A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Renault » Laguna (1993-2001)

Laguna 2,0 ferdehátú 147LE 

Az ítélet értékelése
4,0(1 db)

Angliai Renault Laguna - jobbkormány és a többi

Szöveges ítélet

Szóval, feleségemmel kijöttünk dolgozni-élni Anglia egy vidéki részére, egy kisvárosban telepedtünk le. Nagyon hamar rájöttünk, hogy autó nélkül nem igazán fogunk boldogulni. Megkönnyebbüléssel fogadtuk, hogy rengeteg 8-10 éves kocsit árulnak 1000 font (400 eFt) körül, a 11-13 évesek pedig gyakran 500 font (200 eFt) körüli árakon mennek. Igen ám, csakhogy el is viszik őket azonnal, kb. 20 autójától megválni kívánó tulajt hívtam fel internetes és aznapi újságbeli hirdetésekre válaszolva, és mindet eladták már. Pont, amikor már kezdtük feladni az olcsó autó reményét, láttunk meg egy út szélén álló Renault Lagunát nagy betűs eladó táblával az ablakában. Eredetileg 350 font lett volna az ára, de amint látta az eladó, hogy húzom a számat, odaadta 220 fontért (azaz cirka 84 eFt-ért). Huh, ez olcsó volt, mit veszthetek?

Nos hát, rájöttem, hogy miért volt olcsó. 135000 mérföld (azaz 217000 km) volt benne, a kötelező biztosítása úgy 470 font egy évre (185 eFt), adója kb. 170 font (68 eFt), fogyasztása városban pedig 11 liter körüli, és itt a benzin ugye 86 penny/liter (azaz úgy 340 Ft – most amikor írom ezt Magyarországon csak 250 Ft körüli). A műszaki lejárva, műszerfal világítás gyakorlatilag nincs… De ennek – és egyéb hibái ellenére – nem bántam meg (pláne ennyi pénzért, négy gumiabroncs többe kerül). Ja, és az óta már meg akarták tőlem venni 500 fontért, pedig nem eladó :-)

Tehát, elvittem műszakiztatni és már előre húztam be a nyakam, hogy mennyi hiba lesz vele. Ugye hát 12 éves „agyonhasznált” autó, a kormány tükörsimára kopva, mit várhatok. Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy az autó csont nélkül, bármilyen csere és javítás nélkül átment a vizsgán. Ejha!

Na most, ennyi bevezető után, ami tetszik, és ami nem, meg a hibák listája:

KAROSSZÉRIA ÉS KÜLSŐSÉGEK: alakra nekem tetszik, klasszikus „autó” formája van :-) Csak a hátsó kerékjáratoknál rozsdásodik, ott is csak a peremnél, ami nem rossz, tekintve, hogy szinte minden nap van eső, és reggelre a pára is kicsapódik rajta. Szóval jól bírja. Van ködfénylámpa is. Az első lökhárító alatti szoknya kicsit alacsony, és mivel hosszú az első túlnyúlás, gyakran felül járdaszegélyekre szemből parkolásnál, de rugalmas, nem törik el.

BELTÉR: ha már egyszer beszállt az ember, akkor nagyon kényelmes. Viszont addig… Elég lapos autó, így jó mélyre kell guggolni beszálláskor. Ráadásul a kormány is hiába van a legmagasabb pozícióba állítva, úgy kell átpréselni alatta és az ülés között a lábamat. Kiszálláskor meg nagyon hiányzik egy kapaszkodó, a kormányba kapaszkodva „elegánsan szinte kiesek hátrafelé”… Viszont az ülések és a vezetőpozíció nagyon kényelmes, a kocsi egy kis megszokás után nagyon jól átlátható, érezni elejét és hátulját egyaránt. A lábtér elől és hátul is fejedelmi. A fejtér (valószínűleg az alacsonyság miatt) elég kicsi, nekem 182 cm-es magasságommal 1 kerek centi van a fejtetőm és a kocsi teteje között. Szóval feleségem 195 centis testvére nem tudom, hogy férne be… Amúgy minden rendben vele, ablakemelő, külön vezető- és utasoldali lámpa, kartámasz stb., pazar. A hátsó ülések aszimmetrikusan osztva lehajthatók, az ülőlapok kiszedhetők, hosszú tárgyakat is lehet benne szállítani.

