Pompás Pampa
Szöveges ítélet
A család tagjainak magassága és a csomagolás kényelme, a cuccolások miatt kell a nagy tér. Lényeges szempont volt a választásnál a telekre vezető "út" utolsó másfél km-es szakasza, ami traktorok és az agyagos sárban csúszkáló kocsik által kivájt akármi. Szóval magas legyen az alja és megerősített is a futóművel együtt. Terepjáróra meg nincs pénz.
Kell körülöttem a nagy tér, jólesik néha menet közben is nyújtózni. Ez pedig majdem teherautó. (A vételkor az eladó "valami autószerűbbet?" akart javasolni - de az elején felsorolt kívánalmak alapján ő sem tudott).
3 fő, 3 db kerékpár + csomagok tetriszezve, de befér és vígan haladunk.
Hát igen, minden műanyag, viszont könnyen tisztítható - lenne, ha hétvégenként állandóan lehelgetném. Néha vannak zörgések, de azonosíthatatlan, mert a felső polc, meg a zsebek is tele vannak mindenfélével. Kazetta tok, pohár ... ilyesmi.
A hátsó ajtó felfelé nyílik és ez nemcsak azért jó, mert nem zavarja osztás a hátrafelé kilátást - esőben is szárazon pakolható a csomagtér, mert pont elférek alatta! Ráadásul akkor is nyitható, ha mögöttem szorosan áll egy másik jármű, mert a nyitás ive többnyire már a motorháza felett halad.
Igazán csak a kormány állíthatósága hiányzik, és egy kicsit az üléslapé. Vételkor az ABS-t kispóroltam. Ma talán már nem tenném, noha még nem volt rá szükség.
Ja igen: néha jól jönne a 4x4.
Még mindig megvan és nagyon kedvelem, azt adja amit vártam és gyakorlatilag semmi bajom vele. A fenntartási költségek egyelőre lefelé tartanak, egy darabig még megtartom. Jelenleg a bekerülési árral 91; anélkül 32 Ft. egy km megtétele.
A járgány "saját sebessége" városban 60-70; országúton 110 km/h. Tartósan tudja a 130- 140-et is, de akkor már nagy a szélzaj (nagy tükrök+tetőrudak) és túl sokat is iszik (10+). A sebességhatárok pontos betartásával országúton 6 l alá, sőt 5 közelébe is le lehet vinni.
- A 13 éves átlagfogyasztásom 7.8 l/100 km vegyes használatban. A 75/55 LE/kW sima 8 szeleppel pont elegendő a lendületes, dinamikus haladáshoz. Azért némely emelkedőn jobban esne a nagyobb teljesítmény. A gyárilag szerelt (M) gumik már 10 C alatt csúszkálnak, veszélyesnek találtam már a második évben - MUSZÁLY téli gumis készletet tartani.
Apropó: a kocsi kézikönyvében az szerepel, hogy az én típusomra - 165/75 R14C mérettel szerelve - tilos hóláncot tenni. Ember még meg nem tudta mondani, miért? Talán beleüthetne a kerékdobba, olyan szűk ott a rés. A téli gumik ezért egy számmal kisebbek is a gumis tanácsa alapján.
Elnézve a körülményeket, egy darabig még marad, főleg, hogy már a fiam is el-elkéri.
- 2012 - 140000 km, lényegében gond nélkül, de alkalmanként a frászt hozza rám idítás helyett. A hibatároló nem mutat semmit! A szerelő felvetése a szelephézag megnövekedése(?). Másik tippje, hogy nem megfelelő gyertyák vannak behelyezve, A benne lévők valóban kormosak. Kicseréltük Champion RC87YCL típusúakra, most nincs gond (még) - Előfordult a bolti vásárlás után (üzemmeleg motor) délelőtt, 3 napi állás után első indításkor (napon átforrósodott kasztnival és reggeli árnyékban is). Jelentkezik áruházi fedett parkolóban, 15 C külső hőmérsékletnél is. Jellemzően azért kánikulában. Hetekig, hónapokig normális, azután "bejön" a jelenség. Kész rejtély és horror.
Talán az üzemanyag rendszerben valami párolgás, membránon hajszálrepedés, ami hőre tágul, vagy az automata szívató szívat? Indítózásnál gázadásra érzékenyebb, célszerű várni, amíg néhány fordulatot tesz „magától”. Menet közben már nincs gond vele, hacsak le nem fullad. MEGOLDVA! A felső holtponti jeladó érintkezési gondja okozta nagy valószínűséggel. Elkoszolódásra hajlamos és ezért az a biztos, ha időnként cserélik!
- 2013 ősz - Az első perctől kezdve minden költséget írok, ez alapján eddig ~ 69 Ft/km átlag jött ki a beszerzési árral együtt.
- 2016. Üreg- és alvázvédelem, előző években téli és nyári gumik cseréje is megvolt - nem annyira kopás, mint elöregedés miatt. Sem a bajor autópályán, sem az osztrák hegyek között nem voltunk alárendelt szerepben 3-4 fővel, csomagokkal. Kezdetektől az átlagfogyasztás 7,7 l/100 km; most a beruházások után 83.-Ft/km az "útiköltség" bogároldóval, bírsággal, minden költséggel együtt. Féktárcsák, betétek cseréje elöl, hátra nem kellett nyúlni.
- 2017. - augusztus - Teljesítménymérésen voltunk az Autokorbelnél (saját zsebes, mert nem olyan "izgalmas" autó, hogy beférjen az "Erőmérőbe"). A lényeg, hogy gyakorlatilag még most is tartja a gyári értékeket: 74,4 LE / 109 Nm (112,8 km/h). A maximális nyomaték 93 %-a már megvan 2200 rpm-től és 5200-nál megy csak ez alá. A teljesítmény maximumot 5270-nél adja le - ez 132,8 km/h -hoz mutatta a műszer. a legnagyobb fordulatszámot - 5930 - 148, 7 km/h sebességnél érte el. Nagyjából egybevág a saját tapasztalatommal, ugyanis óra szerint karcolni képes a 160-at, de gps szerint is bőven a gyári 152/km/h fölé lehet hajszolni (persze sok értelme nincs). Szóval most már mérési jegyzőkönyvem is van arról, hogy nemhiába érzem rugalmasnak a motort bármely fokozatban :)
- 2017. november-december - Ez nagyon nem esett jól! Melegen rángat, menet közben a sárga motorproblémát jelző lámpa villog (alapjáraton nem). A gyertyák elégtek, csere szükséges gyárira.
Gyertyák; gyújtótrafó; gyertyakábelek; és a 3. hengernél befecskendező csere - Kompresszió mérés is volt – minden rendben.
A hátsó fék „hangoskodása miatt előjegyzés dec.6-ra. Kuplungcserét is kértem az kb 150 ezer - előleg 40 ezer.
Fékjavítás; kuplungcsere; kormányösszekötő; olajgomba szervo fékolaj; testkábel; ... - A leömlő egy helyen megrepedt. Álló helyzetben klímázásnál az utastérben is érezni a szagot. Valószínűleg az utóbbi idő „hangosabbá válása” is ennek tudható be. Ráadásként a kulcsok is bemondták az unalmast. Az egyik már nyár óta betegeskedett, a tartalék meg a szervizben halt meg. Az indításgátló miatt csak „toló üzemben” mozgatható. 2 újat kellett rendelni (40 ezer/ db.). Mindez szakszervizben.
Lecserélni még nem akarom, kell a raktér, nem csak a kerékpárok, hanem alkalmi kerekesszékes szállítások miatt is. Nem tudom, épeszű áron mit lehetne helyette - persze benzinest. Használtat meg minek?
Kis összefoglaló a korábban elmaradt felszereltségről, miegyebekről
222 000 km és 16.5 év után:
Karbantartás – javítás átlagos költsége évente -189 399 Ft/év;
Karbantartás – javítás átlagos költsége havonta -15 784 Ft/hó;
Karbantartás – javítás átlagos költsége kilométerenként -14 Ft/km;
Ebben az időszaki átvizsgálások és valóban minden költség benne van a biztosítás és üzemanyag kivételével.
- autópálya tempónál klímázva 8 l felett a fogyasztás, országúton szabályosan közlekedve 7 liter alatt;
- 120-130 km/h felett nagyon erős a szélzaj a tükrök és a tető keresztrúdjai miatt;
- belül lényegében nincs hangszigetelés, van viszont "Volume";
- az oldalajtókon kibillenthetők az ablakok, de szinte soha nem használjuk - egyszerűn nincs rá szüksége az alkalmi hátsó utasoknak sem;
- a szélvédő felett teljes szélességben rakodópolc, minden ajtón "zsebek";
- elöl állítható magasságú biztonsági övek;
- a teljes pótkerék a kocsiszekrény alatt egy rács, a csomagtartóból lehet leengedni;
- a hátsó futómű torziós rugózású - nyilván a furgon örökségből adódóan;
Pampa verzió:
- erősített és megemelt futómű; megerősített alsó motorvédelem;
- kétoldali tolóajtó;
- ködlámpák;
- elektromosan állítható és fűthető tükrök;
- motoros első ablakok;
- burkolt csomagtérpadló;
- kemény, kettéhajtható és persze kivehető kalaptartó;
- színes, vidám üléskárpit;
- 2/3 arányban osztott hátsó üléstámlák felhajtható ülőlappal - 5 fejtámla;
- a kerekek abroncsmérete: 165/75 R14C
Külön rendelve:
- manuális klíma és a vele járó színezett és hővédő üvegek;
- kormány alól vezérelhető gyári (Philips) rádió kazettás magnóval és elől/hátul 2-2 hangszóróval;
- keresztrudak a tetőn;
- gumi és szövet szőnyegek elöl/hátul;
Furcsa vizsgáztatóink vannak. Egy korábbi alkalommal az új forgalmiba KÉK színt írtak, pedig
- a rendelés során "FENYŐZÖLD" volt a kiválasztott (D9 kód);
- a törzskönyvön ez "ERŐSTÜRKIZ";
- a valóságban sötétzöld, noha neonfényben szinte mindig és digitális fényképeken gyakran valóban kék.
- az utolsó vizsga adatlapján "a jármű jellegkódja AB Ferdehátú limuzin"
Meg voltam győződve, hogy furgon alapú egyterű, eseteleg kombi. Remélem senki nem gondolhatja hogy átépítettem és át is festem időnként! :)
2019. - 234000 km a differenciálműben némi elhasználódási jelek, jelenleg szakembernél vár árajánlatra. Bontott, ki tudja milyen váltóval megyünk. Az nagyon valószínű, hogy nem Pampa kivitelbe való. Szakszerviz szerint is az speciális, Pampa meg elég kevés van. Gyorsulása, végsebessége is érzésre pöttyedt alacsonyabb, bár klímával terhelve próbáltuk.
2020. - 244000 km. Az év első napjaiban felkerült a felújított váltó, de tömítési problémák miatt csepegteti az olajat. Nagyon drága mulatság a váltó le-fel vétel, mert szét kell hozzá bombázni mindent. Le a motort alulról védő fémlemez, és főleg a teljes bölcső, futómű. A váltószerelő ezzel nem foglalkozik, csak a fődarabbal, a szerelőnek pedig foglalja az emelőt.
Lehet, hogy az évekkel ezelőtti önszorgalmú váltóolajcserét nem kellett volna megtenni? A váltós szerint a hordós "eredeti" olaj gyatra, nemm tesz jót. Valóban, nem tudható mit töltettek frissként anno bele.
Az átlagfogyasztás felment 8 fölé, mert az ősszel és télen napi rendszerességgel mentem rövid városi utakat.
Hibalista
- - 2001.dec. -J.hátsó ajtó zárja: Minusz rengetegben a szerviz lemosta, majd kiállította a placcra. Persze befagyott. Azóta nagy hidegben nem záródik megbízhatóan amíg egy kicsit át nem melegszik az utastér. Szerencsére nagyon jó a fűtés! Központi ajtózár elektronika csere is volt ez követően (2002.szept.).
