A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Saab » 9-5 (1997-2009)

9-5 2.3t ARC 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

SAABina

Szöveges ítélet

Mikor eladtam annó az ezer éves Opelem, már akkor kacsintgattam a SAAB felé.Igaz akkor még a 9-5-ös álom kategória volt, így a 9000-eket néztem.Aztán nem tudom milyen indíttatásból Mitsu Colt lett, megbántam.Két év után meghirdettem, de közben nézegettem mit kellene venni helyette.A palettán sajna nem jutottam el az S betűig, mert megláttam egy nagyon jó állapotban levő öreg 626-os Mazdát amit megvettem, és 7 évig családtag volt.(az összes autómnak van itt "Ítélete") Maradt volna tovább is, ha a szomszédomnak nincs egy gyönyürű 9-5-öse, és nem látom minden nap, valamint valahol kapok a Mazdámba gyári klímát, ami egy 1983-as konstrukciónál elég bajos 2014-ben.Tényleg nem adtam volna el olyan jó kocsi volt, és annyira jó állapotban volt.Még cikk is íródott róla, de a linket nem tenném ide, mert egy konkurens autós portál készítette.Az vígasztal hogy olyan ember vette meg aki minősített veterán autót csinál belőle :D
Lényeg a lényeg hogy egy gyenge pillanatomban, mikor is a szomszédom a kocsijánál molyolt reggel, megkérdeztem hogy mennyire jó és megbízható a kocsi, mert sokat olvastam róla és a hibáiról.Nem köntörfalazott, elmondta mik voltak a hibái, mennyit költött a kocsira az elmúlt 6 és fél évben hogy minden típushibája ki legyen javítva.Megjegyezte hogy amúgy eladó, mert fiatalabbat venne.Ajjaj, ezt kár volt mondania.Pláne mikor az árát is megkérdeztem, mert jóval a piaci ár alatti összeget mondott.Mondom neki érdekel a kocsi, de csak pár hét múlva tudom kifizetni, persze ha a feleségem is rábólint a dologra, merthogy gyerek is van, meg feleség is, meg lakáshitel is...Mondja nekem hogy most ráér, próbáljuk ki a kocsit, elmond róla mindent..Na ez a próba és az infók 4 órámba került.De nincs olyan szeglete a kocsinak amit ne mutatott volna meg.Sőt az általa vezetett szervizlistát is megmutatta, ami rettenetes volt.Pénzben.De minden, szó szerint minden ami típushiba volt , ki lett cserélve, szakszervízben! Amit megerősített két telefon amit utána a szervizek fele "intéztem" Sajna a szomszéd elkeserített hogy pár hétig biztos nem lesz meg, mert már nézegeti az utódját.Másnapra ígértem neki választ.Itthon meghánytuk vetettük a dolgot és úgy döntöttünk megvesszük a kocsit.Este meghirdettem szegény Mazdámat, és már fél 10-kor el is adtam, másnap jöttek érte, de hiába, ugyan is a szomszédom közbe beszámíttatta a SAAB-ot egy másik kocsiba.Remek, itt állok kocsi nélkül, két szék közül a padlóra estem..Mindegy csak lesz valami normális szekér eladó.Találtam is egy Lagunát hasonló árban, szintén helyben, magánszemélytől.Elmentem megnéztem, de előtte felhívtam egy "Lagunab..zi" ismerősöm, merthogy én erősen típusidegen voltam.Próbaút során az észrevételeim elmondtam neki telefonba, adott ő is pár tanácsot mire figyeljek.Jó vételnek tűnt, 1 óra próbaút után lefoglalóztam.Mit ad Isten, másnap hív a szomszédom hogy nem jött össze a beszámítás, nekem még eladó a SAAB..Basszus, most foglalóztam le egy Lagunát! Evvan, így jártam...Hétvégén kifizettem a Lagunát, majd mikor a szüleimhez mentünk vele másnap az egérmozi szépen elkezdte dobálni a hibaüzeneteket, a néni meg folyamatosan beszélt..Mi van? Hívom a Lagunás ismerősöm, mondom mi a hiba, mondja a megoldást..70 ezer pénz..Hívom az eladót, mondom neki mi van.Megoldásként felajánlom hogy vagy visszaad 70 ezret, vagy viszem vissza a kocsit, mert ez a hiba nem most jött elő, ő meg szépen elhallgatta.Megegyeztünk, kocsi vissza, pénz vissza.Persze másnap már megint fenn figyelt az eladó autók között, "hibakód mentesen" :D
Mikor visszakaptam a pénzt már hívtam is a szomszédom hogy megvan e még s SAAB. Mázlim volt, vasárnap (másnap) akarta meghirdetni.Mondtam neki felejtse el, és mikorra menjek át hozzá megcsinálni a papírokat vasárnap?
Hát így lett ismét egy családtaggal több.Teszem hozzá hogy a szomszédom úgy adta át a kulcsokat nekem mint ahogy én a a Mazdámét az új tulajnak..enyhén csillogó szemekkel...

