A kis francia, aki megvédte az életemet, az élete árán!
Szöveges ítélet
2007. augusztusában pzizafutárként dolgoztam(évek óta) és az addig használt 1.5 Dízel Citroen Saxo-nak mennie kellett (jöttek volna a gondok, a műszaki, így még időben, jól szálltam ki belőle).
Hitelt nem akartam, kp-ért(900e-ig) kerestem autót, min. 98asat, Clio/Polo/Corsa méreteknél nem nagyobbat.
Nem ragaszkodtam a francia autóhoz, de csak-csak (ismét) ez lett, és jött a Clio. Árba belefért, ABS, 4 légzsák(!!!) szervo, a színre fújt dolgok...ennyi elég, egye-fene lemondok az elektromos ablakról, a kp-i zárról(úgyis 3 ajtós, és 90%-ban egyedül ülök benne) 1.2 8 szelep, 58LE, 95Nm. Ráadásul itt volt a városomban. Elmentem, megnéztem, mint kiderült ágról-végről ismerős az eladó. Hibátlan volt, megvettem.
Jó is lett, 58LE ellenére a közel 100Nm nyomaték már 2750 for/perc-nél rendelkezésre áll, így meglepően rugalmasan kiaknázható a szerény teljesítmény.
100% városban közlekedve ( 3 egymást követő pizzafuti-munkanap, ~4-500km!!!) télen egyszer sem ment 6.5liter fölé, úgy, hogy hideg időben sokszor járó motorral várt naponta 20-30szor 2-5 perceket a családi/tömb - házak előtt.
Nyáron 5.7-5.8 literrel jártam vele városban, 5.4-5.6-al azon kívül. A tankolásokkor akm-óra állást folyamatosan írtam, többnyire 3-5000km-ekre számoltam a vegyes fogyasztást. Télen kicsivel 6 fölött, nyáron 6 alatt. Ennyi.
Külső: Szép, csinos, nem "koravén", időtálló design.
Belső: Kényelmes, meglepően csendes(!!!) megfelelően tágas...finom anyagok, az ismert franciás kényelem uralkodik bennt.
A műanyagok zörgésre nem hajlamosak, az ülés kényelmes(185cm, 72kg), bár nekem néha hiányzott kicsit több az oldaltartás.
Motor: Igénytelen, olajat nem eszi(amit beletöltöttem, ugyanazt leeresztettem, max. 2-3 dl fogyott 10.000km alatt), szép morgós hangja van, városban fürge, az országúton (90km/h-tól felfelé) már nincs elemében. 100-110-130 bárhol tartja, de csodák nincsenek, csak szolíd gyorsulás. Ellenben a 8 szelepes konstrukció időtálló....kiváncsi leszek ezekre a Clio-kra 8-10 év múlva....sok-sok fog még futni belőle, olyan lesz majd, mint a Peugeot 205ös most :)
Váltó: Precíz, rövid úton jár, és könnyen veszi a fokozatokat, könnyen a helyére talál. Az áttételezés szerintem kicsit hosszú, 3-4-5 között kicsit nagyok a "lépcsők".
Futómű: Nagyon precíz, csendesen dolgozik, időtálló felépítés, elől stabil, és jótékonyan alulkormányzott, hátul marad hely a csomagtérben(teljes értékű pótkeréknek is a padló alatt), durva rángatásokkal(lezárt parkolóban, vizen-havon) nehéz kihozni a sodrából....igazán kezes bárány....ez mindenképpen előny hölgyeknek, kezdőknek).
Hibák:
Pótféklámpa, seb.mérő műszer, belső ajtónyitó keret(eltörött, típushiba). Ennyi. Ezekkel az apróságokkal együtt lehet élni.
Minden jól ment, augusztustól novemberig pizzáztunk, aztán kiscsomagot szállítottunk a megyében(heti 5 nap, napi 150-220km, 50-80megálló). Hátsó ülés eldönt, kiscsomaggal telerak(térfogatra teljesen tele, súlyra össz. 100-120kg)...ez ment 5 hónapig...heti 1000-1200, havi 4-6e km!!!! Hiba nélkül, minden nap kora hajnaltól(legnagyobb hidegek) kora délutánig...keresztül a legnagyobb télen, jeges-fagyos sokad-rendű le nem takarított utakon...rengeteg kalanddal, de mindig hazaértünk. Húztunk Ducatot(csak 3km-t) másokat ki az árokból(nem nagyon mélyből), álltunk keresztbe letaposott-megolvadt-visszafagyott tükörjégen (szerencsére az úton, 40km/h-val)...
Fűtés télen, nagy hidegben is kielégítő, úgy is, hogy 2-3 percenként ugráltam ki-be....mégis mindig 22 fok várt bennt.
Aztán más munkahely, kevés vezetés(saját autóval)...így Clio megpihen-hetett volna, ha nem jön 18 éves "márkivagyokgyúrva-deméganyukedvence" idióta friss jogsis lúzer-majom, és:
2*2 sávos út, este 11óra, én haladok a védett úton, bal oldalról, Stop-tábla ellenére 30-40el, fékezés (és körültekintés) nélkül a bal oldalának hátsó részét(kb. a B-oszloptól hátrafelé) megkínálta egy Corolla:
Oldalégzsák rámnyílt, forogtam majdnem egy egészet(szerencsére a belső sávban mentem, és az aszfalton kiforogtam, nem rakott fel az 1. villanyoszlopra).
Az ajtóm beszorult, a B-oszloptól hátra(3 ajtós) a küszöb 20cm deformálódott, Sárvédőív mint a hullámzó tenger, a bal h. futóművet kb. 30-40fokkal kifordította az autó alól)
Két szolgálatban lévő rendőr egy Octavia-val a kereszteződésben jobbról(szemben a vétkes gyerekkel) álltak, elsőbbséget adva nekem, így premier-végignézték az egészet.
Az utascella teljesen ép maradt, és én is, csupán a légzsáktól csengett a fülem.
Pár nappal később gondolkodtam el : voltam hajlandó lemondani az el. ablakról, a kp-i zárról meg a klímáról a 4 légzsákért, az ABS-ért cserébe....és mennyire jól tettem.
Ne felejtsük el, hogy az évjáratot tekintve az egyik legbiztonságosabb kisautó...4* az EURONCAP-tól....2000 januárjában ezt még nem sokan tudták ebben a kategóriában...és ez nem semmi!
Engem meggyőzött, én benne ültem, nagyon jött a Corolla, az alkatrészek elnyelték a terhelést és belül minden ép maradt (legfőképpen ÉN !)
Biztosítóval (Allianz) 1 hónap alatt lement az egész cécó´ (gazd. totálkár megállapítása, kárszámítás, kifizetés, útókalkuláció, kifizetés, roncs értékesítése).
Adtam még egy sanszot a Clio-nak, most, alig 2 hete egy 2004-es 4légzsákos(!!!) klímás 1.2 16V Clio-val járok...később(pár ezer km után) erről is írok majd.
Ezt a típust mindenkinek ajánlom, aki a francia autók apró hibáival együtt tud élni, de ugyanakkor egy kényelmes, biztonságos, korrekt áron elérhető nem túl dinamikus, de a forgalom tempóját könnyen tartó csinos kisautót szeretne.
Én nem bántam meg...és megóvta az életemet.
Azthiszem ez a legfontosabb.
Hibalista
- Pótféklámpa - beázott a vízhatlan(hahaha) csatlakozó. Bontó: 3.000.-
- Sebességmérő - óracsoport-csere, 8-10e, már nem került rá sor.
- Belső ajtónyitók kar kerete - típushiba, eltörik...nem esztétikus, és 500.- cserélhető...2-3 évet bír ki.
- Bal első Kerékcsapágy...8 év, és 115.000km után elfogadható az elhasználódása, tekintve, hogy 9.000ft-ért all in kicserélték.
Ide hordtam szervizbe
Saját szaki szerelő: Precíz, pontos, hibátlan. Azt a munkát vállalja el, amit meg tud csinálni(motor-futómű-fékek-elektronika), és azt meg is csinálja, pontosan, precízen.
20 év ő javítja a családban az összes autót.
Másra nem is volt szükség.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 97000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Saxo 1.5D | Következő autója? | Renault Clio 1.2 16V |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