- - 2002. dec. - Parkolásnál benyomták a B. hátsó ajtót. Állítólag cserélték, de gyanús, mert fújás nyomok vannak a környékén. A gumicsík alatti matricára majd´ két hetet kellett várni! Csak ez 40 E. (?!) Ft. volt! A teljes számla ~347 E. Ft. (Cascora ennek 10%-a).
- - 2003.júli.) - Őz gázolás: műa. lökhárító eltört, B. ködlámpa kifordult, de továbbra is működött (a rögzítő biszbaszok törtek le) + korábbi kő felverődés miatt szélvédő csere
- - Hátsó motortartó gumibak csere valahol a kipufugó eleje és a motor között. Azért nem megfelelő váltó állásban még továbbra is "becsörög". Éves szemlével együtt ~ 11 E. Ft.
-
- - 2004.dec. - Két nap különbséggel mindkét fényszóró izzóját cserélni kellett: ~ 2 E. Ft.
-
- - 2007. nyarán az immobilizer megadta magát: fej egység csere + 1 db új kulcs = 44444 F.t + tréler (170 km-ről) 50 E;
-
- - 2008-2009 - Kettős defekt, majd új féktárcsák és hátsó szerkezetek a munkahengerekkel (drága év volt ez is).
- Erős hidegben az indulás után egy ideig jobb hátsó irányból meghatározhatatlan nyiszorgások jönnek, aztán elmúlik. Már megszoktam.
-
- - 2012 - A hűtőventilátor nem kapcsol be - műszeres diagnosztika szerint a motor hőmérséklet jeladó hibás. (Ha nincs jel, az elektronika -40 C fokos külső hőmérséklet szerint állítja a befecskendezést (lehet ez?).
- Időnként indítási nehézségek, úgy, mint 5-6 éve. Teljesen véletlenszerű időben, de jellemzően kánikulában köszörül, de nem indul. Az akkumulátor jó. 30 - 120 sec, és beindul, mint rég.
-
- - 2013 - véletlenszerű időpontokban továbbra is jelentkezik az indítási probléma. Úgy tűnik, a felső holtponti jeladó elkoszolódása, érintkezési gondja okozza a problémát. Csere és megoldódott. Szeptember végén menet közben megszorult a generátor, eltépte a szíját. Szerencsére a vezérlés "nem ment el" - a dugók és a szelepek nem kócolták össze egymást. Vezérlés a vízpumpa cseréjével együtt amúgy is esedékes volt.
-
- - 2016 . Antenna kivezetésnél beázás, megoldva. Csomagtér zárja bowden-szakadás miatt csak kulcsosan nyílt. A J.hátsó tolóajtó régi bizonytalan nyitás/zárása tűrhetetlenné vált. Megoldva mindkettő. Futómű beállítás, némi szilentcserével.
-
- 2017. november-december 218100 km-nél: - Az első kuplungcsere (mielőtt menet közben adná meg magát sokáig bírta); hátsó fékszett és természetesen fékolajcsere is; kormányösszekötő; féltengely belső gumiharang; kormány olajgomba; megégett testkábel; gyújtótrafó és kábelek; befecskendező; gyertyák; ismét új kulcsok az immobilizer miatt; A kipufogócsonk az egyik leömlőnél megrepedt;
-
- 2019. - Váltó/differenciálmű. Fura, kattogó hang 230 ezer km felett járva. Üresben, illetve kinyomott kuplungnál megszűnt. Bontottra cserélve, de annak is van némi hangja.
-
- 2020. - Az eredeti váltót felújíttattam, szűk 2000 km-en belül elcsöpögött fél liter (drága Fuchs) olaj tömítés hibából. Garanciában újra javítva, de a le- felszerelés húzós 60 E.Ft volt. A következő vezérléscserénél főtengely szimering váltás is lesz. A ködlámpa hol működik, hol pedig nem. Balról nem húz vissza az index, de ezekkel együtt lehet élni, nem cserélem még ezért a kapcsolót.
Ide hordtam szervizbe
Duna Autó
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
„Francia autó szerelő” - Bp.XVI. Timur u.67.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 19 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 244000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Dacia 1,3 TX Break (kombi) | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |