Francia (k)rémes
Szöveges ítélet
Karosszéria: Dicséret a tervezőnek, bár az első lámpákon szerintem lehetne még „faragni”. A lemezek vékonyak, különösen a motorháztetőé. Az illesztések „franciásak”, néhol az elemek egymáshoz viszonyítva nincsenek teljesen síkban. A fényezés meglepően sérülékeny, talán vékony a lakkréteg. Az „A” oszlop képes kitakarni egy gyalogost vagy autót, ezért körforgalomnál, zebránál nagyon kell figyelni. Tolatásnál a kisméretű hátsó oldalablakok sem segítenek, tanácsos az autóhoz parkradart kérni vagy olyan felszereltséggel venni, amiben ez a tartozék benne van.
Zaj: Ez a Clio egyik gyenge pontja. Menet és szélzaj van bőven. Ennek egyik oka az első ajtók ablakainak megvezetését segítő műanyag merevítő, ezért 100 km/ó-tól szépen hallható a menetszél által keltett örvénylés, amihez még a vékony ablaküveg is rátesz egy lapáttal. 120 km/h-tól már zavaró a szélzaj. A tűzfal szigetelése is lehetne vaskosabb, hogy jobban megszűrje a motorzajt. Esős időben az ajtók alsó traktusaitól is erősebben hallható a menetzaj, valamint a doblemezek sem lehetnek túlságosan kitömve szigetelőanyaggal, mert a futóművek dübörgése is jól érzékelhető. Érdekes, hogy az első szélvédő üveget sem rakták gumikeretbe.
Utastér, csomagtartó: Pótkerék kívül a csomagtartó alatt. A csomagtér megfelelő méretű 400+40L, a hátsó ülések teljesen síkba hajthatóak. 4db gyári méretű kerék a csomagtér roló kiemelésével éppen befér, így téli-nyári gumicserénél nem kell a hátsó üléseket igénybe venni. Az ülések hosszú távon is kényelmesek, talán az ülőlap lehetne egy kicsivel hosszabb, az első fotelek oldaltartása elfogadható. Hátul a fej és lábtér szűkös. Kesztyűtartó nincs megvilágítva, egyébként meg minden ki akar hullani belőle, ha kinyitjuk. Műszerfal anyaga puha, kellemes tapintású, az ajtók borítása viszont kopogós műanyag. Pakolóhely nem sok van, Renault-nál még a fix méretű pohártartó a menő, más márkák már régen előrébb léptek. Kezelőszervek ergonómiailag nagyjából rendben vannak, a középkonzol kialakítása viszont iszonyat. Kiáll a síkból és a sok műanyag miatt a burkolat télen hidegben ciripel.
Nyomatékváltó: Ez a másik gyenge pont. Nem kemény, de legalább ragadós. A hátramenetet néha nehezen veszi, ami hideg időben csak rosszabbodik. Az első fokozat túl rövid, a 2-3. fokozat kiosztása megfelelő, a 4.-ik elmegy, az 5.-ik viszont túl hosszú. Városban az 5.-ket nem lehet használni, mert túl alacsony a motorfordulat, országúton 5.-ben a turbó ellenére 80 km/h-ról szintén lehetetlen előzni. Jobb lett volna egy 6 fokozatú váltó az áttételek jobb elosztásával.
Motor: Kicsi „varrógép”. A hangja ennek ellenére szerethető. 2000 f/min-től kezd igazán éledni a turbó, ezért ez alatt senki ne várjon csodát. A 90LE éppen csak elegendő, +20LE sokat segítene. A 3 henger járását nem sikerült jól kisimítani, ezért még üzemmelegen is érezni enyhe vibrációt. 4500 f/min fölé forgatni már nem nagyon érdemes, inkább csak a motorhang nő. Hidegen a motor néha hajlamos 20-30 sec-ig „dadogni”, viszont érdekes, hogy ez inkább nyáron, nagy melegben fordul elő. A fogyasztás nyáron, sík úton, hosszú távon, 90km/h-nál 4.4L, télen városban viszont előfordul a 8L. Autópályán 6.5-7L. Télen városban a motor nagyon lassan melegszik, ezért javasolt az ülésfűtés. Motorfék az 1-2.-ik fokozatban érzékelhető, ez felett gyakorlatilag nincs.
Tengelykapcsoló: puha, könnyen, kis ellenállással működik, fogáspontja jó.
Fékek: Szépen, finoman, jól adagolhatóan fognak már kis pedálnyomásra is. A kombi szerintem hátul megérdemelné a dobfék helyett a tárcsaféket.
Futóművek: Enyhén puha, jó visszajelzést adnak az útról. Hirtelen kanyarváltásokban a csillapítás elfogadható.
Kormány/-zás: 4 irányban állítható, nem túlszervózott, könnyen jár. A kormánykerék fogása puha, tapintása kellemes annak ellenére, hogy nem bőrborítású, viszont sérülékeny.
Ami nem OK: A tempomat/aut.sebességtartó kapcsológombjai lehetetlenül a vezető ülés mellé kerültek, a beállító gombjaik a kormányon nincsenek megvilágítva, így éjjel a használatuk macerás. Az első ablakmosó fúvókák elég vastag sugárban spriccelnek a szélvédőre, így a víz hamar elfogy. Start-stop rendszer még nem kiforrott, a motort nyáron a legnagyobb melegben (34C) járó klíma ellenére leállítja. Ui.leállítja a hideg motort is beindítás+800 m megtétele után az első piros lámpánál történő megállásnál. Villanyablak egyik sem automata, még lefelé sem! Navigáció még frissítés után is elavult. Szellőző ventilátor csak a legmagasabb fokozatban igazán hatásos (hűtés/fűtés) ekkor viszont már zajos is. A középkonzol zongoralakk műa.borítása katasztrófa (könnyen sérül és a legkisebb por is meglátszik rajta). A telefonkihangosítás autópálya tempónál nem igazán használható a zaj miatt. Vékony szélvédő és ablakok, gyenge zajszigetelés. Kesztyűtartó nincs megvilágítva.
Ami OK: Kormány kezelőszervek jól kézre állnak, a vezetési pozíció jól beállítható. Vezetés hosszú távon sem fárasztó. Csomagtartó a kategóriához viszonyítva méretes. Fogyasztás óvatos vezetéssel 5L alatt tartható. Ablaktörlő fokozatok kiosztása jó. Fék, kuplung finoman működnek, fogáspontjuk jó. Visszagurulásgátló az esetek többségében jól működik és jó segítség. Motor leállítás után és ajtó nyitásnál a belső világítás aut.be/kikapcsolódik. Szervizciklus 30.000 km. Könnyen kezelhető rádió és navigáció.
Verdict: Ez az autó sokkal jobb is lehetne, ha a zajszigetelést rendbe tennék. A váltón és a középkonzolon is kéne még finomítani, a zongoralakk borítást pedig el kellene felejteni. Kombiban én csak 1200cm3-el engedném forgalmazni legalább 110LE-vel, a 900cm3 inkább városba való. Ha a felsoroltakat kijavítják, igazi kis családi autó válhat belőle.
Hibalista
- Visszahívás fékrendszer hiba miatt.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem Renault |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
