Luxusk*rva gyenge szolgáltatással, de első tulajtól
Szöveges ítélet
A történetem az autóval 2019. nyarán indult, amikoris elkezdtem nézegetni egy rohangálós, első autót 500ezer forint értékben. Ekkor az egyik ismerőstől kaptam meg a sztori főszerelpőjének számító Renault Megane képeit. A családban már két ilyen autó is van, csak ilyet vezettem eddig, nem volt a családiakkal sem sok baj, így különösen érdekelt. Mindenkitől azt hallottam, neked szívó benzin kell, azok kimennek a világból. Ismerős ismerőse hirdette, első tulaj, elvileg hordta szervízve, 500ért odaadná. Király, menjünk megnézni autószerelő haverral és bátyámmal. Az autó a képeknek megfelelően nézett ki, voltak rajta kívül karcok rendesen, de az engem nem annyira izgatott. A beltér néhol szakadt volt, a műanyagok kopottak ahogy egy nem prémium kategóriás 16 éves sokat futott autónál el is vártam volna. Körbenéztük, rozsda nincsen, egy kis sérülésnél volt valami barnácska de az elhanyagolható volt csak. Eddig jó volt.Aztán beindítottuk a motort.
A motor a beindulását eszméletlen fémes csörömpöléssel jelezte, ami pár másodpercen alább hagyott és már csak a szépen zakatoló motor hangját lehetett hallani. Elcsodálkoztunk egy pillanatra, de nem tántorított vissza ez, hiszen hallottam már erről a vezérlésmódosító kerék hibáról, ha pedig úgyis cseréltetek benne vezérlést akkor majd ezt is cseréltetem. A szerelő haver is körbenézte az autót, nagyobb olajfolyás és vízfolyás jelei nem láthatóak felülről, víz nem olajos, olaj nem vizes, nagy baj nem lehet. Beültünk, klíma fújja a hideget (fontos volt), mentünk vele egy kört, nem kopog nem ropog nem esik szét, tehát hozza azt amit elvártunk tőle. Kiolvastuk az agyát, egy katalizátor hibát dobott, de amint megtudtam utángyártottak már vannak olcsón és ha el is romlik nem befolyásolja jelentősen az autó működését, szóval elnéztem mellette. A tulaj elmondása szerint volt felújjíttatva a generátor, az önindító, volt kuplung csere, gondoltam király akkor sok drága dolgot megúsztam, 500ért a hülyének is megéri (de csak annak).
Cseréltünk benne olajat és szűrőket, az nagy szervízig még azonban várni kellett kicsit, addig is használgattam ide-oda menet, sokszor hosszú távra is (budapest-miskolc). Amint párszáz-párezer km belement és eltűntek a rózsaszín felhők, jött az első észrevétel, indult a szopóroller.
Nyár volt ugye, amikor klímáztam és dugóba kerültem, akkor elkezdett langyosat fújni befele, míg a hűtővíz hőmérséklete elkezdett felfele kúszni, de amint leállítottam a klímát, a hőmérséklet visszaállt. Mindezt csak dugóban. Amint megtudtam, ez a klímahűtő és vízhűtő közé préselődött pornak volt köszönhető, amint kifújtuk onnan kompresszorral a cuccost, jéghideget fújt a nagy dugókban is és nem melegedett. Király, ezt olcsón megúsztam. Az autó jól teljesített, amíg aztán egyszer csak fogta magát és nem vette a hátra menetet a parkolóban. Nézem miez, próbálom ésszel, próbálom erővel, csak nem megy sehogy sem. Minden másik fokozat meg megy. Hmm.. Nem tudom mivan, felhívtam a tulajt hogy találkozott-e már ilyennel, mondta hogy nem, de tippjeként a motortartó bakokat nézessem meg, hallott már olyanról, hogy annyira elengedtek hogy elmozdult a motor a váltóhoz képest és szorult a technika. Ismerőssel kicseréltettem a bakokat kedvezményes alkatrész árakkal, csupán egy üveg pálinkába került a munkadíj, és láss csodát, azóta vajpuhán vette az összes fokozatot.
A hátsó kipufogó dob ki volt lyukadva már vételkor, de gondoltam majd behegeszttetem, azt jó lesz az. Kiderült, hogy nem megy az olyan könnyen, 2 helyen is lyukas, és nem lehet leszedni csak úgy, ugyanis egybe van az egész rendszer, le kell flexelni. Jólvan akkor mondom, elvittem egy kipufogóshoz, kérek rá új dobot, tettek is, nem sajnálták a számjegyeket a számlán, de mondom legalább nincsen olyan morgós hangja ami azt próbálná jelezni hogy gyors az autó.
Ezután következett a katalizátor hattyúdala. Azonkívül hogy megjelent a mágikus check engine a műszerfalon, elkezdett eszeveszetten zörögni, ami nyáron lehúzott ablaknál jelentősen rontott az élményen, így elkezdtem nézelődni milyen lehetőségeim vannak. A rendes kipuogósnál ilyen 120-150től indultak a katalizátorok cseréje, na mondom nem lesz ez így jó. Rendeltettem egy utángyártottat ismerőssel kedvezménnyel, mondom jó lesz ez. Bele is tették nekem szerencsére, nehézkes volt mert be volt rohadva majd minden csavar. A végén én is ott voltam, emlékszem nézem alulról hogy miért csöpög az olaj ennyire a motorból. Na mindegy kész a katalizátor, nem zörög, nincs check engine, atomkirály(nincs itt vége a hattyúdalnak).
Következő volt a tolatólámpa mágiája. Ugyanis nem működött. Egyik sem, tehát az izzó hiba kizárva, de azért megbizonyosdtunk róla másik izzóval. Megnéztük a biztosítákát, az is rendben volt. Maradt a tolatólámpa kapcsoló. Beszereztünk egyet szerelő haverommal, majd neki is láttunk. A leleményes Renault az oldalára tette eme alkatrészt, melynek az volt a következménye, hogyha kiszedted a régit elkezdett ömleni a váltóolaj. De hát ez van, megemeltük azt az oldalát, hogy minél kevésbé ömöljön ki, majd gyorsan régi ki - új be. Mindössze pár deci olaj ha kifolyt, mondta a haver hogy jólesz az nem lesz gondja. Kirpbóbáltuk - most sem működik a tolatólámpa -.- . Hát ez van, mi megpróbáltuk, majd ha tolatni akarok használom a hátsó ködlámpát azt cső, nem nagy gond. Elengedtem.
Típushiba, hogy a kilincsek szorultak. Próbálgattam befújni őket féktisztítóval, WD-40-el, mindennel ami létezik, és minden irányból próbáltam, de nem sokat segített, főleg az anyós oldalon, itt ha kinyitottad az ajtót, úgy maradt a kilincs, vissza kellett nyomni a helyére. Erre csak az lett a megoldás hogy egy hozzá értőbb segítségével, akit a facebook csoporton ismertem meg, kiszedtük a kilincset, a tengelyt megpróbáltuk kinyomni, de annyira be volt rohadva, hogy fél óra kalapálgatással sem jött ki, ez már igen. De ide kis WD40-et applikálva már nem szorult annyira hogy ne húzza vissza magát, nekem már ez is megérte az imát.
A nyáron voltunk egy ismerősnél vidéken, amikor állnék el az autóval, felhívták rá a figyelmem hogy egy tócsát hagyott maga után, ami a tűző napon sem száradt aztán fel. Benézek alá, igen látszik hogy valami ömlik, valami rózsaszínes olajjal kevert trutymó, eredete ismeretlen. Ismerős, aki amúgy egy ottani renault szervízben dolgozik mondta, hagyjam ott, megnézik, megcsinálják a vezérlés cserét is, illetve mivel a hátsó tárcsákat+betéteket is kell cserélni, azt is. Adtak ajánlatot a vezérlés cserére mindenféle tömítésekkel együtt és a hátsó fékcserére. Igen borsos árat adtak ami megközelítette az autó vételárát, de mondom ha legalább mindent megcsinálnak ott megbízhatóan akkor megéri, legyen, utána legalább fullos a vas. Meg is csinálták, kiderült, hogy a folyadék amit ott hagyott a betonon nem más volt, mint váltóolaj, ami egy beletört tolatólámpa kapcsolónál folyt ki.. fuck. Nembaj, utána töltötték, mintha mi sem történt volna. Megjegyezték hogy a hátsó rendszámtábla össze vissza világított, ezért a csomagtartó ajtónál egy átvezető kábelt megnyitottak és az összes 20 kábel szanaszét volt törve benne ezért egy jó kis órát töltöttek el az elektronikai szerelők vele.Le is műszakiztatták, megyjegyezték, hogy a kipufogó emisszió brutálisan szar, csak azért engedték át mert egy ottani ismerőse vagyok. Na ez kicsit felbosszantott, mármint hogy miért rossz az emisszió amikor új a katalizátor benne. Na de hát mindegy is, legalább a motor most patika, új okoskerék, tömítések, vezérműszíj minden ezaz. Otthagytam a fél vesém, megyek vele haza magabiztosan de jóval könnyebb pénztárcával, tankolás után 20 km-re villan a check engine. Leállok egy faluba, feltekerem a klímát mert elkezdek izzadni. Felhívom az ismerőst, azt mondja ha szépen jár a motor akkor vszeg az emisszió miatt dobja be, menjek csak vele nyugodtan. Jólvan akkor, otthon kiolvastam egy gagyi bluetoothos OBD olvasóval, hát valóban a katalizátor... Utána kérdezgetve kiderült, hogy hiába a forgalmihoz van rendelve a katalizátor és bele is való, nem tudja a gyári hatásfokát, ezért a szonda bejelez. Tehát kidobott pénz. Na mindegy is, nem okoz kárt az autóban, le kell szarni.
Így megpróbáltam hozzászokni a check enginehez, de néha, hogy ne legyen egyedül, hozzá társult a légzsák visszajelző is, ugyanis az ülés alatti csatlakozó szeret kontaktos lenni, így ha kicsit mozdítok az ülés helyzeten, akkor valami megmozdul ott és világít a légzsák visszajelző. Ilyenkor az ülés alá kell nyúlni és kaparászni meg integetni és akkor ha jó helyen matatsz akkor elmúlik a dolog. Amúgy permanens megoldást jelentett a csatlakozó szétszedése, kitisztítása és visszadugása.
Közeledett egy diplomaosztó buli vidéken, az autónak is jutott egy feladat: vigyen le 5 embert vidékre, de a szervezkedés miatt úgy jött ki, hogy apukám vitte volna az embereket az én autómmal. Amikor esedékes volt az indulása, jött a telefon-nem indul az autó. Na mondom csak ez hiányzott, mi a tünet? Teker, teker, de nem indul. Fantasztikus. Utánaolvasva felső holtponti jeladó szokott ilyet csinálni, de nincs idő most azzal baromkodni, mentem egy kört egy másik autóval és elvittem mindenkit vidékre. Hazaérve aztán elkezdtem szervezkedni, ismét sikerült kedvezménnyel, felső holtponti jeladót szereznem, illetve vezérműtengely jeladót is - azt olvastam érdemes mindkettőt kicserélni mert nem tudni melyik szart be. Viszonylag olcsók voltak, a parkolóban egy szép őszi délután neki is álltam berhelni az autót. Youtube videók által sikerült megtalálni a jól elbújtatott FHP jeladót, amit nagy nehezen sikerült kicserélnem a Bónusz Brigádos szerszámkészlettel. A vezérműtengely jeladó látható helyen volt, ám az egyik trafó takarta, amint kiszedtem akkor is csak szenvedve tudtam kieszkábálni, miközben egy jól megtervezett műanyag csatlakozó fület letörtem, majd az újat betettem. Trafó vissza. Beülök, elmondtam egy miatyánkot, majd megnyomtam a start gombot, pöccre indult az autó, én meg örültem a fejemnek, beírom az önéletrajzomba - gondoltam.
Az autó ismét jól teljesített pár napig, majd ismét ugyanaz: teker, teker, de nem indul. Hát soroltam az isteneket de senki nem tudta hogy mi lehet a baja, birizgáltam a jeladókat, ki be a csatlakozók, de csak nem megy. Na jöhet a következő menet, olvasva a fórumokat akkor nézzük meg a benzin pumpát, mert a csatlakozója szokott megégni, kiszedtem a hátsó üléseket, majd nagy nehezen felpattintottam az alattuk lévő fekete kis fedelet, majd egy fekete póló fogadott. WOT?. Megnézem jobban, Egy rövid ujjú fekete póló volt betömve a pumpa és a fedél közé, illetve a pumpa még egy szemeteszsákba is be volt csomagolva. Nézem hogy mi a fene ez, mire jobban kibontottam, látom hogy a benzin pumpa tetején van valami elektromos konglomerátum, csatlakozók szigetelő szalaggal összeeszkábálva, és valahonnan lóg ki két kábel csak úgy vakon. Na mondom ezt is jó helyekre hordhatták, de mivel nem vállalkoztam ebbe belenyúlni, szépen visszacsomagoltam a dolgokat.
Nézzünk tovább - elvileg a fórumok szerint a motortéri csatlakozója is el szokott égni a benzim pumpának, nézzük meg azt. Előkerestem egy képet hogy melyik csatlakozó mit vezérel, megtaláltam a benzinpumpáét, és kiszedve elém tárult egy csatlakozó, melynek egyes pinjei meg voltak hajolva, míg mások zöldek voltak az oxidációtól. Na mondom itt is lehet a baj, a mindenes féktisztítót használva kicsit kitisztítottam, majd minden vissza. Beülök, reménytelenül nyomom a start gombot, mire a legnagyobb meglepetésemre beindult az autó. Hát mondom ilyen nincsen. Elvittem egy pesti szerelőhöz akit ajánlottak, hogy nézzék már meg mivan ott a benzin pumpánál. Elvittem, ott hagytam, majd hívnak.
Hívtak, hogy hát itt valami eszement gányolás történhetett, mert az egész kábelkorbács repedezve van úgyhogy majd szereznek nekem a bontóból. Szereztek is, beletették, azután nem volt indulási problémám. Annyit mondtak, hogy nagyon úgy tűnt, hogy amikor az előző tulajnál berhelték a benzinpumpát, kivették hozzá a tankot is, és amikor tették be, akkor a tank és a kasztni közé becsípődött a kábelkorbács. Na mindegy mondom, nem került sokba, legalább most már megbízható lesz, jóaz.
Volt az autóban rablásgátló. Ez annyit jelentett, hogy a könyöklőben lévő tárolóban volt egy szivacs, melyben volt egy mágnes. Ha a szivacs nem volt a helyén, akkor az autó a beindítást követő fékezéstől számított 30 másodpercen belül elkezdett iszonyatos hangerővel vinnyogni, majd leállított a motort. Felhívták rá a figyelmem eladáskor, mert a szivacs úgy néz ki, mint egy standard ablakmosó szivacs, nehogy kidobjam én azt, mert lesz nemulass. Gondoltam jó funkció ez, milyen jól fog majd jönni a strandon, mert majd magammal viszem a szivacsot is és akkor kevésbé félek hogy ellopják az autót. Na ez mind jó is volt, amíg rá nem jöttem mennyire fontos, hogy a szivacs milyen poziícióban van és mm-re pontosan HOL a könyöklő alatti tartóban. Ugyanis nem mindegy. Rögtön megtanultam milyen az, hogyha hatalmas tömegben araszolva elindul ez a vinnyogás lehúzott ablaknál. Főleg ha olyan eset van hogy teljesen kiment az eszemből és a szivacs hátul van a csomagtartóban valami táska alján. Csodálkozom hogy nem hívták rám a rendőröket.
Ment az autó szépen, nem volt komolyabb gond ha a check engine lámpát nem néztem. Kezdtem azonban észre venni, hogy néha néha elinduláskor amikor csúsztatom a kuplungot akkor valami előről iszonyatosan beremeg berezonál rángat, mintha szét akarna esni az autó. Fura mondom, a kuplung elvileg cserélve volt az előző tulaj alatt, de hát felhívtam az előző szerelőt, elmondtam mi a tünet, mondta hogy vigyem el, megnézik, de 99% kuplung. Kicsit dühösen, de elvittem, majd hívnak. Hívtak is, hogy hadd jelöljenek be Facebookon, mert küldenének képeket, ezt inkább látni kell. Küldtek képeket, A motor alja tocsog az olajban minden oldalról, a hűtő repedt és folyik a hűtővíz, rosszul lett pasztázva a szelepfedél (rossz fajta pasztával), és nem mellesleg a kuplung tárcsa ami bele van szerelve nem is bele való, nem láttak még ilyen márkát, illetve valami kiemelő szerkezet tartója is el van ott törve. Ismét kis megrökönyödés: Miért folyik az olaj, ha minden tömítést kicseréltek a másik szervízben? Ja és mondták hogy indításnál megint szól az okoskerék, amit utána én is tapasztaltam, pedig ez is ki lett cserélve ugye a másik szervíznél . . . nade jó akkor először foglalkozzunk a kuplunggal.
Kicserélték a kuplung szettet, tettek bele bontottat abból az eltört izéből. Az autó végre nem rázott.
