Év autója? Majd elválik...
Szöveges ítélet
Véletlenül nem kis szerencsével került hozzám a kicsike, 10ezer km-rel, használtan vettem, ellenben teljesen újszerűnek tűnik, szalonszerű állapotban van, még érezni az "újautó szagot". Az előző, CLIO2 tapasztalatok alapján a 30ezres szervízintervallum ellenére, azonnal kicseréltettem az olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és pollenszűrőt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy amikor leengedték belőle a 10ezret futott olajat, alig látszott rajta valami változás az eredeti minőséghez képest. Állítólag a Renault visszavette a 30 ezres ciklust 20 ezerre, szerintem erről mindenki tájékozódjon a saját bevált szervizében, persze csak akkor ha szán rá plusz pénzt és hosszabb távon gondolkodik.
A ClioIII egy nagyon jó kisautó, csendesebb, biztonságosabb, nagyobb és természetesen teljesen újratervezett tagja a Clio sorozatnak, Egy "mini Megane". Ellenben nem szerethető annyira mint az elődje, vagy csak még én nem vezettem eleget hogy teljesen megszokjam azt, hogy nincs szélhang 90 felett, nincs futóműzaj és a motorhang helyett is csak valami kipufogóduruzsolás szűrődik be hátulról, az is csak csendesen. Magasabb lett, kicsit szélesebb meg hosszabb is, nehezebb is a megnövelt biztonsági szint miatt, szerintem többet fogyaszt majd mint az elődje.
Külső megjelenésével és arányaival a masszív karosszéria érzetét kelti, ránézésre elhiszem az 5 csillagot, elég ha csak az oszlopok formáját és méretét vizsgáljuk meg. (Azért nem kellene kipróbálni.) Az első ajtók behúzó foggantyújának elhelyezése nem tetszik, túl közel van a rögzítési pontokhoz, egy gyengébb, vékony nőnek biztosan nehéz megmozdítania a viszonylag nehéz ajtókat.
A beltér kialakítása teljesen megfelel az elvárásaimnak, minden kézre esik, semmi felesleges kapcsoló, jól átgondolt tervezés. Érdekes, hogy a jobb oldali elektromos ablakemelő kapcsolója nem szimmetrikus a bal oldali kapcsolókkal, más az alakja és elhelyezése is, ezt csak később vettem észre. Nagyon jó szolgálatot tesz a puha műszerfal borítás, biztosan jó hatással van a hangszigetelésre is, mellesleg nem fog zörgőssé válni, remélem. Az ülések elég magasak, végre liftkaros megoldással állíthatók függőleges irányban, kényelmesek, jó az oldaltartásuk, igaz még 2-300 km-nél többet nem kellett folyamatosan vezetnem. A kárpit esztétikus, jó kopássállónak és könnyen tisztíthatónak látszik. Viccesek a kicsi világítás és ablaktörlő karok, tetszik, hogy a fedélzeti számítógép pöckeit 2-re növelték így előre-hátra lehet lapozgatni a megjelenítendő információk között és nem kell körbejárni 8 nyomással ha az előző infót akarom visszahozni a kijelzőre. A műszerfal esztétikus, jól áttekinthető, végre alapárban van a megvilágítását szabályozó tekerős bizgenyű.
A váltó: megfelel a trendnek, végre nem rudazattal kapcsol, ezért nem is "bólogat" ha kis fordulatszámeltéréssel engedi fel a pilóta a kuplungot, viszont nem lehet érezni váltás közben hogy hogyan csusszannak egymásba a fokozatok, csak egy klotty és kész. Hosszabb lett a váltókar, szebb volt a 2-esben, nekem megfelelt a "gyűrűt felhúz" és "balra betesz" hátramenet kapcsolás is, az új megoldás egyszerűbb.
Pedálok... Kényelmesebbnek tűnt a Clio2 elrendezése, mintha itt a III-asban kicsit jobbra tolták volna az egészet, ellenben kényelmesebb a jobb láb számára.
A beltér nagysága elegendő, elférek magam mögött a 186 centi magasságom ellenére is. A hátsó belmagasság is elegendő marad fölöttem 5 cm szabad hely.
30ezres olajcsere következik, meghibásodás továbbra sincs, minden úgy muzsikál ahogy a francia mérnökurak megálmodták. Szeretetindexemet 7-ről 8-ra emeltem, összeszoktunk, ezért a fogyasztás is csökkent 7-ről 6.5-re, a kényelmi index is emelkedett 7-ről 9-re.
A takarékos vezetéshez oda kell figyelni, folyamatos 90-es tempónál lakott területtel vegyesen kihozható 5.4-ből, de akkor semmi gázrugdosás! Kicsit dinamikusabb, előzgetős, ésszel vezetős stílusban 6-6.5 l/100km; max. 130-as tempónál autopályán 6.5-7.5 l/100km (itt is sokat számít a szélirány); Budapest helyben, közepes dugózással 7-8 l/100 km. Szerintem teljesen elfogadhatónak mondható, állat módján hajtva fel lehetne nyomni 9-10 l-re is, de akkor nagyon nem kellene érezni hogy mikor jön a motorfék és mikor érdemes még nyomni a jobb lábat. Itt jegyezném meg hogy egy-két teszteléssel foglalkozó újságíró kolléga produkált ekkora tesztfogyasztást ezzel a motorral. :-)
1. Ami kicsit idegesít: hidegben zörgésre hajlamosak a különböző hőtágulású belső anyagok, érdekes, ha télen hosszabb úton teljesen átmelegszenek a burkolatok, akkor lecsökken, megszűnik a jobb ajtó belsejéből és a jobb oldali A oszlop-műszerfal találkozása alatti halk zörej. Nyáron minden kitágul, egymásnak feszülnek a borítások, hangjuk sincs. Ezért nem szedetem szét.
2. A kuplung automatikus feszítő szerkezetének is hangja van, de ez is csak bizonyos hőtartományban kattan. Aki figyel ilyenekre azt zavarja, aki meg nem hall meg 1000 fordulat különbséget a motorhangon, annak meg úgyis mindegy.
3. Egy másik véleményben olvastam az első fényszórók jégvirágszerű elszineződéséről, itt is elkezdődött, gariban kicseréltetem majd, hátha az új sorozat már nem hajlamos erre.
Ami tetszik: Igaz hogy elsőre kicsit érzéketlenebbnek tűnik a szervó, ellenben vészhelyzetben, amikor a pilóta a padkán keres menedéket, vagy kevesebb kilómétertapasztalattal már az árkot célozza meg, egyszerűen életre kel a kormány a sofőr kezében. Ha már nincs idő a szemeddel feldolgozni a történéseket, akkor érezni fogod a kormányon hogy hogyan reagál a TÖKÉLETESRE hangolt futómű a reflexszerű kikerülésre, tökmindegy hogy szárazon vagy nedves úton.
A digitális klíma nagyszerű, auto funkcióban használva nem is mutatható ki plusz fogyasztás, igaz világos a kasztni tehát eleve 15 fokkal kevésbé melegszik fel a nyári napon, mintha fekete lenne.
Menettapasztalatok:
Erős oldalszél és nyomvályús útszakasz kombinációban bizonytalanná válik az egyenes irány megtartása, külön-külön nem számottevő. A fékek tökéletesek, harapósak pedig hátul csak dobfék van az autón. Autópályán 130-nál már zajosnak mondanám, a motorhang és a menetszél is erősen beszűrődik az utastérbe. Véleményem szerint aki benzines Clio-ban gondolkodik és elbírja a pénztárcája is, az 1.6-os motorral vásárolja. Sokkal dinamikusabb lesz és lazábban fogja megmozdítani a nem könnyű karosszériát. (Javítok, az 1.2-es turbó motorok biztosan takarékosak és mennek is ha szükséges, 1.6-tal egy ideje már nem forgalmazzák)
Kényelmes, akár egész nap benne ülhetnék akkor sem tűnne megerőltetőnek.
Minél jobban ismerem, annál jobban megszeretem.
Betöltöttük a 40ezret, meghibásodás nem volt, a fogyasztással kapcsolatban is vannak új adatok, folyamatos, kényelmes, 90-es országúti tempóval simán tudja az 5l/100km-es átlagot, ha jól emlékszem gyári értéknek 5.3-at adtak meg. Ez tetszik. Furcsa, hogy a régebbi típusokban gyakran kiégtek a fényszórók izzói, ebben még azok vannak amit a szalagon beletettek. Ez is tetszik.
A kormány bőrborításán megjelent 2 gyűrődés, mintha kicsit kitágult volna az anyag, utána meg a tűző napon visszakeményedett. Zavaró mert pont a tenyereim alá esik és folyamatosan érezhető. Na ez már nem tetszik.
Talán plusz 1 hely zajosodott le az utastérben, valahol a kormány alatti műanyag borításban, annyira nem vészes.
Az első fényszórók műanyag borítása mintha májbeteg alkoholista módjára kicsit még sárgább is lenne az eredeti krómszürkén tükröződőhöz képest, de ezt úgyis garanciában cseréltetem majd a korábban említettek miatt. Ez meg nem izgat.
Ami pozitívumot felfedeztem az utóbbi 10ezer km alatt:
- Ebben a felszereltségben simán kiegészíthető a CD-s rádió, plusz 2 hangszóróval, csak egy műanyag kütyü kell a hátsó ajtóba, abba megy bele a hangszóró. Előre bekábelezték.
- Kiegészíthető a hangszigetelés és akkor sokkal csendesebb lesz a motortér. (Bontott dízelekben találni pl. motorháztető szigetelést, abból nem tudják kispórolni)
- Egy kis szelep és injektor tisztító folyadék a fél tank benzinbe mielőtt a pályára hajtasz, legalább 50-100 km-t menj folyamatosan 130-cal, jobb lesz mint újkorában.
Kíváncsian várom, hogy mi lesz a trafókkal, a toronycsapágyakkal, a vízpumpával és a klíma kompresszora hogyan bírja a folyamatos használatot. (?)
- Megvan az első HIBA!!! Kiégett a bal első helyzetjelző izzóm 42500-nál. :-)
- Garanciálisan cserélték a fényszórót borító műanyagot és a bőrkormányomat. Ezek ugye nem is hibák, hanem beszállítói minőségi kifogások. Szerencsére még időben. Ja és megtaláltak 1 kárpit- vagy ajtózörgést is a kettőből, a jobb ajtóból továbbra is hallom. Lassan az a meggyőződésem alakul ki, hogy nem is a kárpit alatt van a gond, hanem az ajtó külső oldalán található műanyag díszléc zöröghet, de csak biizonyos frecvenciáknál, olyan jó kis vidéki 2 sávos repedezett útfelületen. :-) Egyéb hiba továbbra sincs! :-)
2 napig vezettem Cee´d-et, visszaültem, majd megemeltem a Clio-m kényelmi indexét 8-ról 9-re! A megbízhatóságit 9-ről 10-re, elvégre eddig jók vagyunk, de nagyon!
52ezer:
Olajcsere és komplett szervíz ami 60ezernél szükséges. Hiba továbbra sincs, ellenben egyel több műanyag zörög az utastérben mint a tavaly téli szezonban. Érvényben marad az feltételezésem, hogy hiába a puha és nem puha elemek kombinációja, nagy hidegben zörgős lesz, de majd nyáron elhallgat. Erről jut eszembe, az ajtózörgés megszüntetve hála Baumgartneréknek, csak a kemény elemek hangoskodnak az utastérben.
Pici kényelmetlenséget okozott, amikor a hajnali mínusz 18 fok után a CD-s rádiómat újra kellett aktíválni a kódjával. Úgy viselkedett mintha a tápcsatlakozóját lehúztam volna a 12V-ról.
Nagyon hideg és ráfagyós-párás-zúzmarás hajnalokon hidegindításnál meg-megcsúszik az ékszíj, rövid nyiszorgós hang kíséretében, de rövid járatás után elhallgat.
A téli fogyasztás minimum fél literrel, de nagy hidegben (-10 fok és ez alatt) akár 1 literrel is megnő, amit a hosszú de folyamatos haladás is csak nehezen kompenzál. A szelep és injektortisztító ezúttal is megtette a hatását, jobb lett a motor teljesítménye, csendesebb is és mintha kisebb fogyasztással üzemelne. Használja mindenki aki sokat dugózik.
53 ezer: Szivárog az olaj a váltómból, Ó hogy az a magasságos... Futás Baumgartnerbe, beadtam-bevették, örömmel tájékoztattak hogy nem váltó. hanem a termosztát alátét (újabban ez is műanyag) mellett szivárog a motorolaj, csak a váltóról csöppent le, ez téveszett meg. Huhh, 38 ezer lesz, nem 100. Mondom az ismerős munkafelvevő srácnak, hogy eresszen meg egy telefont a Renault Hungáriának, mert igaz 3 hónapja már nem garanciás, de jó messze van még a 100 ezres max. szavatosság. A vége 27 ezer forintban fájt, "csak". (Megbízhatóság -1 pont= 9) (Renault Hungáriának + 3 jó pont az átvállalt 11 ezerért)
73 ezer: Szokásos olajcsere kb. 20 ezer km után minden OK, kivéve, hogy a hűtőmben -2.5 °C-os a fagyálló. Piszok ideges leszek, hiszen tél végén volt a Baumgartneres oljfolyásos, termosztátalátétes, hútőleengedős javítás. Hívom az ismerős munkafelvevőt a Budaörsi úton és elmesélem neki hogy a szerelői vagy lopnak, vagy hülyék mert a visszakeresett számlán szerepel a hűtőfolyadék ami nem került bele az autómba. El sem akarják hinni... Még szerencse hogy csak mínusz 1-2 fok hiideg volt tél végén és nem lett nagyobb baj belőle, ugyanis csillaggarázsban parkolok esténként.
