A Bakancs
Szöveges ítélet
Ez volt az első autóm, 1974-ben vettük. Ilyen távlatban már fel kell idézni azt a kort, hogy képben legyünk: benzinár 3 Ft (86-os), az akkoriban Mo.-on kapható új autók: Trabant 601, Wartburg 353, Skoda S100, Zsiguli 2101. A méret, teljesítmény, a felhasználás célja szempontjából az autó kb. a Trabant kombinak felelt meg, de az ár és a minőség különbsége óriási volt.
A négyhengeres 850 cm3 motor 27 lóereje mozgatta a 680 kg-os kocsit a 110 km/ó végsebességig - nem volt a gyorsulás bajnoka. Az útfekvése és a kanyarodása viszont verhetetlen volt - legalábbis a fenti konkurrensekkel szemben. Az autó műszaki megoldásai mai szemmel annyira szokatlanok voltak, hogy érdemes felsorolni ezeket:
Motor: karburátor - gyorsító rendszer nélkül, gyújtás - vákumos szabályzás nélkül. Olajszűrő nem volt - 5000 km-ként át kellett mosatni olajjal a motort. Fogyasztás városban 7-8 országúton 5 liter 86 oktános benzin. A motor hosszában, az első kerekek után volt elhelyezve, ami jó súlyelosztást eredményezett.
Sebességváltó: a motor ELŐTT helyezkedett el, a váltókar pedig a műszerfalon volt, ahol manapság a rádió szokott lenni. Rendkívül praktikus, kényelmes volt használni (nemúgy mint a kormányváltós Trabantét vagy Wartburgét).
Kormány: fogasléces, szervó és egyebek nélkül, de nem volt nehéz tekerni. Index kapcsoló a jobb oldalon.
Fékek: dobfékek, egykörös (!) fékrendszer, szervó nincs. Hátul fix fékerőhatároló, ami rontotta a fékhatást, viszont vészfékezésnél nem farolt ki az autó (csak télen).
Kézifék: vezető bal oldalán, elől a műszerfal alól kellett egy esernyőnyél szerű fogantyút kihúzni. Az első kerekre (!) hatott - azon ugyanis hatásosabb volt a súlyelosztás miatt. Az elhelyezés praktikuma az volt, hogy ha kocsit kézzel tolták odébb, az ajtón benyúlva könnyebb volt így behúzni.
Rugózás: torziós rugók, hihetetlen hosszú (hátul kb. 30 cm) rugózási úttal. Rendkívül lágy, kényelmes rugózás, a kanyarokban az autó hihetetlen módon bedőlt, de mégis stabil maradt, a kerék mindig leért az útra. Az autó mozgását látva külső szemlélők megjegyezték, hogy milyen borzasztó lehet ebben az autóban utazni - pedig bent ülve kellemes volt.
Ablakok: minden üveg síküveg, az ablaktörlő gumi ezt hosszú élettartammal hálálta meg. A többi autósra viszont tükrözte a napfényt. Ablakemelő nem volt, az oldalablakok osztott üvegét egy kézmozdulattal előre tolva lehetett kinyitni - nem érte az ember fejét a huzat. Az ablakmosó kézi erővel működött, a műszerfalon kellett egy gombot a kívánt erővel megnyomni.
Fűtés: télen elől a hűtőrács és a hűtő közé 2 fokozatban kartonpapírszerű takaró lemezt kellett betenni, hogy a mínuszokban ne hűljön le nagyon a motor és így az utastérben is kellő fűtés legyen. Az utastérbe a levegő a szélvédő alatti nyíláson jött be, amit egy mozgatható fedéllel lehetett lezárni. Az elhelyezése miatt 50 km/ó felett annyira erősen jött be a levegő, hogy a ventillátort nem kellett használni.
Karosszéria: érdekesség, hogy a hátsó torziós rugók egymás mögött helyezkedtek el, emiatt a bal és a jobb hátsó kerék nem egyvonalban, hanem 4 cm eltolással futott, de ezt a kocsi mozgásán nem lehetett észrevenni. A leggyengébb pontja az autónak a rozsdásodás volt, akkoriban nem volt gyári alvázvédelem, az utólagos pedig nem sokat ért. Így aztán többször kellett az átrozsdásodott lemezeket foltoztatni, a legtöbb bosszúságot ez okozta.
Többször voltunk vele külföldön, egyszer Párizsban is, hiba nélkül. Amikor 1982-ben eladtuk, az autópiacon 1 óra alatt megvették majdnem ugyanannyiért, mint amennyiért 1974-ben vettük.
Hibalista
- Szinte minden mozgó alkatrész elhasználódott. Rozsdásodás miatt átlyukadt a csomagtérajtó, a sárvédők, az alváz több helyen.
- Soha nem hagyott ott. Egyszer a korrózió miatt részben szétesett a hátsó kerékfelfüggesztés, de a torziós rugó megtartotta és így haza lehetett vele menni.
Ide hordtam szervizbe
AFIT Bp. XI. Bicskei u. - csak ha muszáj volt, drágán dolgoztak, de alkatrészeket náluk lehetett venni.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
A legtöbb javítást magam végeztem. Lehetett kapni magyarra lefordított szervizkönyvet.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1971 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 75000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 90000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Dacia 1300 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |
