Olcsó, megbízható, szeretnivaló csúfság
Szöveges ítélet
Hol is kezdjem....? Az autót 2005-ben vásároltam, akkor 3 évesen, 40 000 km-el. Akkoriban azon a pénzen tudtam volna venni használtan egy alap kivitelű Skoda Fabia ECO-t, vagy egy első kiadású, leharcolt 1.1-es 206-os Peugeotot és más mindenképp idősebb autót, több futott km-el. Ott állt a kereskedésben ez a finoman szólva sem tetszetős Thalia, kék színben. Klíma nélkül, de sok más extrával. Kormányról vezérelt rádiós magnó, elektromos ablakok elől, kp zár, lufik, szervó, elektromoson állítható és fűthető külső tükrök. Úgy gondoltam, hogy nem a szépérzékemre támaszkodok, hanem racionális döntést hozok. Irány a próbaút. 3 éves, keveset futott autó...az előző autóm 25 éves "D" Kadett volt. A Thalia természetesen szinte már luxus autó volt a korábbihoz képest. Csendes, extrákkal spékelt... Még mindig nem szép...de sok évre veszek autót, legyen inkább fiatal. Győztek az ész érvek.
Kezdjük a kényelemmel és a futóművel: Kimondott hazai utakra tervezett futómű. Magas, ezért billegős. Nagyobb tempónál különösen ijesztő tud lenni. A normál városi és 90-es útszakaszokra viszont nincs jobb. Elől kimondottan kényelmes, bár az ülések magasság állítását hiányoltam. Kicsit magasan ül az ember. Hátul már kevésbé kényelmes. A háttámla dőlésszöge is kényelmetlen és a lábtér sem nagy. Inkább két kisgyereknek jó, de ebben a kategóriában azt hiszem ez így is van rendjén. A futómű strapabírását mutatja, hogy gyári teleszkópokkal és gyári talpasokkal adtam el. Kerékcsapágyakat kellett cserélni, 1 szettet...Ennyi km futás után, ezeken az utakon nem is csoda. A vásárláshoz képest 240 000 további megtett Km és 8 év után a futómű alig volt hangosabb, mint a vásárláskor.
A belső tér: Olyan mint az ára. Sok műanyag, hajlamos a kizörgősödésre sajnos. Szövetek nem szakadtak, strapabíróak. Egyedül az első ülés ülőlapjának az a része engedett a varráson, ahol háttámla állító csavarantyúja van, de már így vettem. Egyébként egyszerű, kissé puritán, áttekinthető belső tér. Sokat nem kell várni tőle, azt hozza amit ebben a kategóriában hoznia kell. Egy Kalos-hoz képest, vagy a Logan -hoz képest még sokkal többet is.
A motor, váltó, kuplung: Na ezek az autó azon részei, amibe nem lehet belekötni. 15 000 Km-enként cseréltem benne olajat, szűrőt és légszűrőt is. 100 000 Km-enként minden olajat, beleértve a fék, szervő és váltó olajat is. 280 000 Km után egy csepp olajat sem kellett soha rátölteni cserétől cseréig!!! Ellentétben pl az olajfaló Opel ECO -kal. Hengerfej tömítést egyszer kellett cserélni, mert egy dugóban nem kapcsolt a ventillátor, azóta is rejtélyes okból és a hő odavágott a tömítésnek. 1.4 8V motor, kicsit csattogós, de dízelesen, nyomatékból használható, kiforrott erőmű. Nem egy versenyautó, de nem is az a dolga. Fogyasztása elfogadható. Nem lehet róla ódákat zengeni, de nem is egy zabagép. Pályán 110-120 Km/h mellett 6 Liter, vegyesen 7-7,5 liter, városban 8-9 liter. 75 Le, 890 Kg -os autóhoz épp elég. Amennyire tudom a 16V benzin motor és az 1.5 DCI kevésbé megbízhatóak, de erről majd nyilatkozik az akinek olyan van/volt. 200 000 Km után cseréltem kuplungot, azt is csak azért mert akkor még úgy volt, hogy megtartom. Még ment volna a gyárival. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy nem volt soha utánfutózás, nincs is vonóhorog. Város és lakotton kívül kb fele-fele volt. A Francia váltót sokan szidják. Én soha nem váltottam mellé, szerintem oda ment ahová kell. A váltó "kutyacsont" hajlamos a kopásra és olyankor billeg az egész váltó kulissza, azt érdemes időnként cserélni. Aki már vezetett pl Zastava-t, annak ez a Renault váltó maga a mennyország.
Elektronika: Igen...a félelmetes Francia elektronika. Azzal tényleg volt némi kalandom. Két alkalommal egyszerűen megállt egy henger a 4-ből. Menet közben megszűnt a gyújtás egy hengerben. A trafó krepált be két alkalommal. Kb 120 000 Km egy trafó élettartama. A kis apró elektromos bakik pedig megőrítik az embert. 3 alkalommal égett el a hátsó ablak fűtésének a kapcsolója. A bontó 2-adjára találta el ami jó is lett, mert bár kívülről egyformák ( a színűket leszámítva -fekete vagy szürke- ) de a csatlakozó már nem stimmel. Ugyan ez a helyzet az átkozott irányjelző kapcsolóval. Hol tompított nem volt, hol az irányjelzőt nem kapcsolta, csak "sercegett", vagy épp a refit nem kattintotta. Az agyamra ment! 3-4 alkalommal cseréltem, csak bontottra, mert az új ugyan úgy vacak és ráadásul iszonyat drága. Minden alkalommal szét lett szedve a bontott a beépítés előtt, villamosságis cimbora felcsiszolta az érintkezőket és imádkozhattam megint, hogy kibírja egy darabig. Már gyűjteményem volt a polcon. Ja...és persze ebből is kívülről egyformák, de csatlakozóban és egyéb másban eltérők találhatók. Még egy apróság. Az első ülések alatt csatlakozik össze a légzsák és a pirotechnikai biztonsági övek csatlakozói. Itt szokott jelentkezni kontakt hiba. Néha meg kell fújkálni kontakt spray-el, vagy fixre forrasztani, egyébként légzsák hibát jelez a műszerfalon. Más részről minden más hibátlan volt. Minden elektromos kütyü működött.
Fék: Kellően harapós de jól adagolható. Elől tárcsa, hátul dob. A kézifiéknek valamiért viszonylag sűrűn kell utána állítani és a hátsó munkahengerek is a kelleténél hamarabb engedik el magukat. Szerencsére nem drágák, ahogy a tárcsák és a betétek sem. A dob ha cserére szorul sajnos egy nagyobb költség, ahogy a pofák is. Nem is értem miért nem tárcsával szerelik hátul is gyárilag, fele annyiba kerül.
Csomagtartó: A nagy puttony!!!Az a csesznye nagy puttony. A Renault erre nagyon büszke, hogy 550 Liter...na igen, csak épp egy apró lyukon kell bepakolni. Bőröndöknek jó, de ha bármi mást akar betenni az ember, akkor máris felesleges az 550 Liter.
A karosszéria: Sehol egy rozsda! Sehol! A hátsó kipufogó dobot kellett cserélni, azon kívül semmit, ami rozsdálhat! Vannak műanyag külső idomok, amitől sokan félnek, vagy épp nevetnek rajta, de ahogy a Clio is, ez is kimagaslóan jól teljesített a törésteszteken.
Összefoglalva: Egy nem túl szép, de nagyon megbízható autó, nevetséges áron. Vannak hibái, de a fő alkatrészei megbízhatóak, strapabíróak. Olcsó az alkatrész, egyszerű az egész autó, egy hobbi szerelő is elboldogul vele. Ha valaki kis pénzért szeretne használt autót vásárolni és az a cél hogy ne az autóra és a javításokra csorogjon el a családi kassza szűkös kerete és nem a villogás a lényeg a szomszédok előtt, akkor feltétlen érdemes foglalkozni az autóval.
Én azért váltam meg tőle, mert értékegyeztetéssel el tudtam cserélni egy nagyobb, klímás Nubira 3-ra (=Lacetti Sedan). Nem vagyok benne biztos, hogy jó csere volt...
Hibalista
- Gyújtótrafó-gyújtáselosztó (2X), irányjelző bajuszkapcsoló (többször), váltószoknya műanyag keretének füle törött el télen, mert meg volt merevedve a szoknya, motorháztető nyitó bowden műanyag füle eltört az utastérben, váltó "kutyacsont", hengerfejtömítés, akkumulátor, első-hátsó kerékagy csapágyak (1 szett), motortartó gumibak (feleslegesen), stabilizátorok, váltó tartó gumibak (feleslegesen), kipufogó végdob (200 000 Km körül), kuplung szett (220 000 Km futás után, még ment volna a gyárival), kuplung bowden, első izzó, csomagtartó zár, hátsó fékmunkahengerek, betétek, tárcsák, dobok, pofák.
Ide hordtam szervizbe
Helyi magánszerelő, tapasztalt, ügyes kezű, megbízható.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 40000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 240000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Kadett "D" | Következő autója? | Nubira III |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