CSOMAGTARTÓ: jó nagy, de van egy kis perem, amin át kell emelni a cuccokat. Érthetetlen, hogy miért szűkítették le középen, a hátsó ülések vállmagasságában mindkét oldalon egy-egy műanyaggal burkol acél idommal, ami eltávolíthatatlan. Oké, itt vannak a hangszórók, itt megy keresztül a két szélső hátsó biztonsági öv, de hát láttunk már ennél sokkal jobb megoldást is. Ez a két idom jó 6-6 centivel szűkíti a teret a kerékdobokhoz képest. A csomagtér világítása lehetne erősebb, és a hátsó ajtó kinyitásakor a víz sokszor befolyik a csomagtérbe, amin persze lehet segíteni, ha az ember egészen lassan nyitja ki a csomagtérajtót, de hát furcsán néznek rám, ha fél percig nyitom közben vizslatva, hogy folyik-e be éppen a víz - mintha rejtegetnék valamit a csomagtartóban…

MŰSZEREZETTSÉG, KEZELŐSZERVEK Pazar, a műszerfalon (miután kicseréltettem 7-8 kicsi égőt, amik a műszerfalat világítják hátulról) szép nagy órákat találunk, kiírja hogy eddig mennyi üzemanyagot fogyasztottam el tankolás óta (gallonban), mennyit tudok még menni a tankban lévő benzinnel (mérföldben), mennyi az átlagsebességem (mérföldben), mennyi a fogyasztás (mérföld/gallon, azaz egy gallon benzinnel hány mérföldet megy a járgány), hány órája vezetek stb. Óra, hőmérő és egyebek szintén vannak. A vezetőoldali (jobb) elektromos tükörállítás nem működik, rossz z motorja. A riasztó/központi zár kulcsba épített távirányítóját (mivel infrás) elég pontosan a vevőre kell irányítani, egyébként semmi sem történik, mint a jó öreg első szériás Videoton távirányítós tévéknél.

MOTOR Csendesen, kultúráltan jár, 4000 alatt kifejezetten csendes, utána sportosan brummogós. Kár, hogy 5-6 fok alatt hidegen sokszor (de nem mindig) nagyon alacsony a fordulatszám (óra szerint 4-600), remeg az egész kasztni, és ha gázt adok, késve emelkedik a fordulatszám, gázelvételkor meg még lejjebb megy, sokszor le is fullad. Így aztán ilyenkor vagy melegítem a parkolóban állva a motort 2-3 percig a szomszédok örömére, vagy egyesből kettesbe és onnan hármasba váltáskor nyomni kell kicsit a gázt váltás közben, hogy le ne fulladjon. Egyébként melegen is elég könnyű lefullasztani kisebb gázzal induláskor (előző autómnál ami egy Fiat Dolbó volt ilyen gondot nem tapasztaltam, öt év alatt egyszer se fulladtam le vele, bár az csak kétszelepes motorú volt, ez meg négy).

SEBESSÉGVÁLTÓ, FÉK, KUPLUNG Alapvetően a sebességváltó olyan mint a vaj, csak néha megmakacsolja magát és nem akarja elfogadni az egyest. De csak néha. A fékek nagyon jók, csak könyörgöm, hogyan lehet ilyen pedálrendet kitalálni?! A gáz egészen lent van, szinte alig érem el, a fék sokkal feljebb, néha oldalról belerúgok amikor fékezni akarnék, ami nem túl jó balesetbiztonság szempontjából. A kuplung pedig valami elképesztő, kb. 20 centis (nem túlzok!!!) úton jár, felső állapotban még a magas féknél is jóval feljebb (talán a harmadik fényképen ez látszik is) ha teljesen felengedem jócskán be kell húznom a lábamat térdből, nem normális dolog…

MENETTELJESÍTMÉNYEK, ÚTTARTÁS Nagyon-nagyon-nagyon meg vagyok elégedve a rugózással, fekvőrendőröket szinte alig érezni (úthibák errefelé nincsenek igazán), lágy. Ugyanakkor az úttartása valami hihetetlen jó, nem alul és nem túlkormányzott, nem akar kitörni stb. Valami félelmetes. És mindeközben lágy. A németek vajon miért nem tudnak ilyent? A gyorsulása csalóka, az ember nem érzi túl vehemensnek, talán az autó mérete és az ülőhelyzet miatt. Olyan 100 lónak érződik, nem 147-nek. Viszont a gyári 9.8-as gyorsulási érték (ne feledjük 1350 kilós autó!) kis ügyeskedéssel szerintem elérhető, nekem 10.5-öt sikerült már produkálnom. És már van a kocsiban 210+ ezer km… A végsebességet nem próbáltam, itt 70 mérföldnél gyorsabban sehol sem lehet menni, és tele van minden radarral, kamerákkal, egyszerűen nem merem, ráadásul a forgalom is szinte állandóan nagy. De 70 mérföldnél még 3000 körüli csak a fordulatszám, halk a motor, alig van menetzaj. Viszont a 4. és 5. fokozat eléggé hosszú, igazi gyorsításhoz vissza kell váltani 3.-ba, akár még 60-nál (100 km/h-nál) is.

FOGYASZTÁS Hát igen, valamit valamiért. A fedélzeti számítógép szerint 26 mérföld/gallon az átlagfogyasztás, ez úgy 10.86 literre jön ki 100 km-en, és valóban, 10.5-11.5 közötti fogyasztásokat mérek. Tegyük hozzá, hogy tél van, és szinte kizárólag városban használom (a fedélzeti műszer szerint 18.2 mérföld az átlagsebességem az utolsó tankolás óta, ez alig 30 km/h…) És hát néha élvezem, hogy van benne erő, odapakolok neki. Szerintem kicsit finomabban vezetve és vegyes használatban olyan 8-9 liter lenne.

APRÓ BOSSZANTÓ HIBÁK Nos, van néhány. A legutóbbi például, hogy a motorháztetőt nyitó kallantyú (illetve annak szerkezete és/vagy felfüggesztése) elromlott/eltört/szétesett, mindenesetre legutóbb 15 percbe telt mire sikerült kinyitnom a fedelet, közben kétszer esett le az egész nyitószerkezet a kuplungra. A szélvédő nem tudom milyen üvegből készült, de egyetlen(!) véletlen szárazon törléstől 80-100 vékony, de hosszú, íves karc keletkezett rajta, ami összességében elég zavaró. A korábbi Fiatomnál többször megesett szárazon törlés, de nem lett baja a szélvédőnek. A műszerfal világítás lámpái elég hamar kiégnek. Valami miatt nincs rendes fűtés, egyrészt jó tíz-tizenöt perc mire bemelegszik a motor (óra szerint), ráadásul ha teljesen meleg, akkor is csak langyos-éppen hogy kicsit meleg levegőt fúj. Az is érdekes, hogy a termosztát bár jó, de mégis csak akkor kapcsol be a hűtővíz-hűtő ventilátor, amikor (műszerfal óra szerint) már majdnem forr a víz. Kíváncsi leszek, mi lesz nyáron. Az ABS a fedélzeti számítógép szerint nem működik, valójában viszont igen, többször kipróbáltam. A bosszantó az, hogy két lámpa (SERV és ABS) jó erős sárga fénnyel világít a műszerfalon állandóan, este elég zavaró. Szerelő szerint egy panelt kéne kicserélni, mert rosszul érzékel valamit, de ez szereléssel együtt úgy 400 fontba (160 eFt) kerülne, ennyit most nem szánok rá. A kormány (csak balra forgatáskor!) olyan hangot ad, mintha eltört rugók rezegnének-kattognának benne, de más baj nincs vele.

ÖSSZEFOGLALÁS
Szerintem egy korához képest kifejezetten szép, elegáns autó, futásteljesítményéhez mérten meglepően jó állapotban, megkímélt kasztnival és beltérrel, apróbb hibákkal. Fenntartási költsége nem a legalacsonyabb, de kárpótol érte kényelme (eltekintve a be- és kiszállástól), rugózása, útfekvése, jó menetteljesítményei. Nem bántam meg, különösen ennyi pénzért nem.

Hibalista

- Szélvédő tiszta karc lett egyetlen szárazon törléstől - csere
- Műszerfal világítás lámpái - csere
- Nincs rendes fűtés - még megoldatlan
- Hidegen gyakori lefulladás - még megoldatlan
- Rozsdásodó hátsó kerékjáratok - még megoldatlan
- Motorháztető nyitószerkezet tönkrement - még megoldatlan

Ide hordtam szervizbe

Angliai szerelők, nem Renault márkaszervíz, mert az iszonyatos drága itt...

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

1 órás javítás 70 font volt (28000 Ft), az óra és a hőmérő háttérvilágítását megjavították, azt viszont, hogy a mérföldóra világítása nem működik, "nem vették észre". Szóval elég felületes munka sok pénzért...

Értékelése: 5

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 1994
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 217000
Megbízhatóság (4) Vezetett km 3000
Szerviztapasztalat (4) Átlagfogyasztás 11 l
Előző autója? Doblo Cargo Következő autója? Ford Focus, Mondeo vagy valamilyen Toyota
Ennyire szerette (6) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (5.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Renault Laguna 1993

További ítéletek (160 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)