A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Saab » 9-3 (2002)

9-3 2.0T Vector 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A német Dekra megbízhatósági statisztika bejött

Szöveges ítélet

Az autót, a gyengeségeivel együtt is nagyon szeretem, és még sokáig nem tervezem, hogy elváljunk egymástól.

16 éve, új kora óta használjuk a családban (Opel, Volvo, Fiat, Renault, Audi mellett). Ennyire megbízható autóról a még Japánban készült kevés modell esetén sem nagyon beszélhetünk. A német Dekra 2008-as statisztikája alapján az Accord, Avensis, BMW 3, Audi 4 modellek előtt a Saab 9-3 (nem a 9-5!) a legmegbízhatóbb a 100-150.000 km kategóriában. Egyesek szerint ez tkp. egy Vectra C. Nem az. Ez egy Saab, amelynek sok komponense megegyezik a Vectra C-vel. Ahogy a 159-es Alfával is. Úgy látszik, ők nem hallottak arról, hogy az utóbbi időben az autógyártók, a ráfordítások optimalizálása céljából közös platformban és alkatrészekben gondolkoznak. A Dekra szerint a Vectra jó átlagos, sok elektronikai hibával.

Gyári hiba volt a futóművel - ezt ingyen, visszahívás során rendezték. 14 év után az olajcserék között kevés olajat kell utánatölteni (kb. 4-5 dl 15.000 kilométerenként), amihez hozzátartozik, hogy 0-40W olajat kap (ez nagyon híg, és jobban „fogy”). Két elektronikus érzékelő (típushiba). Van, akinél a pollenszűrő keretét újra kell sziloplaszttal tömíteni kb. tíz év után, mert elérik az anyag. Ezen kívül csak a kopó alkatrészek cseréje szükséges. Nagyon fontos a gyári ajánlást követni—pl. csak NGK gyújtógyertya (egyszer egy szerviz Bosch gyertyával megszívatott).

A következők hangsúlyozottan Kelet-Európában, és nem például Németországban (NL, BE stb) érvényesek… Az általános megítélése az autónak kifejezetten jó: sokan jó autónak tartják, és nem néznek maffiózónak, bunkónak (pl.: béemvés), hanem kifejezetten civilizált vezetőnek. A legjobb dolog az autóban az, hogy mindenki békén hagy. Béemvés arrogáns hülyegyerekeket leszámítva, de hát a világ nem tökéletes. Senki nem irigykedik, nem tart be, tisztes távolságot tart. Korábban Fiatot is vezettem Budapesten, minden negyedik-harmadik autós egyfolytában azt jelezte felém, nem vesz emberszámba. Egy Saab volánjánál ülve ez teljesen megváltozott. Olyan embernek ajánlom, aki nyugodtan szeret közlekedni akár Magyarországon (vagy Kelet-Európában) is.

A nyugodt, kulturált, többnyire értelmiségi autóvezető image mellett sokáig a Saab a biztonsági fejlesztéseivel tűnt ki (aktív fejtámla, biztonsági öv, gyűrődő ütközési zóna stb.) Igen, a hárompontos biztonsági övet is egy a korábban a Saabnál dolgozó mérnök tervezte. Minden Svédországban bekövetkezett komolyabb közlekedési baleset adatait feldolgozták. Érdemes a Topgear videót megnézni, ahol egy pár méter magasról tetejére ejtett 900-as Saab alig horpad be, míg egy BMW darabjaira hullik szét (1990 körüli modellek). Egy reklám 1998-ból: Volvóval ütközni biztonságos - ha egy Saabban ülsz. Azóta a többi autógyártó felzárkózott, és ez a Saab korábban hangsúlyos előnye eltűnt a kategória "C") többi autóihoz képest.

A technikája sok szempontból mára lemaradt a versenytársakhoz képest. A digitális klíma csak egész fokonként szabályozható, gyakran akkor sem érzem pontosnak. A csomagtartó zárása nem a kategória szintjét képviseli. A kopogós műanyagok, és a bőrnek kinéző, de nagyobb részt műbőr borítás az üléseken engem nem érdekelnek. De pont emiatt is a beltér itt-ott nyikorog. Talán a kemény műanyagok miatt (?) rossz utakon zörög a beltér. A motortartó kengyel (?) forrasztási pontjainál helyenként rozsdásodik (érdemes alvázvédelem—bármelyik autónál). A motortér alulról nem burkolt (a legtöbb autónál nem az, nem értem miért). A prémium-luxus nem ez. Az autó ergonómiája egyébként kiváló. Minden kézre áll, könnyen átlátható. Az ülések hihetetlenül kényelmesek. Kb. 170-ig csöndes, de kb. 200 felett már elég zavaró a szélzaj (egyszer 240-el haladva is nyugodtan tartotta az irányt – igen, gyakran vagyok Németországban, de ritkán használom ki a motor erejét).

