A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Saab » 9-3 (2002)

9-3 1,8t-ből lett 2.0 TS 

Az ítélet értékelése
4,0(3 db)

Aki egyszer egy Saab-ba beül...

Szöveges ítélet

Mikor – rövid töprengés és nagy emócionális lökés után – megvettem az autót, azt kérdezte t?lem az egyik barátom: „Igaz, hogy aki egyszer egy Saab-ba beleül, azt többet nem ül át másik autóba?”. Ha megnézik, milyen autót jelöltem meg következ?, megtalálják a választ is.

Immáron egy éve vezetem, az egyébként „használtan”, 8367 km-rel vásárolt 93SS 1.8t (150 LE, 240 NM) autóm. Nem új autót venni azt jelenti, hogy egy adott szituációhoz kell alkamazkodni egy jókora engedmény fejében. Esetemben ez azt jelentette, hogy ARC felszereltség helyett egy jelent?sen „túlhúzott” Linear tulajdonosa lettem. Mit is jelent, hogy „túlhúzott”: b?rülések, integrált telefon, fedélzeti számítógép, tempomat, ülésf?tés, 16” könny?fém kerekek, ködlámpa. Ha én állítottam volna össze a telefontól és esetleg a tempomattól eltekintettem volna. Így 1 év és 30.000 km után a következ? autómban biztosan lesz integrált telefon és tempomat is. No igen, a jót könny? megszokni.

Ez a legkisebb turbós 93 SS, de még így is a jelenlegi magyar autó park jelent?s többségénél dinamikusabb, robbanékonyabb, gyorsabb autóról beszélünk. A motor már 1800-as fordulattól rendületlenül húz. Az el?z? autóm után fura volt a hosszabb áttételezés? váltó, amely a szoktatási idényben azt jelentette, hogy mindig egy „ganggal” alacsonyabb fokozatban kellett közlekednem. 40 felett a 3. fokozat a tökéletesen elég a városi közlekedésre. 60 km/h alatt nem nagyon éri meg (sem dinamikai, sem fogyasztási szempontból) 4-es kapcsolni. Az 5. fokozat egyértelm?en országúti, de még inkább autópálya fokozat. Jól is van ez így. Cserébe dinamikát, a dízelekhez hasonlóan kevés váltást igényl? vezetést és egy tökéletesen elfogadható 9 liter körüli fogyasztást kapunk.

Azonban ez az autó nem a városban érzi jól magát. Karakterét?l távoláll a pirostól pirosig való gyorsulgatás (bár megoldható :o)). A leggyönyör?bb érzést országúton okozza az autó: település vége tábla, 3. fokozat, gáz, és elszabadul a kocsi. Mellettem a párom szokta ilyenkor figyelni az arcom. Állítólag hasonlítok a 93 SS tervez?je által el?ször felvázolt mosolygó figurára. Két-három autót a legnagyobb természetességgel átugrunk és csendben, sallangmentesen, alacsony fogyasztással suhanunk tova. Soha semmilyen problémát nem okozott még vele az el?zés. B?ven van benne elegend? er?tartalék. Azt azért hozzá kell tennem, hogy túl sokat hallottam már a jelent?sen több lóer?t és nagyobb nyomatékot biztosító módosításról (195 LE és 310 NM) és hát, szóval....na majd meglátjuk.

Az autópályás utazás (legyen a cél Olaszország, Ausztria, vagy csak Miskolc) a teleportáláshoz hasonlít leginkább. F?bb különbség csupán az id?tartamban van. Egyébként olyan mintha beülnék az otthoni kényelmes fotelembe, betennék egy jó CD-t, kicsit fognám a kormányt, teleport (értsd tempomat) bekapcsol. Vagy ahogyan mondani szoktuk: jó autó, jó társaság, jó zene. Teljes csend honol az utastérben: 160 km/h-ig motorzaj is alig van, de még 190 km/h környékén (kizárólag német autópálya) is lehet beszélgetni úgy, hogy a fiam hátul fel ne ébredjen.

Az összeszerelésre nem lehet panasz, nem zörög, nem csörög. Bár a vezet? oldali ablak olykor „ciceg”. Ugyan ez az el?z? autómban is jelenség volt, mégsem hiszem, hogy én lennék a ludas. Egyedül a kulcs és a központi zár/riasztó együttm?ködése „nem százas”. Könnyen bezavarja a ment?k/t?zoltók/rend?rök/taxik frekvenciája. Ilyenkor gombnyomásra nem nyílik az autó, marad a kézi behatolás. Persze elkerülhetetlen, hogy a riasztó bekapcsoljon mintegy 2-3 mp-re, sugallva a teljes bevásárlóközpontnak, hogy „meg akarom fújni” az autót, a saját autómat.

Szervíz: Polar Mobil. Gyorsak, pontosak, megbízhatók, nagyon tisztán kapom vissza az autót – egy vagyonért. Egy kötelez? olajcsere és a hozzátartók alkatrészek cseréje (és semmi más) 80.000 Forint. Ahogyan hallottam márkatársaktól, a következ? még drágább lesz. Nos igen, a szerelmet meg kell fizetni. Ki hallott már olyat, hogy egy randevúra a szerelmünknek mezei pipacsot vigyünk rózsa helyett?

S hogy keretes legyen a szerkezet: aki egyszer beül egy Saab-ba, nem akar más autóba beülni. De abba nagyon, sokat, minél többször, minél tovább.

-----------

Hol is kezdjem? Eltelt egy újabb év. Immárom 60.000 km feletti út van az autóban.
Mi változott? A legfontosabb: bár továbbra is fenntartom az előző Népítéletben tett kijelentésem, hogy 150 LE-vel és 240 Nm-rel is a hazai autópark dinamikusabb autói közé tartozott, valahogy mégis piszkálta a csőröm egy kicsit magasabb teljesítmény. Ezért némi befektetéssel megbolondítottuk a motorvezérlő elektronikát, így a 2 literes motorból 205 LE-t és 320 Nm-t sikerült kihozni. Köszönet BSR! Ez az egykori Aero névre keresztelt típus értékeivel egyezik meg. (Jelenleg az Aero már 250 LE egy 2,8-as motorblokkból)
Uhhhh! Úgy megy, mintha kergetnék. Gyakorlatilag 2000-től, még inkább 2300 felett már kapaszkodni kell és bizony küzd az autó, hogy az első kerekeken keresztül a nyomatékot a silányabb útburkolatra vigye. Igazán országúton érzi magát otthon. Szinte mint egy dízel nyomatékból megold mindent. Csak elborult napjaimon jár a fordulat szám 3500 (netán) 4000 felett. Köszönhetően a beavatkozásnak 150 felett is kirobbanó dinamikával gyorsul az autó és ahogyan a német autópályán láttuk 180 felett is bőven van benne tartalék. Szokott is kicsi meglepetés lenni a dízel és tuningcsodákban. A vége 220 km/h körül van, óra szerint.
A megnövekedett teljesítményért cserébe a fogyasztás is növekedett valamelyest, de ennek elsősorban bennem keresendő szellemi oka van. Ki tudja simogatni a gázpedált és ilyen erőművészben? A korábbi 9 literes fogyasztás átlagosan 10 liter köré emelkedett.
Mi történt még? Mp3 lejátszó került az autóba, csak hogy haladjunk a korral. Féltem, hogy bonyolult és maradandó beavatkozás lesz ez az autón. De nem, mert a svédek kitalálták. Egy egyszerű AUX adapter bekötésével, láthatatlan zsinórózással, a könyöklőben lévő üregbe lehet behelyezni az MP3-at. Zseniális, láthatatlan megoldás.
Nézzük azért a negatív történéseket.
Egy szép reggel a kulcs indítóba helyezésével se kép se hang. Illetve hang igen, amely szerint a kormányzár meghibásodott, így az autót nem lehetett beindítani. Tréler, márkaszervíz. Mint kiderült az elektronika adta be a kulcsot és csere. Potom 250.000 Ft (!) javítási költség, mivel a garancia 2 hónapja lejárt. Kicsit utánakérdezésre kiderült azért, hogy azért egyes alkatrészekre 75-25 arányban még vállal a gyártó garanciát. Így is drága (70.000 Ft) javítás volt azért.
Alig zajlott mindez le, hallom, hogy az autó elejéből egyre erősödő hang szűrődik ki. Csapágyas lett a ’balelső’ mintegy 56.000 km után. Szervíz, csere, 75-25 arányú költség átvállalás: 15.000 Ft-tal megúszom. Huh.
Az vezető oldali ajtó, ahogyan már korábban is, zizeg, de ez szerintem az összes autómban így lesz már.
A bőr az üléseken kezd kicsit megrepedezni, pedig csak ülök benne...
A végére csak pozitívumokkal búcsúzom. Miután kicserélték a kulcsokat nem hagyott többet cserben a riasztó. Mondhatni rendeltetésszerűen működik.
Nem tudom mondtam-e már, de szerelem ez az autó: kényelmes, még gyermekkel is kellően tágas, csendes, dinamikus. Ha tehetem nem pártolok el a márkától, csak ne lenne ilyen oltári költséges a fenntartása. De mire éri meg áldozni, ha nem a szerelemre.

Hibalista

- Tengelycsapágy 56.000 km-esen. Kormánymű elektronika.

Ide hordtam szervizbe

Polár Mobil

Értékelése: 6

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2004
Kényelem (10) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 8367
Megbízhatóság (7) Vezetett km 55000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? 406 Következő autója? Saab 93 Sportcombi Aero
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Saab 9-3 2002 (2002)

További ítéletek (61 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)

h i r d e t é s