Bárányb?rbe bújt farkas
Szöveges ítélet
Hát ez egyszer?en fantasztikus! Régi álmom volt egy Saab cabrio, és néhány hónappal eze?tt az álom valóra vált. Egyáltalán nem racionális döntés egy ilyen autó megvétele (iszonyú benzintemet?, és fel vagyok rá készülve, hogy valami mindíg tönkre fog menni rajta), de kit érdekel, amikor az ember egy olyan kocsiba ül bele nap mint nap, aminek a puszta léte is kisebb orgazmust okoz reggelente. Az én autóm ráadásul a legjobb eresztésböl való, aero felszereltség, ami az erösebbik turbomotort és a teljes felszereltséget jelenti. Ez a teljes felszereltség tényleg mindent magába foglal, a motoros-föthetö börülésektöl kezdve, az emelt szintü audiorendszeren át a tempomatig, digit klímáig tényleg mindent. A motorról nehéz elfogulatlanul beszélni. Normális használatban átlagos kultúrált müködésü gépezet, amivel simán mehetne a nagymamám is a piacra. De ha az ember odalép neki, akkor valami brutális erö szabadul fel belöle. Mintha egy hosszú fémcsö végét reszelnénk flexxel, amásik végét pedig a fülünkre cuppantanánk, úgy hörög fel a nyers erö a motortér felöl, és kifogyhatatlannak tünö erövel tépi az aszfalot a kocsi. Teljesen mindegy, hogy milyen fokozatban vagyunk nincs esélye az izmozó tuningolt autóstársainknak az aeroval szemben. Kettesben simán kipörögnek a kerekek, a bekapcsolt kipörgésgátló mintha nem is létezne, az autó kétségbeesetten keresi a kapcsolatot az aszfalttal. Mindennek persze ára is van, a városi fogyasztást akkor is nehéz 13 liter alá vinni, ha tojás van a lábam és a gázpedál között. Egy ilyen autónak persze néha oda kell lépni, hogy megnyugodjunk "igen, még mindig jól megy", ez pedig óhatatlanul 14 liter felé konvergálja a fogyasztási adatokat. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ezek az értékek jellemzöen városi araszolásban keletkeznek, szabad úton ritkán egy kis finom száguldozással.
És, hogy mit nyújt még az autó? Mivel a téli hónapok közeledtéveé vettem át, így a cabrio-feelinget nemigen volt alkalmam kipróbálni. Egy szép novemberi napsütéses vasárnap délután viszont lehúztam a rolót a fejemben és felvettem a "leszarom, hogy hülyének néznek" arcot és tettem egy kis karikát a városban nyitott tetövel. A hömérséklet 10 fok körül lehetett, de felhúzott ablakokkal és szélfogóval, a fütést 9-esre állítva nagyon kellemesen és teljesen huzatmentesen autókáztam. Az autó egyébként csukott és nyitott tetövel is gyönyörü, még az autókhoz valószínüleg nem értö utca emberének is megakad a szeme a szépségén.
Ennyi dícséret után kötelességemnek érzem egy kicsit dorgálni is a gépet a teljesség kedvéért. Ami a legjobban zavar benne - már említettem - a nagy fogyasztás. De a valamit valamiért szlogennel nyugtatom magamat. Az autó csavarodási merevség szempontjából nem áll a helyzet magaslatán. Föleg nyitott, de csukott tetövel is érezhetö, hogy úthibákon a karosszéria beremeg, mocorog, és ezzel együtt a futómü sem képes tökéletesen tartani a kapcsolatot az úttal. A nyitott autók közül a Saab még viszonylag merevnek számít, de ezzel együtt van hová fejlödni (mint ahogy a jelenleg futó modellnél fejlödtek is). A tetö szigetelése szinte tökéletes, csak oldalról történö vízsugár hatására enged be néhány csepp vizet. Kis problémám csak a nagyobb sebességnél adódott, 150 felett a jobb ablaküvek és a szévédökeret találkozásánál iszonyú fügyülö hang keletkezett. A szervízben a szélvédökeret gumijának kicsrélésével oldották volna meg a hibát 50 ezer Ft-ért. Én ezt kissé sokalltam, így egy barkácsáruházban vásároltam fekete színü ablakszigetelö szalagot, amit a találkozási helyre ragasztva megszüntettem a problémát. Ez 400,- Ft volt + 1 perces munka - szerintem megérte. A fütés kifogástalan, jeges minuszokkal eltelt éjszaka után is az indulást követö 2 percen belül meleg levegöt fúj. Zavaró viszont a digit klíma kijelzöjének szeszélyeskedése. Indulás után mindíg remekül müködik. 10-15 perc múlva viszont az "auto", "eco" feliratok, illetve a bekapcsolt hátsó szélvédöfütés ikonja eltünik a kijelzöröl és a kocsi újraindításáig nem is tér vissza. A funkciók amúgy müködnek, de visszajelzés híján csak sejteni lehet, hogy mi van beállítva a klímán. Ezalól kivételt csak a beállított hómérséklet képez, a számjegyek rendületlenül ott vannak a kijelzön.
Összefoglalva tehát az autót minden - inkább bosszantó, mint komoly - hibájával együtt csak szeretni lehet. Minden alkamommal, amikor beszállni készülök a kocsiba, az adrenalin és a tesztoszteron szint is megemelkedik, ezt a hatást pedig még egyetlen autó sem váltotta ki belölem.
Hibalista
- Leng?kar szilentek: 40,000
- Totornycsapány gumiágy: 90,000
- Központi kijelz? led, automata klíma kijelz? még mindíg rakoncátlankodik
- Gyújtáspanel (egy szép délután az autó egyszercsak megállt a nagykör?ton a dugó közepén. A gyújtáspanel szétégett, a szervíz szerint 80,000 km felett típushiba. A cseréje szakembernek 2 perc, az ára 90,000 Ft)
Ide hordtam szervizbe
Sziki Car
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 83000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 14 l |
Előző autója? | Vectra | Következő autója? | Saab - talán, de az még messze van |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
