Porsche 924
Szöveges ítélet
’70-es évekbeli sportautó, a Porsche gyár akkori kínálatának legkissebb tagja. Elődjének a Volkswagen-Porsche 914 tekinthető, az is négyhengeres ”kis-Porschének" készült, bár az középmotoros, léghűtéses, és kétszemélyes volt. Az 1971-ben jelent meg a prototípus ”Project EA 425” néven. A tervhez a Holland Harm Lagaay neve fűzödik, aki a 928-as, a 968, a Boxster, a megújult 911-esek, (996-997), a Cayenne, és a Carrera GT vezető tervezője volt. Az Ő formaterve az 1989-es Porsche Panamericana koncepcióautó, és a BMW Z1 is. A prototípus átdolgozása után, 1975 év végén jelent meg az első széria. A gyártás Neckarsulmban történt, a Audi-NSU gyárban. A Porsche cég történelme több ponton közös az Audiéval, és a Volkswagenével, prof. Porsche a ’30-as években az Auto Union-nak, a mai Audi márka ősének tervezett versenyautókat. Az első Porsche, a 356-os, sok közös vonást mutat a VW Bogárral, (a Bogarat Ferdinand Porsche tervezte,a 356-ost fia). A 924 piaci sikerének szerepe volt a vállalat bizonytalan anyagi helyzetének rendbetételében. A 924 100%-ig sportautó, nem csak apró méretekhez társuló 125 Lóerős teljesítménye, hanem az élmény miatt, amit a volán mögött nyújtani tud. Alacsony, egy átlagos magasságú embernek a könyökéig ér, ezért beülni, és kiszállni belőle nehéz. Klassz VDO márkájú műszerek vannak benne, olajnyomásmérő, feszültségmérő, és természetesen fordulatszámmérő is. A Fordulatszámmérő számozása 3 óránál kezdődik. A kézifékkar baloldalt található, mert középen a kardánalagút van, amiben a tolócső fut. Erős dörmögő hangja van, már alapjáraton is. Egyszóval izgalmas! Motorja 1984 ccm-es, vízhűtéses soros négyhengeres, nyolcszelepes, 125 Lóerős szívómotor, hosszirányban beépítve. A maximális 125 Le-ős teljesítményét 5800-as fordulaton adja le, és 3500-nál 168 Nm-es nyomatékkal pörgethetjük a hátsó kerekeket. Futóműve feszes, de nem kényelmetlen. A hátulsó torziós rugózás tradicionális Porsche vonás. Elülső MacPherson futóműve a Golf I-ből, (és az Audi 80-ból), soros 4 hengeres Volkswagen motorblokkja az Audi 100-ból, illetve a Volkswagen LT 28-ból, származik. Különlegessége a Transaxle elrendezés, ami annyit tesz, hogy a hátul elhelyezett váltó a differenciálművel egybeépítve a hátsó kerekeket hajtja. Súlyelosztása ideális, elől-hátul 50-50 százalék. Áramvonalas, bukólámpás karosszériája, az AUDI rokonságnak köszönhetően galvanizált, így ellenálló a rozsdával szemben. 2+2 személyes, a hátsó üléseken 1-1 hátizsák fér csak el, bár így is bőségesebb a helykínálat mint a 911-ben. A hátsó üléssor könnyen lehajtható, így növelhetjük a benzintank miatt sekély csomagtér használhatóságát. A Targa változatnál a csomagtartó a kivehető tető helye is egyben, szinte teljesen kitölti azt. A csomagtérfedél üvegből van. A 924 robosztus konstrukció, logikus a szerkezeti felépítése, jól szerelhető, de a motortérben való ügyködéshez, a kipuffogó-leömlő felöli oldalon kevés a hely, mivel a motor döntve helyezkedik el, az alacsonyan vezetett motorháztető miatt. Alapvetően kétféle 924 létezik, ´76-tól ´81-ig, és a ´81 utániak. Az "első" sorozat (tehát ´81-ig), 4 sebességes, súllya 1080 Kg, és részben galvanizált a karosszériája (kb. az öv-vonalig), gyorsulása 9.9 másodperc 100 Km/h-ra. A későbbi évjárat 5 sebességes, 1130 Kg, 9,6 másodperc alatt van 100-on, és 206 km/h a végsebessége.
Hibalista
- Hajtókarcsapágyak tönkrementek, mert az elöző hanyag tulaj nem cserélt olajat. A motor szétszedett állapota magával vonta a főtengelycsapágyak cseréjét, a hengerfej felújítását, és a tömítések egyrészének cseréjét is. Az üveg csomagtérfedél ragasztása elengedett amikor új csomagtérnyitó teleszkópokat raktam bele. A beltér műanyag alkatrészei hajlamosak repedezni, a műszerfal műbőrboritása repedezett. Régebben volt problémám volt a K-Jet befecskendezővel, de ha minden eleme rendben van, akkor teljesen jó.
Ide hordtam szervizbe
A Mátyás gépműhelyben végezték a motorfelújítás gépmunkáját, címük: www.motorgeneral.hu; Bp. 6. Ker. Szondi utca 40. A motort magam szereltem össze, az autót magam javítom, de nem vagyok autószerelő, Lego helyett van ilyen autóm. Új alkatrész ügyben érdemes Volkswagen/Audi alkatrészüzletben érdeklődni első körben, ha megvan a keresett alkatrész gyári száma.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1982 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 250000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 318i (1985) | Következő autója? | Egy BMW 3-as coupe de jó lenne a Porsche mellé :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
