remélem így is marad. Anyagi értelemben nem érte meg a váltás, mert nem sokkal eszik kevesebbet, mint a Xsara, olajat sem kell kevesebbszer cserélni benne és a gumi (méret okán) is drágább (16" vs 15") és hát a Xsara már rég elérte az értékvesztés azon fokát, ahol az már nem számottevő - ez meg még nagyon nem, bár még 1-2 év és 300e km táján kb. eladhatatlan lesz (hisz itthon nincs autó, ami ennyit futna, ügye). Addig élvezem mindazt a többletet, amit ad, és remélem a rémtörténetek azok is maradnak. DPF, kettőstömegű, injektorok, szivattyú - még minden a gyári.
A kérdés, hogy miért dízel lett benzines helyett? Ha turbós benzinest veszek, akkor a dízeles rémek nagy része ugyanúgy megmarad. A szívók meg nem bírnak olyan menetteljesítményt nyújtani, mint bármi más, ami turbós. Mármint úgy, hogy közben nem eszik le a gatyámat (és igen, tudom, nem az üzemanyag a legnagyobb költség - de ezt nyugodtan számolják újra évi 50e km esetén, és kiderül, hogy azért ez nem teljesen igaz...) Hogy mmiért VWG? Japánt akartam, de fiatalt. Nos, azok nem ebben az árban vannak. Ford: majd, talán, 1x, ha a cégem ad. PSA? Ha lett volna 3008 2.0 manuális váltóval, lehet, hogy azt vettem volna. De nem volt. És talán nincs is. BMW? Ár. Illetve az állapotok. Meg nekem nincs önértékelési problémám.
########################################################################
Update:
198e km, valami elkezdett búgni, járó motornál. Először a hosszbordás szíj feszítőjére gondoltam, ez ki is lett cserélve. Tényleg nem volt 100-as. De a búgás maradt. A generátor csapágya volt a kiváltó. Azok cseréje után megint csend lett (dízeles mércével :-D)
Viszont a generátorhoz csak a klímakompresszor levételével tudtak hozzáférni, úgyhogy klímatöltés is lett belőle. Melegebb időben legalább kiderül, hogy a kevés gáz okozta-e a hűtési elégtelenséget.
########################################################################
Update:
208e KM-nél eladtam a kocsit, 1 éves használat után. A látóteremben maradt, így tudom, hogy a klíma nyomáskapcsolójának hibája (törés a csatinál) volt az elégtelen hűtés oka. Illetve nem sokkal utána behalt az akksi - na ez vicces volt, mert a kocsit nem lehetett indítózni, ESP hibát írt ki. Franciás tapasztalat -> akksi jó? Nem :-)
Na és mostanság behalt az EGR is. Nem filléres cucc...
Hibalista
- - Rendszámtábla világítás (151e KM) - - Valami van a klímával, mert álló helyzetben nem annyira hűt (kivizsgálás alatt) - - Kiderült, a nyomáskapcsoló konkrétan el volt törve a csatinál (208e KM) - - Hosszbordás szíj feszítőgörgő (198e KM) - - Generátor csapágy (198e KM) - - Akkumulátor (219e KM) - - EGR behalt (228e KM)
Ide hordtam szervizbe
Pötördi Autószerviz
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
http://tempomatszereles.hu/
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 150000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Xsara Coupe 1.6 16V | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
