Szolidnak látszó vadóc
Szöveges ítélet
Számomra ilyen Az Autó! (már ami az én anyagi lehet?ségeimbe belefér) :)) Az értékelés megírásakor majdnem egy éve használom, de ez alapján nagyon elégedett vagyok, remélem, kés?bb se cáfol rá.
Igazi "understatement", úgy érzem, pont összeillünk. :)
Látszatra csak egy szolídan elegáns, de azért dinamikát sejtet?, egyedi formájú, 5 ajtós családi autó (szerintem gyönyör?). Raktere is hatalmas, 450 liter, nemrég pakoltam bele egy lapraszerelt 200x140-es franciaágyat ágyrácsokkal, plusz egy teljes hétvégi nagybevásárlást, na jó, ehhez azért a hátsó üléseket le kellett hajtani, de még b?ven maradt hely.
Nem is látszik igazán, milyen brutális er? feszül benne, és ha a helyzet úgy hozza, kil?, mint egy rakéta! :) Igaz, ennek is van hátulüt?je: téli utakon, téli gumikkal még néha négyesben is kipörög a kerék egy padlógáznál, amúgy meg ilyenkor kapaszkodni kell a kormányba gyorsításkor, mert próbálkozik csavargatni. Most 17"-os Dunlop SP2000 van rajta, száraz úton kiváló, nedves úton persze ez is elpörög. Azért a Hirsch szoftvercsere által biztosított 210 LE/ 310 Nm nyomaték (amit 2400-as fordulattól lead) ehhez a fronthajtáshoz autóhoz már kicsit sok, kipörgésgátló nélkül, de tervezem a TCS beszerelését kés?bb.
Fogyasztás: rendszeresen a Budakeszi úti reggeli dugóban, valamint ugyanennyit országúton haladva télen 9,3-9,5, sztrádán 145-150-es tempónál 8,2 volt. És ami a legjobb, a motor rugalmassága, ilyenkor még ugyanúgy pillanatok alatt gyorsul, mint bármelyik más sebességtartományban.
Kényelmes, jól felszerelt (4 légzsák, ABS, EBD, digitklíma, b?rkormány, b?r váltógomb, állítható deréktámasz, tempomat, fedélzeti computer, színezett üvegek, elektromos ablakemel?k elöl-hátul, fényszórómosó, gyári CD-s audio, stb.), még mindig ?riz valamicskét a régebbi Saab-ok egyéniségéb?l. A faberakásos m?szerfallal kicsit nehezen barátkoztam el?ször, de szerencsére nem m?fa, nem túl er?sen erezett, csak akkor látszik igazán, ha ráesik a fény.
Eddig ami negatívumként felróható neki: ezeknél a Saab-oknál tipikus pixelhiba az információs kijelz?n meg néha a digitklíma kijelz?n is el-elt?nik egy pixel (engem ez egy csöppet se zavar, egyébként egy ügyes m?szerész vszleg meg tudja csinálni, szó sincs arról, hogy muszáj lenne emiatt kompletten kicserélni), illetve a váltója kicsit keményebben kapcsolható, mint az NG900-asomon.
A hátsó ablakemel?k központi kapcsolóit nagyon hátratették a kézifék alá majdnem, mikor ki van húzva el?l a középs? kartámasz, gyakorlatilag alig férek hozzájuk.
Fagyban és nagy h?ségben budapesti utakon itt-ott megzördül néha valami a beltérben, de rendes úton, normál id?ben teljesen csöndes (ja, nem egészen, lehajtva a napellenz?t a kinyitható sminktükörfedél zörög, de ez elnémítható akár egy kis darab papírzsebkend?vel is), iletve öntapadós filckorongok felragasztásával. 130 km/h felett enyhe fütyül? szélzaj jelentkezik az ablakok fels? pereménél (mintegy jelzi, hogy innen már gyorshajtás) :)
További kis apróság: a klíma bels? h?mér?jének beszívóventillátora ( a szivargyújtó mellett van egy kis rostély alatt) id?nként elég hangosan zörög, vagy csapágyas, vagy nagyon elkoszolódott.
