A francia is lehet megbízható
Szöveges ítélet
Nálam többnyire nem azért cserélődik le az autó, mert elhasználtam, vagy, mert rossz lenne, hanem, mert megunom, újra/változatosságra vágyom, stb. Így volt ez 2010-ben is. Kezdtem unni, az akkor ugyan már 17 éves, de teljesen rendben működő Xantiámat és elkezdtem nézegetni a kínálatot. Persze részben az is motivált, hogy ha még úgy akarom eladni a Citroent, hogy pénzt is kapok érte, nem csak egy marék lepkét/kavicsot/söröskupakot (ide tetszés szerint bármi jelentéktelen és értéktelen dolog behelyettesíthető), akkor lépni kellett.
Közepesen hosszas keresgélés, és pár igen gyanús kinézetű és állapotú mindenféle márkájú autó megnézése után találtam rá a HAHU-n erre a példányra. Igazából sokat számított a végső döntésben, hogy édesapám akkor már a második Megane II-ét használta és volt egy évek óta "bejáratott", megbízható szerelő, aki nem mellesleg Renault szalonba vezető szerelő, így van "néhány" év tapasztalata a márkával. Vagyis már eleve volt kire bízni és az ő tanácsára választottam az 1.4-es változatot az 1.6-al szemben. A kisebbel sokkal kevesebb a probléma és motorikusan valóban nem kellett hozzá nyúlni, amíg nálam volt.
Persze közel sem volt tökéletes a megvételkor. Látszott rajta, hogy "birtokra járós" autó volt az előző tulajnál, karcok itt-ott, foltok az üléseken, rossz/kopott téli gumik, azok sem a megfelelő méretűek. Viszont nem volt drága és benne volt az árban két új féktárcsa, betétekkel, friss műszaki és biztosítás. Emellett jól felszerelt változat volt, 4 légzsák, klíma, központi zár, 2 elektromos ablak, vonóhorog, stb. Akkor volt 400ezer Ft, amikor ezekből még bőven 6-800ezerért mentek a szép és próba után is megkímélt példányok.
Az ára miatt nem számítottam csodára és arra sem, hogy nem lesz semmi baja a jövőben, viszont a próba során szépen és egyenletesen járt a motorja, dinamikusan húzott, rendben voltak a fékek, fűtött, világított, indexelt, minden működött rajta, így elhoztam.
Az első időszakban megtörtént az ilyenkor kötelező szerviz, vezérlést cseréltünk minden sallanggal együtt, új folyadékok és szűrők, a virágágyásnak még jó gumik helyett, kapott egy rendes szettet, amivel már nyugodtan mertem közlekedni.
Igazából minden hibájával együtt szerettem és a mai napig azt mondom, hogy akár francia egy autó, akár más, ha megkapja a megfelelő törődést, akkor nem lesz vele gond és ugyanígy, mivel gépekről beszélünk, amelyiket elhanyagolják az el is fog romlani. Én rendben tartottam ezt a sokak szerint "francia fost" és ezt meg is hálálta. Soha nem hagyott az út szélén, még Horvátországból is hazahozott négyünket 1 heti cuccal, autópályán, klímázva, úgy hogy mint utólag kiderült, akkor már döglődött a benzinpumpa és a gyári értékeknek csak mintegy harmadát volt képes produkálni.
Egyébként a külső méreteihez képest nagy autó, főleg a csomagtartó, az enyém Classic, vagyis szedán változat volt (510 liter). Mindig belefért minden, amit el akartunk vinni, és mivel még egyetemista voltam, amikor hozzám került, így többnyire 4-5-en utaztunk vele cuccokkal, igaz 3 embert már csak rövid távon érdemes beültetni hátra, azért nem egy busz.
