A bátorság viszi előre a világot
Szöveges ítélet
Bátorság 1.
Az autót a használt piacon vettem 3 és fél évesen, a nagykőrösi úti nagypiacon –behozott kocsi. Erre minden ismerős azt mondta, hogy őrült vagyok. Egyenlőre nem tűnik rossz vételnek, hiszen semmi probléma nincs vele, minden működik, ahogy kell.
Bátorság 2.
A vételkor 120 ekm volt az órában, nagyszerviz előtt. A márkaszerviz 300 eFt-os ajánlattal lepett meg, ezt nagyon sokalltam. Mély levegő, és bátorság – majd magam veszem kézbe a dolgot. Első lépés egy javítási kézikönyv beszerzése, még csak angol nyelvűt tudtam venni. Ebben természetesen minden a szerviz által cserélendő alkatrész opciósan van írva, így a féktárcsák, vízpumpa, görgők stb. állapot függően vannak megadva ebben a ciklusban. Mivel nem vagyok versenyző, csak használni akarom az autót, és semmi alkatrész nem volt cserére érett állapotban, így csak a vezérmű szíj csere lett elvégezve a szűrőkön és az olajcserén kívül. Mindez úgy 50 eFt volt anyagköltségben, és a saját munka (nem 6500+ÁFA / óra).
Bátorság 3.
Na ez az a pont, ami igazán izgalmakat produkált. A szíjcsere. Nem ez az első ilyen jellegű művelet, ennél komolyabb javításokat is elvégeztünk már apámmal. Ő már nyugdíjas, autószerelőként 43 évet töltött el a szakmában. A könyv szerinti bontási művelet során a főtengelyen lévő hajtótárcsák levételekor a kuplung megcsúszott, így mire lejött a főtengelyről a tárcsákat rögzítő csavar, elment a vezérlés a helyéről. Kiderült, hogy az 1,5 dci-nél nincs ékpálya a vezérmű hajtókerékben (csak a főtengelyen van ékpálya, de ék nincs), csak a csavar súrlódással tartja a vezérműszíj hajtókerekét a tengelyhez képest. Igencsak bajban voltunk, ilyen megoldást, hogy nincs fix helyzete a vezérlésnek, még nem láttunk, pedig néhány típust már láttunk. De ugye a bátor emberek viszik előre a világot… Ez itt a tervezők részéről is igen bátor, ha nem vakmerő megoldás. Valamint az autodidakta szerelők részéről is egy vakmerő helyzet. Minden tudásunkat össze kellett szedni, hogy ebből autó legyen még egyszer. A felső holtpontot az izzító gyertya kiszedésével, indikátor órával kerestük meg, a vezérmű tengely fogaskereke pedig rögzíthető normálisan. Hát így jó is lett, de láss csodát, 10-30 km után keményedett a motor járása, vagyis elment a vezérlés. Szerencsére meg van a régi autónk is, így nem volt égető a használat. Harmadik szétszedésre jöttünk rá, hogy a főtengelyen lévő csavar felül a tengely vállán, és nem szorítja a vezérmű hajtókerekét megfelelő erővel. Igen érdekes ez, hiszen előtte így volt összerakva, minden az eredeti állapotába került vissza. Nos, egy 0,5 mm-es lemezből készített gyűrű oldotta meg a bajt, azóta 20 ekm-t ment már, és oké minden.
Minden esetre együtt érzek a márkaszervizek szerelőivel, amikor egy-egy problémára nem állnak olyan készségesen a tulajok szolgálatába, és nem esnek neki rögtön az autó szétszedésének. Ez a gyár tervezőire nézve kritika, hiszen az egy évszázada bevált megoldásoktól csak azért is nem kell eltérni. De hát az a fránya bátorság, a kihívások keresése, úgy látszik előre viszi a világot!
Röviden ennyi, és egyébként nagyon kellemes útitárs a Megane Grandtour. Egyenlőre jó választásnak tűnik, maradjon is így.
Nagyon kényelmes, komfortos a rugózása, a helykínálat kiváló, stabilitása a hétköznapokra elegendő (kombi autó, nem versenyló). Ide tartozik, hogy az 1,5 dci 82 LE-s változata ekkora autóhoz csak közepesen elég, nagyon átlagos a dinamikája, de ezzel együtt takarékos is. 150 km/h felett már ez a motor kicsi, akinek ennél több kell, vegyen nagyobb motort bele, mert ez tartósan már nem erre való. Az előzéseket is meg kell gondolni, és visszakapcsolni előtte, mert igen kínos mire van turbonyomás 5. fokozatban. (Fogyasztás: mértem már 860 km-en 4,2 l/100 km-t klíma nélkül 110 km/h-nál nem gyorsabban, de nyáron autópálya, klímával 130-140 –el 6 l/100 km jött ki. Az átlag 5-5,5 l/100 km körül tartható).
2008.10.04.
Másfél év telt el. Egy komolyabb hiba volt eddig. Ez is igen érdekes, és tanulságos. A kormánylégzsák működtető áramkör vezetéke szakadt el a kormány belsejében. A szerviz 45 eFt-ot mondott a cserére (egy kb. 60 cm-es szalagkábelről van szó!).
Bátorság 4.
A javítás. A szalagkábel egy 8 mm széles, kb. 60 cm hosszú, 7 eres vezető rétegű műanyag fólia csík, ez 2 cm-el a vége után tört meg a gyári megvezető műanyag letörése miatt, ami beszorította a saját pályáján… Hát ez hagyományos módon igen nehezen, ha nem lehetetlen módon javítható. Forrasztani ilyen kis, 0,2-0,3 mm távolságra, lehelet vékony vezető réteget 7-szer… Hát ez BÁTORSÁG. A tervezők minden ellenkező igyekezete ellenére SIKERÜLT javítani! (Gyárilag géppel van préselve, és a saját anyagával forrasztva.) Már fél éve volt a JAVÍTÁS, és jó.
A márkatársaknak írom a következő megfigyelést. A szervizben először ki lett olvasva a hiba 4,5 eFt-ért, ekkor mondták a csere árát. Mivel nem kértem a javítást, a lelkemre kötötték, hogy a javítás után törölni kell a hibát, hiába javíttatom máshol... Nem ismerik a rendszer logikáját. A számítógép több szinten kezeli a hibákat. A biztonsági rendszerek (ABS, légzsák áramkörök, ESP stb.) állandóan teszteltek, míg a motor és egyéb nem biztonsági mérések, érzékelők, egyéb elemek hibakódjait megőrzi, és szükség programra vált a számítógép. Ebből következik, hogy a javítás után nem kell minden hibát törölni, csak azokat, amelyek nem állandóan teszteltek, vagyis nem biztonsági alkatrészek hibái után. Vagyis a légzsák vezető javítása után nem kellett semmit törölni. Az akku sarut se kellett volna levenni a számítógép miatt, csak a javításhoz kellett levenni, mert eldurranhat a légzsák, ha impulzust kap.
Szóval jó ez a Megane, továbbra is tetszik. A 150 ekm-hez közeledve nyilván lehetnek már hibák, de eddig ezek elkerültek, vagyis bátran lehet használni.
E-mail: rehmm@t-online.hu
Hibalista
- indító kártyát kellett cserélni - 37 eFt, nagyon korrektek voltak. (Renault Nyitrai Szekszárd).
Ide hordtam szervizbe
Csak a kártya cserét végezték eddig, a nagyszerviz árajánlatuk horrorba illő, lásd a szöveget.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
sk. hajtottuk végre a vezérmű szíj cserét, semmi egyéb javítás nem kellett még.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Peugeot 206 SW 1,4 hdi | Következő autója? | még nem tudom, de diesel |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
