Racionális tékozlás
Szöveges ítélet
BMW M3 (Népítélet - https://nepitelet.hu/autok/bmw/3_1998/m3_lett_maradhat/) után ültem át a Porschéba valamivel több mint 3 éve. Ezalatt 28 ezer km-t mentem a 911-el, ezt már talán nevezhetjük releváns tapasztalatnak. Ennyi idő alatt kialakul, hogy mi az, ami hosszútávon is jó, vagy legalábbis nem zavaró egy autóban és mi az ami az agyadra megy.
De kezdjük az elején. Miért váltottam?
A BMW is öregedett és én is, így eljött az idő egy kényelmesebb, fiatalabb autót keresni a 20 éves M3 helyett. Időközben lett egy másik autónk, a praktikusság már kevésbé volt fontos tényező így látótérbe került a Porsche. Mindig is tetszettek a 911-ek és jobban meggondolva második autónak akár racionálisnak is nevezhetjük: ízig-vérig sportautó, de köztudottan megbízható és aránylag értéktartó cucc, akár hosszabb túrán is kényelmesen elférünk (2-en + kutyus + csomagok), PDK így bárki könnyen elvezeti és még utoljára filter mentesen élvezhetjük az utcai 911 szívómotorjának hangját. Ráadásul a legerősebb GTS verzióban. Tökéletes!
Egy 911-es Porschét persze mindenki felismer, de típus, karosszéria és egyéb konfigurációs lehetőség annyi van, hogy valószínűleg nincs két teljesen egyforma autó adott szérián belül sem.
Ez a konkrét példány egy 991.1 Carrera 4 GTS (PDK, Coupe). Segítek elhelyzetni a palettán:
1) 991 - a 2011 - 2019 közötti, 7. generációs 911-et takarja
2) .1 - a facelift előtti változat
3) Carrera – a „hétköznapi”, utcára szánt 911-ről beszélünk (a polcon feljebb van a „Turbo”, vagyis a csúcsteljesítményű luxus változat, a versenypályára kihegyezett „GT” modellek és a különleges, limitált szériák)
4) 4 - négykerék-meghajtású
5) GTS – a Carrera-k között a legsportosabb verzió. A Carrera S-ben található 3.8 literes motort kapjuk gyárilag tuningolt „PowerKit” verzióban (400 helyett 430 lóerős), a "Turbo" nagyobb fékeivel, sportosabb futóműhangolással, egyéb külső-belső optikai kiegészítőkkel.
6) PDK - "automata" az egyszerűség kedvéért, a szakértőknek "Porsche Doppelkupplungsgetriebe"
7) Coupe – vagyis nem kabrió és nem is targa :)
Különböző extrákból, opciós lehetőségekből a többi német prémium gyártóhoz hasonlóan, sőt, azokon is túlmutatva rengeteget nyújt a Porsche. Pl.: A Carreráknál alap beltérként már-már puritán, félig bőrözött üléseket és műanyag műszerfalat kapunk. Külön kérésre viszont az utolsó légbeömlő rostélyt vagy műanyag takaróelemet is bőrbe varrják és olyan színű cérnával, ami csak tetszik. Választható hátsó vagy 4 kerék meghajtás. Futómű konfigurációból legalább 3 féle van és még nem is beszéltünk az egyéb szolgáltatásokról amivel egyedibbé lehet szabni az autót: toló- vagy napfénytető, nagyobb (Bose) vagy mégnagyobb (Burmester) hifi, sima vagy radaros tempomat, kerámia fék, ilyen-olyan különböző anyagból és különböző színekben választható kiegészítők...stb, stb – csak győzzünk válogatni. Mondom, nincs két teljesen egyforma 911! :)
Mint említettem, a GTS változat már önmagában több extrát tartalmaz egy alap Carrerahoz képest. Az én autóm ezen felül is egy egészségesen tovább extrázott változat, de még messze nem fullos! Mi van benne még pluszban?
- PDLS+ feketében - Az akkoriban kérhető legfejlettebb fényszóró. Tényleg jól világít, ráfordul a kanyarra és automatikusan kapcsolja a távolsági fényt, de még nem tudja körberajzolni a szembejövő forgalmat.
- Elöl-hátul parkradar + tólatókamera – Itt még nem volt 360 fokos kamera és felülnézeti kép, ami szűkebb helyeken magabiztosabbá tenné a manőverezést. Így néha nagyon kell összpontosítani, hogy ne köszörüljünk le a felniből. Ez mindenkinek ismerős lehet, akinek peres gumi van az autóján...A 911-ből egyébként nagyon jól ki lehet látni minden irányba, de a tólatókamera még könnyebbé teszi a parkolási manővereket, úgyhogy ez jó ha van.
- Elektromos üvegtető – Én imádom a napfénytetőt, úgyhogy ennek örülök. Igazán kemény sport- és versenyautóban lehet, hogy nincs helye az üvegtetőnek, de az utcán senkit nem fog hátráltatni, hogy néhány kilóval nehezebb az autó teteje...
- PDK - Normál módban az üzemanyag spórolást segíti és nagyon alacsonyan tartja a fordulatot, már 1500-as forudulatnál felkapcsolgat. Sport módban tökéletes közlekedni: pont akkor vált és oda, ahogy én is tenném a hétköznapi forgalomban, úgy, hogy mindig legyen egy kis erőtartalék, ha esetleg visszaváltás nélkül akarnánk gyorsítani. Lendületesen autózáshoz inkább átrakom manuálba és a váltófülekkel kapcsolgatok. Ha valaki aránylag sokat közlekedik az autóval a hétköznapokban, vagy körrekordokra hajt a versenypályán, akkor a PDK a jó választás. Hétvégi élményautózásokhoz inkább manuálist keresnék – de ez nagyon ritka. Kéziváltós 991.1 GTS-ből az elmúlt évek során 1 db-ot láttam Svájcban. Németországban inkább előfordul, de már jókora prémiummal a PDK-hoz képest.
- PASM Sportfutómű (-20mm) – Az alap Carrerahoz képest keményebb, ültetett futómű. Svájcban nem okoz gondot, itt elég jók az utak. A vasúti- és villamos átjárokat, a parkólóknál levő szegélyeket, fel- és lehatjókat is olyan magasságúra és szögűre csinálják, hogy nem kell állandóan attól tartani, hogy lekoppan az autó eleje. Sajnos ehhez még nem volt kérhető a „nose-lift”, vagyis a gombnyomásra megemelhető első futómű, úgyhogy a magyar közutakra inkább a standard futóművel ajánlanám ezt a kocsit. Ellenkező esetben csak ismert (jó) utakon tudsz önfeledten autózni.
- Belső GTS-csomag – Ez a bőr + alcantara üléseket, bőrözött műszerfalat, alcantara kormányt és váltókart, alcantara ajtókárpitokat és fejtámlán virító GTS varrást takarja. Az alcantara marha jól tud kinézni és finom a tapintása amikor friss új. Napi használatú autóban nekem túl körülményes szépen megőrizni, így inkább kicseréltem a kormányt és PDK váltokart bőrösre.
- Adaptív 18 módon állítható sportülés – Passzentos és jó az oldaltartás - mégis milyen lenne egy sportautóban - de teljesen feleslegesnek tűnik a 18 féle állítási lehetőség. Nyilván egyszer lett beállítva 3 éve és azt sem tudom már mi az a 18 lehetőség, de nem rémlik, hogy az előre-hátra, ülésmagasság, combtámasz és támlaszögön túl bármihez hozzá kellett volna nyúlni...Ami hasznos, hogy a kulcsot kihúzva ez is automatikusan hátratolja az ülést és behúzza a kormányt. Mélyen ülünk az autóban, így szűk helyen kiszállni így sem a legegyszerűbb, főleg úgy, hogy ne rúgjunk bele vagy a köszöbbe, vagy az ajtózsebbe. Ennek megfelelően az itt levő műanyagok minden 911-en kopottasak is.
- A műszerfal ajtófelé eső oldala és a Sport-Chrono óra körüli bőrözés – Pusztán optikai dologok, ráadásul a műszerfal odalát csak nyitott ajtónál látni - ergo akár mindegy is lehetne, hogy hogy néz ki. Viszont ezek elég ritkán rendelt és extrák, úgyhogy egyedibbé teszik ezt a konkrét autót.
- Bose hifi – Hát ettől nem vagyok elájulva, de nem tudom milyen lenne összehasonlítva az alap hangcuccal, vagy a 4x drágább Burmesterrel...egy 911-ben úgyis fontosabb a motor hangja és eleve több menet- és kerékzaj jön be az utastérbe, így a zenehallgatás sokadlagos kérdés. Az én tapasztalatom az, hogy tök mindegy milyen hifi van egy 911-ben.
- Bluetooth zene telefonról + DAB radio – ezek mára alapvető dolgok, akkoriban extra volt, úgyhogy még szerencse, hogy kérte az első tulajdonos. A telefon automatikusan, viszonylag gyorsan (3-4 másodperc) alatt összekapcsolódik az autóval. Sajnos, ha Bluetooth-os zenehallgatás után leállítod az autót, akkor a kövekező alkalommal (a bluetooth kapcsolat kezdeti hiányában) nem a DAB rádióra, hanem az FM-re vált alapértelmezettként. Nem jöttem rá, hogy át lehet-e valahogy állítanni, hogy a DAB legyen az alapértelmezet, de kicsit idegesítő mindig ezzel vacakolni.
- Bár nem extra, hanem a GTS-csomag része: központicsavaros felnik. Állatul néz ki, én tuti ezzel választanám megint. Lehet, hogy otthoni körülmények között először fejtörést okoz ezeket a felniket le-fel szerelni, de a legtöbb Porsche tulajdonos úgyis olyan műhelyre bízza a kerékcseréket, ahol van megfelelő felszerelés. Defektet meg úgysem lehet pótkerék hiányában az út szélén megoldani, ilyenkor úgyis trélerezni kell az autót. Egyedüli hátrány a tunerek számára: kisebb felniválaszték.
Utólag végigfutva az autó extralistáját űgy tűnik pár dolgot kihagytam, amikor elsőre írtam ezt a részt, többnyire apróságok, túl sokat úgysem lehet róluk elmondani: tempomat, tempolimit kijelzése (vicces, hogy ezek is fizetős extrák), navigációs modul, telefonmodul, ülésfűtés, dohányzó csomag (nem dohányzom, de hasznos, mert így a középkonzolon levő aprópénztartó rekesz kap egy takarást, jobban néz ki), carbon küszöbléc.
Na és milyen használni? Megérte?
A vásárlás előtt egy BMW M4 volt a másik kiszemelt, de amikor azt kipróbáltam úgy éreztem kiöregedtem a sportautózásból: túl kemény, feleslegesen erős autónak tűnt. A Porsche - még ez a GTS is, valahogy barátságosabban adja át az úthibákat, a szívómotor karaktere is sokkal jobban tetszik, mint a turbós autóké. 430 lóerő a így is több, mint amit utcán ki lehet használni, nagyon kevés lehetőség van lepadlózni és tiltásig forgatni. Az autó kevesebb, mint 1’500 kiló, ekkora teljesítménnyel is 4 másodperc alatt van 100-on. De nem is kell folyamatosan padlózni, bármilyen sebességnél élmény vezetni az autót. Alacsony fordulaton persze jóval kevésbé nyomtatékos, mint egy turbós. Ha igazán lendületesen akarsz menni, akkor 3 ezres fordulatot legalább kell tartani, de a gázreakció tényleg bármikor azonnal. Ha csak kicsit is hozzáérsz a pedálhoz, egyből érzed, hogy történik valami. A fék, a kormányzás szintén rendkívül precíz. Nincs semmi lógás, nincs semmi holtjáték, minden azonnal reagál. Az egész autóból a jól összerakottság, és az ezzel járó feszesség árad. A beltérben sem találni nyomkodásra nyöszörgő, gagyin rögzített elemeket, amikről azt hiszed, hogy előbb-utóbb a kezedben marad. Érzésre tartós darab. Persze egy kemény autó ritkán teljesen zörej mentes, ennél is előfordul, hogy útpadkára felhajtva megnyekken egy-egy elem, illetve néha a csomagtér felől jön néha egy kis zörgés – elvileg néhány jól elhelyezett öntapadós filcdarab megoldja ezeket az időjárásra változó zörejeket, de még nem volt időm ezekkel foglalkozni, annyira nem vészesek.
A megbízhatóság nagyon fontos szempont volt az autóválasztásnál és ebben sem csalódtam egyáltalán. Ennél a típusnál nem nagyon olvasni költséges meghibásodásokról, vagy hogy esetleg egy motorkárral maradsz az út szélén. Egy Porschénél fel sem merül, hogy reggel elindul-e, vagy éppen lemerült az akksi, vagy találomra hibakódokat dobál az autó...kivéve, ha te vagy Nick Murray, de az valami egyedi eset lehetett! Az időszakos szervizekre mindig a helyi Porsche Centrumba viszem, és olajcseréket az előírásnál gyakrabbanm, vagyis évente (10 ezer km alatti futás) csináltatom. A 30 ezer km vagy 2 év olajcsere periódus hosszú távú hatásait majd valaki más leteszteli helyettem.
A fogyasztás bár nem elsődleges, de akkor is ki a fene akar 300 kilométerenként tankolni? Az autóban kb. 68 literes tank van (felárért lehetett a 90 literest rendelni), de autópályán 120-130km/h között lazán közelebb fogyaszt a 7-hez mint a 8-hoz, úgyhogy nincs gond a hatótávval. Átlagosan nekem 11 liter körüli fogyasztás szokott kijönni a tankolások között, de ez sokkal magasabb is tud lenni, amikor sokat megyek városban.
Összességében tökéletesen bevált második autónak. Ahova ezzel nem tudunk elmenni, oda nem is akarnék ezzel az autóval menni. Minden más esetben egy tuti választás.
Hibalista
- - hátsó ablak gumikéder kezdett szétmállni a 6 éves, 70 ezer km-et futott autón (Porsche Approved Garancián belül cserélték) - - ablkamosó műanyag cső elrepedt (gyakori dolog a 991-en) - filléres tétel
Ide hordtam szervizbe
Porsche Zentrum Zürich
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2015 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 66000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 28000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | M3 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |