Stuttgarti vörös ördög
Szöveges ítélet
Gyermekkorom egyik meghatározó élménye volt, amikor 7-8 évesen egy balatoni nyaralás alkalmával megpillantottam egy csodálatos, akkor még vadonatúj, metálkék, német rendszámú 924-es Porschét. Akkor, ott született meg az elhatározás bennem: egyszer majd nekem is...
Az élet úgy hozta, hogy tíz évvel ezel?tt valóra válhatott az álom, egy 1976-os metálkék 924-es Porsche képében. Imádtam, sok-sok kilométeren át utaztunk együtt, majd öt év elteltével egy 1983-as fehér 924-es jött helyébe. Ezt követte egy 944 turbo, ami sok-sok véletlen szerencsés összjátéka folytán került birtokomba. Az el?z? két 924-es ma is szeret? tulajok kezében pihen, s?t minden hónapban találkozunk, alakult is egy kisebbfajta klub, még több info err?l a www.924.hu alatt található.
Nyolc évnyi 924 után a 944 turbo "megtanulása" nem ördöngösség. Hiszen ugyanúgy orrmotor, transzaxiális "tolócs?", hátul a váltó felépítés. Ám a teljesítmény! Az valami frenetikus. A szaksajtó szerint a korabeli 911 Carrera menetteljesítményeit hozza, pedig az általam birtokolt példány csupán a "gyengébbik", 220 lovas, 330Nm-es verzió. A turbófeltölt?nek köszönhet?en - egyébként turbólyuk nélkül - fokozatosan épül fel a teljesítmény, és saját mérés szerint (német autópályán, természetesen...) egészen 260 km/h-ig csak tol, tol, tol. Nulláról százra 6,3 másodperc szükséges. Nagy tempónál érzi magát igazán elemében. A megállásról összesen 16(!) fékdugattyú gondoskodik, elöl-hátul bels? h?tés? hatalmas féktárcsák révén.
Az autó egyébként közel gyári állapotú, így került hozzám, és igyekszem így is meg?rizni. Sajnos a magyarországi 924-44 állomány legtöbbje meglehet?sen elhanyagolt állagú, leharcolt példány, és a köztudatban ez a sztereotípia uralkodik. Pedig ezek a sportkocsik igazán jobb sorsra érdemesek, csak szeret? és hozzáért? kezek kellenének. Nem igaz az a felfogás, hogy ezek roppant bonyolult, szervizigényes, megbízhatatlan autók. Ezeket is emberek rakták össze, méghozzá nem is akárhogy, jól szerelhet?ek, ráadásul horganyzott karosszériával készültek (már a 70-es évekt?l).
Vezetni igazán élvezet a turbót, a 911-es szériával ellentétben itt nincsenek kiszámíthatatlan farkitörések, nagyon jól kontrollálható, köszönhet?en a közel 50-50%-os tengelyterhelésnek. Megállás után sem kell aggódni, a motor leállítása után ugyanis egy kis szivattyú tovább keringeti a h?t?vizet a turbina csapágyazása körül (1987-ben vagyunk!), így a turbó igen hosszú élet?. Az egész autó nagyon masszív, merev, a beltér nem zörög, gyorsításkor az utastérben diszkrét süvítés és ülésbe süppedés jelzi, hogy itt történik valami. Kívülr?l hallva rakétaszer? fújtatás kíséretében hagyjuk el a megel?zött és meglep?dött sof?rt. Igen, lehet vele meglepetéseket okozni; nem sok "ellenfele" akad az utakon. Ráadásul, itt nincs leszabályzás 250 km/h-nál...
Hátrányként talán azt említeném, hogy a hátul helyet foglaló utasok - néhány megszállott egyén kivételével - nem jutnak elég láb- és fejtérhez, de hát ez ebben a m?fajban bocsánatos b?n.
Ma is birtokomban van , hobbiautóként használom, és alig várom az alkalmat, hogy el?vehessem. Nem szándékozom megválni t?le. Örök darab.
Hibalista
- Egy -valószín?leg selejtes - feszít?görg? hibájából adódó vezérm?szíj-szakadás, ám következménye NEM lett a dolognak, nem görbült szelep, dugattyú, stb. Feltettem az újat és azóta is jó. Ezen kívül a szokásos kopó alkatrészek cseréje: fékbetétek, olaj, sz?r?k, h?t?víz, stb. Más probléma eddig nem volt vele.
-
Ide hordtam szervizbe
Saját magam szerelem.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 28000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 924 | Következő autója? | nincs szándékomban megválni t?le, második autóként megmarad |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
