Másfél tonna biztonság
Szöveges ítélet
Feleségem már régóta szeretett volna egy Saabot. Biztonság és teljesítmény, neki ez volt a lényeg. Próbáltam lebeszélni, hogy nincs hozzá alkatrész, meg megszűnt a gyár, kinek kell egy ilyen régi márka - nem hatott. Utólag kiderült, hogy nem volt igazam.
Az autót egy vidéki gyerektől vettük, előtte minisztériumi autó volt. Már az átvizsgálás során kiderült, hogy tényleg az volt, és szépen karban volt tartva az évek alatt.
Nem gázos Saabot kerestünk, így először megörültünk, hogy milyen jó lesz, majd keveset fogyaszt - egyelőre úgy tűnik nem éri meg, bár Ráczék szerint jó tud ez lenni, ha jól meg van csinálva. Valószínűleg igazuk van, de a törökbálinti bagázsról mindent el tudok képzelni, csak azt nem, hogy minőségi munkát végeznek.
Külső
Elég klasszikus forma, nem az a hipermodern, de elég időtálló, 10 év múlva se lesz égő, ahogy kinéz. Semmi túlzás, szóval ez OK.
Belső
Itt már azért érezni az elmúlt 10 évet, kicsit régimódi belülről (főleg a fa berakások), de azért meg lehet szokni. Az ülések jól tartanak és kényelmesek, bár a bőrös ülések ennél 100x kényelmesebbek (volt alkalmam összehasonlítani). A fűtéstől nem vagyok elájulva, kicsit alul teljesít, viszont a klíma tökéletes. Komfortelektronika nincs. Az ablakok egy gombnyomásra lehúzódnak, viszont felfelé folyamatosan nyomni kell. Elég idegesítő, de gondolom a biztonság miatt találták ki a svédek, nehogy becsípd a kezed. A 9-3-ban már megoldották, itt még nem.
Az ablakemelő gombok és az indítókulcs középen lent van, de ezt meg lehet szokni. Bár akárhányszor beülök a Saab-ba és leállítom, mindig a kormánynál keresgélek : )
Audiorendszer
A rádió szépen szól. CD és kazetta van, MP3 nincs. CD-tár van, lejátszik mindent (másolt CD-ket is), nem akad a rossz úton, rázkódás közben sem. A hangzás tökéletes, szép basszusok, magas és közép is van, meglepően jó.
Kényelem és rekeszek
Hátul is van hely, nem mintha érdekelne, de ültek már többször is ott és elfértek. Ja és hátul is van ülésfűtés. ISOFIX rögzítési lehetőség van (aki gyerekre gondol). A Saab le se tagadhatja, hogy repülőket gyártott előtte, az egész belső egy pilótafülkére emlékeztet. Viccesek a joystick alakú levegőfúvóka állítók és a kis "olvasólámpák". Egyébként jól használható az egész. Tárolórekesz viszont nagyon kevés. Középen a kartámasz alatt, illetve az ajtókban 1-1 zseb. Ezen kívül semmi. Pohártartó viszont van és jól használható. A zsebekben kb két üres cigisdoboz fér és, több nem. Kesztyűtartó viszont elég nagy. Belső világít zöld, nem zavaró, night panel nagyon hasznos esténként, ha koromsötétben jössz haza. Megnyomod és lekapcsol minden, kivéve a kilométer óra (az is csak 140-ig látszik, ha jól emlékszem).
A futómű elég kényelmes. Nem túl sportos, de nem is az a hajó. Valahol a kettő között. Azért érezni a 1.6 tonnát, jól elnyeli a kisebb úthibákat. Hosszabb távolság megtétele után is jó belőle kiszállni.
Teljesítmény
A V6-os motort a Saab a legkisebb turbóval készítette. 200LE és megy, mint a meszes. Cserébe fogyaszt is.. A turbó viszonylag alacsony fordulaton bekapcsol és meg lehet vele lepni sok embert : ) Autópályán jól lehet vele suhanni és biztonságosan előzni. Ajánlott jó minőségű gumit venni, mert egy nagyobb gázadásnál szépen érhetnek meglepetések. Gyárilag 16" kerék van rajta, érdemes 18"-ra cserélni, ha őrültködni akarunk. Fékek jók, bár eléggé kopnak, főleg a váltó miatt.
Kormány
Könnyű forgatni és pontos. Nőknek való. Az útról nem sok visszajelzést ad, de iszonyat jó vezetni, tényleg.
Automata váltó
Nagyon kényelmes, jókor vált és csendben, észrevétlenül teszi a dolgát. Viszont a visszaváltás nem az erőssége. Lejtmenetben fogalma sincs róla, hogy mi van és otthagyja 4-ben, vagy ha 2-ben voltunk, akkor szépen felváltogat, ezzel folyamatos fékezésre (és felesleges túlfogyasztásra) kényszerítve a vezetőt. Ezért elég hamar el lehet fogyasztani egy komplett garnitúra betétet. A BMW váltója fényévekkel jobb ennél. Ettől függetlenül érdemes automatában gondolkodni, vezettem manuális Saab 9-5-t is, soha többet! :)
Fogyasztás
Városban benzinből 13.5, autópályán 9.5 (130/140 tempónál). LPG fogyasztást azért nem írok, mert biztos, hogy rosszul van beállítva. Majd, ha megcsinálják, lesz update és akkor összehasonlítom. Annyira nem rossz ez a fogyasztás egy 200LE-s 6 hengeres motortól. Sokkal szebb hangja van, mint a kávédaráló 4 hengereseknek. Amúgy a 4 hengeres 250LE-s Aero-k ugyanennyit megesznek (talán 1 literrel kevesebbet városban).
Összességében egy nagyon jó autó, pár apró hibával, amit el lehet fogadni. A biztonságot nem is említem, mert a Saabok erről híresek (és tényleg). A szerviztapasztalat abszolút pozitív. Ha nem lenne Rácz Óbuda, akkor nem is tudom mit csinálnék. Pillanatok alatt megcsinálnak mindent, normális árakon. Mindig adnak csereautót, stb. Nagyban hozzájárul ahhoz, hogy megtartsuk az autót és ha Isten is úgy akarja, és feltámad a Saab, akkor talán a következő autónk is Saab lesz...
Hibalista
- DI panel (170e) - ajtóhatároló (5e) - fűtőbox+keringető (20e) - szelepfedél tömítés (30e) - féltengely gumiharang (20e) - hűtővíz tartály (22e) - ülésmemória elektronika kapcsoló (5e) - belső világít led cserék (12e) - indexkar (5e) - gyári dísztárcsak szett (20e) - -
Ide hordtam szervizbe
saabszerviz.hu - Rácz testvérek szervizéről (Óbuda) csak jókat tudok mondani. Normális, hozzáértő társaság, korrekt árak és határidők. Mindig árajánlat előtte, ahogy kell.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
LPG Autogas Centrum Törökbálint - Igazi lehúzó, szemét, hozzá nem értő társaság. Az 1200 forintos gyertyát 8.000-ért adták oda (48.000 Ft-ot fizettem), úgy hogy két hét múlva ugyanaz a hiba előjött. Ráadásul ki kellett vinni a világ végére a kocsit, otthagyni, majd délután visszamenni. Ez a gyertyacsere más gázosok szerint kb. 1 óra lett volna. Gondolom így etettek be, hogy ez milyen komoly munka lesz.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 282000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | VW Polo 1.4 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
