A tökéletes GT
Szöveges ítélet
Megszületett a harmadik gyermek, kellett egy olyan kocsi, ahol biztosan elfér majd 3 nagyobbacska gyermekülés egymás mellett, sőt akár a nagyi is beülhet a hátsó üléssorba.
Üléspróbát követően a legtöbb hétszemélyesnek csúfolt kocsi kihullott a sorból, de például a Kia Sorento / Hyundai i45 is, mert ezeknél a középső üléssort inkább 2 személyesre tervezték, az Isofix pontok ennek megfelelően személyautósan közel vannak egymáshoz.
Szóval maradt a VW Sharan (Alhambra), a Ford Galaxy, esetleg egy kicsit hunyorítva a Ford S-Max – és az Espace. Mondjon bárki bármit, de ezek közül a dizájnt és megjelenést tekintve a Renault fényévekkel kilóg, ebből a listából az egyetlen, amelyikkel nem ciki beparkolni egy üzleti megbeszélésre a BMW-k, Mercedesek közé.
A végső érv a jó ajánlat, illetve az 5 év / 150 ezer km garancia volt. Egy ennyire bonyolult műszaki megoldásokkal és elektronikával telezsúfolt kocsiból nemhogy franciát, de japánt sem mernék venni ennél rövidebb, teljes körű garanciával.
A dízel nem jött szóba a használati szokásaim miatt, az új, 1.8-as benzinmotor viszont jónak tűnt, és a Spritmonitor fogyasztási adatai sem vetítettek katasztrófát előre.
2018 augusztusában vettem át az autót, éppen egy éve van nálunk, eddig 15 ezer km gyűlt bele – és rendkívül meg vagyok elégedve vele.
A beltere gyönyörű, kényelmes, a kocsi halk és villámygyors.
A motor rendkívül dinamikus, dízelesen alacsony fordulatról húz és szinte olaszosan pörög fel leszabályzásig. A GETRAG gyártotta hétfokozatú duplakuplungos váltó nagyon jó partner a dinamikus közlekedésben, pillanatok alatt darálja át a fokozatokat – még egyszer sem éreztem szükségét, hogy a váltókarhoz nyúljak és felülbíráljam. Brutális a kocsi rugalmassága, kielőzöd a teherautót 70-nel, mire a manőver végén vagy, már 120-nál jársz; minden körülmények között bőven elég.
A fogyasztás egy ekkora, 1.8 tonnás kasztnihoz és 225 lóerőhöz képest kiváló – nem forszírozott országúti tempóban már csináltam vele 5,7 literes (!) fogyasztást 90 km-es távon. Autópálya 145 tempomat pedig 8,8 liter. De ha csak egy kicsit is odalépsz, azonnal felszalad a fogyasztás az égbe. Ha odalépsz neki a várostábla végén és vitorlázás helyett inkább a féket használod, akkor a 6 liter felszalad 8-9-re. A város inkább 10, de a budapesti dugóban 12-13 liter, ahogy a német autópályatempó mellett is az égbe szökik a fogyasztás – ha sokat autópályázol, akkor vegyél dízelt.
A gátlók dinamikus szabályzása nagyon jó extra, a komfort fokozat gyönyörűen elkeni a katasztrofális budapesti utcákat, de országúton már billegős – ekkor válthatsz normál vagy sport fokozatba és megint nem lesz gond.
A négykerék-kormányzásról normál sebesség mellett nem tudok nyilatkozni, de brutálisan kicsivé teszi a kocsi fordulókörét, körülbelül akkora helyen meg lehet fordulni, mint egy VW Poloval – ami nagyon jól jön parkolóházban vagy városban – egy szélesebb úton tolatás nélkül teljesen meg lehet fordulni.
Ami viszont nem jó, az a futómű. Nagy gáznál brutális a hajtási befolyás, rángatja ki a kezedből a kormányt. Nem élmény vele kanyarodni, a legkevésbé sem – egy jobb kompakt sportautó ehhez képest. Ilyenkor az egész suta, orrtolós módján azt ordítja a kocsi, hogy "neeee".
Összegezve, ez egy kényelmes GT, ha sokat mész országúton, akkor nagyon fogod szeretni. Ha sokat mész német autópályán, vagy kanyargós hegyi utakon, akkor ez nem a Te autód.
Az együtt eltöltött 13 hónap során alatt egyetlen meghibásodás sem jelentkezett a kocsin, csak pár apró és magától megoldódó elektronikus dolog:
1. az óracsoport egyszer csak átváltott lengyelre és hónapokon át hiába állítottam vissza, megint lengyelre váltott – aztán egyszer csak már újra magyar volt.
2. egyszer parkolófékhibát jelzett – újraindításra megszűnt.
Amit nem szeretek a kocsiban – szerencsére ezek csak apróságok:
– Az automata kuplung fogáspontja megszokást igényel. Ha centizni akarsz vagy egy kis lejtő bejátszik, akkor könnyen bakkecskézés a vége.
– A műszerfal fő levegőbeömlői kicsik, és csak fel vagy le állíthatók, oldalra nem - azaz nyáron a klíma vagy a felsőtestedre, vagy a fejedre huzatol, ami nagyon nem egészséges. Német fórumon erre nagyszerű házi hekkeléseket olvastam, kiszerelték a beömlők gumi határolóit.
– Az első ajtóknak nincs rendes fogantyúja, egy másfél centis vájatba kapaszkodva kell behúzni a vastag ajtót.
– iOS tükrözésekor (Apple Car) többször fagyott már le a központi egység, különösen ha több feladatot kellett egyszerre lekezelnie (Spotify + Maps navigáció + bejövő hívás).
Hibalista
- Lekopogom, semmi, csupán két, átmeneti apróság:
- 1. az óracsoport egyszer csak átváltott lengyelre és hónapokon át hiába állítottam vissza, megint lengyelre váltott – aztán egyszer csak már újra magyar volt.
- 2. egyszer parkolófékhibát jelzett – újraindításra megszűnt.
Ide hordtam szervizbe
Renault Dél-Pest – Triplex Kft.Szerencsére semmi kapcsolatom nem volt velük az első éves garanciális átvizsgáláson kívül – azt viszont más márkákkal összehasonlítva egészen kedvező áron végezték el.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 17300 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Mazda 6 2.2 CDTE | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |