Kényelmes, családi utazóautó. Néha rakoncátlan.
Szöveges ítélet
Évjárat 1999, km: 98e, első tulajdonos, nem eladó :)
100e km feletti futásteljesítményről itt nem lesz leírás, mert arról nincs tapasztalat, de 10 év együttélésről igen.
Egy kis történelmi áttekintés, annak, aki nem ismerné a típust.
A Renault a 90-es évek közepén kezdett el a szokásosnál sokkal nagyobb hangsúlyt helyezni a biztonságra, ennek folyományaként az első Megane sem volt rossz, de a 98-as modellfrissítéssel a kategóriája legbiztonságosabb autója lett. Az akkori négycsillagos törésteszt ma sem rossz, egy most kapható Octavia pl rosszabb számokat produkál. Ez persze kicsit csalóka, mert a kasztni a szabvány EuroNCAP töréstesztnél (64 km/h 40%-os átfedés) éppen a teljesítőképessége határához ér (ebben a mai autók sokkal jobbak), de a belsejét, a légzsákokat és az öveket nagyon megcsinálták, behangolták. Az oldallégzsákja pl a fejet is védi, ezzel messze megelőzte a függönylégzsákkal érkező konkurenciát (igaz, ez csak elöl van). Jellemző, hogy abban a pillanatban, amikor 2002-ben kijött az új Megane és az megszerezte elsőként az alsó-közepes kocsik között az öt csillagot, a kategória második legjobbja még mindig a régi Megane volt. Jobb, mint az első Focus, a G Astra vagy 4-es Golf...
Ekkor már a VW elkezdte erőltetni az "érezhető minőség" nyomatását, hogy feljebb pozicionálják a kocsikat és 15-ös, 16-os kerekekkel kezdte kínálni a Golfot, de még a Polót is. A Renault a Megane-nál válaszképpen az 1.6-os motoroknál 15-ös kerekeket adott alapból, de ezek alig fértek a módosítatlan sárvédők alá ( a 98-as frissítésnél nem módosították a kerékjáratok méretét). A 15-ös kerék így csak 185/60-as méretben fért be, és a gyár kifejezetten nem ajánlja hólánc használatát - na ja, nem fér már el rendesen. Mi a kocsihoz kaptunk gyári hátsó sárfogókat, az amúgy méretpontos Pirelli téligumi ezek csavarjához éppen hozzáért berugózásnál - úgy látszik a télin picit nagyobb a minta, mint a nyárin.
Most akkor a konkrét autóról:
Eleve kombit szerettünk volna, Focust néztünk, de a Megane-ból volt egy szalonautó fél millával leárazva, ez döntött (99 évvégi gyártású, 2000-ben lett forgalomba helyezve). Az biztos, hogy jóval kényelmesebb, mint a Focus, főleg hátul, de aligha megbízhatóbb. Elöl-hátul kényelmesen elférni, bár a középkonzol gömbölyűsége miatt volt már, hogy az anyósülésen ülő a szétterpesztett térdével bekapcsolta a vészvillogót. A gömbölyű konzol másik problémája, hogy a fűtéskapcsolók alul, messze, a váltó takarásában vannak. A műszerfal kellemes piros-narancs fénnyel világít, furcsa, hogy nincs piros tartomány viszont a fordulatszámmérőn. Van fedélzeti számítógép, szinte tökéletesen pontos. A gyári rádió a kormányoszlopon lévő távirányítóról vezérelhető, nem is szól rosszul (úgy közepesen kábé), kár, hogy csak kazettás. Bár mostanában a CD-tár helyett kapni mp3 adaptereket, amit szintén lehet a kormányról vezérelni, ez megfizethetőbb, mint a 60e Ft-os CD-tár.
