Megfontolt francia, megbocsátható hibákkal
Szöveges ítélet
Bár hosszabb-rövidebb időre elég sokféle autó megfordult már a kezeim közt, ez az első saját tulajdonú kocsink amivel igazán sokat utaztunk. Az autó 100e km-rel került hozzánk nem egészen 7 évesen, a rétegvastagságmérő és az autót átvizsgáló szerelő szerint törésmentes szép állapotban, csak a hátsó kipufogódob és az egyik kormányösszekötő szorult cserére. Az azóta (közel 3 éve) megtett kb. 80e km alatt persze akadt ez+az, de ezekről majd később.
A gépjármű kényelme nagyon jó, az ülések puhák, jó formájúak, és ezzel a motorral az oldaltartás és társai nem hiányoznak. A utazás hosszabb távon sem fárasztó, már több külföldi úton voltunk vele nem egyszer igen messze. Négyen is kényelmesen el lehet benne férni, egy 4-es golfhoz hasonlítva pl. hátul kifejezetten tágas, a csomagtartó is megfelelő méretű, kalaptartó nélkül ledöntött ülésekkel pedig hatalmas. A futómű a lágyabbak közé tartozik, ami Bp. útjain kifejezetten jól jön. Emiatt kanyarokban eléggé megdől az autó, de a tapadást itt sem veszti el, ráadásul nem akar a hátulja elpattogni az úthibák miatt. Jó gumival és sok bátorsággal meglepően gyorsan is lehet vele kanyarodni. Az alapmotor persze nem képes csodákra (75 Le) de elég jól vezethető mert alacsony fordulaton is egyenletesen húz és nem kell nagyon pörgetni hogy menjen. Ez nem is baj, mert a fordulatot nem veszi túl gyorsan és nagyon nem is szeret pörögni, a fordulattal inkább csak a hangja nő meg nem az ereje. Valószínűleg ez a 8-szelepes kialakításnak köszönhető, de szerintem ha nem versenyezni kell vele akkor ez az előnyösebb és kényelmesebb karakterisztika, csak előzéseknél kell odafigyelni egy kicsit hogy legyen előre lendület. A vegyes fogyasztás 7,5-8 l körül alakult, ami a dugókat, autópályatempót és a vezetési stílust is figyelembevéve nem olyan rossz. Országúton amúgy 6,5l körül, városban valamivel 8l felett eszik, egy erdélyi folyamatos 90-es szakaszon egy esetben lement 5l-ig is.
A megbízhatóságot illetően már vannak hiányosságok. Az elején említett dolgokon és a kopóalkatrészeken kívül volt már cserélve toronycsapágy, első lengéscsillapító, még két kormányösszekötő gömbfej, 2x stabilizátorszilent, 2 hátsó kerékcsapágy, egy marék izzó, fűtésradiátor, termosztát, vízpumpa, hengerfejtömítés, középső kipufogódob csövekkel együtt, ill. egyszer sikerült megkoccolni a jobb elejét, ami miatt jobb első sárvádő, lámpatest hűtőrács és doblemez csere is volt. A futómű hibák betudhatók a hazai utaknak, bár összehasonlítva a német és főleg a japán konkurensekkel kijelenthető hogy ez hamarabb feladja a küzdelmet. A hengerfejtömítés és a fűtéshibák pedig valószínűleg összefüggenek, de sajnos a márkaszervíznek köszönhetően csak lépésről lépésre sikerült a hibát megoldani. Izzóból főleg a hátsó helyzetjelző fogy, kb. évi 2db. Mivel hátul dupla helyzetjelző van ez nem jelent hirtelen megoldandó gondot. Ezenkívül a műszerfalvilágítás szeret apránként leépülni, aminek a cseréjéhez az egész műszerfalat szét kell szedni. A kipufó elporladására pedig minden francia autónál előbb vagy utóbb számítani kell, lassan egyébkén ismét cserére szorul majd a hátsó dob... Fontos elmondani hogy egyszer sem hagyott az út szélén, ill. egyszer külföldön egy esős reggelen nem idult be(csak pár órával később...), de mint később kiderült a szervíz elfeldkezett a gyercsacseréről és a szikraköz több mint duplája volt már az eredetinek.
