A német Dekra megbízhatósági statisztika bejött
Szöveges ítélet
Az autót, a gyengeségeivel együtt is nagyon szeretem, és még sokáig nem tervezem, hogy elváljunk egymástól.
16 éve, új kora óta használjuk a családban (Opel, Volvo, Fiat, Renault, Audi mellett). Ennyire megbízható autóról a még Japánban készült kevés modell esetén sem nagyon beszélhetünk. A német Dekra 2008-as statisztikája alapján az Accord, Avensis, BMW 3, Audi 4 modellek előtt a Saab 9-3 (nem a 9-5!) a legmegbízhatóbb a 100-150.000 km kategóriában. Egyesek szerint ez tkp. egy Vectra C. Nem az. Ez egy Saab, amelynek sok komponense megegyezik a Vectra C-vel. Ahogy a 159-es Alfával is. Úgy látszik, ők nem hallottak arról, hogy az utóbbi időben az autógyártók, a ráfordítások optimalizálása céljából közös platformban és alkatrészekben gondolkoznak. A Dekra szerint a Vectra jó átlagos, sok elektronikai hibával.
Gyári hiba volt a futóművel - ezt ingyen, visszahívás során rendezték. 14 év után az olajcserék között kevés olajat kell utánatölteni (kb. 4-5 dl 15.000 kilométerenként), amihez hozzátartozik, hogy 0-40W olajat kap (ez nagyon híg, és jobban „fogy”). Két elektronikus érzékelő (típushiba). Van, akinél a pollenszűrő keretét újra kell sziloplaszttal tömíteni kb. tíz év után, mert elérik az anyag. Ezen kívül csak a kopó alkatrészek cseréje szükséges. Nagyon fontos a gyári ajánlást követni—pl. csak NGK gyújtógyertya (egyszer egy szerviz Bosch gyertyával megszívatott).
A következők hangsúlyozottan Kelet-Európában, és nem például Németországban (NL, BE stb) érvényesek… Az általános megítélése az autónak kifejezetten jó: sokan jó autónak tartják, és nem néznek maffiózónak, bunkónak (pl.: béemvés), hanem kifejezetten civilizált vezetőnek. A legjobb dolog az autóban az, hogy mindenki békén hagy. Béemvés arrogáns hülyegyerekeket leszámítva, de hát a világ nem tökéletes. Senki nem irigykedik, nem tart be, tisztes távolságot tart. Korábban Fiatot is vezettem Budapesten, minden negyedik-harmadik autós egyfolytában azt jelezte felém, nem vesz emberszámba. Egy Saab volánjánál ülve ez teljesen megváltozott. Olyan embernek ajánlom, aki nyugodtan szeret közlekedni akár Magyarországon (vagy Kelet-Európában) is.
A nyugodt, kulturált, többnyire értelmiségi autóvezető image mellett sokáig a Saab a biztonsági fejlesztéseivel tűnt ki (aktív fejtámla, biztonsági öv, gyűrődő ütközési zóna stb.) Igen, a hárompontos biztonsági övet is egy a korábban a Saabnál dolgozó mérnök tervezte. Minden Svédországban bekövetkezett komolyabb közlekedési baleset adatait feldolgozták. Érdemes a Topgear videót megnézni, ahol egy pár méter magasról tetejére ejtett 900-as Saab alig horpad be, míg egy BMW darabjaira hullik szét (1990 körüli modellek). Egy reklám 1998-ból: Volvóval ütközni biztonságos - ha egy Saabban ülsz. Azóta a többi autógyártó felzárkózott, és ez a Saab korábban hangsúlyos előnye eltűnt a kategória "C") többi autóihoz képest.
A technikája sok szempontból mára lemaradt a versenytársakhoz képest. A digitális klíma csak egész fokonként szabályozható, gyakran akkor sem érzem pontosnak. A csomagtartó zárása nem a kategória szintjét képviseli. A kopogós műanyagok, és a bőrnek kinéző, de nagyobb részt műbőr borítás az üléseken engem nem érdekelnek. De pont emiatt is a beltér itt-ott nyikorog. Talán a kemény műanyagok miatt (?) rossz utakon zörög a beltér. A motortartó kengyel (?) forrasztási pontjainál helyenként rozsdásodik (érdemes alvázvédelem—bármelyik autónál). A motortér alulról nem burkolt (a legtöbb autónál nem az, nem értem miért). A prémium-luxus nem ez. Az autó ergonómiája egyébként kiváló. Minden kézre áll, könnyen átlátható. Az ülések hihetetlenül kényelmesek. Kb. 170-ig csöndes, de kb. 200 felett már elég zavaró a szélzaj (egyszer 240-el haladva is nyugodtan tartotta az irányt – igen, gyakran vagyok Németországban, de ritkán használom ki a motor erejét).
A Vector jelzés ellenére az autó egy Aero változat sajnos a kötelező feszes futóművel. Ez Németországban nem baj (sőt!), de Magyarországon nagyon is. Ez az autó egyetlen igazi hibája szerintem. A Saab sosem tanult meg jó sportos futóművet készíteni, olyat, amely az úton tart, és kényelmes is egyben (ld. Mercedes, Ford stb.). A polgári felhasználást szem előtt tartva (ilyen egy tipikus Saab vezető) nem venném meg az Aero felszereltséggel, illetve a legerősebb motorokkal. A gyengébb motorokhoz kényelmesebb futóművel szereltek.
A 2.0T benzinmotor egy leheletnyi tuninggal nyugodt autózáshoz bőven elegendő. A maptun stage 1 megérte az árát. Nem a plusz 20 lóerő és 50 Nm a korábbi 210-hez illetve 300-hoz képest, ami számít. A motor sokkal (kb. 30%-al) rugalmasabb lett, ami egy előzésnél (60-100 km/h tartományban mérik az Adac teszteken a rugalmasságot, ennél 5,6 sec) kritikus. A nyomatékgörbe is jelentősen változott, a nyomatékcsúcsot kb. 2700-nál éri el, és nagyjából 5500-ig tartja. Autópályán 130-nál 2700 a fordulatszám a hatsebességes váltóval. Nyugodtan vezetve, kevés városi és sok országúti, valamint autópályás (130) közlekedéssel, a motort nem állandóan erőltetve elfogadható fogyasztás érhető el: 7,7- 8,1 liter/ 100 km (átlag:7,9). A 7,9 átlagfogyasztás nyilván, ismételten úgy érhető el, ha csak akkor használom ki a motor erejét, amikor kell (= előzés).
Egy nagy félelmem volt. Mivel a márka 2010-ben beadta a kulcsot, a korábban is hatalmas értékvesztésű Saab most még inkább olcsón megvehető használtan. Attól tartottam, hogy a száguldós hülyegyerekek felfedezik, olcsóért repeszthetnek. Szerencsére megmaradtak a béemvénél, rizsrakétáknál stb. Jellemzően egy Saab sofőr a magyarországi átlagnál lényegesen kulturáltabban vezet (gyakran a munkájában elismert és nyugodt értelmiségi vagy művész, pl.: Presser Gábor), ezért titkos tipp használtan egy Saab: nem lelakott, nem széthajtott, jól karbantartott a többségük. A 9-5 talán masszívabb, biztonságosabb, de megbízhatatlanabb is (ld. Rácz Szervíz, tipikus Saab hibák).
Ami az alkatrészellátást illeti, úgy tudom, hogy a csőd bejelentését követően még 10 évig svéd állami garancia mellett készülnek gyári alkatrészek (2020-ig); a kopó alkatrészek a GM-csoport több más termékével megegyezőek. Ez megnyugtató.
Még évekig hajtom, lehet, hogy OT-rendszámos lesz egyszer. Hiszen sokkal-sokkal nagyobb a használati, mint a piaci értéke.
Hibalista
- Futómű rugó cseréje garanciában (visszahívás); 5000 km. - Elektronika: CD-lejátszót tisztítani kell. Hibaüzenetek: kormányzár, fényszóró(érzékelők hibája). - Ezen túl csak kopó alkatrészek (kuplung 182.000 km, fékbetét, váltóolaj.
Ide hordtam szervizbe
Rácz MobilAlapos márka- és modellismeret, csak egy picit drága (mivel ritkán kell vinni, nem fáj.)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 16 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 210000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | A4 és Stilo | Következő autója? | Igazából marad még a Saab 9-3 sokáig. De megbízható és nem feltűnősködő autót vennék, ha cserélném. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