Ez a frissített Mégane, ´99-től jött belőle a kombi, abból az első széria (2000-től ezeknél volt egy „mini ráncfrissítés”, a B-oszlop feketére festett az üvegek között, műanyag védőelem került a csomagtérajtó aljára, stb.). Négy légzsák, elöl övfeszítő vigyáz az utasokra, persze csak ha be vannak kötve. A jobb oldali légzsák sajnos kikapcsolhatatlan, így a gyerekülés csak hátra kerülhet. De oda aztán nyugodtan, hely van, a furcsa formájú hátsó ajtó pedig sok helyet hagy a fejnek, vagy a beemelendő gyereknek. A kombiban a hátsó középső öv a tetőből jön, két csat kell hozzá, egy kisebb IQ teszttel felér, amikor próbálkoznak vele (addig nem indulok, amíg mindenki nincs bekötve, unokatestvérem hátul utazott egy balesetnél, nem volt bekötve, egy vesével kevesebb van most neki). Érdemes az egyik csatot bekapcsolva tartani, úgy máris egyértelmű a használat módja.
A csomagtér „átlagos” alsó-közepes kombi méretű, azaz bazinagy, jól pakolható 485 literes, teljesen síkba dönthető ülésekkel. Emígy 170 centi hosszú hely van benne, volt, hogy egy 180 centis laticelt begyömöszöltünk és azon aludtunk... De vitt már rengeteg Billy és egy 230 centis PAX gardróbot is a bendőjében, igaz, ott már trükkös volt a váltókar használata, de a csomagtérajtó mindenesetre csukva volt. Az igazság szerint már a fél IKEÁt hazahordtuk, autóból sosem vennék mást, mint kombit. Ez nálam már hitkérdés: ami nem kombi az csak jaszkarizni jó, pakolni aligha...
A motor jól húz, átlagos 1.6-os 107 lóerővel, alul nem valami nyomatékos, ezért jó rövidre áttételezték a váltót: 100-nál forog 3000-et. Ez azt jelenti, hogy 140 felett a hang és a fogyasztás is a nehezen tolerálható szintre emelkedik (nemcsak a motor-, de a szél- és gumizaj is), amióta gyerek van, azóta az autópályákon 110 és 120 között járok (nem vicc), ott imádnivaló, ha a bal sávba kell menni néha kamion miatt, visszaváltva rendesen gyorsul, mert van bőven tartalék, nem kell feltartani senkit. Országúton hat és felet eszik, városban nyolcat, nem nagyon nyomom neki. Ezzel a motorral 9.8 alatt vagy 10.5 alatt van százon (ellentmondó adatokat találtam). Jól megy...
A futómű szerencsére nem sportos, jó kényelmes, kicsit hangos, úthibákon dobol. Kényelem/sportosságra nekem pont ilyen kell, ezért nem panaszkodom.
A váltó franciásan nyúlós, gázfröccsre imbolyog a kar, de meglepő módon nem ellenkezik a gyors váltások ellen. Sosem váltottam mellé vagy ilyenek.
Nagyon hasznos extrának bizonyult az RT Cool felszereltséghez tartozó hővédő szélvédő, fémgőzölés van rajta, kívülről kicsit lilás, és elképesztően visszaveri a hőt. Igaz a szélvédőre tapasztott GPS szenved kicsit miatta, van, hogy 5-10 perc, mire jelet talál (érdemes beszállás előtt bekapcsolni, megvárni, míg jelet talát), de utána jól működik, nem veszíti el a jelet, szóval nem teszi lehetetlenné a használatát. 2008-ban a többi üveget is lefóliáztattam hővédő fóliával, hátul jó sötéttel a gyermek miatt, ez is bevált.
Megbízhatóság:
Na ez a gyenge pont. Egyszer álljon meg az autó az ember alatt és oda az ősbizalom. Nekünk és sok-sok más Mégane-os sorstársunknak a trafó volt a gyenge pont. Hengerenkénti gyújtótrafó van a gyertyák tetején, a gyári Sagemekből az egyik besz***t aztán egy másik is, de jótállásban cserélték DENSÓkra, a japán cuccokkal nincs és nem is lesz gond. Állítólag a Sagemekkel az a baj, hogy áthúz a szikra a trafó szigetelésén és a hengerfejbe távozik, ezt egy pár Mégane Klubos emberke úgy oldotta meg, hogy műnyag, ún. zsugorcsövet tett a trafóra, majd hőlégfúvóval rászorították, ki lehet próbálni, ha valakinek nem jutott DENSO. Mellesleg csak egy ideig voltak japán trafók a típushoz, utána Bosch trafókkal gyártották és az sem a legmegbízhatóbb.
