Francia relikvia
Szöveges ítélet
Életem egyik legmeghatározóbb pontja volt, amikor beleültem az első komoly autómba, egy korallpiros 1.6 Megane Limousinba.
Előtte évekig egy 2003-as Sport Swifttel jártunk (a mai napig a megvan második autóként), amit még a főiskola kezdésekor vásároltam.
A Renault-ot nagyapám vette a gödöllői Renault Békésinél 2006 júliusában.
Majdnem full extra, vagány bordó fényezés, panorámatető, erős motor. Akkoriban 17 éves fejjel csorgott is rá a nyálam rendesen.
Elég sokat jártunk vele mindenfelé kirándulni az országban, de egyszer elvetődtünk vele például a Tátrába is. Nagyapám országos lefedettségben működő agro-állatorvos révén aktív felhasználó volt több ,mint 6 évig.
2013 márciusában autócserére határozta el magát, ekkor hívott fel, hogy nem szeretnénk-e átvenni a Megane-t. A dolognak annyi hátul ütője volt, hogy amíg az új autó (Mercedes CLA) nem érkezik meg, addig igényt tart a kocsira.
Szóval vártunk, eljött az április, reménykedtünk, vártunk, következett a május, nemsokára jön az új, vártunk, majd a június, biztattak, vártunk, július, iszonyat meleg, vártunk. Augusztusban végre elérkezett a várva várt nap: "Jöhettek az autóért." Kimetróztam Újpestre, majd jött az eligazítás.
("Óvatosan használd, ne száguldozz, lefényképeznek, felborulsz,- Szóval csak a szokásos nagyszülői intelmek.)
Első közös utunk úgy kezdődött ,hogy a repülőgépkarra hajazó kéziféket nem engedtem ki teljesen, így mentünk vagy jó 200 métert a benzinkútig, közben nem értettem ,hogy miért sípol veszettül folyamatosan, és miért villog a felkiáltójel a műszerfalon.
Persze nagy volt az öröm, első este az asszonnyal mentünk egy kört romantikázni, másnap pedig telefon a haveroknak, hogy megvan az AUTÓ, este menjünkmár valahova.
A nyár megmaradt részében még leugrottunk vele a Balatonhoz nyaralni egy hétre.
Kifejezetten tetszik, hogy viszonylag egyedi a megjelenése a bordómetál szín-napfénytető-könnyűfelni kombináció miatt.
A motor jól húz, nagyapám utolsó mért átlagfogyasztása 6,2 L volt, bár Ő főleg autópályán használta, nekem nehezebb a lábam, így felugrott 7,5-8 L környékére, egyszer sikerült csak annyira értelemesen autózni ,hogy 6,4 Literre jöjjön ki végül a mért érték.
A tankra a karbantartási kézikönyv körülbelül 65 litert ír, egyszer beltankoltam 66,5 -öt, de akkor már az üzemanyagjelzőn elsípolt az utolsó 20 km-nyi benzinmennyiség is. Telitankolni a mai árak melett egy gazdasági csőd.
Autópályatempónál sem hangos, egyedül a panorámatető felől szokott hallatszódni némi sustorgás 120-130 KM/h körül, ami ,hogy ha fent vannak a tetőcsomagtartó rudak nagyobb széllökéseknél hangrobbanássá erősdik. Nyitott tetővel autózni élmény, de beszélgetni lehetetlen közben a szélzajtól.
Néha nagy sebességnél úgy érzem, hogy az egyébként precíz váltó egy hatodik fokozatot azért elbírt volna..
A csomagtartó óriási, bármit képes elnyelni, csak pakol bele az ember, és még mindig fér...
Az izzócsere egy rettenetes procedúra, az első fényszórókhoz gyakorlatilag lehetetlen hozzáférni a kerékívekben sérülés nélkül.
Az extralista körülbelül olyan terjedelmű, mint az értelmező kéziszótár, mindig találni valami új megleptést. A múltkor Keszthely előtt elénk szaladt egy róka vészfékezés ,és jé: vészvillogó is jár hozzá?? A kézikönyvben utánaolvastam és valóban, apró figyelmeztetés a környeztünkben lévő autósoknak. Soklégzsák, esőszenzor, kártyás indítás, erős fényre sötétedő tükör, sötétséget érzékelő kanyarfényszóró, digit klíma, ülésfűtés, tükörfűtés... A Suzuki után ijesztően sok.
A futómű nagyon jól elnyeli az úthibákat, bár azért érezhető ,a nagyméretű gumik könnyen átsuhannak a hungarikummá érett pesti kátyúkon.
Az első és azóta egyetlen hiba karácsony előtt jött elő a céges buliból hazafelé, a Budafoki úton. A motor rángatni kezdett, nem gyorsult és mire hazaértem Kispestre a fogyasztásmérő 14,5 litert mutatott átlagban. Gyújtótrafó csere lett a vége (Mire felértem vele a szerelőhöz, addigra már csak két henger ment). Az új gyertyákkal együtt a végösszeg 35 000. forint lett. Ez legyen a továbbiakban is a legkomolyab baja.
Nagyapám elmondása és a szervízszámlák alapján ez egy viszonylag tartós darab, a 170 000 km alatt gyakorlatilag egy gyújtásprobléma jött elő össz-vissz, ezt a Békésinél viszonylag gyorsan és olcsón orovosolták.
A gyári Philips CD lejátszó kezdetben nem volt hajlandó beolvasni a CD-ket, ezt a problémát sűrített levegős tisztítással orvosoltuk.
Összeségében gyakorlatilag jó vásárt csináltunk, bár Én eleinte aggódtam, hogy a filléres Suzuki után belecsapunk a lecsóba és pénztemetőt veszünk, de szerencsére nem így lett.
Bízom benne ,hogy még évekig örömünket lelhetjük ebben a műremekben bosszúságmentesen.
Hibalista
- 170 000 km-nél gyújtótrafó probléma. (Az új trafó gyertyacserével együtt 30 000 forintba került.) - Gyári Philips CD lejátszó meghibásodása. - Önindító meghibásodása. - Küszöbhorpadás. (Javítása: 50 000 HUF) - Izzócsere az első fényszórókban. (Házilag megoldható, de borzalmas, a márkaszervízben pedig vastagon fog a ceruza.)
Ide hordtam szervizbe
Egy nagyon lelkiismeretes autószerelő Budafokon, a Leányka utcánál. Precízen és reális árakon dolgozik, egy-két napnál nem szokott több időt igénybe venni egy komolyabb "beavatkozás". A küszöb javítását egy ugyancsak budafoki székhelyű lakatosmester végezte. Szintén precíz és gyors munkavégzés.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 165000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift 1.3 GLX Sport | Következő autója? | Megane vagy az új Clio |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