Ami a viszont a kopóalkatrészeket illeti, nincs okom panaszra. A dolgok jelenlegi állása szerint ritkábban cseréltettem első fékbetétet(kb. 60e km-t bír ki egy garnitúra) mint kormányösszekötőt! Az autóban hibátlanul működik az eredeti kuplung, és a hátsó fékdob sem volt még megbontava. Első féktárcsát sem cseréltettem még, és a megtett min. 80e km után sincsenek rossz állapotban. A hibákon túl zavaró még a sokféle zörgés az utastérből. Mire sikerül rájönnöm hogy mi zörög (pl. első hangszórórács, 3. féklámpa burkolata, bal oldali ajtóburkolat), és megoldom a dolgot (a vékony öntapadó szivacs csodákra képes) mindig elkezd "zenélni" valami más is.
Az idők során már több szervízt is megjártam, és a márka szervízháttere hagy némi kívánnivalót maga után. F1-es csillagunk szervízhálozátánál pl. nem csinálták meg amit a kötelező szervízen kívül kértem, viszont majdnem kétszeresét kérték mint később egy vidéki szervízben ugyanazért. Egy másik pesti hálózat szervízében pedig olyan lekezelő fölényeskedő pökhendi magatartást tanúsítottak hogy inkább otthagytam őket és elvittem az autót vidékre. A vidéki szervíz ezután olcsóbban, jó hozzáállással és megfelelő ügyfélkezeléssel csinálta a dolgát, az egyetlen bajuk hogy a rutinfeladatokon túli hibafelismerés nem az erősségük. A rutinfeladatokat, és az általam listára felírt apróságokat megcsinálták, mivel azonban voltak hibák aminek az okát keresni kellett, és ez itt elég nyögvenyelősen ment, egy ismerősöm ajánlására magán-szakihoz került a szekér, aki az eddigi tapasztalat alapján érti a dolgát.
Ha összegezni kéne az autóról kialakult véleményem akkor azt mondhatom hogy tulajdonképpen elégedett vagyok vele, de a hibái miatt voltak olyan időszakok amikor nem szerettem. Ha lesz rá mód akkor 1-2 éven belül egy hasonló méretű új japánra vagy koreaira lesz lecserélve, remélve hogy azok tényleg olyan jók mint a mesékben...
Kiegészítés: 2007.05.30.
Az előző alkalommal néhány említésreméltó dolog felett átsiklottam, ráadásul az autó befejezi nálunk a pályafutását és hamarosan új gazdáját boldogítja.
A legfontosabb dolog ami kimaradt, hogy bekerült egy pótkeréktartályos gázüzem. A rendszer állítólagos kiforrottsága ellenére ennek voltak gyerekbetegségei, de végül többszöri módosítás után összeállt a dolog és azóta hibátlanul működik. A fogyasztás kb. 1l -el több mint benzinnel és az erejéből is veszít így egy kicsit, de a 130-140 -es utazósebesség így is tartható vele, és nem mindegy hogy 165Ft/l vagy 265Ft/l. A pótkerék az emelővel együtt egy rászabott táskába került, így ugyan elfoglalja a csomagtartó egy részét, de legalább mobilis, és ha nagyon útban van akkor kivehető. Sajnos (vagy inkább szerencsére) úgy alakult a helyzet, hogy még nem hozta vissza teljesen a beszerelés költségét, mégis lecseréljük a gépet.
A legutóbbi beírás óta megtett kb. 13e km alatt egyébként ismét kiégett néhány izzó a műszerfalvilágításban ill. a hátsó helyzetjelzők közül kettő is, és ismét előjött egy kopogás valahonnan az első futómű felől (stab.szilent gyanús). Szóval megbízhatóan de időnként bosszantóan teszi a dolgát, az új tulajdonosa viszont jóval kevesebbet fog járni vele, így nála még sokáig szolgálhat. Az utódja egyébként egy Mitsubishi Lancer kombi lesz újan, a róla hallott sok dícséret alapján az elvárások nagyok, ha lesz konkrét tapasztalat majd azt is megírom.
Hibalista
- lásd a szövegben
Ide hordtam szervizbe
Márkaszervizek (lásd a szövegben)
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 95000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Mitsubishi Lancer kombi |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.7/10) |