92 ezer: olajcsere, plusz vezérműszíj, generátor szíj csomag 100 ezer.
Lehet megőrültem, de a vízpumpa benne maradt, Legfeljebb majd maszeknál ki lesz cserélve 120 ezernél. Úgy állt a vízszivattyú mint Katiban a gyerek se hangja se szivárgás, remélem nem szívom meg.
94 ezer: bal első izzó csere
97 ezer: jobb első izzó csere.
Hamarosan átlépjük a 100 ezret, akkor jön majd egy kis összefoglaló, valami tartósteszt-szerűség
100ezer:
========
Éppen 100022 a km óra állása, jöhet a tartós teszt összefoglaló, kizárólag olyan észlelésekkel vagy csak megérzésekkel ami eltér a "tökéletes" működéstől vagy csak egyszerűen érdemes rá odafigyelni vagy tudni róla.
motorerő:
tök hideg indítás után jelentkezik, hogy az első kilóméteren mintha a befecskendezés logikája nem tudná eldönteni hogy mennyire tömény cuccot állítson elő. Alig érezhetően, egy kicsit mintha elvenné a keverék arányt, aztán kettesben visszaadja pár száz méter után. Mindig ezt teszi ha kesztyűs kézzel bánok a hideg motorral, kicsit dinamikusabb starttal ezt nem lehet észre venni. Lehet csak én vagyok túl finomkodó a hideg motorral...
festékpergés:
A csomagtartómon 2 helyen is lepattant a festék, de csak nagyon kicsi területen. Olyan mint amikor az elején egy kis hegyes kavics leüti a lakkot meg a fényezést. A hátuljáról hogy a francban pattant le? Jó kérdés.
gumiválasztás:
Az én autómat DUNLOP SP Sport-tal szállították, a különböző időpontban elhasználódó nyárikat azonos gyártmánnyal váltottam. Jó tudni, hogy nem ideális az úttartásaz aszimmetrikus mintázatú gumival. A téli Michelin-nel több km-t mehetek egyenes szakaszon, akár elengedett kormánnyal, alig kell belekorrigálni, ellenben a DUNLOP-pal enyhén balra húz az autó. A téli-nyári csere után ezt tisztán éreztem. Akinek van rá lehetősége az SZIMMETRIKUS mintázatú gumikat válasszon, úgy lesz tökéletes az egyenes irány tartása.
váltó:
Sokan szidják a francia váltókat, van némi igazuk. Több márkatárs panaszkodott, hogy a hátramenet kapcsolása nehézkes. Aláírom ez is. 10 kapcsolásból (rüki) 1-2 biztosan csak félig megy be a hátramenet állásba, akkor az a megoldás, hogy egyesben előre mozdulsz 1 cm-t és utána csont nélkül beveszi hátramenetet. (Francia testvéreim! könyörnöm! 2010-ben játszunk ilyet?)
Stabil úttartás:
Emlékeim szerint az előző Clio is 90-100 ezer km-nél kezdett kicsit bólogatni, dőlni balra-jobbra, alig észrevehetően, de mégis kicsit romlott a kasztni hintázási hajlama. Érdekes, hogy csomaggal és több utassal olyan stabil mint új korában.
Fékek:
Mintha árnyalatnyit vesztettek volna a hatékonyságukból, mondjuk nem csoda hiszen az eredeti betétek és tárcsák dolgoznak. Szerintem a 4. éves műszakiztatás előtt tárcsacsere, új betétek és fékfolyadék csere szükséges, utána minden fékezés olyan lesz mint új korában.
Most jönnek azok amik hangot adnak, pedig piszkosul csenben kellene lenni mindegyik alkatrésznek...
