Családi nyaraló járat
Szöveges ítélet
158 e km-rel vettem, magyar, baumgartneres, végig szervizelt autó volt.
Mivel viszonylag keveset használtuk, szinte csak a családi nyaralásokra (6-7 személlyel), összesen kb. évi 11 e km-t, a szerelőm tanácsára csak benzineset kerestem, kerültem a még többet futott dízeleket mindenféle hibával.
Ez a rövid verzió (nem Grand Espace), így ha 6-7 személy beleül, szinte nincsen csomagtartó, de ezen egy tetőbox felszerelésével segíthetünk (hátránya a + 1 liter fogyasztás).
Kifejezetten kényelmes jármű, franciásan puha az ülése és a rugózása is. Jó téli gumival télen is határozottan jóindulatú, jól halad. A magassága miatt jól előre lehet látni, és van tekintélye is a kocsinak.
Valóban alkalmas hosszú útra, 1000-1500 km nem probléma egy nap. Érdekes, hogy ez az első járművem, amelybe még így 10 év után is szívesen beleülök, mert egyszerűen akár rövid, akár nagyon hosszú úton is kényelmes. A rugózása komfortos, menetkényelme példás, jól vezethető.
A fékeit rendben kell tartani, azokat évente meg kell járatni (gondolok itt a hátsó dobfékek összeragadási hajlamára).
Ebben a régebbi, 8 szelepes benzinmotorban nem is csalódtam, azzal semmiféle (!) probléma nem volt a 10 év és 120 e km alatt. Csak az olaj- és szűrőcserék.
Az olajat 270 e km-es korában is csak annyira eszi, hogy a 10 e km alatt hozzá kell önteni a 4 literből a csere után maradt fél litert. Szóval semmi gáz.
Annyira szervizelt kocsi volt, hogy az első 4 évben a kötelező olajcseréken túl csak kipufogó javítás (csere katalizátortól hátrafelé, 40 e ft.) történt. Később családi okokból Németországba járunk, néha hatan is, de inkább rengeteg csomag szállítása volt szükséges. De még így 16 évesen is bármikor elindulok vele Németországba, mert ilyen szempontból is rendkívül megbízható.
Az ülésekről: Úgy tudom, hogy az Espace volt az első ilyen jellegű, szabadon variálható, ülés cserélgetős-áthelyezős kivitel. Azt viszont kétlem, hogy a francia hölgyek is megszerették ezt, mert még férfiembernek is fel kell kötnie a gatyáját a nehéz ülések ki-beszereléséhez, áthelyezéséhez. Mindenesetre két üléssel furgonszerű a hátsó tér, hat üléssel pedig nagyon kényelmesen, térősen utazhat 6 ember nyaralni (ilyenkor kell a tetőbox). Azóta persze rájöttek az autótervezők, hogy jobb, ha elsüllyesztik a padlóba az üléseket…
Kb. 195 ekm-nél elszakadt a kuplungbowden (szerencsére idehaza), egy ismerős szerelő gyorsan megtaknyolta, de aztán egyre jobban érződött a kuplung csúszása. Nem véletlenül van benne speciális utánállítós, „racsnis” kuplungbowden.
Úgyhogy az igazi szerelőm felújította az elejét (gumi porvédők, szimmeringek, kuplung, kuplungbowden és mellső féktárcsák + betétek cseréje kb. 110 e Ft).
A féltengelyek változatlanul jól működnek (jelenleg a 270 ekm-nél is).
A két hátsó lengéscsillapító cseréje 16e Ft volt.
A vásárlást követően 3 nyáron át lakókocsit húztunk vele a horvát tengerpartra (és vissza). Nyilván nem az a versenyautó így, de soha nem volt gond sem a hűtésével, sem a hengerfejjel...
Az itt a Népítéletben írt hibák közül erre a járműre is igaz a belső fűtőradiátor szivárgása (hosszabb állás után mindkét első lábtérbe cseppenő kis mennyiségű hűtőfolyadék), és a jobb első rugó törése (alsó másfél menet letört). A szivárgással nem igazán foglalkoztam, a hűtő tömítő adalék kiválóan bevált.
A rugó csere 40e Ft volt.
Ez a rugótörés kerékcsere alkalmával derült ki, mert amúgy a kasztni dőlésén szinte semmit sem lehet látni (kb. 1,5 cm lehetett az eltérés).
Előfordult még a fűtőventilátor szabályzó elektronikájának hibája. A befúvó ventilátor nélkül nem nagyon lehet megmaradni a kocsiban, sem télen, sem nyáron. Ez elég küzdelmes dolog volt. Viszont először (kb. 180e km) a komplett elektronika csere (62 e Ft) helyett elég volt a 2 tirisztor cseréje (800 ft/db). (A műszerfal szét- és összeszerelése elég küzdelmes). Később (260e km) bontott elektronika került beépítésre, és most így jól működik.
A belső világítások, és általában a kocsi belső terének műanyag elemei gyalázatos minőségűek. Hiába van minden ülés előtt olvasólámpa a tetőben, azok nagy része csak hosszas házilagos javítgatás után vált korlátozottan működőképessé. Ugyanígy jártak körben a napfényrolók műanyag elemei: a gyakori törés esetén célszerű fémlemezből pótolni a műanyagokat, és úgy örök élet…
Ajánlom a magyar Renault Espace indexes fórumot, valamint a német espacefreunde.de oldalt, ahol sok érdekesség található az utólagos javításokkal kapcsolatban.
A kocsi 10 évig volt meg; közel 120e km-t tettünk bele, közösen családilag. A fogyasztása itthon országúton 8-8,5 liter, autópályán 130-140 körül 9,5 - 10 liter 100 km-re. Viszont ezért cserébe a 10 év alatt motor oldalról minimális javításra volt szükség (kuplung csere, féltengely gumiharangok, szimmeringek cseréje), elhasználtunk 2 kipufogó garnitúrát (kb. 40e Ft per garnitúra), egy katalizátort (40e Ft), egy jobb első rugót (40e Ft), egy belső ventilátor vezérlő elektronikát (bontott, 13e Ft).
Érdekes, hogy a jármű manuális vezérlésű klímaberendezéséhez a 10 év alatt nem kellett hozzányúlni, hideget fújt mindig, bármiféle megbontás, gáz utántöltés nélkül.
Alapvetően nagyon szerettük a kocsit, és teljesen eloszlatta a francia autókkal szembeni előítéletünket. Nem érzem úgy, hogy a felsoroltak szerint extra javításokra lett volna szükség, és a jármű soha nem hagyott cserben.
Hibalista
- kuplungbowden (35e Ft), kipufogó garnitúra (2x) 40e Ft/db), kuplung (45e Ft), két hátsó lengéscsillapító (16e Ft), jobb első rugó (40e Ft), fűtőventilátor vezérlő (13e Ft / bontott), katalizátor (40e Ft)
Ide hordtam szervizbe
Saját szerelő
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 158000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Omega 2.0 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
