Az iszákos, hű, svéd harcos
Szöveges ítélet
Első autóm, úgyhogy nehéz objektívnek maradni, és ráadásul a családban sok Saab megfordult, úgy 15 éve mást nem is használunk (9000 CSE 2.0i, 9000 CS 2.3T, 9-5 Aero, 9-3 SportSedan 1.8t). Nálam 2007-től teljesít hű szolgálatot a kicsikocsi. Megjegyzem, én nem sokat raktam bele, egy ideje már nem is mindennap használom, ez árnyalja a képet, de ebben a konfigurációban az NG 900-as egy kifejezetten megbízható autónak tűnik, bár vannak nyűgjei (nagyobbakat lásd hibalista). Kétszer hagyott az út mellett, a kuplungbowden szakadása miatt, ami azért előre jósolható a pedál felkeményedéséből, csak nem éreztem, a másik eset a benzinpumpa meghalása volt. A motorjával nem volt gond. Soha, semmikor. Azt is megjegyzem, hogy a nagy teljesítményű Saabok azért nyilván költségesebbek és szervizigényesebbek, meg ugye az évi 50-60 ezres futások nem hasonlíthatók össze az általam évente teljesített 3000-5000 km-es futással, ugye...
Az autó külsőleg nem tűnik túl jó bőrben lévőnek. A legkellemetlenebb, hogy erősen rothad a sárvédőíveknél, ezzel laza, de semmiképp nem menő külsőt biztosítva. Ezen felül van még folt a motorháztetőn, egyszer közel álltam egy házfelújításhoz, illetve a Budapest belvárosi első pár éve sem volt a legpihentetőbb parkolásilag...
Ugyanakkor mindig megpróbáltam odafigyelni a műszaki állapotára, gyakran akkor is elviszem a szerelőhöz, ha nincs tapasztalható baja, a 21 év az 21 év. Apropó, szerelő. A szerelőnek (nem a reklám helye) nagy szerepe van abban, hogy régóta Saabokat nyúzunk. Ezek az autók kis odafigyeléssel és gyakori olajcserével a legendák ellenére igenis jó és megbízható autók tudnak lenni, ehhez az kell, hogy legyen gazdájuk.
Ami egyeseket zavarhat, hogy kifejezetten darabosan lehet vezetni, én már megszoktam, de elég nagy a kormányban és a pedálokban az erő, a kuplung kemény, de a gázt sem lehet egy lehelettel nyomni, férfias autó. Hosszú úton érzi elemében magát, akkor csendesebb és kezesebb, nem városi autó.
Megfordultam vele több Saab-találkozón, ahol a hangulat és a csapat mindig elég jó volt, ennek ékes példája, hogy akik később más márkára váltottak (Mercedes, Mazda, Toyota, stb.), azok is mindig feltűntek a talikon.
Ami mindig borzasztó volt, az a fogyasztása. Lehet, hogy nem kellett volna a belvárosban körözni vele, de nyáron és télen, klímával simán megissza a 12-13 litert, amihez azért nem párosul fejletépő gyorsulás. Országúton akár 9,5-re is lemegy:)
Lassan élemedett kora miatt egyre több és nagyobb hibája jön elő a gépsárkánynak, úgyhogy közeleg az idő, hogy megváljak tőle, a felújítás irgalmatlan sokba kerülne és nem is igen érné meg. Nem tudom, mi a statisztika, de szerintem ritka, hogy egy első autó ilyen soká húzza valakinél. Hozzámnőtt, nehéz lesz megválni tőle, illetve a hihetetlen stabil működésétől (mindig pöcc-röff).
Összegezve, vannak hibái, amikkel együtt lehet élni, de alapvetően egy jó autónak tartom és motorikusan hihetetlenül eltalált konstrukció, csak már elavult szegény.
Keresgélek 9-3 Sport Sedant, de az már nem ez a hangulat...meglátjuk, a Saab után nehéz bármi másban otthon éreznem magam. Az emblémáját mindenesetre megtartom, emlékbe.
Hibalista
- - futómű-alkatrészek: szilentek (40e/db), lengőkarok, kisebb alkatrészek - - kuplungbowden-szakadás, kétszer - - benzinpumpa - - leömlő, kipufogó és kipufogódob csere apránként - - beázó hátsó lámpa - - olajszivárgás a szelepfedélnél
Ide hordtam szervizbe
Sziki - végtelenül korrektek, manapság ritka
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 197000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | 9-3 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
