Franciázásoktól mentes Francia avagy "Hubert" a tank
Szöveges ítélet
Kezdjük az elején.
Valamikor kamaszkorom hajnalán, amikor mindenki az elsődleges autób*ziságát kezdi megélni rendes férfiemberkezdeményként, akkor van valami ami megtetszik. Mindig is furcsa embernek tartottak, furcsa emberhez méltóan nekem a Patrick Le Quement formavilág tetszett meg anno a 2000-es évek elején. Ez ugye a Avantime (egyszer lesz egy, ha lesz rá pénzem, autótörténeti értékként már szökdel felfelé az ára), Megáne II, Vel Satis és persze az Espace.
Ez sokáig feledésbe is merült, egyszer már majdnem elindultam Espace-t nézegetni, meg is volt a HaHu nézegetése. Közbe Covid, munka dögivel, aztán elértünk '21 nyaráig. Egy szép Júniusi szombat estén Fonyódról hazafelé tartva előző Toyotánkat hátulról/oldalról jóval nagyobb sebességgel telibetrafálta, annak rendje-módja szerint irányíthatatlanná vált, megérintettük orcánkkal a szalagkorlátot, ott egy ellenkormányzás után másfelet pördültünk, majd kigurultunk a leállósávba. Pozitív: Megúsztuk, karcokkal, mindnégyen, két kutyánkkal (használj szállítóboxot, életmentő lehet)
Na, de nekem autó kell, munka, ügyfelek, heti sok rohangászás, kell valami. Pont előtte csütörtökön a szokásos barangolás közben láttam egy Espace-t, ami szimpi volt.
Rövid (Francokat, amíg nem tudsz vele parkolni), 2.0 DCi (Mert ez az egy igazán megbízható - persze japán - dízelmotor a szériában), Automata (Mert lusta vagyok), Initiale (Ami létezik a navin kívül, az bennevan)
Telefon (vasárnap délelőtt) egyeztettünk, megnéztük (vasárnap délután), meghallgattam, átnéztem amennyire át tudja nézni egy magamfajta technika iránt érdeklődő, de amatőr, megvettük.
-- HA valami impulzusvásárlás, akkor ez az --
Az első négyszáz méteren: Úristen, ez very big. Viccet félretéve, szintén egyterű után is újra kell szokni az íveket, meg hogy meddig érsz el (Széles mint a kombájn), mekkora vagy (még nem csaptam le magasságjelzőt mélygarázsban, de azért lelkiekben izzadtam fél másodpercig párszor). Az első három napban úgy parkoltam, mint forgalmi vizsga előtt (sem). Aztán megvolt, elöl - hátul radar, kapott kamerát (Ő hátulra is) és semmi probléma.
A típús: Sokan rettegik, sokan franciáznak, sokan franciáztak vele (1.9, 2.2, 3.0 dci főképpen) - Namost, a 2.0 DCi, ha hagyod hogy bemelegedjen és addig nem téped, hagyod visszahülni a turbót egy hosszabb út után pár percig, megkapja a 10000 km-enként új olajat (Elf, Gyári, DPF-hez való) akkir egy álom. A hatfokozatú automata (Aisin / Jatco) is japán, nem hajlamos dögleni mint a régi ötfokozatú.
A kényelem: Elektromos minden. Ülés, tükör, ablakok, automata fényszórók (sötétedésre), automata ablaktörlő (és nem is rossz, tudja sebességhez igazítani a gyorsaságot), műszerfal digitális és középen, nincs fölösleges középkonzol. Klímapanel az ajtódon. Mindnégyőtöknek (5. - 6. - 7. meg bízzon a mellette vagy előtte ülőben) Amikor beülsz az űrhajóba, tudsz a forgalomra, és a vezetésre koncentrálni. Jó magasról. Amúgy van deréktámasz, az se rossz dolog.
Hét ülés van benne (általában öt), de a harmadik sor sem panaszkodik. Hoztam haza legjobb barátomat teljes családdal a reptérről. Hat fő, négy bőrönd, egy babakocsi, négy hátizsák. Röhögve. Ha grandot veszel, a nagymamával a szamovár is jöhet, lesz neki hely.
Variálható, és ha kell mindent IS elhozhatsz vele az Ikeából. Ha jófej, az asszonyt is, miután otthagyta a félhavi fizetésedet lakberendezésre.
Vezetni egyszóval jó, de ehhez kell a technikai oldala is.
2.0 DCi, 173 Le (360 NM) - Ez a legerősebb a motorból. Úgy megy is. Szúrtam már oda Porschének egy állórajtnál lámpánál, és pályán is ott tudsz hagyni valakit 130- 140-ről. Ezzel a testtel viszont 180 felett már annyira nem illik menni, pedig tudna. Gyárilag 198 emlékeim szerint, gyakorlatilag ennél többet tud, de ahhoz kevés út felel meg. Tolja a szelet, esőben nem fognak a hátsódba mászni, mert háromszáz méterig mögötted olyan pára van, mint a balaton közepén viharban. A mérete és a xenon miatt nem kérdés, hogy uccu ki előlem, ha elötte f*szul az utolsó pillanatban bejöttél elém a belsőbe, szóval van tisztelete.
Megbízhatóság:
Egyelőre semmi probléma nem adódott az örökölt és kopóalkatrészeken kívül, és általánosságban elmondható, hogy a 2006 utáni (Phase 2) és ezzel a motorral szerelt Espace, ha megkapja a törődést, nem is fog bosszút állni. Alkatrész egyébként nem vészesen drága, és amiből pedig bontott kell, nagyon hálás hogy a más dízelekkel szereltek sorra kerülnek GTK állapotba, így van utánpótlás. Ha épp nincs, akkor meg aki ezzel foglalkozik, hoz Nyugat-Európából.
Fogyasztás:
Kétélű kard, lehetsz kiegyensúlyozott ember, aki mint a levegő, ellébecol szépen két lámpa között, és álomszerű 9l alatti fogyasztást hozol városban, 6 körülit országúton.
Vagy persze élvezheted is az autót.
Városban 10 - 10,5 körül (Ha heti ötször végigszívod a várost teli dugóban, lehet az 11 - 12l is)
Autópályán: 130-körül (hatodikban 2350-et forog kb) 7,4 klímával is.
Autópályán: 170+ körül: Na ott már lesz 9 - 9,5
Országúton: Fentinek említett esetben 6, ha dinamikus vagy, picit több.
Ki fogja belőled hozni az ördögöt, amint megérzed, hogy mit is tud ez a családi csapatszállító.
Fenntartás:
- Nem "olcsó" - Nálam OMV Maxxmotion-t kap. Az most éppen 490,9 Ft/l (2021.Szept. 19), Nagyon nagy 8,5 - 9,0l közötti globál átlaggal és heti 600-700 km-t nézve az azért költség, de munkából adódóan ennyit használom.
- Alkatrészek relatíve olcsóak, sokszor a gyári is. HA pedig van, akkor vegyél gyárit, meghálálja. Olajcsere, kopóalkatrészek nem vészesek. Kerékcsapágy miatt amivel együtt van, a hátsó tárcsa darabja drágább mint az elsőé.
- Nagy autó, a maga méretében luxuskategória volt akkor, amikor kijött. Most is az abszolút érzetre. Ne számíts arra hogy egy Swift vagy Corolla költségeivel elleszel, de nem is akkora. Két tonna. Üresen.
A megbízhatóságról még annyit, hogy hoztam már Opel-es barátomnak új komplett motort vele.
Ja, meg BMW-s barátom (tényleg) jól karbantartott 3-as szedánját is vontattam be vele szervizbe. Egyiket sem igazán érezte meg.
Hibalista
- (Már így vettem) UCH / Központi zár vezérlés. Sajnos a PH2 Espace-k már beleestek abba hogy ólommentes forrasztásokat használtak, élünk-halunk a földért. Na ez inkább az utóbbi, csak gyermekzárral lehetett JE, BE, BH ajtókat zárni. - Hozzáértőnél: Műszerfal ki, UCH ki, megcsinál, UCH vissza, műszerfal vissza, két óra sem. - - Hátsó lámpa összehúz. Biztos láttál már francia autót, ami indexelésnél az adott oldalon a hátsó lámpájánál mint az olcsó karácsonyfa villog mint örömlány a kamaraerdei úton az olcsó nejlontangában. Na ilyenkor összehúz a testtel az index. Hátsó lámpa betét, kemény 4000 Ft bontva. Két csavar, két patent, széthúz, összedug a másikkal. - - Xenon-fényszórók. Valami emeletes korábban úgy gondolta elég lesz majd csak az egyiket cserélni. Na, a régebbi meg olyan lila volt mint egy oxigénhiányos Peppa-malac. Párban 20000 alatt valamivel (xenon.hu) - Amúgy bár kanyarkövető xenon, tíz perc alatt különösebb bonyodalom nélkül cseréled. Oldalanként két csavar, két patent, gyereket nehezebb tisztába tenni szinte. - - Hátsó féktárcsák, betétek - Tudtam megvásárláskor, hogy hamarost, namost két tonna, és azt meg is kell állítani, szóval hallottam hogy elérkezett az idő. Kerékcsapággyal együtt van, drága, mert kedvezménnyel 31000 darabja a tárcsának, de nagy autó, nagy élvezet, nehogy ez rekesszen meg.
Ide hordtam szervizbe
Barátom, aki utálja a franciákat. De Hubertet nem utálhatja, neki is az Espace hozott új motort az autójába. Röhögve.Rossz szavam nem lehet rá sose, se emberileg, se szakmailag, korábbi autóm minőségi karbantartása és japán precizitással összerakott hátsó futóműve mentette meg már az életünket.Tízpertíz, csak mert nem lehet tizenkettőt adni.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Franciás szerelő, aki ismeri a lelküket, és annak a bűvölését. Vannak tipikusan francia dolgok, amivel menj olyanhoz aki tényleg ismeri őket. Külön világ, külön megoldások, aki nem szereti sz*pni fog vele mint a torkosborz. Aki ismeri, olyan játszi könnyedséggel fogja megoldani, mint ahogy a francia férfiak dohányoznak egy francia filmben a teraszon.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Corolla Verso 1.6l Linea Terra | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