Megbeszéltünk egy időpontot a pasztázás javítására. Elvileg nem mindegy milyen pasztát használsz oda, mert ha nem olajban oldódót használsz akkor ha belekerült egy darabka az olajba akkor eltömítheti az olajfuratokat a blokkban. Hát jó mondom akkor inkább javítsjuk ki, ismerőshöz nem akarnám visszavinni az autót reklamálni. De akkor már kicserélik az olajteknő tömítést is mert onnan is ömlik az olaj, illetve kap új olajat és szűrőt is. Ismét egy nagyobb összeg kiadva. Jó mondom, ez van, beszívtam, majd legalább megcsináltatom a maradék szarságot és patika lesz az autó. Következő időpont a szerelőnél: Vízhűtő csere, illetve a termosztátház pasztázásának cseréje mert onnan is folyt a víz. Illetve megkértem őket hogy nézzék meg miért indul néha kicsit furán az autó, olyan dadogósan, mintha megakadna az indítás. Kicserélték a hűtőt és a termosztátház tömítést, mondták hogy nézték az indítást, valószínűleg az okoskerékhez vezető szolenoid szelep miatt volt, eltört a szűrője, cserélték azt, azóta kicsit szebben indul. Kértem ezen kívül hogy nézzenek rá az akkura, hátha az, mert néztem a feszültségét és kicsit alacsony, volt, még járó motornál is csak 13,5V. Megnézték, az akkunak nincs baja, de a generátor valóban nem tölti rendesen. Néztem hogy hát az hogy lehet, elvileg fel lett újjítva az előző tulajnál. AZt mondták nem tudják, de kiszedik, elküldik generátoroshoz. El lett küldve, kiedült, hogy a korábbi "felújítás" az előző tulajnál annyiban múlt ki, hogy bele lett téve egy használt szénkefe és kicsit meg lett tisztítva kívülről . . . . . . Tehát teljes generátor felújítás kellett A-Zig: szénkefe, feszültségszabályzó, szabadonfutó, ez-az amaz. Na mondom király. Ismét egy jó nagy kiadás, amikor alig tudom használni az autót, de legalább már 14,4 V a töltés, saját magam által megmérve is.
Megyek az autóért, mondták hogy mivel le volt szedve az akksiról, a fojtószelepnek újra kell tanulnia magát, mert elektromos, ezért az alapjárat kicsit ingadozni fog egy ideig, de majd beáll. Jólvan mondom, tényleg ingadozott egy ideig..egy-két napig..aztán 1-2 hétig, aztán már egy hónapig, amikor rákérdeztem hogy ugyan ez miért lehet. Azt mondták akkor lehet a fojtószelep elkoszolódott, vagy az állítómotorja rossz. De sajnos időpontot csak jópár hétre rá kaptam, addig így használtam az autót, amikor nem alapjáraton volt, akkor nem volt semmi problémás érezhető amúgy.
Egyik nap amikor jötünk autópályán vidékről vissza pestre, volt elég erős oldalszél, és amikor egyszer-egyszer jól oldalbakapta a kocsit menet közben, bal előről a szélvédő felől iszonyatos robaj jött be, mintha le akarna esni a szélvédő, amikor odanyúltam akkor jöttem rá hogy hát ezt kézzel ki tudom nyomnni bal oldalt. WTF. Hát eléggé úgy tűnt hogy elengedett a ragasztás. Atomkirály. Kerestem egy szélvédőst, aki kiszedte és beragasztotta. Elvileg ilyenkor van esély rá hogy eltörik, de nem tört el (öröm az ürömben gondolom), így már nem akart kiesni a helyéről. Egyik reggel indulnék vele, erre lefullad, mondom biztos az ingadozó alapjárat miatt, de rá kellett hogy jöjjek, hogy nem ez az oka. Gázzal fent tudtam tartani az alapjáratot, de ha elengedtem akkor rögtön lefulladt, és amikor tartottam akkor is furán járt. Na mondom most mi lelhette. Írtam a szerelőnek, mi az ötlete. Mondta, hogy a múltkor látták, hogy a trafókat ahova rögzíteni kell a hengerfejbe ott a menet el van nyírva és ezért mozognak benne a trafók, lehet hogy az egyik kirázódott, lejött a gyertyáról. Na vacogva elkezdtem bontogatni ott a dolgokat, borzadva láttam hogy az egyik trafóból hiányzik egy darab... Király, vettem egy db trafót, azzal utána már működött, de a probléma gyökere (az elnyírt menetek) nem szűnt meg. Eljött az időpont napja a szerelőhöz, elvittem ismét az alapjárat gyanánt, otthagytam, majd hívtak, mondták hogy nem koszos a fojtószelep és egy bontott állító motorral sem jó. Aztán egy fél napot ketten dolgoztak rajta, nézték a lambda szondákat, a szívósor tömítéseket, élőadatokat, trafókat, gyertyákat, minden jó volt. Amikor már majdnem feladták, lehúzták a generátort és azon nyomban kisimult az alapjárat. Bingó. Kiderült, hogy egy kommunikációs szál az ECU és a generátor között volt sérült, ezt kellett kiiktatni, és azóta az alapjárattal sem volt gond. Halleluja. Most már tényleg mindennek királynak kéne lennie. Az elnyírt menetekbe pedig ragasztottak tőcsavarokat, amikre anyákkal lehetett most már rendesen rögzíteni a trafókat- ez is megoldva.
