Aki szidja, az valószínű egy levetett, visszatekert bontószökevényt vett...
Szöveges ítélet
Pár szó az előéletéről:
A feleségem autója valójában, ők vették újan, amikor beleültem, kb. 35ezer km volt benne (2008-ban). Azóta beletettünk együtt még 80-at, most éppen 115ezer van a kocsiban. Nekem egy BMW 3er sedanom van, ami megint más kategória, de teljesen objektíven tudok nyilatkozni a Megane-ról, mivel elég sokat hajtottam.
Szegény autó elég hányattatott sorsú, kétszer is kapott a hátulja önhibánkon kívül. Először egy kocsisor utolsó tagjaként kapott egy hatalmas pofont hátulról - egy Master foglalt helyet a csomagtartóban. Az autót gyakorlatilag B oszloptól hátrafelé cserélték Celldömölkön. Profi munka volt szakszervízben. 2009 nyarán pedig egy lengyel autós jött belénk oldalról, Horvátországban... el lehet képzelni a biztosítási ügyintézést - fél évig tartott többszöri fellebbezéssel a lengyel részéről...
Egyik esetben sem nyílott légzsák, komoly szerkezeti gondja azóta sincs az autónak.
Egy nepper még sérülésmentes, szalon állapotúként is meg tudná hirdetni... :)
Futómű:
Több autó megfordult alattam ebben a kategóriában is (Fiat Stilo, Opel Astra F, G, H, Ford Focus III - hosszú távon, nem csak a kereskedés körül autókázva), ezért van némi összehasonlítási alapom.
Az említett típusokhoz képest szerintem a legpuhább futóműve van a Megane-nak. Erős kanyarokban nekem már kissé veszélyessé válik, csakúgy mint pl az Astra, úszik a levegőben, és eléggé himbálózik. A Focus nagyon jó futóművel van megáldva hozzá képest.
Fék:
A gyári fék nekem érzésre a legerősebb a hajtott modellekhez képest. Nagyot harap, de lehet, hogy csak a behimbáló futómű miatt mondom - lebólintja az aszfaltot szinte szó szerint. A gyári fék elég furcsán volt adagolható, néha egy pöccintésre ráharaptam a kormányra, néha taposni kellett, hogy megálljon. Ezen egy komplett fékrendszer csere segített. 95e km-nél érett meg a második féktárcsa és fékbetétcsere (hátra nem kellett féktárcsa), mivel nem volt jelentős árkülönbség, Brembo tárcsát és betéteket kapott. Ettől kezdve a fékerő határozottá, jól adagolhatóvá, kifejezetten sportossá vált.
Motor:
Az 1.5 dci-t sokan szidják fenntartási költségek miatt (betüsszenő csúcsok - kb. 400ezer forintos művelet jó helyen, jó áron... tudom, 250-ért is megcsinálja valaki valahol, de nem csak csúcsokat kell cserélni).
A 30ezres olajcsere intervallumot kicsit sokalltam, ezért 15-20ezer km közt elvégezzük az összes szűrő és olaj cseréjét.
Minden tankolásnál kap egy Diesel Power nevü anyagot (1000 Ft / tank), ami 92% kerozin (ha valaki tud szerezni, 1 dl minden telitankba, plusz 0,2 cl denat.szesz, hogy a vízpára is elégjen... Ennyi a titok...)
Ez a típus még csak a 80LE-s változat, 5 sebességes. A faceliftes Megane-ban már 6 sebességes váltóval, és 100 LE körüli teljesítménnyel adták. Szerintem ez a 80 LE is elég egy családi kombinak, főleg kisgyerekekkel, mivel rövidek a váltófokozatok - igaz ez hátrány is, 130-nál forog 3000-et, míg a Focus 1.6 tdci 160-nál forog 3000-et, szintén 5. sebességfokozatban.
A Focus erősebb, de a Megane szinte lehagyja 110-120-ig... Ezután elfogy az erő, 150 fölött már alig gyorsul, kb 170 a vége, de itt már elviselhetetlen a zaj, és szerencsétlen motor is ki akar esni a helyéről.
Fogyasztás:
Megvolt már Sárvár-Győr-Sárvár 3.8 l/100 km-el, vegyes fogyasztásban...
Sárvár-Zadar-Sárvár - 4 személy, 1150 km összesen, megpakolva, légkondival, szinte végig pályán, 5.4 l/100km.
Átlagban, javarészt városi használattal 4.8-5.2 l/100km
Ez parádés fogyasztás, főleg ha azt nézem, tényleg fürge 90-ig. Nem egy erőgép, de nem is 1.2-es benzines...
