Az én Rulettkerekem
Szöveges ítélet
2016.11.25.
Az autózás luxus... És az embernek a szó nomád értelmében nincs rá szüksége, mondják sokan. Valahol igazuk is van. Ha az ember olvas például Kiszámoló blogot, tisztában van vele, hogy vödörszámra önti ki a pénzt az ablakon. Én is így tettem, és teszem is a mai napig, csak talán kissé tudatosabb formában. És most jön az igazi ellentmondás: Kettő autót tartok fent...
Az első autó gyermekkori szerelmem, aki tíz éve kísér már utamon. Ami sokaknak a Bogárhátú, vagy a megbecsült oldtimer Mercedes, az nekem Rönci. Egy 1992-es Renault 19 16v, négy ajtós változatban. Nem megyek most bele a bemutatásába, mert akkor ez az írás soha nem érne véget... Legyen elég annyi, hogy azon Renault-k egyike, amire még a francia-gyűlölők is kalapot emelnek... Ha bárkit érdekel, akkor olvassa el a "Grand Tourismo a 80-as évekből" című ítéletet az R19-es rovatban. Én írtam, ott lapul az elmúlt tíz évem, és az első teljesen saját autóm története.
De térjünk vissza a jelenbe, mert most az egyik legfapadosabb autó az ítélet tárgya.
Miért kellett még egy? Mert rengeteget autózom, aminek a 2/3-ad része Budapest. Az R19 16v gyári sportfutóműve nem tolerálta a fővárosi utakat, és a 16 szelepes 1.8-as motor is bekajálta a maga 9 literét városban. Az az autó haladásra készült, nem pedig dugóra. A hűtőventilátora még hideg időben is rengeteget ment, a motortér meg főtt... Menetszél nélkül ugyanis nem dolgozik a motorháztető gyári légbeömlője, így nagyon elszabadulnak a hőfokok a zsúfolt motortérben, főleg a leömlő környékén. A kuplung kemény, igazi GTI kategóriás. És mikor fél év után másodszor kellett a méregdrága fém "torony"szilentet"" cserélnem, akkor elegem lett... Gondoltam nem hagyom, hogy a város állandóan tönkretegye a szerelmemet, inkább veszek mellé egy rohangálós kis fenntartású igáslovat.
Miért ez?? Mert már van egy családban, amit apámnak vettünk 3 éve. (Ez is fent van a népítéleten "Franciák Suzukija, avagy kóla helyett traubi" címen) Az ugyan 1-es Clio, 1996 utáni ph3-as, de technikában elég sok a hasonlóság a két autó között... Ugyan a kis Clio 3 év alatt azért már elkezdett "faterosodni", produkál bőven hibákat, de ennyi törődés mellett az lenne a csoda, ha bírná. Sajnos apáméktól a kötelező minimumot sem kapja meg, ahhoz képest tartja magát.
Szóval anno is direkt Clio-t vettünk faternak, és azóta csak megerősítést kaptam róla, hogy minimális odafigyeléssel egy ilyen autó megbízható, és takarékos társ a mindennapokban.
Nekem igazából 1996 utáni 1-es Clio is jó lett volna, de abból irreálisan drágák lettek a jó állapotúak. Míg 2013-ban 200ezerért válogattam a rohadásmentes D7F motoros Clio1-ek között, addig három év öregedés után ma ezekért pofátlan 280-350ezreket is elkérnek. És el is viszik őket. Sajnos 2016-ban nem lehet azt eljátszani, hogy 200-ért veszel egy aránylag költségmentes autót. Azok az idők elmúltak. Most mindennek olyan 300ezer az alja, de kétségeink ne legyenek, annyiért is a pöcegödörben fogunk turkálni.
Röviden: 22 autót néztem meg, ebből 18 volt 1.2-es fapados Clio, egyes és kettes vegyesen. Voltak nepperek, magánszemélyek, tetovált vállalkozók, pocakos kismamák az eladók körében. És voltak epizódok is, de ebbe most nem mennék bele... Nem könnyű ma az eladókkal, pláne ennyire a választék alján. Meg aztán a papírok státusza... Nem hittem volna, hogy ennyi át nem íratott, forgalomból hatóság által kivont, biztosítás nélküli és kettő-háromból összehányt trágyadomb szaladgál hazánk útjain... Pedig a 22 autóból úgy tíznél, hát hogy is mondjam, voltak jogi aggályok...
A végül megvásárolt autót megnézni sem volt kedvem. 320-ért Clio2... Rossz minőségű sötét kép, lökhárítóból hiányzó takarólemezek, szanaszét tejfölösödött első lámpák... (ez egyébként Clio2 típushiba) Gondolatom elsőre: Hogy az anyádba tudtad úgy rommá törni ezt betegágyat, hogy a lökös ilyen gatya és hiányos, a lámpa meg tagadhatatlanul eredeti elöregedett szarnak hat?!?!
Közepesen rövid, de elég átlátszó gecinepper/tesókám leírás a valós 130ezer kilométerről (16 évesen muhaha), és a jó szerkezeti állapotról, meg a kinőttejacsaládról... Sok ilyet olvastam már addigra... Nézem a helyszínt: ERCSI!! Anyám borogass!! Nem szeretném KisGrófó és a fekete szemek autóját megvenni, de hát már az összes többit megnéztem a környéken. Nem volt mit vesztenem, felhívtam... Harmincas volt, még pénzbe sem került... Meglepődésemre nem Jolly és Bejjaasszony vette fel, nyoma sem volt belga sajttermelői dialektusnak... Meg is beszéltük, hogy legurulom, és megnézem. Kaptam egy címet, ami a Streetview és saját helyismeretem szerint sem számított putrinak arrafelé. Kicsit megnyugodtam.
Ercsiben egy szimpatikus 30-as hölgy várt, karján kisgyerekkel, és egy EON-os ruhát viselő végtelenül korrekt úriember. Megnyugodtam, de ők is... Kiderült, hogy ez én dialektikai és háttérhang-elemzésem az én irányomba is megtörtént, és nem véletlenül kérdezték, honnan jövök... És mivel csak egy nagydarab kopasz ember érkezett tetőtől talpig fekete ruhában, így megnyugodtak ők is...
Aztán az autó... Állításuk szerint vagy 5-en megnézték, és nem sajnáltak 40%-ot látatlanban, és 50%-ot személyesen alkudni. Fizetni, pláne annyit senki nem tudott/akart. Én másképp álltam hozzá.
Már messziről feltűnt, hogy szép egyenes a küszöb. Az emelőpontok épek. A padlólemezen ott a gyári alvázvédő rücsi végig, nemhogy rozsdának, de még a színének sem volt semmi jele... Megnéztem a tankajtót kívül belül, de semmi! Minden gyári! A vonalak egyenesek, kissé hajszálkarcos volt a fényezés és a szélvédő a gondatlan autókozmetikától, de az is egységesen...
Indítsuk be... Szar a hangja. D7F motor, görgős himbatengellyel, aminek valami elképesztően undorító csörgő-zörgő hangja van. Átmenet a Skoda Favoritok és az acél szelepfedeles Swiftek között, 2x hangosabban.
Fater Clio-ja is hangos, és vígan semmi baja... Tudtam, hogy ennek sincs baja, csak szimplán gyárilag ocsmány a hangja. Ez azért vicces, mert az R19-esemnek az 550ezer kilométert futott bontatlan 1.8-asa olyan halk, hogy nem hallod a motort... Igaz, az hidrotőkés, de akkor is többet kapott. Ez meg ilyen... A próbakörön jól működött a kocsi, fék megfelelő volt, a futómű nagyon feszesnek tűnt, de mégis játszi könnyedséggel dolgozta el a kátyúkat. Kuplung fent fog, de fateré is fent fog 3 éve... Semmi baja. Az R19-esem kuplungjára már 10 éve mondta az akkori szerelőm, hogy cserés. Azóta csak 200ezret mentem vele... Tehát nem vagyok egy kuplunggyilkos.
Amennyire nem volt bizalmam a Clio felé a képek alapján, annyira meggyőzött személyesen. A motor alacsony fordulati terhelésnél berángatott, meg az egyik kerék hangra csapágyasodott. Ez volt az össz alkualapom. A hiányzó ködlámparés-takarók ellenére törésnek semmi nyomát nem találtam!! Sehol!!
És mi a vicc az egészben?? Hogy valószínűleg valós a 130ezer kilométeres futás. Ennek az autónak a beltere rendkívül megkímélt volt. A kormány az általam megnézett 200ezret futottaknál mind zöldült, sárgult, mállott, potyogott, vékonyodott. Ennél semmi. A váltószoknya, a műanyagok, az ülések, mind hibátlanok. Pedig ezek nem túl tartósak ezekben a Clio-kban. Én már csak tudom, 18-at néztem meg ezen kívül.
A kilincsek közül is csak a hátsók voltak körbetörve a csavar körül, oda jó Renault-os módjára alátétet tettek szokás szerint.
20ezer alku után 300-ért elhoztam az autót. Az átíratás mindenestől 50ezer alatt kijött, mivel lófütyi kisautóról beszélünk.
És mit vettem valójában?? 2000-es évjáratú, RL felszereltségű (tehát NINCS) Clio-t, a leggyengébb motorral. Se centrálzár, se szervokormány, se klíma, semmi... Egy árva légzsák van a vezetőnek, de soha ne legyen rá szükség. Viszont cserébe legalább működik! Az általam megnézett 18 Clio-ból vagy 8-nak égett a lámpája egyfolytában. Ennek szépen kialszik, mikor kell.
A váltója Renault-s, én már megszoktam. Az 58 lóerő, ami ebben a motorban lakozik, teljesen megfelelő dinamikával mozgatja a bódét. 900 kiló a kocsi, ide pont elég. Olyan autóhoz vagyok szokva, ami 8.5 másodperc alatt van százon, és 200 fölötti a végsebessége. Mégis azt mondom, hogy a szürke hétköznapokban ez az 58 lovas Clio bőven elég mindenre.