Egyszer amikor jöttem hazafele útközben egyes kis úthibákon eszeveszett csörömpölésre lettem figyelmes ami alulról-hátrulról jött. Itthon alánéztem hogy mi a fene lehet ez, hát úgy tűnt hogy a kipufogó hővédő lemeze ért bele a kipufogóba, valami felfüggesztés lejött onnan, sajnos ez is pár Mátyásomba fájt a kipufogósnál.A fórumokon utána olvasva rájöttem hogy ezen kombiknak tipushibájuk, hogy a hátsó spoiler leszakad a pályán nagyobb tempónál, mert rosszak a felfüggesztési pontok. Nézem az enyémet lötyög mint a fene, na király, gyorsan oda gyorskötözőztem, de tudtam hogy kezdeni kell vele valamit, főleg mert a pótféklámpa sem világít, természetesen csak egybe lehet cserélni és ahhoz le kell venni a spoilert, ami után azt érdemes lenne vissza ragasztani -- tehát lényeg hogy ez meglepően sok időt, türelmet és hozzáértést igényelne, amikből nekem egy sem nagyon volt meg.
A hatalmas technikának köszönhetően van az autóban egy digitális kijelző, ahol különböző adatokat lehet megnézni, km, fogyasztás, stb. Na ez a kijelző nem nagyon szereti, ha napon van, vagy ha meleg van. Ekkor ugyanis megkukul, tehát semmit nem mutat, amíg le nem hűl és aztán ujra nem indítom. Enyhe időknél megoldás lehet ez a ezüst színő napfény visszaverő cucc amit a szélvédőre lehet tenni, de nagy melegekben ez sem segít. Ami mindig segít, az az, hogy leveszem a napfényellenzőt és kiveszem az óracsoportot, kihúzom a csatlakozóját, és visszadugom. Sajnos a tisztítás itt sem segített, permanens maradt a probléma, csak a szét-össze dugás segített mindig.
Idegesítő probléma volt ezenkívül egy izzó kiégés is - legalábbis azt hittem az volt. 2 órán keresztül próbáltam kicserélni az izzót, de nem sikerült, csak a kezem fagyott le és lett tele karcolásokkal, ahogyan próbáltam a szerelőablakon keresztül elérni a dolgokat. Kiderült, hogy igazából a lámpa csatlakozó volt leégve, az egész csatlakozót kellett cserélni, az izzónak nem volt baja.
Mivel idegesített egyre jobban ez a check engine is, körülnéztem és körül kérdezgettem, mire rájöttem, hogy csak a bontott katalizátor való bele, de az ugye lutri. Nem baj, a facebookos fórumon néztem egyet, megvettem, elhoztam, majd egy kipufogóssal beletetettem, az is elég drága volt.. Kaptam hozzá egy lambda szondát, mondom tegyék azzal bele, az hátha jobb. Vissza adták, megyek vele, imádkozok hogy ne jöjjön a check engine. Aztán megörültem mert egy ideig nem jött, aztán persze, nyilván nem bírt magával az autó és dobta a check enginet. Kiolvasva viszont örömömre nem a katit írta, hanem a lambda szondát. Na mondom ha csak ennyi a baja, visszacseréltem azt a régire, azután bezárt a check engine bolt (vagy kiégett az izzója), lényeg hogy nem vakított többet.
A sofőrajtó egyes nyitásoknál elezdett kattogni. Ajtóhatároló típushiba. Gyönyörű. Igazából az volt csak a baj hogy iszonyatosan hangos volt és a fél lakótelep hallotta ha indulok valahova. Ezt kicsi kutakodás után sikerült meghegesztetnem ismerőssel. Utána ujból szétjött és kattogott, de újból meghegesztettettem, na azután már nem jött szét.
A digitális klíma luxusának része hogy te magad állítod be hogy milyen hőmérsékletet akarsz bent °C-ban. Ehhez viszont természetesen kell egy belső hőmérséklet érzékelő, ami az autóban a belső visszapillantóban van, és azért, hogy ez megfelelően a belső hőmérsékletet tükröző értékeket mérjen, egy mini kis ventillátor fújja rá a levegőt folyamatosan. Na ez a ventilátor az évek során kifejlesztett egy ilyen trafós hangot. Ez azt jelenti hogy amikor a lámpánál állok és nem szól a rádió, akkor olyan mintha egy nagyfeszültségű trafóház mellett állnék fél méterre, tehát elég idegesítő. Utána olvastam, elvileg szét kell szedni, kitisztítani, beolajozni a venti tengelyét, és akkor király lesz. Szétberheltem a leírás szerint, kitisztítottam, beolajoztam, igazi szerelőnek éreztem magam, főleg amikor visszatéve ugyanolyan lelkesen búgott mint előtte. Node nem adtam fel, szereztem pár ezerért egy bontottat bele, előtte azt megtisztítottam, na ez már csöndeske volt (később ez is elkezdett zúgni).