Akkor most az eddigi tapasztalataimról:

Az autó 2002-es. 2.3-as benzines, "kisturbós" 185 lóerős szedán, 5 sebességes automatával.Az esőérzékelős ablaktörlő és napfénytető kivételével minden akkori extra benne van.
Xenon, automata,elektronikus memóriás ülések, elektromos fűthető tükrök, 9 hangszórós Harmann_Kardon HI-Fi, fűthető ülések elöl hátul, ülésszellőztetés elöl,4 légzsák,automatikusan sötétedő belső tükör, 4 elektromos ablak, full vajbőr belső, ABS, ASR, EBD, szervókormány , kétzónás digitklíma, CD, magnó, programozható computer, ködlámpa elöl-hátul, tempomat.
Ennél több csak az Aero felszereltségűben van, ami 250 lóerő és sport futómű van alatta.2004-től volt kérhető még kormányról is kapcsolható váltóval és navigációval.

Mivel az autó nekem nagy teljesítményű, ráadásul turbós is, plusz automata kocsim se volt, így az első pár hónap a kölcsönös bemutatkozásról szólt.

Benyomásaim:
Az autó megy.Nagyon megy.90-ről 160-ra nincs egy szempillantás.Mert még pislantani se mertem az elején, pláne mikor próbából rányomtam a sport gombra..(ezt azóta se piszkálgatom, nincs értelme, csak max .versenypályán) És nincs megállás.Nem vagyok sebességőrült, de szerettem volna kipróbálni milyen 200-zal menni.Csalódás volt.Nincs üvöltő motor, szélzaj bőven elviselhető, majdnem csak olyan csend van a kocsiban mint 130-nál.Nem dobálja a kocsit az út a szél, semmi.Mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne ez a sebesség.Majd a váltó kapcsolja az ötödiket.(feleségem meg felemeli a hangját...)Ajjaj, nekem ez tényleg elég.Ha esetleg néha viszek ismerőst és alacsony sebességnél megpöccintem a pedált befele, az automata kicsit komótosan visszavált, a kocsi meglódul , a mellettem ülő pedig csak ennyit mond: hóóóóóóóósztaku.va...

Kényelem elsőrangú, bár az első hosszabb utamon (270km egy seggel 4 óra alatt főutakon) ebben a hatalmas bőrfotelben elzsibbadtam..De visszafele mikor is beállítottam az ülést normálisan, semmi gond nem volt.
Jó hogy semmivel nem kell foglalkozni vezetés közben.Klíma teszi a dolgát, váltogatni nem kell, ha a hátam kezd izzadni a bőrön akkor az ülésszellőzés szépen "leszárítja".
Hifi az én füleimnek szépen szól, bár alacsonyabb hangerőn nekem kevésnek tűnnek a mély hangok, pedig van benn mélynyomó.

Negatívumok:
Kamu elektronikus riasztások tömkelege, amik persze nem létfontosságúak, de zavaró hogy hetente 2-3-szor is írja.
Ilyen pl: féklámpa hiba, vagy hátsó világítás hibaüzenet, holott tökéletesen működik.
Automata váltó nekem kicsit lassan vált vissza, leginkább kick down-nál érezni a késlekedést.
Szereti a hasát, főleg városban.Télen csak városban, rövid távon 14-15 liter között fogyaszt, de kiérve a városból 7.5-8 liter /100km, normál vezetési stílussal.
Nekem 8000km átlaga kereken 11 liter/100km a computer szerint, ami kb fedi a valóságot.Viszont ha azt nézem hogy másfél tomma, plusz automata, plusz 185 lóerő, benzin, turbó, akkor elfogadható.

Típushibái:
amit már sokan leírtak a többi 9-5-ös SAAB-nál:
DI panel (gyújtáspanel), ebben is már a második van. (tartalék a csomitartóban)
folytószelepház (ebben még a gyári van)
olajdeknit kipucolni 80-100 ezrenként az olajlerakódás miatt
PCV szelep cseréje (kartergáz szellőztető rendszer, cserélve)
turbó kb 250 ezret bír (247 ezernél ment tönkre, cserélve)
láncos vezérlés nem szereti a 200 ezer plusszos km-t (cserélve 187 ezernél, hengerfejtömítéssel és hajtókarcsapágyakkal egyetemben)
automata váltónál kötelező a 60 ezrenkénti olajcsere
motorolaj CSAK szintetikus 5w-30 vagy 0w-30, 8-10 ezrenként csere
autót hidegen nem hajtjuk, "húzósabb" menet után turbót visszahűteni
SID (Információs kijelző) és ACC (klímapanel) pixelhibái (mindkettő javítva)
felsőholtpont jeladó (ha tönkremegy akkor a kocsi melegen nem indul.tartalék a csomitartóban)
üzemanyagszivattyú (egyszer már cserélve, tartalék a csomitartóban)

Ahogy látszik van típushiba gazdagon, nem olcsó a javítása, de ha nem csóró gazdája volt előtte a kocsinak akkor még jó vétel is lehet használtan.Ami a csomitartóban van pótalkatrész az kb 200 ezer forint, és általában ezek miat marad csak mozgásképtelen a kocsi.Ez 13 év alatt egyszer fordult elő, mégpedig az üzemanyagszivattyú hibája miatt.
A kocsinak én vagyok a harmadik tulajdonosa, Magyarországon újonnan üzembe helyezett kormányzati autó volt.A jelenlegi szomszédom 147 ezer km-rel vette meg 6 évesen.