Ha az ember kevesli, puritánnak érzi, akkor vessen egy pillantást a szakadó esőben buszmegállóban ácsorgó tömegre. Én azt gondolom, hogy ha a cél az A-ból B-be való eljutás olcsón, akkor egy ilyen fapados Clio tökéletes választás lehet.
A gyenge motor ellenére azért van benne némi boogie, mert a futóműve valami zseniális. Az R19-esemben sportfutó van, mélyen ültetve! Ennek a tükörsima versenypályát leszámítva mindenhol csak hátránya van. Kátyús úton elpattog a francba, az alacsony komfortzónát nem is említve. Viszont a kis Clio nagyon ügyesen csinálja, amit csinál. A berugózás kezdetekor egy kicsit lágyan enged, aztán szürreális feszességgel tartja meg a karosszériát a billegéseket és a himbálózást nélkülözve. A hirtelen felütéseket csillapítja, viszont amint elkezd a kocsiszekrény súlypontja áthelyeződni, úgy feszesen ellentart. Bámulatos! Az egészet a rásegítés nélküli kormánymű csapja agyon, mert annak az áttételezése nem támogatja a hirtelen irányváltásokat, szlalomozást, terhelésváltást, és az önfeledt ellenkormányzásokat. De ne felejtsük el, hogy mindig egy olcsó közlekedőedényről beszélünk, nem egy élményautóról. De szervóval érdekes lehet. Ha jól rémlik anno a Totalcar ki is emelte a Gerarppaa Clio tesztjén a futóművet, mint pozitívum! Igazuk volt!!
Persze a "spórolás" ellenére igyekszem a kisautót jó karban tartani! Elsőként kapott két ködlámpanyílás-takarót! A fényezetlen részét átfújtam lökhárítófestékkel feketére, mert ki voltak fakulva, beszürkültek. És kapott új lámpákat előre. A kocsi egy szolid öt évet fiatalodott így, lásd a képeken!
Kapott még hátra azonos kárpitú fejtámlákat, mert azok hiányoztak! 8000 volt a Jófogásról.
Elől mind a két csapágyat cseréltettem, egyiket tévedésből... De leszarom, legalább az is új. Mókázott még a sebességjeladó, azt is kemény 3000 forintért kicseréltem újra.
A motor rángatását egy 3500 forintos gyújtáskábel-csere oldotta meg négy perc alatt...
Féltem kicsit, hogy a fűtőradiátorom cserés lesz. Szerencsére az illatot a cserére érett pollenszűrő okozta, nem a szivárgó fagyálló! Ennek azért nem kicsit örültem. Tudniillik a Renault-knál a radiátor kicserélése felér egy egész napos mélytorokkal. Csináltam már, tudom miről beszélek. És légzsákos autónál amúgy sem szívesen bombáznám szét a műszerfalat...
A fűtése amúgy valamivel gyengébb, mint az 1-es Clio-é!! Több víz is megy bele, nagyobb a szellőzőrendszere, meg ugye a pollenszűrő! Nem rossz, de a szőrt nem fogja leégetni az ember kezéről úgy, mint a Clio1 vagy az R19!
Három hónapja élünk együtt, és nagyon nem bántam meg. A pesti kátyúkat jól kezeli, városban fogyaszt 6-6.1 litert... Városon kívül pedig 5 litert. Kapott úgy féket előre, ami nagyon jót tett a fékhatásnak, pedig nem volt ránézésre rossz a régi! Lehet csak a Ferodo ennyire jó!!
Eddig 6000 kilométert csavartam bele, és egyre jobban megszeretem! Pont az egyszerűségét! Na meg olcsóságát! A műszakin csont nélkül átment, és semmi jelét nem adja az elhalálozásnak!
Az R19-et meg szépen megcsinálgatom patikára!! Az lesz az én hobbiautóm! Így az kevésbé kopik, a Clio meg jobban bírja a pesti hétköznapok harcait!
Elsőre ennyi, ha bármi történik a kicsivel, jelentkezem!
Hibalista
- Kötelezők vétel után: vezérműszíj, görgő (1db van), vízpumpa 14000ft - olaj, szűrők, új fagyálló 10000ft - - Soron kívüli: lámpák az eredetiek homályossága miatt 11000ft - gyújtáskábel készlet 3500ft - kerékagycsapágyak elől FAG 12000ft - első féktárcsa/fékbetét Ferodo 10500ft - sebesség jeladó Starline 3500ft - ködlámpa nyílás takaró 2db 800ft
Ide hordtam szervizbe
Laci, a szerelő!! Tordas község szeme fénye! Ismertetőjele: alig tud időpontot adni, és állandóan egy rakás autó áll nála... De egyik sem sokáig, és ez egy jó jel. Olykor A8 Quattrokkal birkózik, tehát feltételezem, hogy a kis fapados Clio jó kezekben van nála...
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 130000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | R19 16v Chamade 1.8 16v | Következő autója? | Megane |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
