Relaxáló rakéta
Szöveges ítélet
Gyönyörű, elegáns, finoman dinamikus, de nem hivalkodó külső, otthonos, szép belső (bézs bőr, diófa berakás), csendes (nagy sebességnél is) és brutálisan húzó motor, alacsonyabb tartományban is elég nyomatékos, az autó 200-nál is ugyanolyan simán és biztonságosan megy, mint 90-nél.
Kifejezetten megnyugtató vele közlekedni, valami jó zene mellett cirkálni mindig kellemesen ellazít.
De ha előzni kell, egy padlógázra kitör belőle a szunnyadó fenevad, és míg pislog egyet az ember, már rég túljutott az előzésen, és fékeznie kell, ha nem akar szökési sebességre gyorsulni. :)
Ja, és mindezt akár 150-ről indulva az autópályán is. :)
Nem vagyok egy közúton versenyezgető tipus, csak ha autópályán épp szabályos sebességgel a belsőben haladok el egy hosszabb lassú kocsioszlop mellett, nem szeretem, ha valami erőszakos menőmanó nagyon rámközelít, nyomok egy padlógázt egy rövid időre, hogy lemaradjanak, ilyenkor elég hamar 200-ig is fölmegy (elvileg 240-250 körül lehet a vége, még nem próbáltam), így az első adandó alkalommal elengedem és visszaállok a szabályos utazótempóra.
Csak összehasonlításképpen, eddig aki NEM maradt le ilyenkor: BMW M3, Mitsu EVO IX, de hát ezek eleve sportmodellek, az enyém meg csak egy szoftver upgrades, praktikus családi autó, 490 literes csomagtérrel. :)
Na, ennyi volt a líra. :)
Folytatás informatívabb módon, mivel Rácz kolléga megítélte az itéleteinket múltkorjában, jól, én megszívlelvén intelmeit magamba szálltam, és ontani kezdem a hasznos és konkrét információkat, csak legyen aki végigolvassa: :))))
A jószág új korában 9 milka fölött volt, 5 év alatt ez a negyedére csökkent nagyjából. Saaboknál igen nagy az értékvesztés, tehát érdemes venni, utána meg nem kell eladni. :)
Felszereltsége az akkori normákhoz képest szerintem pazar (az SE szintnél csak az Aero volt menőbb), de ma is elég jónak számít: fűthető, elektromosan állítható tükrök, elektromos ablak, vezető- és utaslégzsák, oldallégzsák, centrálzár, riasztó, immobilizer, ABS, EBD, TCS, 7 hangszórós CD-s rádió, fedélzeti komputer, automata klíma, kormányról vezérelhető hifi, tempomat, Night Panel (éjszaka szinte minden fényt lekapcsol belül, csak a km-óra marad megvilágítva, és más elemek csak akkor kapcsolódnak be, ha információt kell közölniük, bár egyébként az autóipar legszebb és legmegnyugtatóbb műszervilágítása van benne, a zöld és a narancs/borostyán színek kombinációjánál jobbat nem tudok elképzelni, rám a piros vagy kék műszerek mindig kimondottan idegesítően hatnak), ködlámpa, fényszórómosó, bőrkárpit, fűthető, állítható deréktámaszos első ülések, váltózár (Saabokon alap), ostorcsapás-sérülést gátló aktív fejtámla, ajtómerevítések oldalütközés ellen, stb....
A minőségérzet jó, bár hasonló árú és presztizsű konkurrens márkáénál talán kicsit gyengébb, nekem fő bajom a beltérben az ajtókon lévő műanyag kapaszkodóval és a középkonzol anyagával van, ez elég kellemetlen műanyag. Viszont a műszerfal faberakása valódi diófa, a kilincs pedig igazi fém króm, nem műanyag, a bőrkárpit, bőr váltógomb és bőr sportkormány is jó érzetet kelt. A kézifékkar alatti "seprűs" takarású nyílás viszont sajnos nagyon gagyi.
Motorikusan: 2 literes, nagy nyomású (HOT) turbómotor, gyárilag 205 LE/283 Nm, a max. nyomaték 2500-tól rendelkezésre áll nagyjából 4800-ig, igen húzós. Az enyém kapott egy Nordic upgrade vezérlőszoftvert, még nincs bemérve a teljesítmény, de hasonló gépek tapasztalat alapján így 240 LE környékén járhat, a a max. nyomaték 360 Nm (bemérve műszerrel), brutálisan gyorsul bármelyik sebességfokozatban. Ez szükségessé tette egy Sachs Sport Performance (ez van a Viggenben is) kuplung beépítését a gyári helyett, mert az nem igazán szerette ezt a nyomatékot, ez persze normális tőle, mert nem erre volt méretezve.
Minimális turbólyuk persze van, de szerintem nem vészes, én meg amúgy is szeretem az érzést, amikor padlógázra egy rövidke pillanat után beleprésel az ülésbe a nekilóduló ménes. A torque steering (hajtási befolyás) sajnos kimondottan erős volt, magyarul mindenáron ki akarta ilyenkor csavarni a kezemből a kormányt, aztán beépíttettem egy Taliaferro kormányműmerevítőt (kb. 52e Ft, www.elkparts.com), ami majdnem teljesen megszüntette ezt. Azért egy padlógázt nyomva még hármasban sem tanácsos lazán egy kézzel fogni a kormányt előzéskor, mert a ménes hirtelen kitörési próbálkozásai miatt az oldaltávolság veszélyesen lecsökkenhet, ha nem fogom keményen a gyeplőt...
A futómű annak idején sok kritikát kapott, túl semlegesnek és kevés visszajelzést adónak írták le, és ez nagyjából igaz is. Az enyémben most Powerflex poliuretán szilentek (Elkparts) és Monroe Reflex lengéscsillapítók vannak, és hátul a gyári helyett egy jóval merevebb Taliaferro stabilizátorrúd van (kb. 68e Ft, Elkparts) ezekkel együtt már egész jól kanyarog a drága, sokat javult az úttal való kapcsolata.
130-ig elég csendes, afelett a szélzaj már kicsit megkívánja, hogy feljebb hangosítsam a hifit, de nem vészes még így sem (volt alkalmam egy 2003-as BMW 525D Touring-gal hasonlítani, a bajor egyértelműen sokkal halkabb, és a futóműve is jobb - viszont gyorsulás terén nem ér fel vele, és számomra a feelingje se). A beltér azért már itt-ott zörög, a hátsó ülés biztonsági öveinek racsnijai főleg, az ülések lehajtására szolgáló zsanérok (ez néhány alkalmasan elhelyezett szivacsdarabbal megszüntethető), illetve elől a műszerfal illesztései, de ezek jobbára csak kimondottan rázós utakon (vagyis szinte mindenhol Budapesten) :(. Jó úton alig hallani bármit is.
Kiegészítés: valahol kívül, az első szélvédő alatt is van egy rész, ami idegborzolóan tud nyöszörögni időnként, de ezt egy hozzáértő Saab guru megkeni, és elhallgat... :)
Megállni is elég jól lehet vele, bár ezen még szívem szerint javítanék, most elől ATE Powerdisc, hátul Viggen féktárcsák vannak, de egy komplett Aero fékrendszert még elviselnék, nekem jobban bejön a kicsit keményebben harapósabb fék...
Az ülések kényelmesek (igaz, az oldaltartása nem az igazi, az Aero ülés lenne jó), bár az én kis termetemhez nehéz beállítani, mert vagy a pedálokat érem el jól és akkor túl közel van a kormány (sajnos tengelyirányban ugyan állítható, de le-fel nem), vagy a kormány van jó pozícióban, akkor meg a pedálok vannak kicsit messze. A gyári kartámasz nulla, ezért vettem bele egy utángyártottat a Woodcompanytól, ez hosszban állítható, és magasabb is, így már jó.
Az előző autóm is egy hasonló 9-3 volt, azzal 1 év alatt semmi gondom nem akadt, olajcsere és fékbetét/tárcsa csere volt minden tennivaló vele.
A modell tipushibái lehetnek (lekopogom, nálam most minden rendben):
- olajfolyás a deklin az ékszíj felőli oldalon, a hengerfej és a blokk illesztései környékén, sajnos a hőterhelés hatása miatt fellépő vetemedés lassan, de biztosan előhozza ezt a hibát.
- a vezérműlánc-szett aránylag korai elhasználódása (kb. 140-180e km, a csere húzós, mert mindent ki kell szerelni hozzá, kb. 300e Ft munkadíjjal). Sokat lehet tenni a hosszú élettartamért a gyakori olajcserével(8-10ezer km) és kizárólag gyári ajánlás szerinti, vagy annál jobb minőségű motorolaj használatával.
- szilentek, télen a hidegben hajlamosak kopogós hangokat kiadni, az említett Powerflex poliuretán cuccok ezen is segítenek.
- turbó (ha nem vigyáznak rá, főleg a kisebb, Garrett GT17-esek adták fel hamar, ezen a B205R motoron Mitsubishi TD-04 van, ami nagyobb, nagyobb nyomással is tölt, és strapabíróbb is). Itt is leírom, ha esetleg valaki nem ismerné a turbós alapszabályt: hidegen nem hajtani, míg az üzemi hőfokot (mutató vízszintes) el nem érte, melegen (mondjuk hosszabb autópályázás vagy kimondottan sportos városi vezetés, esetleg huzamosabb hegymenet után) leállítás előtt pár percig járatni (a turbó teljes töltéskor akár kétszázezret is pörög percenként, és ha leállítják utána, ő még forog egy ideig, csak éppen nem fog kapni álló motor miatt hűtőfolyadék keringetést, azaz hamar megsülhet). Ez utóbbi arról vehető észre, ha hidegen indításkor erős, kékes kipufogófüstöt pöfékel egy rövid ideig, ez azt jelenti, hogy a turbó belsejében összegyűlt a szivárgó olaj.
- DI panel (ezeken már jobban bírják, de a korábbi évjáratokon 100e km körül már gyakori lehetett a csere)
- kézifékbowden berohadása (a gumiborítás hamar kiszakad sajnos), ami a kézifék egyre nehezebb működésével, esetleg beszorulásával járhat - ezért télen szokás kicsit visszaengedni belőle, hogy ne szorulhasson meg, úgyis mindig rükvercben hagyott váltóval lehet csak a kulcsot kihúzni, így megfogja mindenképpen)
- légtömegmérő
- SID (fedélzeti komputer) és klímapanel kijelzőjén egy idő után hajlamosak el-eltünedezni a pixelek. Ez sajnos nagyon gyakori (Nokia suxxx, ő gyártotta a kijelzőt), de egy röhejes módon javítható, amivel még úgy egy-másfél évig húzza: kicsit meg kell vasalni a kijelző szalagkábel érintkezőit, részletes leírás olvasható az Index/Totálcar/Saab topikban, ami egyébként is ajánlott olvasmány minden Saabbal kapcsolatban állónak - jó társaság, klubélet, találkozók, stb. :)
- egyelőre ennyi jut eszembe, majd még kibővítem, ha beugrik valami.
Sok kritikát látni a Saabok megbízhatóságáról, itt a Népítéleten is. Én elvakult Saab rajongónak számítok (ez a negyedik Saabom), de igyekszem amennyire tudom objektíven megítélni.
Egy biztos, ezek az autók igénylik a törődést és odafigyelést, de:
- rendszeres karbantartással
- a hibák (a kisebbek is!) idejekorán felismerésével
- a hiba felismerése után nem sokáig halogatott javítással
elég jól megbecsülhető, milyen költségek lesznek az autóval, és milyen cserékre, javításokra lehet számítani.
Ha azt veszem, hogy ezek hengerűrtartalmukhoz képest eléggé jelentős teljesítményre/nyomatékra képes, jól tunningolható motorok (sporthoz 500 LE körülire is felhúzzák, de Per Eklund 2.3l-as Viggenje 750 LE volt, amivel megnyerte annak idején a Pikes Peak-i versenyt, és 2.5s!!! alatt volt 100-on), melyek olyan rugalmasságot és gyorsulást adnak még gyári állapotban is ennek a masszív, biztonságos és praktikus családi autónak, ami a magyar autópark nagyjából 90%-ánál jobb, akkor azt mondhatni, hogy a fenntartási költségei az árához és tulajdonságaihoz képest reálisak és nem rosszabbak, mint más ilyen kategóriájú járműé.
Persze ez sokban múlik a használaton is, egy sportos, rámenős, padlógázas, pörgetős használat, vagy a Stage2 feletti tuning várhatóan megrövidíti az élettartamát.
Én alapvetően nagyon visszafogottan vezetek, ritkán használom ki az erőművet, igyekszem inkább kíméletesen hajtani, és arra számítok, hogy így elfogadható költségekkel 4-5 évig kihúzom vele.
Ha valaki használt Saabot akar venni, alapvető, hogy megbízható szervizben (a www.saab900.hu oldalon talál jópárat) alapos állapotfelmérést végeztessen, és próbáljon meg utánajárni az autó előéletének, javasolt a már említett Indexes Saab topik használata, itt mindig szívesen segítünk, és több, igen komoly szaktudású hozzáértő is van arrafelé.
Ha a fentieket megszívleli, elkerülheti, hogy később olyan népítéleteket kelljen írnia, mint páran tették a Saabokról, akik nagy valószínűséggel meggondolatlanul vettek egy leharcolt példányt, ami persze pénztemetőnek és állandó bosszúságforrásnak bizonyult, de ez inkább őt minősíti, nem az autót általában. Ez sajnos velem is megesett az első saját Saabom vásárlásakor, épp ezért azóta már sokkal jobban vigyázok, és nem is ért csalódás.
Úgy érzem, a rajongáson túl racionálisan is megállja a helyét, hogy ezért az árért ilyen biztonságot, rugalmasságot, teljesítményt, hivalkodásmentes egyedi stílust, kényelmet és mindehhez képest visszafogott fogyasztást más autóban nem tudtam volna megtalálni. Cserében vállalom a nagy értékvesztést, a szigorúbb megelőző karbantartást, a gyérebb szervizhálózatot. Lehet gondolkodni, kinek mi a fontos...
Hibalista
- 1. Váltókarnál a rükverc határoló néha elfordult vagy fennakadt, ilyenkor túlzottan ki lehetett nyomni oldalra, és az ötödikbe váltás bizonytalan lett. Ez amiatt történt, hogy a rúdon lévő műanyag burkolat és a váltógomb ragasztós rögzítése elengedett, és el tudott fordulni az egész, meg fölfelé is kicsit. Vissza lett ragasztva, azóta jó.
- 2. A kormányoszlopon lévő elektronikus jeleket továbbító kis "kábeldob", ami a forgó és álló részeket köti össze elektronikusan (ezen megy az audióvezérlő gombok, de a légzsák információja is) meghibásodott, a SID (fedélzeti computer) jelezte a hibát. A kábelt ki kellett cserélni.
- Mindkettőt ismerős csinálta meg.
-
- 3. Legutóbbi olajcserénél volt még:
- - légszűrő csere (ütemezett karbantartás)
- - pollenszűrő csere (ütemezett karbantartás)
- - üzemanyagszűrő csere (ütemezett karbantartás)
- - 3 izzó csere/pótlás
- - kartergáz-elvezető szelep csere
- - kézifékbowden csere (ég és föld utána a kézifék, 3 kattanás, és megfogja még lejtőn is...)
- - egy ékszíj feszítő görgő csere (még nem volt vészes, de már hangja volt, és SZikiék azt mondták, jobb nem halogatni, mert ha elszáll, a vízpumpa is leáll)
- - új hátsó stabilizátor beszerelése
- Mindösszesen 83e Ft volt, "Saab 9-3/9-5 Klub" kedvezményes munkadíjjal.
- A kocsinak semmi baja nem volt amúgy, ami nem ütemezett csere volt, az a preventív karbantartás miatt volt célszerű.
- 4. Check Engine jelzés volt, Tech II diagnosztikai komputer megmondta, hogy a légtömegmérő meghalt, csere. A kocsi ettől még persze ment, az ECU beáll ilyenor egy default átlagértékre, azaz nem fog igazán jól menni, és esetleg többet fogyaszt. (Ez tipikus hiba ezeknél a motoroknál, 100-150e km közt.)
Ide hordtam szervizbe
Sziki.
http://www.szikicar.hu/
Budapest, Komáromi út 34., 239-54-64, 460-04-93
Régtől fogva jó hírű Saabos szerviz.
Profi hozzáállás, szakértelem, igényes műhely, ügyfélbarát légkör. Nem olcsó, de jó, viszont a márkaszerviznél még így is kedvezőbb.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 108000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Saab 9-3, olyan mint ez, csak idősebb. | Következő autója? | Saab 9-3 Viggen, a csúcsmodell :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