Belső tér:
Kellemes tapintású műanyagok, kényelmes ülések jellemzik. Ami nekem nem tetszik, hogy a kormány túl puha műanyag granulátumból készült, 115ezernél már úgy néz ki, mintha 400ezer lenne egy BMW-ben... Lemálik a kis granulátum róla, idegesítő, hogy csak ennyit bír.
Az ajtó behúzó fogantyúról lemállott már a gumiréteg, így csúnya.
A padlókárpit nehezen tisztítható, túl hosszú szálú, ezért minden beleragad, alig lehet kiporszívózni. (a BMW szőnyege tömör, sűrűszövésű, nem akad bele semmi kosz, szálka, sár, kavics.)
Az ülések nagyon könnyűek, alig van bennük anyag (hajlik szó szerint), a hátsó üléssor vicces, ahogy felhajtom, látszik, hogy milyen gyenge "drótokból" áll össze.
Amúgy nyikorog, nyüszörög, recseg-ropog minden, és nagy a szélzaj is.
Elektromos dolgok:
Első izzókat nőgyógyász legyen a talpán, aki kicseréli. A kerékdob felől kell megközelíteni, nekem az 5-6. alkalom után is 1,5 órát vesz igénybe - lehet csak én vagyok suta.
Az esőérzékelő ablaktörlő felidegesít egy pillanat alatt. Össze-vissza töröl, nem lehet normális intervallumot beállítani (mint pl. a Fiatnál). Ha sötétben megyek, akkor nem töröl, ha jön szembe valaki, akkor "veszi észre" - gondolom ahogy megvilágítja az érzékelőt - hogy hoppá, kellene törölni, akkor nekiáll veszettül törölni, majd leszakad a lapát, majd megint megáll a következő szembejövő autóig... Egyfolytában kapcsolgatni kell, utálom.
Gyári hifi (sima kazettás rádió, kiegészítettük egy CD-tárral), nem vág földhöz. Hupog, nincs basszus, nincs tiszta sem. Valószínű egy hangszóró készlet csere segít a dolgon, még ha nem is cserélünk fejegységet, hogy a beltér összhangja megmaradjon. Nekem amúgy is a Stilo gyári hifije az etalon, még a BMW is szarabbul szól.
Összességében nem szidom az autót, jó kis családi kombi, ennyi pénzért (most is a legolcsóbb a kategóriájában) ezt kapja az ember, kompromisszumokkal ugyan, de szerethető autó.
Nyílván ha minőségi autót akar valaki, az fizesse is meg a 20%-al drágább Ford vagy VW, vagy a 100%-al drágább BMW logót úgy a szalonban, mint később a szervízben is...
A Megane egy normális költségen fenntartható autó, a fogyasztáskülönbség majd megspórolja a porlasztócsúcs cserét egy 1.6-os benzineshez képest... :)
Ahhoz képest, hogy 90%-ban városban használjuk, nem volt semmi olyan gondja, ami emiatt előjöhet (kuplung, váltó, ajtózsanér) - jól bírja a kicsike.
Én benzin párti vagyok (az enyém is benzines), dízelt többet nem veszek, de nem azért, mert rossz a tapasztalatom ezzel az autóval, hanem mert utálom a kerregést-katatást... Ezt majd akkor adom el, ha már nem éri meg költeni rá, utána egy elektromos Megane-t, vagy Focust veszek helyette (4-5 év múlva)
Hibalista
- - 25ezer km-nél szoftverhiba miatt nem indult, javítás 5 perc volt (hazafelé megelőztük a trélert) - azóta ezzel nem volt gond - - - a többi szervíz tervszerű karbantartás volt, illetve kopó alkatrészek - ezek nem elromlanak, hanem elhasználódnak, és természetes, hogy cserélni kell (annak függvényében, ki hogy bánik az autóval)
Ide hordtam szervizbe
Első kötelező szervíz Celldömölk - Molnár, ahol nem ér annyit a szolgáltatás, mint amennyit kérnek érte.Ez nem a Molnár hibája, általában a szakszervízek nagy összegeket képesek lerántani.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Azóta saját szerelőhöz visszük, aki legalább lelkiismeretes, és nem csak a kért dolgokat ellenőrzi. Szükség esetén figyelmeztet, ha valami gond lenne.Igaz, ha komolyabb (elektronikus) baja lenne az autónak, már máshova kellene vinni.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 115400 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Megane Grandtour - majd ami éppen aktuálisan megjelenik, ha lehet elektromos... |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |
