Szabó úr a megbízhatatlan munkaerő
Szöveges ítélet
30.000km levezetése óta szerzett tapasztalatok:
1.) A turbók 200.000 km után biztosan kifinganak egyszer, még akkor is, ha az ember minden leállás után türelmesen visszahűt. A dolog kétesélyes - ha javítható a dolog megúszhatod 60-80e-ből, a csere 200-ba fáj.
2.) Ha nyiszegés-nyöszögés hallatszik, azonnal orvosolni kell a problémát, mert minden kilométer késedelem komoly prést jelent az ember pénztárcáján. Az Opel alkatrészek nem csereszabatosak, emiatt az alkatrész drága. Sajnos a Saab bontó is pofátlan árakat alkalmaz. Érdemes a szükséges drágább cuccokat külföldről megrendelni. Ez hátrány, mert tovább nélkülözöd a kocsidat. A márkaszervízek a Saabok különleges voltának tódításával a lehúzásra alapítanak. Egy jó szerelő gyorsan képbe fog kerülni a Szabóval kapcsolatban is.
3.) Az ékszíjfeszítő görgőket Saabhoz méltatlanul eleve málnaízű marcipánból készítik a gyárban, ezért ezek időnként lelazulnak és megeszik az ékszíjat. Ha a laza/vagy beszakadt ékszíj hangjait véljük felfedezni, azonnal forduljunk autószerelőnkhöz. Ugyanezt tegyük a ventillátor-motor kopásánál mert pl. a vitorlásklubban igencsak vigyorognak az egyébként BMW-s kollégák, amikor csillogó, sötétkék Szabód olyan hangokat hallat, mint a régi 59-es villamosok a Böszörményi úti kanyarban.
4.) Egy öreg Saab határozottan fejleszti az emberi kapcsolatokat: Autószerelőddel annyit vagy együtt, hogy előbb utóbb beszélgetni, barátkozni kezdesz vele, aztán kis kedvezményeket is kapsz, mint törzsvendég, később saját bögréd, majd saját széked is lesz a műhely előtti terasz-szerűségen. Én már ott tartok, hogy kijönnek elém a metróhoz. Egy Toyotás azt sem tudja, hogy hívják a szerelőt.
5.) A benzinóramutató és a fedélzeti computer "mennyit mehetek még nedves tankkal?" funkciója voltaképpen csak funkció nélküli dizájnelem. Korábban hittem a közölt adatok ("még 102km") valóságában, emiatt 1,5 kilométert toltam a gépet Cegléd külterületén, nyakkendőben az első benzinkútig.
6.) A sötétkék elegáns fényezés igazi úriembert farag a Szabó tulajdonosokból és megtanít igen igen óvatosan, szinte mazsola módjára manőverezni. Nem mindig volt ez így, lásd: Saab 9.5 vs Nagymama drótkerítése 0:1.
7.) Ellentétben a többi tesztíróval a 150 lóerő igenis elég a Szabóhoz. Csak a fordulatszámot nem szabad a 2000-3000 közötti mezőből kiengedni. Ezalatt valóban gyönge, de kérdezz csak meg egy Szabó tulajt, hogy havonta hányszor megy a fordulatszámmérő 3000 fölé! Nem túl gyakran.
8.) Sietségre egyébként amúgy sem alkalmas a kocsi, mivel megállás után egy perc alapjárati nyugalom szükséges a lélek és a turbófeltöltő üdvösségének biztosítása miatt. Ha szabód van, akkor nem pattansz csak úgy ki a kocsidból, mint más márkák hetyke tulajai. S nem csupán azért, mert az ideges kapkodástól rohanó életmód áldozataként a stressz végez ki idő előtt, hanem inkább azért, hogy turbód is hosszú életű legyen itt a földön.
9.) A bőrülések minden irányban elektromosan állíthatók, fűthetők, hűthetők, a hifi kiváló. Emiatt van az, hogy a Saab tulajdonos nem száll ki azonnal a kocsiból, ha hazaér, hanem előtte még igenis végighallgatja az utólsó számot, vagy a híreket.
10.) A lámpától lámpáig gyorsulásnál egy Renault Megane is kemény falat. Egy Szabó tulajdonosnak azonban nem lehet ez a mérce. A mi horizontunk ennél tágabb: Mondjuk Budapesttől Belgrádig Szabót, vagy Megánt (Golfot, Corollát, stb) vezetnél?
11.) A sarki közértbe ne Szabóval menj, mert nem arra való! Hidegen nem szabad se pörgetni- sem pedig erőltetni. 2-3 km után már általában megfelelően felmelegszik a motor.
12.) Óvakodj a motormosástól, mert a gyújtáspanel nem szereti a tisztaságot!
13.) A kocsi elegáns megjelenése hátrányokat is jelent. A tetőcsomagtartó hülyén néz ki a 95-ös Saabon. Ez a típus kompiban is hülyén néz ki. Ráadásul a sötét fényezés igencsak érzékeny. Ha sokat jársz susnyásba, vagy bicajod, kajakod, kenud van, akkor vegyél inkább ferdehátú Szabót!
14.) Ha másik kocsiba ülsz át ügyelj, hogy ne nagyon szurkáld a slusszkulccsal a másik kocsi váltóboxát.
15.) Ha Szabót veszel, akkor időnként törvényszerű, hogy meg akarsz tőle szabadulni, mert bosszantó a sok apró hiba. Fájdalmas tény azonban, hogy akárhány alternatívába csak beteszed a segged, mindig örülsz, ha végre visszaülhetsz a Szabóba.
Hibalista
- befagyott a benzin
- ablaktörlő motor kiégett
- zárlatos lett a gyújtástrafó
- hülyeségeket mutatott az üzemanyagszintjelző és amikor kifogyott a benzin, a benzinszelep nem engedte a motorba az üzemanyagot
- folyamatosan ég a légzsák ellenőrző lámpa
- tönkrement hűtőventillátor
- olajat eresztő turbó
- ékszíjfeszítők tönkrementek
Ide hordtam szervizbe
Uniós Autószervíz (Kispest, Nagysándor József utca)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 234000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Passat Varinat 1.9Tdi | Következő autója? | Most már, hogy megjavíttattam marad egy darabig (ha meggazdagszom: Tatra T603) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