Sajnos amikor említettem hogy amikor megvettem az autót, akkor egy helyen volt egy sérülésből fakadóan rozsda foltocska, de elhanyagolható volt. Ezt írtam. Ez akkor valóban így volt, de sajnos az az 1 év és a kint állás megtette a hatását, egy szépen kifejlett lyuk volt a jobb első küszöbön. Ezt kilakatoltattam, de fényezni is kellett, tehát ez sem volt hú de olcsó. Ezen kívül észre vettem hogy az emelési pontoknál is már barnásodik az anyag (gondolom többször volt emelőn az autó mint földön), de erre már nem volt türelmem sem érkezésem megcsináltatni.
Az autót használva a tökéletes Pesti utakon egyre gyakrabban kezdtem egy afféle koppanó kopogó hangot hallani, illetve megfigyeltem, hogy ha kifordított kormánnyal nagy gázzal indulok, akkor valami mintha ki akarna esni azon az oldalon amerre tekerem a kormányt. Mintha szétesne az autó már megint, de csak elinduláskor. Nem értettem mivan, ismét hívtam a szerelőt, már a gyorshívóba volt természetesen. Elvittem, mondták hogy mindkét alsó gömbfej szar, cserés, de igazából nem azok kopognak, hanem a bölcső szilentek, ezek tartják az egész futóművet a kasztnihoz, és amikor elindulok akkor a kerekek elmozdulnak a kasztnihoz képest, ami ezt próbálja követni, ezért hallok mindenféle zörejt. Először a gömbfejeket cserélték ki, amik természetesen préselve vannak a lengőkarba, tehát nem volt egyszerű. A bölcső szilentekhez viszont egy másik időpont kellett, mert ahhoz le kell szedni az egész futóművet+kormányművet, nyilván ehhez való munkadíjjal. Mindegy, ez is megtörtént, utána nem hittem el hogy mi van az autóval. Nem zörgött elinduláskor, nem remegett, nem ropogott nem rángatott, rendesen simán ment. Ekkor jöttem rá hogy korábban többféle neszt is adott, amit nem érzékeltem mert hozzászoktam de ahogy elmúlt már éreztem, hogy volt. Fantasztikus.
A sok hiba miatt érthetően kialakult bennem egy kis paranoia, ami úgy jött ki, hogy sokszor nézegettem a motortérbe és főleg a folyadék szinteket ellenőrizgettem. Ez nem is volt teljesen haszontalan, mert egyszercsak azt láttam, hogy a hűtővíz szignifikánsan alacsonyabb szinten van, és még a nem teljesen vízszintes terepen való állás sem magyarázza ezt a mértéket. A motortérbe nézve látszódott hogy valahonnan ontja az anyagot a rendszer, de nem tudtam lokalizálni. Kiderült, hogy valami kis semmi tömítés adta meg magát az egyik csőnél . . . még jó hoyg paranoiás voltam.
Következő probléma nem sokkal utána következett, ami nálam már átlépte a határt. Ugyanis egy nagyobb emelkedőn felkapaszkodva kettesben 4000-res fordulaton tartva valami érezhetően elkezdett zakatolni, lehúzott ablaknál mintha egy vonat akarna megelőzni kb olyan volt a hang. Nem tudtam hova tenni, elkezdtem olvasgatni, de hát a féltengelyek és a váltó jöhetett csak szóba. Hogy tudom ellenőrizni? Álló autónál felemelem egyik oldalt és megforgatom a kerekeket. Megcsináltam, ahogy elkezdtem a bal oldalit forgatni megdöbbenve lettem figyelmes arra hogy a forgatáskor egy ilyen morgó klattyogó hang hallatszódik a váltóból, mintha valaki beleejtett volna egy csavart ami ott táncol. Nem jó jel. Átmenve a másik oldalra, ugyanezt a hangot hallottam ugyanúgy a váltóból. Szerelőnek átküldtem a videót hanggal, ő pedig sajnálatos módon közölte velem az ítéletet. Vszeg difi csapágy, vagy nyelestengely csapágy, mindegy, mert a bontott váltó olcsóbb mint a felújítás, hacsak nem tervezek hosszú távra. Éreztem az üzenetben a célzást. Amikor már az ember saját szerelője is ilyen célzásokat tesz, ott már baj van, így én is elkezdtem átértékelni a helyezetemet, de igazából mindegy volt mert rossz váltóval csak fillérekére tudnám eladni az autót, ha meg megcsináltatom akkor... igazából akkor is. De hát a lelkiismeretem miatt ha más miatt nem is, megcsináltattam, rendeltem egy bontott váltót, féltengely szimmeringek, új váltóolaj, váltócsere munkadíj... nem volt olcsó. Megcsináltatás után első utam egy benzinkútra vitt lemosatni majd képeket csinálni az autóról.