Kormány:
Néha kis kattanás hallható egy jó kis Y-os megforduláskor, csak akkor ha tökig csavarom egyik irányba és utána meg vissza.
Pedálok:
A kuplungom még mindig kattan ha úgy szolgálja úri kedve, a fékpedálom megy nyiszorog, mindkettő a felső állás közelében csinálja.
üvegrecsegés-ajtó felfüggesztés pattogás:
Előbb utóbb minden kenés kiszárad, kicsit ridegebbek a napsütötte gumibetétek ezért az ajtók becsukásakor egy érdekes fémes pattanó hangot ad az a cucc ami szakaszolja a nyitott ajtót félállásban és rögzíti teljesen kinyitott állapotban. Természetesen nálam is elkezdte a recsegést a félig leengedett első szélvédő.
kipufogó dob:
A rugalmas felfüggesztés egyik része elfáradt és picit hozzákoppan valamihez egy hirtelen balfordulónál vagy pl járdaszegélyre való fel és lehajtáskor.
Összefoglalva:
Égbe kiáltó hibák nem voltak, sőt talán megkockáztathatom, hogy egy nagyobb problémától eltekintve elég jól kijöttünk az első 100 ezer km alatt. Ezért kár több százezer forintot kiadni egy drágább márkára, főleg az én esetemben ugyanis 80-90%-ban egyedül ültem az autóban.
3 tagú családdal, hosszab úton is beosztható a csomagtartó és az utastér, azért nem árt tisztában lenni maximálisan bepakolható csomagmennyiséggel. Ami nem ártana ha benne lenne a gépben:
- az ESP- hásó tárcsákkal,
- egy kisebb fogyasztású, megbízható dízel moci,
- 6 fokozatú váltóval.
Más nem is hiányzik belőle.
A Clio III egy sokkal jobban megrajzolt és összerakott családtag mint az elődök, de hangos kiáltással hívom fel a figyelmet arra, hogy normál átlagos használat mellett produkálta az 1 db komolyabbnak mondható hibát. Tehát nem utcai harcos rendezvényekre találták ki, nem érdemes hosszan gyilkolva versenyezni ezzel az összeállítással, aki epilepsziás rohamokat kiváltó lassulást meg kanyarsebességet akar érezni minden pillanatban az válasszon az RS-kategóriákból, bármely gyártótól.
Ez a "kis" Clio egy minden körülmények között nyugodt, egyforma és megbízhatóan átlagos teljesítményre lett összerakva, nem sportolási céllal hanem utazásival, A pontból B pontba.
Hibalista
- -Nem régóta van nálam a "kicsike" hibák nem fordultak elő, ellenben lassan egyre több lehetőségem van az összehasonlításhoz. (Clio2-ClioIII) - -7 hónap plusz használat, plusz 20000 km, újabb adatok, több tapasztalat. Bosszantó hiba továbbra sincs, apróbb elégedetlenségre utaló jelenségek igen, de azt a "mesélős" részben... - -Még 10ezer kilóméter, már összesen 40000-nél járunk, meghibásodás továbbra sincs. :-) - -Bal első helyzetjelző izzó csere 42500-nál, 2000 Ft. - -52 ezer km, hiba továbbra sincs. részletek a "Most meséljen!"-nél - -53 ezernél motorolaj szivárgás, Baumgartnerrel hárítva, részletesebben a nagyobb rovatban - -94 ezer bal első izzó csere - -97 ezer jobb első izzó csere
Ide hordtam szervizbe
Renault Makó: Személyes kapcsolatom van a szervízzel, imádom az ügyfelekhez való hozzáállásukat. Ott lehetsz amikor szerelnek, kérdezhetsz, tervezhetsz, még válaszokat is kapsz a néha fárasztó kérdéseidre.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Baumgartner AC, Budaörsi út. Itt valami megváltozott. Előzékenyek késszégesek, udvariasak, pontosak, tájékoztatnak. A 73 ezres olajcserénél kiderült, hogy az olajszivárgás elhárítása után sikerült ioncserélt vízzel feltölteni a hűtőrendszeremet. Hihi, vicces tévedés 2009. február 20-án, ugye? (Visszakerestem a számlát, szerepel rajta a hútőfolyadék is) Szerencsére nem volt már hidegebb mint - egy-két °C. Ezért meg is kapta a szervíz az elégtelenjét.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 9600 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 90422 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Clio2 1.4 16V Azure | Következő autója? | Fogalmam sincs... Talán KIA Ceed - tetszik :-) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
