Az utolsó igazi 911-es
Szöveges ítélet
50 éves is elmúltam már és úgy éreztem, hogy itt az ideje kipipálni egy tételt a bakancslistámról. Tudom, hogy sokaknak a tankolás is nehézségt okoz és nem is szeretnék polgárpukkasztó lenni. Kérlek fogadd el, hogy csak egy szerencsés flótás vagyok, aki ráadásul autóbuzi is.
Az autó vásárlást a típus specifikációjával kezdtem. Az elképzelésem a következő volt:
- ne legyen benne sportfutómű (a gyári PASM -10mm a GTS és a Turbó -20mm).
Olyan helyen lakom budán, ahol az utak csak egy fokkal jobbak, mint a Dél-Szudániak. Az önkormányzatunk random méretű fekvőrendőrők építésében éli ki magát és útat még véletlenűl sem épít.
- szívó legyen
Van/volt turbós autóm és szerintem nem való sportkocsiba. A turbó elmaszkolja a hangot, a teljesítmény pedig hiába nagy, az érzés nem reális. Nem jó a gázreakciója. Szóval nem az igazi.
- kézi váltósat szeretnék
Szeretem magam vezetni az autót. Az új PDK váltó hibátlanúl teszi a dolgát. Egy valóságos mérnöki remekmű, nem kérdés. De egy sportkocsi legyen kéziváltós.
- négykerekes legyen
Hegyen lakom és használni szeretném télen is. Nem szobadíszt keresek, hanem napi használatra alkalmas autót.
A levegős 911-ek azért estek ki, mert volt nekem bogaram fiatal koromban és tisztán emlékszem a téli üzemeltetés nehézségeire. A szerény (és füstgázos) fűtéshez én már öreg vagyok. Tehát maradt a 996-tól felfelé.
996
A 996-os első változata (a csipás) drámai melléfogás volt a Porschétól, de a későbbi 996-ok sem lesznek nagyértékű veterán darabok. Elfuserált belső és külső. Olyan belül mint egy aszalt paradicsom. Ível, hullámzik, de teljesen esetlegesen. A motorjuk két problémától szenved: IMS és RMS. A Metzger motorok mentesek (GT3 és Turbó) az IMS hibától (direkt olajzás nélküli köztestengely-csapágy, aminek hibája motorhalálhoz vezet). A turbó négykerekes de egyrészt ugye nem szívó, másrészt gyárilag ültetett.
997
2005-től jött a 997.1. Ez már esztétikailag rendben van. Visszatértünk a 993-asra jellemző formai megoldásokhoz. De a motorjaik nem sokat változtak. Maradt az IMS probléma.
2009-ben megérkezett a 997.2. A hátsólámpa belső sarkáról lehet kivűlről megkülönböztetni egyébként teljesen azonos. Kivéve a PCM (gyári fejegység) és a motorok (valamint ekkor jelent meg a PDK váltó is, ami a teljes eladás 60%-át reprezentálta). Megérkeztek a közvetlen befecskendezéses motor változatok. 3.6 és 3.8. Az IMS-RMS probléma megoldódott. De a szívócső befecskendezést elveszítettük (sajnos). Ezt a sorozatot gyártották egészen 2011-ig. A 3.8-at csak az S változatokba építették, ami gyárilag megkapta az ültetett PASM futóművet. Tehát az kiesett.
Maradt a C4 coupe/cabrio és a Targa. Eleinte a Targa változatot kerestem, de sajnos nagyon kevés eladó van a piacon. A kabriót eleve kilőttem, mert a 997-es "púpos" egy kicsit, ami engem kifejezetten zavar. Tehát 997.2 C4 Coupe vagy Targa vagy 991?
991?
Bár nagyon csinos darab azt meg kell hagyni, de valami hiányzik belőle. Pont a 991-re jellemző puritanizmust hiányolom belelőle. Megnőtt, elhízott, elpuhult. Műanyag GT lett a kicsi 911-ből és 2016-tól mind turbós (GT3 és 911R kivéve). Talán majd 5-10 év múlva, ha megöregszem :-)
Szóval végül a 997.2 C4 C és Targa maradt, kézi váltóval.
Kerestem, mentem utána. Nem találtam csak 70e EUR magasságában. Ennyiért már korai 991-t is lehet kapni. Három éve ennyi az áruk (kevés kilóméterrel). Aztán egyszercsak az Autoscout24-en találtam egy 28eKm futott C4-et hibátlan állapotban, jó áron. Megvettem azonnal.
Akkor nézzük a tapasztalatokat:
19"-os kerekeken jött a drága. Az pedig hamar kiderült a számomra, hogy nem ez nem lesz a végső setup. Gyorsan szereztem hozzá 18"-as kereket. Így már jobb. Az autó építési minősége nagyon meggyőző. Olyan mintha az egészet egy gránit tömbből faragták volna. A motorja azonnal reagál és a teljesítménye több mint elég. cca 200 km kellett ahhoz, hogy megtérjek. Elvittem párszor a Pilisbe, Lepencére, Visegrádra. A négykerék meghajtásnak köszönhetően szinte korlátlan tapadás áll a rendelkezésre kigyorsításkor. Mind1 hogy szárazon vagy vizen. A futómű példás, de a keresztbordákat nem szereti ez sem. A motor hangja kicsit tompább, mint a korábbi típusoké és a közvetlen befecskendezők hangja sem vált az előnyére. A kuplung tapadáspontját nehezen érezni, megszokást igényel. Lehet, hogy a segédrugó tompítja az érzést, nem tudom. A váltó pontos, határozott de az 1-ből 2-be kapcsolás (különösen hidegen) karcos egy kicsit. Az 5-ik pedig túl messze-fönt van. Oda kell rá figyelni. Az autó minden pillanatban érezteti veled, hogy sportkocsiban ülsz, feszes és merev, nem kényeztet, de még pont nem megterhelő. A csomagartója jelképes, akárcsak a hátsó ülések. De legalább oda is tudsz pakolni. Szóval tudja a napi használatot, de a kicsi Boxster ebben sokkal jobb. Akkor jön formába ha bántod. Akkor az igazi.
A többi közlekedő reakciója vegyes. Többségük pozitívan reagál egy 911-re, de vannak egy páran, akik ölni tudnának és vannak akik mindenképpen versenyezni akarnak.
Hibalista
- eddig semmi
Ide hordtam szervizbe
Porsche Centrum Budapest
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 28000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 13 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