Eladáskor így még hibák voltak a hátsó spoiler és a pótféklámpa, illetve néha a hűtőventilátor elkezdett menni leállítás után. Nem tudtuk megfejteni hogy miért, mert víz volt benne elég, nem ment feljebb a mutató az üzemi hőmérsékletről soha, és akkor is csinálta, ha nem klímáztam és már nem volt olyan eszeveszett meleg. Szerelő szerint valamelyik csatlakozó lehet oxidált valahol, de ehhez szét kéne szedni mindet, na erre sem volt már érkezésem se nekem, se neki, se a pénztárcámnak.
Amit szerettem az autóban: borzasztóan kényelmes volt, nem kellett helyezkedni hosszab utaknák is és nem úgy szálltam ki mint egy reumás veterán. Meglepően sok extra volt, amiket lehetett szeretni: Kártyás, kéz nélküli nyitás és indítás (nem kell beletenni az olvasóba a kártyát, az is elég ha a hátizsákba van), esőszenzor, automata világítás és ablaktörlés, automatán sötétedő visszapillantó, automata pára lefújató, automata klíma, tempomat. A zenei élmény is elég jó volt azt kell hogy mondjam, egy Kenwood fejegységgel elég jól szólt. Igazából nem hagyott az út szélén soha, ha valami baja volt akkor mindig megvárta hogy hazaérjek és csak azután manifesztálódott. Most lehet mondani hogy a hibák sokrésze köthető az autó korához és a futott km-hez. Sokat benyeltem, sok volt az én hibám részben, de az is elmondható, hogy belenyúltam egy széria eleji autóba, aminek bár egy gazdája volt, de ha az az egy szar helyekre vitte akkor ez roszabb mintha 10 gazdája lett volna akik mind fele ennyire gányolós szervizekbe viszik. Valószínűleg kifogtam ezenkívül egy problémásabb példányt, tehát nem mondom hogy az összes renault és az összes megane szar, de ez az volt. Amikor továbbadtam, inkább nem számolgattam hogy mennyit költöttem rá, mert nagyon jól tudtam hogy az eladási árának több mint 5x-ösét, irreálisan kis idő alatt, és már így is eléggé fájt, hogy ennyit vesztek rajta. De a tanulópénz kellett, megkaptam, a következő autónál 1000x okosabb leszek, sokat tanultam belőle több szempontból is. Mindent egybevetve nem utáltam, kicsit rosszul esett elengedni, de tudtam, hogy muszáj.
Hibalista
- - Felső holtponti jeladó (és/vagy a csatlakozója) - - Kuplung hiba -- elinduláskor remegett-rángatott az egész autó - - termosztátház tömítés - - szolenoid szelep és az okoskerék - - Olajfolyások: szelepfedél, olajteknő, főtengely szimmering, vezérműtengely szimmering - - Egyik trafó eltört, a trafók rögzítési pontjain a hengerfejben elnyíródtak a menetek és emiatt mozogtak a trafók menet közben - - Vízhűtő kilyukadt - - Generátor nem töltött eléggé - - Talpas gömbfejek és a bölcső szilentek halála - - Hátsó kipufogó dob kilyukadt - - Katalizátor zörgött és nem megfelelő hatásfokú - - Motor tartó bakok halála -- emiatt nem vette a hátramenetet - - Szélvédő mellett befújt a szél -- újra kellett ragasztatni - - Váltóban difi csapágy/nyelestengely csapágy haldoklása - - Csomagtartó átvezetőben a kábelek megtörtek, emiatt hátsó rendszámlámpa össze vissza világított - - Hátsó pótféklámpa hibája - - A hűtőventilátor elindul még akkor is ha nincs meleg és nem pályázok
Ide hordtam szervizbe
Car-Szakértő Kft. Budapest, Kövirózsa utca 6-8 - Legkorrektebb, leghozzáértőbb Renault szervizesek, mindig készséggel segítettek, akármivel hívtam őket vagy írtam nekik.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 268000 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 17000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | még nemtudom |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.8/10) |