A dinamikájára nem volt panaszom, persze ha az ember nem várja, hogy hiperűrsikló legyen. Tisztában kell lenni a korlátokkal. A kis 1.4-es 95 lóereje a viszonylag könnyű karosszériával párosítva kellemes autózást tett lehetővé. Persze soha nem néztem fenyegetően a piros lámpánál a mellettem álló nagy teljesítményű autók/motorok tulajdonosára, hogy "gyere gyorsuljunk", hiszen nem arra van kitalálva, de a forgalom ritmusát könnyedén fel lehet vele venni. Ugyanez igaz a közúti közlekedésre is, még több személlyel is, viszont az autópálya már nem annyira az ő terepe. Tartható a 130-140-es tempó, de ott már érződik, hogy azt már annyira nem szereti. Sokat forog a motor a rövid váltó miatt és éppen ezért akkor már hangos is.
A fogyasztása lábtól és vérmérséklettől függ. Én, mint átlag júzer 6-6,5 literrel jártam vele vegyesben. Volt 2-3 alkalommal 5,8-5,9 is, de ahhoz nagyon óvatosan kellett használni és főleg hosszú távon. Ennek a fordítottja igaz az autópályára, ott inkább 6,8-7 liter volt. Amin viszont én is meglepődtem, hogy a klíma használat nem volt feltűnő fogyasztás szempontjából, pedig a teljesítményt érezhetően visszafogta.
Mindent összevetve én szerettem, szerintem egyáltalán nem rossz autó, főleg a facelift utáni változat. Szép volt jó volt, de tovább kellett lépni.
Hibalista
- Több olyan probléma volt, amit az előző tulaj hanyagsága miatt vagy azért kellett orvosolni, mert még gyári volt és a csere/javítás után már nem volt vele több gond. - Hogy néhányat említsek (a sorrend nem tükrözi a szervizek időrendiségét): - -alapjárat ingadozás többször előjött, ezen mindig segített, ha a szabályzót egy kis féktisztítóval megpucoltuk - -felső holtponti jeladó - -AC pumpa csere 163.000km-nél, még a gyári volt benne - -hátsó ajtó zárak szétestek, ezeket többször kellett javítani, kb 1000Ft-os költség, ez sajnos típushiba, ezért az ismétlődés - -2013. decemberben a még szintén gyári gyújtótrafók közül 1 megadta magát, ekkor volt kb 175.000km az autóban - -egy időben beázott a jobb első lábtér, na nem állt benne a víz, de nedves volt a kárpit, a tűzfalnál engedett el valami ragasztás, ezt nem tudom pontosan - -klíma behúzó mágneskapcsoló - -bal hátsó fékmunkahenger - Így elsőre ennyi jutott eszembe, de nagyjából ennyi is volt a 3,5 év alatt a fájdalmasabb szervizek sora.
Ide hordtam szervizbe
A helyi Renault szalon vezető szerelője tartotta karban az autót maszekban. Amihez nem kellett különleges, első sorban elektronikai műszer (ezért "csak" 9 pont), azt gond nélkül megcsinálta. Mindig mindenre volt SZAKSZERŰ megoldás és a legtöbb esetben gyári alkatrészeket, ide értve az olajat, szűrőket, stb is épített be, persze kedvezményes áron.Kösz mindent Lázi :)
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Renault BudakalászÖreg autót nem hordunk márkaszervizbe, én is csak kényszerből tettem így. Azon nem lepődtem meg, hogy drága, hiszen ez köztudott, de, hogy a minden földi jóval, értsd ez alatt a legmodernebb diagnosztikai és egyéb berendezéseket, felszerelt műhelyben csak második nekifutásra, kb másfél hét alatt jöttek rá, hogy azért fulladozik a motor, mert megadta magát a GYÁRI benzinpumpa, azért az kicsit erős szerintem. Egyébként színvonalas munkát végeztek és nem néztek le attól, hogy nem egy sokmilliós autót bíztam rájuk.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 131000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 44000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Citroen Xantia 1.6i | Következő autója? | Ford Focus mk1 1.8i Ghia |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
