The Last Vikingship on the Road - Rover 414 Si
Szöveges ítélet
Sokáig vívódtam, hogy vajon milyen mutatós autót vegyek kis pénzért. Előbb 600-700 ezer forinttal indultam neki a keresésnek, hogy egy 10 év körüli, nem viccautót (Daewoo, Suzuki) találjak. Néhány kereskedés és használtautó oldal bejárása után hamar rá kellett jönnöm, hogy ez elég merész elképzelés volt a vételárat tekintve. Próbáltam olyan alapon válogatni, hogy azért mégse azzal a talicskával járjak, amilyen minden szomszédnak a garázsában, háza előtt áll, illetve folyamatosan jön szembe az utakon (Astra, Skoda Felicia, Renault Thalia, stb.), így a lehetőségek igencsak beszűkültek, mondhatni nem találtam semmit sem. :D
Aztán jött a pálfordulás, sokáig kerülgettem, átnéztem - az általam is - "halott márkának" titulált Rovereken, ez pedig nagy hiba volt, mint utólag is bebizonyosodott. És innentől újra kezdődött a keresés előröl, már csak a Roverekre specializálódva, ugyanis ekkor a 9-10 éves autók piacán az 1 millió forint körüli árkategóriában (még a válság itthoni elfajulása előtt vagyunk) nem létezett más, ehhez fogható rangú, felszereltségű és presztízsű autómárka.
Néhány kereskedés és szétrohadt Rover megtekintése után aztán rátaláltunk egy korrekt példányra. A kaszni sértetlen, az ívek mindenütt egyben vannak, a kipuffdob kissé rohadt (fogyóeszköz), de a motor olyan tiszta, hogy főzni is lehetne benne (na, nem hengerfejet). 1 millió 50 ezer forint az ára, a kereskedő cigánygyerek nem akar engedni, végül az eredetvizsga árát sikerül lealkudni 0-ra. Szőröstül-bőröstül 1 millió 120 ezer forintért vihettem haza az autót, ami ugyan soknak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy azóta - a kötelező cseréken kívül - egy fillért sem kellett rákölteni, már nem is olyan borzasztó ár. Később kiderült, hogy egy olasz szalonban állt szinte egész életében és tényleg nem tekergetés eredménye a 85 ezer kilométer a számlálóban.
Eltelt már több, mint fél év, az autó minden napi használatban van, a telet végig elhavazva töltötte és -20-ról is pöccre indult minden nap. A vásárlás közel 10 ezer kilométert futott, olajcsere óta egy csepp olajat sem evett és ami nem volt "kötelező" (két izzó, már a vásárlás előtt sem égtek, 1000 HUF) magam cseréltem. Összefoglalva, az üzemben tartás eddig szinte semmibe nem került, remélem így is marad még egy jó darabig.
A lecserélt alkatrészek (vezérműszíj, szíjfeszítő, levegőszűrő, vízpumpa) alig valamivel voltak drágábbak, mint mondjuk egy Opel Astráé és még aznap (!!) meghozták őket, amint megrendeltem. Nem tudom, hogy a nagyobb alkatrészek cseréje is ilyen egyszerű-e, de utángyártott alkatrész - a jelek és a szerelő szerint - van bőséggel. Ha mégsincs, akkor ott a bontó, amint öregszik a Rover géppark, egyre jobban teli lesz alkatrészekkel (máskülönben egy forgalomból kivont jobbkormányos donort 150 ezerért lehet már venni kompletten).
Kényelem szempontjából elég jó, bár nem egy bálna Mercedes, de ezt nem is várja el tőle senki. A vásárlással egy időben szereztem jogosítványt, a T-betűs autó egy régi Suzuki Swift volt, na ahhoz képest viszont egy másik világ. Fényévekre van mind a kezelés és az utazás komfortja, valamint a teljesítmény tekintetében akár egy F Astrától is, pedig az ára némelyiknek majdnem ugyanott van.
A fogyasztása átlagos, vegyesben 7.5 liter körül eszik, ami 12 mázsás súlya mellett nem is olyan rossz, főképp, hogy az 1.4-es motorral szerelt változat 6000-es fordulaton 103 Le-t ad le... Ez pedig még manapság se szégyellni való egy ekkora motortól.
Így utólag is azt gondolom, hogy a legjobbat választottam akkor, mivel nem pusztán egy használati tárgyat, vagy tucatautót akartam, hanem valami olyan gépet, amivel meg is lehet jelenni. Nos, az Olaszországból importált 400-as Rover a magamfajta pénztárcájához mérten az egyetlen és legjobb választás volt erre a célra. Akik pedig bőszen szidalmazzák a márkát és típust, azoknak üzenem, hogy nem a legolcsóbb, széthajtott példányokat kell keresni, vagy felkészülni arra, hogy azokat bizony a vásárlás után is pénzelni kell egy darabig.
Hibalista
- 2 darab izzó (kb. 1000 HUF).
Ide hordtam szervizbe
Kracker Gábor, Kecskemét - Petőfi város (olcsó, gyors, rendes = korrekt)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 85500 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Rover 75 vagy Jaguar S-Type |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