u.i. A Hirsch tunningot a vásárlás után 2 hónappal egy fokozattal gyengébbre cserélték (210 LE/280 Nm), a nyomaték korlátozása azért t?nt célszer?nek, mert a régebbi modellekhez képest az enyémben kisebb a turbó (Garrett T25 helyett T17), így hosszútávon a gyakori "csúcsrajáratásos" használat id? el?tti turbócseréhez vezethetett volna.
u.i.2. Nemrég a Hirsch második változatát egy Nordic Custom Stage1 szoftverre cseréltük, ez szintén kíméletesen bánik a turbóval, viszont a befecskendezés, gyújtás, stb. finomhangolásával 230LE/350 Nm-t tud kihozni a motorból, ami brutális gyorsulásokat eredményez, ráadásul a nyomaték már alacsonyabb fordulaton is ébredezik szépen, a fogyasztás szabályosan közlekedve lakott területen és országúton 7 liter alatt tartható, autópályán 145-150 körül 9 liter.
(Mindig újra elcsodálkozom rajta, milyen kifinomult computeres vezérlése lehet a motornak, ha csupán a szoftver optimalizálásával ilyen elképeszt? különbségeket lehet bel?le kihozni.)
Igaz, a Nordic nyomatékgörbéje kevésbé egyenletes, mint a Hirschnek és magasabb fordulaton (4500 felett) már kicsit visszafogottabb, de összességében számomra kedvez?bbnek t?nik. Más váltási stílust követel, az alacsonyabb fordulaton is nyomatékos viselkedésért cserében nem érdemes nagyon pörgetni, inkább el?bb felváltani, akkor jobb a gyorsulása.
Egyébként 220 km/h sebességnél is ugyanolyan stabil és jól vezethet?, mint kisebb sebességen. (Ment volna simán többet is, de nem akartam nagyon feszíteni a húrt, egy M3-as BMW-vel tartottam a lépést kíváncsiságból - na, azért az M3 180 fölött kicsit jobban gyorsult :) .)
Azt még nagyon szeretem benne, hogy mindezt csöndben, szerényen, felt?nés nélkül tudja, ráadásul az értékéhez képest nagyon kedvez? áron.
Jókat vigyorgok magamban néha, mikor egy-egy csicsás, agyonspoilerezett, krómozott, matricázott, motorja lelkét is kipörget?, hörg?-üvölt? streetracinges mellett halkan elsuhanok vele. Nekem nem kell agyonpörgetnem a motort, talán 5000-es fordulat fölé nem is mentem még soha, mert 2500 felett megindul, mint akit nekifutásból farbarúgtak, de akár 1500-1800 között is lehet vele autózni, sík úton gond nélkül tartja a sebességet, és még gyorsítást is lehet innen indítan, nem kezd fuldokolni...:))
Kezdem szépen felszerelni minden jóval, kapott új m?szeregységet, mivel az eredetiben nem volt turbónyomásmér?, gyári pohártartót, konzolos kartámaszt az els? üléshez, gyári Aero sportkormányt.
ui.3. Nemrég beszereltünk egy spéci, nem gyári kormánymű merevítést. Ezzel nagyságrenddel csökkent az ún. "torque sterering" jelensége, vagyis a padlógázas gyorsításkor fellépő kormánycsavargatás. Most teljesen kultúrált a viselkedése, jobb a visszajelzés az útról, jobb a kanyarstabilitás. A cucc kb. 53000 Ft volt, bőven megéri.
Az autót egy év használat után cseréltem le egy ugyanilyen, de kicsit fiatalabb és magasabb felszereltségű Saabra, nem mintha bármi gondom lett volna vele, de jobb ajánlatot kaptam. Nehéz szívvel váltam meg tőle, ő volt az első turbós autóm, hibátlanul működött, amíg csak nálam volt.
Hibalista
- Az el?z? tulajdonos cserélt rajta jobb alsó leng?kart, leng?kar szilenteket és DI panelt, valamint volt egy turbó felújítása.
- Amire minden turbós Saab-nál érdemes figyelni: a lehet? legjobb min?ség? olajat kapja (pl. Castrol RS Sport 10W60), és érdemes a gyári el?írásnál gyakrabban (8-10ezer km) cserélni olajat és sz?r?t. Ezen nem érdemes spórolni, meghálálja.
- Egyszer volt egy Check Engine jelzésem, a diagnosztikai computer a második lambda szondánál rendellenes feszültséget jelzett, a csatlakozó megtisztítása és egy kis WD40 azonnal megoldotta a problémát.
- 100ezres szerviz alkalmával üzemszer? elhasználódás miatt 2 db els? féktárcsa (ATE Powerdisc, 28000 Ft/db) és fékbetét szett (Textar, 22000 Ft) csere.
- Az automata klíma h?érzékel?jének beszívóventillátora elkezdett zörögni, megcsinálták, talán még pénzt se kértek érte. A fedélzeti komputer (SID) kijelz?jén is egyre több pixel húnyt ki, sajnos ez egy progresszív folyamat. Mondjuk elég szégyen egy ilyen kategóriájú autótól, de tipushiba. :( A klímapanel kijelz?je szintén, azt kicseréltettem, 20e Ft volt egy felújított, 1 év garanciával.
- Sajnos volt egy kisebb balesetem, így az els? lökhárítót (70e), a fényszórókat (30e/db), intercoolert (100e), ködlámpákat, indexet, alsó motorvéd? lemezeket, jobb els? kerékjárati doblemezt cserélni, a h?t?maszkot és a lökhárító felfogatást javítani kellett, a végösszeg valamivel 400e alatt volt fényezéssel, munkadíjjal, anyaggal. :(
- Többen panaszkodtak itt Saabokra (persze inkább a 9-5-ösökre), hogy megbízhatatlan, folyton elromlik, drága a javítása: nekem az a gyanúm, hogy egy széthajtott példányt vettek, gondos állapotfelmérés nélkül, így inkább a saját felel?tlenségükben kéne a hibát keresni. Ilyenkor persze, hogy megbízhatatlan és sokba kerül.
- Egy tény: gondosabb tör?dést igényel, mint más autók, de meghálálja, nekem eddig semmi komolynak nevezhet? problémám nem volt vele.
- Amire nagyon kell vigyázni: míg a motor el nem éri az üzemi h?fokot, nem hajtani, csak szép finom, zöldben tartva a turbónyomást. Ha pedig hajtotta, leállítás el?tt pár percet hagyni kell járni, hogy a turbó visszah?ljön, különben 100e km-t se bír ki a turbó.
- Az ezekben a tipusokban lévő B205 motoroknak van néhány tipushibája:
- 1. Olajszivárgás a dekli oldalán, az ékszíjak felőli részen. Ez a nagy hőterhelés hatására idővel lassan, de biztosan bekövetkező vetemedés miatt van. Egyelőre 114e km-nél még nem volt vészes, érdemes úgy 1000 km-enként letisztítani azt a környéket alaposan, hogy látszon, mennyire ül ki az olajköd utána.
- 2. Vezérműlánc-szett. A tuningolt autóknál hamarabb, az alapmodelleknél később, de általában 140-180e km körül célszerű a cseréje. Az enyémben még nem volt esedékes, 114e km-nél ellenőrzésképpen le lett véve a hengerfej, hogy milyen az állapota, a láncnál már észlelhető volt valamelyes oldalirányú mozgás a szemek kopása miatt, de még nem vészes, 20-30e km még belefért volna.
Ide hordtam szervizbe
Rácz Mobil Kft.
Kicsit messze vannak nekem (XVII. kerület), és általában csúsznak 1-2 napot az ígért határid?vel, és amiért külön nem szólok, arra általában nem néznek rá (mivel nem akarják, hogy az ügyfél azt higgye, túlzottan sokmindent akarnak vele kifizettetni). Érdemes kicsit szigorúbban odafigyelni átvételkor, a munkafelvételkor pedig pontosan részletezni, mi mindent nézzen át.
Egyébként jól értenek hozzá, sok bontott alakatrészük van, és árban is elfogadhatóak.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Kelemen szerviz
Nem kimondott szakszerviz, de csináltak már Saab-okat, a 100ezres és 110 ezres szervizre vittem oda, korrekt, el?re megbeszélve, id?re készen, pontos számlával.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 89000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | NG900 | Következő autója? | Saab 9-3, olyan mint ez, csak kicsit újabb és jobb. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