Szintén típushiba a külső-belső levegő csappantyújának a fogaslécének eldarálódása. A probléma, hogy a cseréhez le kell bontani a motortér felől egy csomó mindent, plusz leereszteni és megbontani a klímát, és a visszaszerelt új alkatrész sem biztos, hogy fél évnél tovább bírja a strapát. Megtenném, hogy nem állítgatom, otthagyom külsőlevegő-álláson, de a hülyéje minden indulásnál eltekerné végállásba, ez aztán betesz a jó kis műanyag alkatrésznek. Én mindenesetre kiszedtem ennek a biztosítékát, igaz így a klíma sem megy, de néha visszarakom, megjáratom a kompresszort, aztán megint ki. Valószínűleg a csappantyút külön leköttetem valamikor róla, hogy ne állítgasson, de klíma legyen, mégha belső keringetés nem is lesz.
Volt még egy hátsó lengéscsillapítószár-törés, ez szintén sok Mégane kombinál előfordult. A kombikban eléggé laposan áll a lengéscsillapító, ez meg a torziós hátsó felfüggesztés tehet be a gyári alkatrésznek.
Aztán ott van a motor felsőholtpont-jeladója. Típushiba: általában kontaktos csak, van, hogy indul, van, hogy nem. Nekem azért cserélték, amikor előjött a gond :)
Egy másik probléma is volt, amikor nem akart elindulni, szintén kontakt hiba: az önindítóhoz vezető kábelek közül az egyiket kellett megmozgatni (nem a vastag, nagy áramerősségűt, hanem a kicsikét). Ekkor szerencsére már megvolt a Haynes-féle szerelési kézikönyv, így kinéztem, hogy pontosan hol is van az önindító (a motor és a tűzfal között, nem látható felülről), aztán kitapogattam, megmozgattam, és megjavult.
Bár nem volt az elején a legmegbízhatóbb, nem fogom eladni sokáig, mert megvan, működik, az utóbbi 7-8 évben nem volt komoly baja, újra vagy frissebb használtra meg sajnálom a pénzt. Az anyagiak engednék, hogy egy új Focust vagy netalán Mondeót, 6-os Mazdát vegyünk, de ennél többet nem nyújtana, minthogy csakis hétvégén használjuk a kocsit – ez látszik a megtett km-ek számából is. Régi álom még egy youngtimer, állólámpás Merci vagy Zőccséges kombi, de mivel nincs garázs, hamar szétrohadnának. Azért lehet, hogy egy Zőccséges lesz végül, csak nem tudom mi kell ahhoz történjen ezzel, hogy eladjam. Az ára már egy milla alatt van, annál nekem sokkal többet ér... Mivel nem dízel, nem fenyeget turbóhiba, injektorcsúcs, miegyéb, minden szükségest meg lecseréltetek időben, kétszer volt már vezérműszíj csere is. Ahogy én vezetek és amit megadok neki, ennek el kell mennie 300 000 km-t...
Összefoglalva: arra, hogy megpakolva lehúzzunk a Balcsira, vagy az IKEÁból hazahordjuk a Jokkmokkot :) nem tudnék jobbat elképzelni. Flancosabbat igen, megbízhatóbbat is. De kényelmesebbet, pakolhatóbbat nemigen.
UPDATE: 2010 január
Úgy döntöttem nem adom el. Eddig is karban volt tartva, eztán is úgy lesz. Ami tetszene, mondjuk egy Kia Cee’d kombi, az ugyanezt tudja, plusz persze megbízhatóbb, de kényelmetlenül ráz. És az összes újabb kocsi (Focus kombi, Astra kombi) kényelmetlenül ráz. Persze lehet, hogy szerpentinen mosolyt csal a sofőr arcára, de egyrészt nem nagyon járok olyan helyen, vagy ha igen, akkor családdal együtt, és hát nem szeretném amiatt takarítani a kocsi belsejét, mert a nagy szerpentinezésben valaki elhányja magát...
Amikor 9 éves lett, lecseréltettem a vezérműszíjat+görgőket, meg a vízpumpát. Ez volt a második csere, ugyan csak 94e km volt a kocsiban, de négyévente ajánlott a cseréje, úgyhogy végülis időszerű volt. Az első cserénél nem cseréltek vízpumpát, amit most mindenképpen akartam (egy ismerősömnek hasonló autóban nem cserélték, később beállt, eltépte a vezérműszíjat, a többit kitalálhatják...) 13e Ft a pumpa, ennyit megér a nyugalmam. Nem sokkal rá elkezdett hangoskodni az ékszíj feszítőgörgő, így egy ékszíj+görgő készletet is lecseréltettem.
Hideg motornál a benzindagolónál van valami ciripelés, de amint picit melegszik a motor elhallgat, minden szerelő azt mondta, hogy ezzel ne törődjek (érdekes, hogy ez a hiba egy Shell V-Power 95-ös tankolás után jött elő, máskor az OMV-nél tankolok, csak gondoltam kitisztíttatom a vépóverrel a rendszert...)
Mostanában a Speedy üllői úti szervizébe hordom, eddig nagyon meg vagyok elégedve velük, az ingyenes átvizsgáláson mindig kiszúrnak egy-két apróságot, lógó kipufogóbakot, repedt gumiharangot, vagy halódó akksit, és korrekt árajánlat után csak azt cserélnek, amit kérek. Megspóroltak nekem egy első lengéscsillapító-párt, már számítottam rá, hogy lassan ki kellene cserélni (most 95e van a kocsiban), de kiderült, hogy még bőven jó.
2010-ben 10 éves lesz a kocsi, és mivel első tulajnál van még, a műszakinál fizetnünk kell majd az eredetiségvizsgálatot is (Köszi NKH!)
Apróságok voltak még idén, a tetőantenna foglalata megsínylette, hogy le akartam csavarni az antennát (már nem lehet, az ott marad...), eldeformálódott egy kicsit, majd elkezdett beázni. Leszereltem, sziloplasztal kikentem, vissza, azóta jó. A bal hátsó lámpa kontaktos lett, szétszereltem, kiszárítottam, azóta jó.
Hibalista
- - Gyújtrótrafók (típushiba, SAGEM, francia fos) - cserélve Denso-ra, japán tuti - - Hátsó lengéscsillapítószár- törés (típushiba), olyan 30e lehetett a pár - - Hátsó kipufogódob, kilukadt - - Belsőlevegő csappantyú fogasléc (típushiba), alkatrész kb 2e, javítás kb 90e mert bontani kell egy csomó dolgot, klímát leengedni stb. - - Első gömbfej csere - - Olajszivárgás a blokk és a karter között - új tömítés - - Elrepedt benzintöltőcsonk, cseréve - - A leengedett bal első ablak alulra érve koppan - nincs javítva, kibírható - - A kuplung gyors ráeresztésnél kellemetlen hangot ad - kértük javítsák, nem tették, azóta is ilyen 50 000 km-et beletettünk azóta, hogy így csinál, így akusztikai hibának minősítem - - Első féktárcsák - - Légszűrőhöz vezető rugalmas cső (elrepedt) - - Akksi (2x) - - Baloldali kormányösszekötő, lógott már - - Féltengely gumiharang szett (azt hiszem baloldali), repedt volt - - Kipufogó gumibakok - - Kuplungbowden, szorult cseréltettem - - A motorháztető filcburkolata lóg kicsit. Nem cseréltettem ki egyelőre
Ide hordtam szervizbe
Renault Solymár. Itt vettük, nagyjából korrektül szervizelték, és segítettek a Renault Hungária felé a jótállást érvényesíteni az elromlott trafók esetében. A kocsit általában lemosva és kitakarítva adják vissza, a megbeszélt időben.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 98000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | nem tudom |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