Közel egy év alatt egyszer vittem szervízbe, csapágyhang miatt.Itt a vidéki megyeszékhelyen csak tapogattak hogy mi lehet a csapágyhang, ezért inkább Budapestre vittem márkaszervízbe.A vízpumpa adta meg magát.Ha már ott volt a szervízbe átvizsgáltattam, és ami hibát találtak megcsinálták.
Vízpumpa csere önmagában 40 ezer lett volna, de sajnos cserélni kellett egy váltótartó és egy motortartó bakot is.Plusz találtak 2 kiégett izzót az utastérben, felírták hogy a "cápa antenna" a tetőn repedt, bal irányjelző búra párás, valamint a hátsó márkajelzés kopott.Ennyi hiba volt a vételtől számított közel egy évnyi használat alatt.



Véleményem szerint viszont nem drágább fenntartani mint egy azonos korú és kategóriájú BMW-t, Audit, vagy Mondeót. A Passat még talán jobb vétel karbantartás szempontjából..de ha azt nézem hogy fele-harmad áron lehet venni egy használt SAAB-ot mint a felsorolt márkák bármelyiket használtan, akkor a fennmaradó összegből egy makulátlan autót lehet "összehozni" ami hozza egy ugyan ilyen évjáratú BMW-Audi-Mondeo szintjét simán.

Alkatrészek kaphatóak hozzá, de sajnos nem Suzuki, és Opel Astra árban adják, bár a futóműve nagy része Opel Vectra, így az legalább olcsó, míg a motorikus alkatrészei elég húzósak.



147 ezer km-től vezetett szervízlistát itt lehet megtalálni:

http://fogyasztasmonitor.hu/adatlap/combi/jarmu/Saab_9-5_1997-_23_Turbo_LPT_ARC-1601

Update 2021.03 hó:
autó még mindig megvan, nincs vele problémám.Ezt köszönhetem magamnak, hiszen rendszeresen szervizelve van.Ennek évi kb 300 ezer a költsége, de cserébe az állapota változatlan és nem romlott el rajta semmi ami miatt mozgásképtelen lett volna.Szokásos dolgok voltak cserélve az elmúlt 5 évben..Gyertyák, DI panel, vízpumpa, komplett első futómű, segédkeret szilentek, fékek, folyadékok, szűrők, gyertyák, izzók, hosszbordás szíj, új gumik stb....
Majd elfelejtettem: kapott egy egyedileg írt programot is, így a program alapján 231Le és 330Nm a teljesítménye.

Update 2022.12.11
Az autó még mindig megvan..Tavasszal elgondolkoztam a cseréjén, hiszen már 20 éves és időszerű lenne vezérlést cserélni, ami lévén hogy a motort ki kell venni, nem olcsó...Egy 2011-es NG 9-5-ön vacilláltam, de nem lehetett 2.0 benzin turbót kapni belőle abban a pár hónapban míg bennem volt a csere, itthon meg aztán nem találtam semmi hasonlót más márkában megfizethető áron, így ment vezérléscserére, plusz turbófelújításra, kapott szép új fúrt mart féktárcsákat is.
Marad még pár évig, igaz a klímaboxban valami hülyéskedik mert baloldalra hol meleget hol hideget fúj, ami télen és nyáron is elég mókás....

Hibalista

- semmi váratlan nem romlott el rajta nálam, csak kopó alkatrészek

Ide hordtam szervizbe

Rácz Mobil, Budapest III.kerületwww.saabszerviz.huMárkaszervízhez képest olcsók, nagyon értik a dolgukat, gyorsan és jól dolgoznak, kérésre akár bontott alkatrészt is beszerelnek.Csereautót is biztosítanak, akár végignézhetem a teljes szervíz folyamatot is, mindent dokumentálnak!

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Sziki Car, Budapest (www.szikicar.hu)... nagyon alaposak, minden is van náluk, gyári , utángyártott és bontott alkatrészek is. Szintén ajánlott szerviz, minden dokumetálva, minden új alkatrészre garancia, stb....

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2002
Kényelem (10) Használati időtartam év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 281000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 11 l
Előző autója? 626 GLX (1983-as!) Következő autója? ha ez kibírja 10 évig akkor lehet utána egy 2010-11-es 9-5-ös lesz ismét
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Saab 9-5 1997 (2005)

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)

h i r d e t é s