A Vector jelzés ellenére az autó egy Aero változat sajnos a kötelező feszes futóművel. Ez Németországban nem baj (sőt!), de Magyarországon nagyon is. Ez az autó egyetlen igazi hibája szerintem. A Saab sosem tanult meg jó sportos futóművet készíteni, olyat, amely az úton tart, és kényelmes is egyben (ld. Mercedes, Ford stb.). A polgári felhasználást szem előtt tartva (ilyen egy tipikus Saab vezető) nem venném meg az Aero felszereltséggel, illetve a legerősebb motorokkal. A gyengébb motorokhoz kényelmesebb futóművel szereltek.

A 2.0T benzinmotor egy leheletnyi tuninggal nyugodt autózáshoz bőven elegendő. A maptun stage 1 megérte az árát. Nem a plusz 20 lóerő és 50 Nm a korábbi 210-hez illetve 300-hoz képest, ami számít. A motor sokkal (kb. 30%-al) rugalmasabb lett, ami egy előzésnél (60-100 km/h tartományban mérik az Adac teszteken a rugalmasságot, ennél 5,6 sec) kritikus. A nyomatékgörbe is jelentősen változott, a nyomatékcsúcsot kb. 2700-nál éri el, és nagyjából 5500-ig tartja. Autópályán 130-nál 2700 a fordulatszám a hatsebességes váltóval. Nyugodtan vezetve, kevés városi és sok országúti, valamint autópályás (130) közlekedéssel, a motort nem állandóan erőltetve elfogadható fogyasztás érhető el: 7,7- 8,1 liter/ 100 km (átlag:7,9). A 7,9 átlagfogyasztás nyilván, ismételten úgy érhető el, ha csak akkor használom ki a motor erejét, amikor kell (= előzés).

Egy nagy félelmem volt. Mivel a márka 2010-ben beadta a kulcsot, a korábban is hatalmas értékvesztésű Saab most még inkább olcsón megvehető használtan. Attól tartottam, hogy a száguldós hülyegyerekek felfedezik, olcsóért repeszthetnek. Szerencsére megmaradtak a béemvénél, rizsrakétáknál stb. Jellemzően egy Saab sofőr a magyarországi átlagnál lényegesen kulturáltabban vezet (gyakran a munkájában elismert és nyugodt értelmiségi vagy művész, pl.: Presser Gábor), ezért titkos tipp használtan egy Saab: nem lelakott, nem széthajtott, jól karbantartott a többségük. A 9-5 talán masszívabb, biztonságosabb, de megbízhatatlanabb is (ld. Rácz Szervíz, tipikus Saab hibák).

Ami az alkatrészellátást illeti, úgy tudom, hogy a csőd bejelentését követően még 10 évig svéd állami garancia mellett készülnek gyári alkatrészek (2020-ig); a kopó alkatrészek a GM-csoport több más termékével megegyezőek. Ez megnyugtató.

Még évekig hajtom, lehet, hogy OT-rendszámos lesz egyszer. Hiszen sokkal-sokkal nagyobb a használati, mint a piaci értéke.

Hibalista

- Futómű rugó cseréje garanciában (visszahívás); 5000 km. - Elektronika: CD-lejátszót tisztítani kell. Hibaüzenetek: kormányzár, fényszóró(érzékelők hibája). - Ezen túl csak kopó alkatrészek (kuplung 182.000 km, fékbetét, váltóolaj.

Ide hordtam szervizbe

Rácz MobilAlapos márka- és modellismeret, csak egy picit drága (mivel ritkán kell vinni, nem fáj.)

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2005
Kényelem (7) Használati időtartam 16 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 210000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? A4 és Stilo Következő autója? Igazából marad még a Saab 9-3 sokáig. De megbízható és nem feltűnősködő autót vennék, ha cserélném.
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Saab 9-3 2002 (2002)

További ítéletek (61 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)

h i r d e t é s