Pedigré nélküli igásló (vagy inkább öszvér?)
Szöveges ítélet
Igazából édesapámé, de én is sokat vezettem. Mivel a gép nem nálam van, ezért az adatok nem teljesen 100%-osak, de igyekeztem... :)
Szóval. Jó nagy dög, lehajtott hátsó ülésekkel pingpongozni lehet a csomagtartóban, ehhez képest kissé kényelmetlen, némileg alulmotorizált, ellenben egy igénytelen igásló. Ez a példány nem az abszolút fapad, de korai modell, így a hátsó ablakok nem nyithatóak, nincs hátul fejtámla, stb., szóval a mérete ellenére nem éppen egy Rolls-Royce (vagy akár londoni taxi). Az első ülések sem éppen fejedelmiek, ugyan az ember magasan ül, a vastag oszlopok ellenére jó a kilátás, de nekem például az ülőlap túl rövid, hosszú távra nem éppen kényelmes (de meg lehet szokni). Rengeteg a műanyag borítás, ahol nem az van, ott a csupasz fém. A kormány jó fogású lenne (méret, vastagság, és ugyan nem állítható, de a pozíció is), de az anyaga valami ocsmányul csúszós, izzasztó, vagy éppen kézráfagyasztó műanyag. A pedálok jól elérhetőek, bár az ülés például magasságilag nem állítható (korai modell, ugye mondtam már?).
Vezetési élmény. Hát igen, élmény. Olyan KK európaias: kalandos. Ugye az 1.2 motortól nem várhatunk sokat. Lendületautó. Viszont a bázikusan nagy (igaz, nem annyira nehéz) kaszni ellenére lehet vele közlekedni (gyengébbre számítottam, akár még nagy sebességnél is, a nagyobb légellenállás ellenére is megy), de az előzések lehetnek kalandosak. Az autópályán tartja a 130-at, nem vészes fogyasztással, Németországban ( :) ) akár a 150-et is. Azért vannak ennek hátulütői (mármint a nagy sebességet is bíró motornak): apunak egyszer ilyen sebességnél szakadt el a vezérműszíj. Nem lett belőle baj: sem az autónak (de a motornak sem, vezéműszíj csere és beállítás után olyan volt, mint a régi, pedig én keresztet vetettem rá), sem neki (megbízhatósági pluszpontok). Fékek: a pedál lenyomása kissé alattomos. nem fog, nem fog, aztán satu. Lehet, hogy a szervón kellene állítani, hogy nagyobb legyen a használható tartomány, de meg lehet szokni, hogy hol a fogási pont, és akkor bele lehet szokni a használatába is. Hasonló a kuplung kezelés is. Megszokás után ez is rendben van. Váltó egészen jó, a magas székből kissé nyújtózkodni kell, főleg az 5. fokozatért. Futómű: tkp nem rossz. Egyetlen gondom van vele, ez pedig a Clió örökség: nem ekkora (magas és hosszú tengelytávú) kasznira lett szerintem tervezve. Fékezésnél akkorát bólint a kocsi, hogy elsőre, vagy más kocsiból átülve az embernek ijedtében ordíthatnékja támad, ugyanez a helyzet oldalszélben is (autópályán résen kell lenni, például kamiont előzve). Ez a relatív gyengeség egyébként érdekes módon kb 5000 km-nél jött elő valódi hiba formájában, mindkét első lengéscsillapítót gariban cserélni kellett. Azóta viszont rendben van, a fentiek mellett jól tart, feszes és kényelmes, még a magyar útviszonyok mellett is. Ha jól tudom, az újabbaknak kissé átdolgozták a futóművét, szerintem ez nagyon kellett neki.
Az autó egyáltalán nincs babusgatva, de nagyon odafigyel édesapám a kasznira. Ami viszont elkezdett rozsdásodni, főleg a hátsó kerekek előtt. Bosszantó, remélem, megállítható a folyamat. A fékek szintén nem túlságosan acélosak (szerintem ez összefüggésben van a jó konstrukciójú, de kissé gyenge futóművel). Van még néhány bosszantó apróság: az elektromos rendszer kisebb-nagyobb rejtélyes, nem beazonosítható, esetleg maguktól helyrejövő hibái (központi zár, elektromos ablak, ilyen-olyan világítások), a kipuff teljesen szétrohadt és cserére került, kissé gyengén muzsikál a fűtési rendszer (vagy túl jó hatásfokú a motor? - legalábbis nehezen melegszik be a hűtővíz a visszajelző szerint), vacakul működő hátsó ablaktörlő.
Szervizelése könnyű, minden szerlő ért hozzá, nem túl horror az alkatrész. Nem eszik sokat, hiába nagy a kaszni és nehéz a kis motorhoz, de jó a légellenállás.
Összességében egy igénytelen, jól pakolható igásló (minden pozitív és negatív tulajdonságával), ami szerintem abszolút megérte az árát.
Hibalista
- első lengéscsillapító
- vezérműszíj
- fékek
- kaszni
- kipufogó
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 200000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | vegyes | Következő autója? | még nincs napirenden |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
