Olaf, a Gripen (griffmadár)
Szöveges ítélet
Nem tudom, jogosult vagyok-e tesztet írni, mert 2 hónap használat és 1.000km szerintem nem különösöbben jogosít fel rá. De nem bírom ki!
Szóval idén február elején vettem egy 900-as Turbót, 2literes, 5-ös kéziváltóval. Fekete coupé, szép állapotban. Tizen-mittudoménhanyadik autóm már...
Nem akartam Saabot, de amit kerestem, azt nem találtam megfelelőt (Audi S4 vagy S6 volt a cél. Faternak az van, nagyon jónak tartom). Viszont nagyon untam már, hogy a hirdetésekben gyönyörűnek leírt autók gyakorlatilag az ócskavasrakás kategóriába tartoznak. Mivel bő 1millkónál többet nem szántam autóra, és nem lepusztultat kerestem, így alább adtam az igényeimet. A fővárosi autópiac egyik kereskedésében bukkantam rá. A forgalmi szerint egy szegedi, 65 éves úriemberé volt korábban.Úgy érzem, nem bántam meg...
Eddig nincs különösebb problémám az autóval. Egy-két apróság zavar, ezek közül leginkább a műszerfalból származó apró neszek idegesítenek. Jó, bekapcsolom a rádiót, és nem hallatszik, de akkor is...
Másik rondán zörgő dolog a motor felett levő műanyag takarólemez. Ezt ideiglenesen likvidáltam a helyéről, a megoldás már körvonalazódik a fejemben.
Egy olaj-olajszűrő-levegőszűrő cserével kezdtem. Némi protekcióval és egy kis kézimunkával ez 16eFt volt, nem muszáj minden aprósággal szervízbe rohangálni (5liter Castrol RS +szűrők)
Ezen kívül átvittem a szomszéd szerelőhöz, hogy más általános dolgokat nézzen át rajta, kerékkiegyensúlyozás, kézifék-beállítás, stb... Ekkor ért egy meglepetés, megnézhettem a kocsi alját részletesen. Egy rozsdapötty sincs rajta! (viszont a csomagtérajtó alja tényleg rohad, de nem vészes...)
Ezen felvidámulva egy kicsit másképp néztem az autóra (más tulajdonosok tapasztalatai időközben egy kicsit szkeptikussá tettek).
Ami még javított a kedélyemen az az, hogy a kipufogócső vége belül rozsdás. Vagyis nem igazán köpi hátra az olajat.
Szintén plusz pont, amit a kereskedő is mondott, hogy két első lengőkart kicseréltetett. Valóban, ott vigyorgott rám a két új alkatrész...
Hát akkor magáról az autóról:
Nem megy, mint állat (motorozok is, a GSXR-em után egy autó nem sokat mutathat...), de ettől függetlenül kellemesen lehet vele előzni.
3ezerig nem mutat különösebb erőt, de amikor eléri ezt a fordulatszámot, illetve a turbónyomásjelző eléri a sárga tartományt, akkor már kezd "megvadulni". Az autók nagy része meg kezd lemaradni...
Többen kritizálták a kemény kuplungot. Valóban kemény, de nem vészes. Személy szerint jobban szeretem, mint ami bizonytalan, és nyúlik, mint a t@kony.
A futóműve tetszik, elég feszes, bár én egy kicsit keményebb húzófokozati csillapítást adtam volna neki. Az úttartása jó, talán egy kicsit magasan van a súlypontja. Viszont az Audi érezhetően stabilabb.
Valahol azt hallottam, hogy a turbós coupék alatt sportfutómű van, direktebb kormány-áttételezéssel. Lehet, hogy igaz, mert a hosszirányú vályúkban rendesen "visszapofázik", keményen kell fogni a kormányt. Ebben persze szerepet játszanak a 205/50ZR16-os Goodyear Eagle F1-esek is (Aero alufelniken)
Egy-két extra hiányzik az autóból (nekem nem), ilyen pl. a bőrülés, tempomat, napfénytető. Bár egy CD jó lenne.
Az ülések kemények, jó tartásúak, hosszabb távon ez a kényelmes, nem a puha (lásd Merci, az is volt már)
Meglepő módon az összes elektromos ketyere működik, még a lámpatörlők is. A SID pixelhibás, de ez engem annyira nem zavar.
Fogyasztás. Semmi különös. Vegyes használatban (kb.40%város) olyan 9.5-10liter. Nem őrjöngve, nem száguldozva, normálisan vezetve (öregszem...) Ebben az a vicc, hogy az 1.4-es Renault 5-ösöm ugyanebben a használati módban 1 literrel fogyaszt kevesebbet. De "Olaf" 3X erősebb, mint "René"...
Én biztonságosnak tartom, még ha a NCAP-n rosszul is szerepelt. Ezen azóta is röhögök, mert a Smart-ot biztonságosabbnak ítélték. No comment...
Összeségében véve egy viszonylag kemény, határozott, "férfias" autó, egy-két elnézhető hibával. Végülis valamivel több, mint egy fél Logan áráért vettem...
Az utcán a közlekedőtársak valamennyire tisztelik, a tolvajok meg kifejezetten utálják. Ez is egy előny.
Amint hallottam, az alkatrészek drágák. Lehet, nem tudom. Amit viszont észrevettem, hogy pl. az egyik Opel légszűrő jó bele. Valamint, hogy internetes árakat böngészve Angliában jóval olcsóbbak az alkatrészek. Egyébként nekem a motoralkatrészeknél horrorabb árakat nehéz mutatni...
Az értékeléshez hozzáteszem, hogy ami ennyi idő alatt nem derülhetett ki (pl. megbizhatóság), azt mind "felesre" vettem. Az idő majd igazolja...
Illetve majd még folytatom.
Nos, folytatom...
Májusban elkezdett rakoncátlankodni valami, amitől melegen 3 hengerezett, rángatott az autó, életveszélyes volt. Mindenki a DI panelre gondolt (hurrá, alsó hangon 70ropi), aztán gyors, telefonos eszmecsere után Sziki úrék a főtengelypozíció-jeladót tartották bűnösnek. Lőn csoda (vagy inkább tudás), valóban az volt a tettes. A szegedi Polgár autoelektro gyorsan és olcsón (14k) tett bele egy újat, azóta semmi probléma vele.
Vele nincs is, de a sebességmérőm mutatója időnként megakad, elég zavaró. Mindegy, javítva (cserélve?) lesz...
Viszont kezdünk összeszokni, a fogyasztás vegyes átlagban 8.5-re módosult, de lakott területen kívül, szabályosan haladva volt már 7 alatt is...
2007.05.23.
Tegnap beszerelésre került egy módosított hátsó stabilizátor rúd. ARB-22 néven ismert saabos körökben (létezik 19, ill. 25mm átmérőben is, szerintem a 22mm az ideális kompromisszum) internetről rendelhető, bár az enyém "házi" gyártmány (vasipari vállalkozásom van).
Bátran ajánlom mindenkinek, SOKKAL jobb lett az autó útfekvése. Még az európai, kb.40eFt +postaköltség (Elkparts) árat is bőségesen megéri minden NG900 illetve. OG 9.3 tulajnak...
Hibalista
- Eddig semmi jelentős, viszont a festés itt-ott egy nagyon picit felhólyagzott.(????) Gyári festésnél nem öröm, de majd megoldjuk...
- Főtengelypozíció-jeladó, km.óra
Ide hordtam szervizbe
Én
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Szomszéd autószerelő
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 110000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | R5,W123/240TD, Mazda929, Scorpio2.8i, stb... | Következő autója? | minek ??? (Esetleg egy Viggen...) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
