Kényes tehén
Szöveges ítélet
Az úgy volt, hogy az 5 évig használt 1.8-as Opel Zafirát a zasszony elkezdte ferde szemmel nézni, mert hogy öreg ('99-es). Amúgy semmi komoly baj nem volt vele, én megtartottam volna, amíg bírja. Szeretett volna tolóajtóst, így vettünk egy Mazda 5 2.0 Sport-ot. Ami viszont két okból sem maradhatott sokáig. Az csak egy dolog, hogy 10 l/100km fogyasztású (ezt tudtam), de négy gyerekhez nem volt elég tágas, és zabálta az olajat, pedig mindent megtettem a motorfelújításon kívül, hogy ne tegye. Hát amilyen gyorsan vettem, úgy el is adtam. Ekkor kezdtem Eurovanokat nézegetni, elsősorban Peugeot 807-t 2.0 bemzineseket. El is indultunk a szerelőmmel megnézni egyet, de a zsinór másik végén az eladó nekiállt hámozni, meg hímezni, hogy majd jövő héten... stb. Vésztartalékként néztünk Alhambrákat. Ez a szegény városi dzsungelharcban szerzett apróbb sérüléseket, de a motorja szépen ketyegett és a Föld-Hold távolságot még messze nem teljesítette (220e), a turbót cserélték már rajta (számlával igazolva). Ráakasztottuk a diagnosztikát rendben volt, már a szerencsésebb motorkódos 2.0 TDI motor van benne, hát lealkudtunk 30%-ot a kettőstömegű várható cseréjére, meg a kasznihibákra (semmi rozsda, csak horpadások) az árából és elhoztuk. A kötelező kört a nagyszervízzel (vezérlés, olaj, levegő, pollen... stb.) elintéztük.
Hely az van benne bőven. Mindig meg tud lepni, amikor kikapom a hátsó 5 ülést, mert hú de nagy cuccot kell cipelni és kiderül, hogy elég lett volna csak az utolsó kettőt. Hosszában van elég lábhely még a leghátsó sorban is, keresztbe meg simán befér 3 komplett gyerekülés ISOFIX tartóstul mindenestül a középső sorba. Az egyetlen dolog amit nehéz megszokni a Mazda után a tolóajtó hiánya, de a következő majd egy 2010 utáni Alhambra lesz, azokon már az van.
Az a jó a befecskendezős dízelekben, hogy mindig pöcc-röffre indulnak. A miénk a 140 lovas verzió, ami gyakorlatilag mindenre elég, még úgy is, hogy ez egy dögnehéz bálna. Egyszer nagyon kellett sietnem valahová és a hirtelen ottermett német korlátozás nélküli autópálya szakaszon simán ment kilónyolcvanat. Ez azért volt jó, mert a dpf regeneráláshoz magas fordulat kell, ez meg alig forog háromezret legális autópálya tempónál hatodikban. Ezután érzékelhetően jobban ment az autó. A fogyasztása az én nehéz talpammal együtt is csupán 7.5 l/100km, ami laza 800 kilométeres tankolásközti etapokat jelent a gyakorlatban.
Hibalista
- Amikor megvettem tudtam, hogy a rádió front erősítő része halott, meg hogy nem megy a klíma. Ezek még mindig rosszak. A klímára ránéztünk, új kompresszor kell. Mondtam a szerelőnek, hogy rendeljen egyet (240€), ennek már 5 hónapja, de nem zaklatom, mert közben máshová kellett öntenem a zsét (1.6 Astra TT, mejd azt is megírom egyszer). - - Három hónap örömteli használat után a lehető legrosszabbkor hagyott a szarban. A város közepén egyszercsak leállt és utána többet nem indult. Hajtott az önindító, de nem indult. Amikor mondtam a szerelőmnek hogy mi van, azt kérdezte, hogy a csekk&dzsinn lámpa világít-e gyújtásra. A nemleges válaszra bökte is, hogy a 109-es relé fosta el magát. Ez egy szögegyszerű relé (3 szál kell hozzá +bemenet, -vezérlőjel, +kimenet), de sajnos nagyon fontos, mert gyújtásra ez lát el árammal az ECU-tól elkezdve a komfortelektronikáig gyakorlatilag majdnem mindent. A drága német mérnök urak meg voltak annyira jó fejek, hogy úgy eldugták, hogy alig találtam meg. Le kell hozzá bontani a fél műszerfalat, mert a biztosítéktábla (ami amúgy egyben a komplett komfortelektronika is) alatt lévő relépanel alatti relépanelen van. Az sem segített, hogy csak a gyári jó helyette, mert a hirtelen szerzett (de istenbizony jó) bontott (miért ne szombat délután rohadjon le) se volt jó, és az utángyártottak se életbiztosítás. Végül egy kéteres kábellel és egy biztosítékkal hidaltam át a problémát, viszont így lemondhattam a központi zárról és egyéb kényelmi berendezésekről. Nem voltam boldog. Pláne mert aznap délután kellett elhoznom az anyósom a reptérről, másnap fuvarozni a kölyköt egy programozó versenyre (amúgy megnyerte a büdös kölyök a kategóriát, amiben indult), rá két napra meg mennünk a reptérre családilag nyaralni. Szerencsére sikerült szerezni egy kölcsön kocsit, de a viszonyunk az autóval nagyon megromlott. Kb. ott tartottam, hogy leöntöm benzinnel és meggyújtom. Aztán attól kaptam agyféket, hogy elektronikai műszerész létemre szégyenszemre egy autóelektronikai guruhoz kellett vinnem a gépet, mert még a szakszervízben sem tudták kideríteni, hogy mi a faszért működik a komfortelektronika akkor, és csakis akkor, ha fel van kapcsolva a tompított világítás... A guru rájött, hogy valami félkegyelmű betekert két plusz csavart a komfortelektronika házába valamikor a múltban, ami valószínűleg akkor amikor megbolygattam azt a részt a relé miatt rövidzárlatot okozott. A komfortelektronika 3 amperes biztosítéka egyből elfüstölt gyújtásra, mert nem bírta a tompított 110 Wattját, de működött, mert a tompított visszacsatolt árama meghajtotta a komfortelektronikát... Na azóta csak egyszer hagyta ott a családot, de azt én oldottam meg: ugyanez a szerelő elfelejtette meghúzni az akkumulátornál az extra testszálak csavarjait, melyek természetesen ugyanezt a területet látják el. Már kezdtem nagyon csúnyákat káromkodni, amikor már rutinból borítottam szét a műszerfal paneleket és nem találtam semmi hibát. Végül reszetelni akartam az ECU-t akkumulátor megvonással, így jöttem rá a hibára. Meghúztam a csavarokat, azóta hiba nélkül teszi a dolgát. - - Update:2020.01.10. - Mire kezdtünk volna összebarátkozni, megint produkált egy "nem megyek én sehova" hibát. Hiába köszörültem, nem indult. Egyszerű hiba volt, gyanítottam is, hogy nem kap nyálat a rendszer, de nem vagyok autószerelő, nem merek drasztikus módszerekhez folyamodni, ha autóról van szó. Jött a haver, légszűrő le, én küsztettem, ő meg fújta a féktisztítót. Szépen névsor szerint el is indultak a hengerek, aztán járókeret nélkül is járt már a motor. Valószínűleg csak egy apró dugulás lehetett az üzemanyagrendszerben. Legközelebb azért cseréljük a nincs egy éves üzemanyagszűrőt is (amúgy szervizenként szoktuk cserélni ezt is). Ha nem ez a hiba, akkor üzemanyagszivattyú csere is bejátszhat. Nem sokára jön a műszaki vizsga, majd megírom mit produkált őkelme...
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 22000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 5 Sport | Következő autója? | Alhambra (2010 utáni tolóajtós) |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.6/10) |
